Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag har inte grävt djupare i siffrorna, men vet vi hur Sveriges "growth rate" ser ut just nu?

Vi ligger i stort på exponentiell tillväxt, men med en antydan till dipp (som kanske inte är något att skriva hem om).
Danmark tuffar på med exponentiell tillväxt.
Finland pekar återigen åt exponentiell tillväxt efter lite dippar.
Norge har brutit sig loss från exponentialkurvan!

https://aatishb.com/covidtrends/?location=Denmark&location=Fi...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Jag har inte grävt djupare i siffrorna, men vet vi hur Sveriges "growth rate" ser ut just nu?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Drabbas du inte av lappsjuka?

Jag har hållit mig isolerad i en månad typ. Blev sjuk (vanlig envis förkylning) efter första helgen i Mars och höll mig inne i två veckor innan jag ens vågade mig ut till affären. Handlar typ 2-3 gånger i veckan till mig själv och andra, men är inte närmare än två meter när jag lämnar över varorna. Utöver det har jag tillbringat tid i närheten av totalt 5 personer inomhus sen dess, två var tandläkaren och tandsköterskan (bet sönder en tand) och en var en elektriker som fixade en grej i huset här. Dom övriga känner jag såhär i efterhand att det var onödigt att träffa.

För min del så har lappsjukan definitivt satt in!

Var i karantän 2 veckor för några veckor sedan. Nu jobbar jag på kontoret som vanligt och traskar till/från jobbet (8 km). Handlar några gånger i veckan, sent om kvällen då affären i princip är helt tom (stänger 23:00)
Funkar fint

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vi ligger i stort på exponentiell tillväxt, men med en antydan till dipp (som kanske inte är något att skriva hem om).
Danmark tuffar på med exponentiell tillväxt.
Finland pekar återigen åt exponentiell tillväxt efter lite dippar.
Norge har brutit sig loss från exponentialkurvan!

https://aatishb.com/covidtrends/?location=Denmark&location=Fi...

Nu är det fortfarande antal bekräftade fall som inte på något sätt behöver spegla ur många som faktiskt är sjuka. Gissningsvis tyder det på att vi ökar testningen i ungefär samma hastighet och/eller testar fler och fler som har påtagligt symptom och då får fler positiva träffar.

Ser hyfsat linjärt ut? Förutsatt att demografin bland de som är smittade är konstant så får man se som positivt då det faktiskt innebär smittan sprids långsammare och långsammare.

Permalänk
Medlem

Så pinsamt att bli intervjuad så där, bli hela Sveriges syndabockar gissar att vi kommer få se flera liknande reportage den närmaste tiden i vårsolen. Samtidigt kanske en skön känsla för de som verkligen sköter sig att kunna bespotta andras beteende från TV soffan och förfasa sig, vi svenskar brukar ju gilla det, går igång på sådant.

Permalänk
Medlem

Svar till flera:

Skrivet av Shudnawz:

Jag har inte grävt djupare i siffrorna, men vet vi hur Sveriges "growth rate" ser ut just nu?

Skrivet av Hurtigbullen:

Vi ligger i stort på exponentiell tillväxt, men med en antydan till dipp (som kanske inte är något att skriva hem om).
Danmark tuffar på med exponentiell tillväxt.
Finland pekar återigen åt exponentiell tillväxt efter lite dippar.
Norge har brutit sig loss från exponentialkurvan!

https://aatishb.com/covidtrends/?location=Denmark&location=Fi...

Skrivet av Frispel:

Nu är det fortfarande antal bekräftade fall som inte på något sätt behöver spegla ur många som faktiskt är sjuka. Gissningsvis tyder det på att vi ökar testningen i ungefär samma hastighet och/eller testar fler och fler som har påtagligt symptom och då får fler positiva träffar.

Ser hyfsat linjärt ut? Förutsatt att demografin bland de som är smittade är konstant så får man se som positivt då det faktiskt innebär smittan faktiskt sprids långsammare och långsammare.

Dold text

Det finns fortfarande en dipp som kan bero på helgens eftersläp, men det kommer nya siffror om några timmar så jag hoppas att mer är uppdaterat, även för förra veckan.

Jag kommer avvakta tills de kommer.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Var i karantän 2 veckor för några veckor sedan. Nu jobbar jag på kontoret som vanligt och traskar till/från jobbet (8 km). Handlar några gånger i veckan, sent om kvällen då affären i princip är helt tom (stänger 23:00)
Funkar fint

Då får du lite social kontakt på jobbet?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ju fler människor du har i ett samhälle, ju fler smittar andra, dvs fler människor blir sjuka samtidigt. Det är väll givet för alla?

Nja, har du samma reproduktionsnummer för en smitta så kommer du inledningsvis få samma utveckling oberoende om det är 1, 10 eller 100 miljoner människor. Däremot kommer smittspridningen bromsas in snabbare i en mindre population då reproduktionsnumret minskar i takt med att fler blir smittade.

Se det som ringar på vattnet när man släpper ner något, det spelar ingen roll om du släpper något i en pool eller en hink, ringarna kommer växa likadant till en början, däremot kommer det sluta växa tidigare i hinken då den har mindre slutpotential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Då får du lite social kontakt på jobbet?

Väldigt få här, men några av oss på IT-avdelningen är inne till och från.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Relik 📜

Nu har Smittskydd Stockholm publicerat en lista med antal fall per kommun/stadsdel i regionen. Vet att några här efterfrågat den datan.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-oc...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det finns fortfarande en dipp som kan bero på helgens eftersläp, men det kommer nya siffror om några timmar så jag hoppas att mer är uppdaterat, även för förra veckan.

Jag kommer avvakta tills de kommer.

Covidtrends verkar hittills inte störas av eftersläpningen då de kör 7-dagars medelvärde.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Covidtrends verkar hittills inte störas av eftersläpningen då de kör 7-dagars medelvärde.

Ser man på deras (https://aatishb.com/covidtrends/) diagram så är de också "drabbade" av eftersläpningarna.

Men, det syns inte på linjens sträckning eller lutning, bara i tätheten, avståndet mellan prickarna.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ischy:

@Stefflo: Nej, gud nej. Jag har kollegor som åker två stationer med tvärbanan istället för att promenera. Så det är nog en viss bekvämlighet som råder i största allmänhet!

Då kanske Stockholmarna helt enkelt får skylla sig själva att de blir smittade i större antal då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu är det fortfarande antal bekräftade fall som inte på något sätt behöver spegla ur många som faktiskt är sjuka. Gissningsvis tyder det på att vi ökar testningen i ungefär samma hastighet och/eller testar fler och fler som har påtagligt symptom och då får fler positiva träffar.

Det spelar ingen större roll om du mäter bekräftade fall eller gissar på befolkningen i stort (för den grafen). Antalet nya fall plottat mot bekräftade fall visar på exponentiell tillväxt. Givetvis finns det en felmarginal, men på det stora hela ser det ut som exponentiell tillväxt. Om du tycker det är bättre så kan du slå om till att plotta rapporterade dödsfall.

Ökat antal tester påverkar visserligen och ter sig som ökat antal bekräftade fall, men dessa torde då mest synas som en bump då vi knappast kan upprätthålla en exponentiell ökning av antalet tester under någon länge tid.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Då kanske Stockholmarna helt enkelt får skylla sig själva att de blir smittade i större antal då.

Vissa av oss jobbar, försöker hålla igång ekonomin men det är jäkligt viktigt att de äldre håller sig borta från oss annars faller ju hela konceptet och det blir total katastrof. Men ja, vi får skylla oss själva, vissa av oss får säkert skiten men blir åtminstone immuna en period kanske.

En ny situation det här när man riskerar bli bespottad och avskydd för att åka buss eller tåg. Det säkraste är att maskera sig när man kommer ut från tåget eller bussen, en stor ansiktsmask hjälper. Gymmet ska vi inte tala om... då ligger man jäkligt illa till, ens människovärde är då riktigt, riktigt lågt...

"Du din egoistiska jävel, jag såg nog vad du gjorde, det här kommer du inte undan med! (moralpredikning samt ett och annat hot börjar)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Ser man på deras (https://aatishb.com/covidtrends/) diagram så är de också "drabbade" av eftersläpningarna.

Men, det syns inte på linjens sträckning eller lutning, bara i tätheten, avståndet mellan prickarna.

Kolla här: https://aatishb.com/covidtrends/?location=Sweden
Om du svävar med muspekaren över prickarna så ser du datum. Jag tycker det ser ut som en prick per dag (nu kollade jag ju inte alla prickarna förstås).

stavfel
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Kolla här: https://aatishb.com/covidtrends/?location=Sweden
Om du svävar med muspekaren över prickarna så ser du datum. Jag tycker det ser ut som en prick per dag (nu kollade jag ju inte alla prickarna förstås).

Ja, och avstånden mellan dagarna varierar pga helger.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Ja, och avstånden mellan dagarna varierar pga helger.

Nej, nu får du nog fundera lite.

Eftersläpningen, så tillvida att ett mätvärde rapporteras in sent, påverkar inte alls; värdet för 4:e april gäller just 4:e april oavsett när det kommer in. En eftersläpning som består i att fall rapporteras på fel dag, dvs under helgdagarna blir det färre fall per dag och sen i början på veckan ser det ut som en ökning av fall per dag, ger upphov till vinkelskillnader på kurvan (förutsatt logaritmisk skala). Sådana vinkelskillnader syns i större grad när dom inte har ett filter med 7-dagars medelvärde.

Avståndet mellan dagarna varierar pga skillnader i ökningen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nej, och inga allergier. Men, känner de som har.

Ok. Jag har haft astma sedan barnsben. I värsta fall har man typ inte fått någon luft alls (som att andas genom ett sugrör är ganska beskrivande)
Därför känns det som att astma kombinerat med covid19 inte känns som en vidare bra kombination men såg länk ovan att det inte ska vara någon riskfaktor vilket för mig är överraskande.

Sedan har vi ju alla olika grader av astma.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Så pinsamt att bli intervjuad så där, bli hela Sveriges syndabockar gissar att vi kommer få se flera liknande reportage den närmaste tiden i vårsolen. Samtidigt kanske en skön känsla för de som verkligen sköter sig att kunna bespotta andras beteende från TV soffan och förfasa sig, vi svenskar brukar ju gilla det, går igång på sådant.

Jag tycker mest synd om sjukvården, sliter som fan och sen fortsätter folk köra på.
Även om dom inte bryr sig själva så hajar dom ju inte den stora bilden, men som jag skrivit tidigare, jag jobbar med folk som besitter högskoleutbildning och som ändå inte kan förstå simpla resonemang i det vardagliga arbetet dom är anställda och betalda att utföra, så är inte förvånad.

Skulle även vara intressant att se hur många av dessa ”obrydda” som står sitt kast och tackar nej till sjukvård om dom blir smittade? Skulle gissa på 0 procent.

På ett personligt plan är jag dock nöjd, utmärkt om andra kan ta smällarna med flockimmuniteten så kan man själv krypa fram från självkarantänen när det lagt sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Nu har Smittskydd Stockholm publicerat en lista med antal fall per kommun/stadsdel i regionen. Vet att några här efterfrågat den datan.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-oc...

DN har även de en artikel om hur det ser ut i Stockholm

https://www.dn.se/sthlm/rinkeby-kista-och-spanga-tensta-varst...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

En intressant insändare i DN om antikroppstester, dess tillförlitlighet och vad denna tillförlitlighet innebär i praktiken:

https://www.dn.se/asikt/sakrare-metoder-kravs-for-masstestnin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

En intressant insändare i DN om antikroppstester, dess tillförlitlighet och vad denna tillförlitlighet innebär i praktiken:

https://www.dn.se/asikt/sakrare-metoder-kravs-for-masstestnin...

Bra artikel

Citat:

...Det innebär att om vi litar på detta test är mer än var fjärde person vi skickar in till intensivvården eller ut i hemsjukvården för att arbeta mottaglig för smitta eller kan få covid-19 i ett senare skede och då smitta till exempel gamla människor.
...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Personligen är jag lite orolig över att ingen ännu vet hur länge man blir immun mot Covid-19 efter att ha blivit frisk från den. Spekulationerna är många.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BeardedRobot:

Personligen är jag lite orolig över att ingen ännu vet hur länge man blir immun mot Covid-19 efter att ha blivit frisk från den. Spekulationerna är många.

Just COVID-19 är man ju immun mot sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Just COVID-19 är man ju immun mot sen.

Hur länge var frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Just COVID-19 är man ju immun mot sen.

Citat:

Utifrån tidigare erfarenheter bedömer Folkhälsomyndigheten att immuniteten varar så länge att man inte kommer att smittas fler gånger under en och samma säsong.

Men kunskapsläget är oklart.

– Hittills har vi inte sett konklusiva bevis på exakt hur lång immuniteten är. Det tar lång tid att veta hur långvarig den är eftersom det måste gå en viss tid innan man kan testa igen, säger Anders Wallensten, biträdande statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.

Källa: https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-immunitet-...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Ja, poängen är precis som står i slutet av artikeln:
"– Precis som influensa kan mutera så kan covid-19 göra det, vilket kan leda till att en individ kan smittas på nytt."

Men då är det en mutation man blir sjuk av och inte samma.

Permalänk
Medlem

@anon42512: Det kanske du ska tala om för Anders Wallensten? Jag förstår vad du skriver och vad du menar. Men sedan är jag inte 100% säker på att just om det blir en mindre mutation om den då kommer få ett nytt namn eller om den kommer räknas in som covid-19. Sedan så är inte en immunitet för all framtid. Det beror på vad man har smittats av och hur kroppen hanterar det hela. "Passiv immunitet är kortlivad och varar ett par månader, medan aktiv immunitet kan vara livslång. " Lägg där märke till, kan vara livslång.

"– Hittills har vi inte sett konklusiva bevis på exakt hur lång immuniteten är. Det tar lång tid att veta hur långvarig den är eftersom det måste gå en viss tid innan man kan testa igen, säger Anders Wallensten, biträdande statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Fast jag tror inte man vill uppnå flockimmunitet.

Jag tror tanken här är att flockimmunitet är ett åtråvärt mål, men inte realistiskt att arbeta mot det. Blir alltför många allvarligt sjuka och kräver sjukvård samtidigt så kommer hela systemet att fallera. Därför är det bättre att försöka bromsa spridningen, och i tid som naturlig utveckling uppnå flockimmunitet. Sedan enligt folkhälsomyndigheten så är det ännu oklar hur lång immunitet man egentligen får av covid-19. En gissning är att det sitter i tillräckligt länge för att man inte ska drabbas mer under samma säsong, men det är inte ett etablerat faktum.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova