Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Det här är den tydligaste förklaringen varför Sverige gör rätt och alla andra har fel. Texten kommer från

"https://eu.usatoday.com/story/news/world/2020/04/28/coronavir..."

https://eu.usatoday.com/story/news/world/2020/04/28/coronavir...

och är redaktörens sammanfattning av en intervju med Anders Tegnell. Här som skärmdump och text:
https://i.imgur.com/4kLOGi3.png

"The World Health Organization has warned that individuals who have had COVID-19 are not necessarily immune, by the presence of antibodies, from getting the virus again. They might be, but the scientific work hasn't reached the stage where that has been conclusively proved. Tegnell said that, at the population level, if antibodies can't be viewed as an indication of immunity then this undermines the whole rationale for developing a vaccine. "If you can't get population immunity how can we then think a vaccine will protect us?" he said."

Notera i synnerhet följande:

"If you can't get population immunity how can we then think a vaccine will protect us?"

Spännande hur vaccinsökande företag hanterar det perspektivet.

Följande ur artikeln: "Coronavirus is not something that is just going to go away. Any country that believes it can keep it out (by closing borders, shuttering businesses, etc.) will most likely be proven wrong at some stage. We need to learn to live with this disease."

Detta är exakt vad jag ställt in mig på och jag hoppas att fler svenskar är inställda på detta. Risken finns att grannländerna drabbas av sekundära smittspridningsvågor på grund av att de tror att "viruset är borta precis som snön" och börjar leva igen som innan smittspridningen när det är långt ifrån utplånat som smittkoppor.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Här är en debatt angående LSS bostäder: https://www.expressen.se/debatt/ar-lss-bostader-nasta-tickand...

Vet någon som åker (färdtjänst) hem till sina föräldrar (för det mesta) fredag kväll å kommer tillbaka till boendet söndag kväll, när personen ifråga är förkyld, hostar inte i armvecket/pappersnäsduk, kan sitta vid matbordet i den gemensamma matsalen (8 boende + personal), sitter säkert å gör likadant i taxin) å hostar rätt ut. Denna person förstår inte det allvariga läget som finns nu men man tycker väl att föräldrarna borde fatta läget.

Egenansvar från föräldrars sida?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är precis som att det fanns massa svenskar som semestrade i Europas vid tillfället okända epicenter Lombardiet under sportlovet, och som sedan tog med sig smittan hem till Sverige, medans det inte fanns massa portugiser som gjorde samma sak.

Stor initial smittspridning har en massiv effekt på hur smittan ser ut i ett land, även flera veckor efteråt.
Hur förklarar du annars att Belgien, ett land med hårda restriktioner har betydligt fler dödsfall än andra länder med liknande restriktioner, eller för den delen fler dödsfall än Sverige med sina milda restriktioner?

Det går inte att jämföra Belgien med Sverige, visst de har ungefär samma befolkning men det är ett jättelitet land och har en befolkningstäthet som är 10 gånger större en Sverige. Det är ungefär som om hela Sveriges befolkning skulle bo i Stockholm Län. Då kan ni själv föreställa er hur det skulle se ut. Jämför vi Sverige med övriga Norden så har Sverige fler dödsfall en övriga norden har tillsammans. Visst sverige har dubbelt så många invåndare som Norge och Finland men befolkningstätheten ligger ungefär på samma nivå

Permalänk
Avstängd

Någon flitig dataföljare som har länk till data som visar antalet avlidna per län? Jag ser massor av jänkare som kommenterar om hur Sverige har valt strategi, osv., och så klart känner sig många länder sig "dumma" för att överreagerat till viss mån.

Jag kommenterar saken som så att majoriteten av avlidna är runt Stockholms län ("county" typ) och att Sverige är sjukt glest och att Stockholm dessutom är en fjuttig huvudstad i jämförelse med många andra huvudstäder runtom i världen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Ja, jag tycker inte på något sätt att man ska stänga ner saker bara för att. Jag är mycket för att försöka ha så öppet vi kan.

Men här är det krogar som inte bara en utan två gånger valt att helt strunta i de enkla rekommendationer som finns samtidigt som krogägare skyller på gästerna. Nu kanske de som tummar på reglerna också fattar att det är allvar.

Jag har som nykterist på krogen i alla fall blivit utkastad ett antal gånger på grund av att vakter ansett mig för full, är ju inte som att de inte kan säga åt gäster som inte sköter sig att lämna.

Jag är av motsatt åsikt. Man bör stänga ner så mycket som möjligt för att folket skall hållas hemma. Är det mesta öppet kommer folket att fortsätta gå till dem ställen som är öppna. Alternativet är att de som bedriver verksamhet som restauranger tar ansvar och ser till att inte släppa in mer än max 50 personer åt gången och ha minst 1.5 meter mellan borden. Klarar man inte av dessa regler skall man heller inte bedriva verksamhet. Så enkelt är det. Vi Sverige är tyvärr alltför toleranta. Tycker du verkligen att de som inte sköter sig och inte tar ansvar skall komma undan med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kedom900:

Jag är av motsatt åsikt. Man bör stänga ner så mycket som möjligt för att folket skall hållas hemma.

Vad menar du med "så mycket som möjligt" egentligen? om en nedstängning av Y kostar samhället X kronor i framtiden så är det mindre resurser till framtidens sjukvård. Att "stänga så mycket som möjligt" förefaller helt naivt och utan långsiktighet. Och då har vi inte ens gått in på hurvida det är en effektiv strategi överhuvudtaget vilket är högst oklart.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Vad menar du med "så mycket som möjligt" egentligen? om en nedstängning av Y kostar samhället X kronor i framtiden så är det mindre resurser till framtidens sjukvård. Att "stänga så mycket som möjligt" förefaller helt naivt och utan långsiktighet. Och då har vi inte ens gått in på hurvida det är en effektiv strategi överhuvudtaget vilket är högst oklart.

Ditt problem är att du försöker sätta ett pris på allting. Att stänga ner dagis och skolor reducerar smittspridningen. Inget tjafs om den uppenbara saken, tack. Och för att tala ditt språk med kostnader, så kostar det ingenting att stänga skolor och dagis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Ditt problem är att du försöker sätta ett pris på allting. Att stänga ner dagis och skolor reducerar smittspridningen. Inget tjafs om den uppenbara saken, tack. Och för att tala ditt språk med kostnader, så kostar det ingenting att stänga skolor och dagis.

Det kostar massor inser man inte det är det ju riktigt synd.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Ditt problem är att du sätter ett pris på allting. Att stänga ner dagis och skolor reducerar smittspridningen. Inget tjafs om den uppenbara saken, tack. Och för att tala ditt språk med kostnader, så kostar det ingenting att stänga skolor och dagis. Du verkar bara tänka på företag. Nej, tänk om!

Den ekonomiska aspekten går INTE att exkludera för den kommer att bita en i arslet förr eller senare. Frågan är hur mycket beroende på valda vidtagna åtgärder. Om du tycker fattigdom är en dålig sak så bör du inte tycka att alla företag borde stängas ned tillfälligt.

Testa att INTE gå till jobbet en månad helt obetalt så får du själv smaka på effekten i ditt eget liv. Tänk sedan när 1000-tals personer gör detta och vilka effekter detta får på andra indirekt helt utan flit.

Skolor och dagis har barn som inte kan sköta sig själva vilket kräver föräldrar hemma som kanske arbetar i kritiska samhällsbranscher. Där ser du problematiken redan då.

Nu äter jag inte ute så jag tänker inte helt plötsligt börja stötta restauranger för jag har inte gjort det tidigare så dock...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Och för att tala ditt språk med kostnader, så kostar det ingenting att stänga skolor och dagis.

Utan att gå in på "skolor måste vara öppna så vårdpersonal kan jobba"; Kostar det inget att hindra föräldrar från att arbeta eftersom de måste vara hemma och passa barnen?

Säg det till mamma och pappa egenföretagare som ser sitt företag gå i konkurs eftersom de inte är där och kan driva det.

Ska föräldar som inte är egenföretagare fortfarande få betalt trots att de inte går till jobbet? Är det inte en kostnad för företaget?
Ska föräldar som inte är egenföretagare sluta få betalt eftersom de inte går till jobbet? Är det inte en massiv ekonomisk smäll för familjen?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Ditt problem är att du försöker sätta ett pris på allting. Att stänga ner dagis och skolor reducerar smittspridningen. Inget tjafs om den uppenbara saken, tack. Och för att tala ditt språk med kostnader, så kostar det ingenting att stänga skolor och dagis.

Bara att kolla på exemplet från Norge
Länk SvD
Länk Aftonbladet

Även om siffrorna kanske inte är exakt de samma i Sverige som för Norge kan man ju ändå dra en slutsats att det kommer kosta samhället.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem

Har ni några tips hur man ska hantera människor och gamlingar när man är utomhus? Jag löptränar mycket, framför allt på spår i skogen. Problemet där är att spåren är ca 2.5-3meter breda, och alla följer ju riktlinjer om att hålla avstånd på ca 1.5meter. Vilket i princip gör att alla par står i bredd och man har svårt att komma förbi utan att vara nära.

Jag vill ju inte bli smittad av någon gamling på sin dagliga promenad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Har ni några tips hur man ska hantera människor och gamlingar när man är utomhus? Jag löptränar mycket, framför allt på spår i skogen. Problemet där är att spåren är ca 2.5-3meter breda, och alla följer ju riktlinjer om att hålla avstånd på ca 1.5meter. Vilket i princip gör att alla par står i bredd och man har svårt att komma förbi utan att vara nära.

Jag vill ju inte bli smittad av någon gamling på sin dagliga promenad.

Vet inte hur andra gör men om jag är ute på promenad med familjen så brukar vi byta från att gå jämte varandra till att gå på led när vi märker att någon kommer och vill förbi eller om vi ska möta någon. Så det enda man kan göra är väl att hojta till så att man upptäcks och hålla så mycket avstånd man kan. Kanske sakta in och säga "ursäkta kan jag komma förbi" om de inte flyttar sig. Tycker själv det är svårt att upptäcka cyklister i tid då de kommer snabbt utan att höras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Har ni några tips hur man ska hantera människor och gamlingar när man är utomhus? Jag löptränar mycket, framför allt på spår i skogen. Problemet där är att spåren är ca 2.5-3meter breda, och alla följer ju riktlinjer om att hålla avstånd på ca 1.5meter. Vilket i princip gör att alla par står i bredd och man har svårt att komma förbi utan att vara nära.

Jag vill ju inte bli smittad av någon gamling på sin dagliga promenad.

Investera i löpband för inomhusbruk, bästa investeringen jag har gjort i mitt liv hittills!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Så många som dör i Sverige bor på äldreboende, ändå så läser man saker som dessa:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-intern-strid-...

https://www.arbetarskydd.se/arbetsmiljo/uppsagning-om-vi-anva...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Med ord som: "This Is The Most Frightening Disease I've Ever Encountered In My Career" i internationell media
https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=dcJDpV-igjs&f...

kanske viktigt att påpeka att det kommer från "CEO of the Coalition for Epidemic Preparedness Innovations" som fick 13.4% av sin budget från en viss "filantrop":

källa

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.

Skrivet av ronnylov:

Vet inte hur andra gör men om jag är ute på promenad med familjen så brukar vi byta från att gå jämte varandra till att gå på led när vi märker att någon kommer och vill förbi eller om vi ska möta någon. Så det enda man kan göra är väl att hojta till så att man upptäcks och hålla så mycket avstånd man kan. Kanske sakta in och säga "ursäkta kan jag komma förbi" om de inte flyttar sig. Tycker själv det är svårt att upptäcka cyklister i tid då de kommer snabbt utan att höras.

Det är väl det normala och det fungerar bra. Problemet är att äldre människor sällan hör bra, och verkar inte ha så god uppmärksamhet heller. Det blir ju inte bättre av att medelåldern i mitt område är relativt hög, ca 50 år. Senast jag sprang så sprang jag förbi ca 30 människor på 2-3km, varav ca hälften märkte att det kom någon människa springandes.

Skrivet av AplAy:

Investera i löpband för inomhusbruk, bästa investeringen jag har gjort i mitt liv hittills!

Jag får ont i knän av löpband(och längre sträckor asfalt), så det går tyvärr bort. Men jag är glad att det fungerar för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Tack för tipsen.

Det är väl det normala och det fungerar bra. Problemet är att äldre människor sällan hör bra, och verkar inte ha så god uppmärksamhet heller. Det blir ju inte bättre av att medelåldern i mitt område är relativt hög, ca 50 år. Senast jag sprang så sprang jag förbi ca 30 människor på 2-3km, varav ca hälften märkte att det kom någon människa springandes.

Jag får ont i knän av löpband(och längre sträckor asfalt), så det går tyvärr bort. Men jag är glad att det fungerar för dig

Alternativt försöka hitta någon runda där det inte går så många äldre. Kanske i terrängen där de har svårt att ta sig fram. Men visst man utgår ju oftast hemifrån. Är själv 50+ men är ändå ganska uppmärksam tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

Bara att kolla på exemplet från Norge
Länk SvD
Länk Aftonbladet

Även om siffrorna kanske inte är exakt de samma i Sverige som för Norge kan man ju ändå dra en slutsats att det kommer kosta samhället.

Okej, tack för att du rättade mig. Jag ska inte säga ingenting.
Men för att sätta siffran i kontext; siffran är en förlust jämfört med om alla hade arbetat. Att alla arbetar som vanligt är inte normalläge under pandemin. Med det så kan siffran kastas på soptippen direkt som helt irrelevant.
Summan 1,7 miljarder per dag är försumbart i jämförelse med statens rabiata spenderande i andra åtgärder och vård av alla patienter man smittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Vad många andra länder gjorde tidigt; stäng gränsen, stäng det mesta (skolor, dagis, allsvenskan, små frisörsalonger) under en kort tid och öppna därefter sakteligen, har ju bevisligen fungerat bättre än socialdemokratins strategi om att smitta alla långsamt.

Tycker ni på allvar att det är tvärt om? Eller för tidigt att säga?

Ja, det är på allvar för tidigt att säga

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Detta är den del av Sveriges corona-hantering som jag känner är usel: äldrevården. Smittskyddsåtgärderna är alldeles för dåliga där, och det är den mest känsliga gruppen. Man skulle haft bättre rutiner för att inte få in smittan, men jag tror hela äldrevården i Sverige är organiserad på ett sätt som är dåligt ur smittskyddssynpunkt.

Kanske dags att göra om ordentligt i hur vi behandlar de inom äldreomsorgen - både de äldre och de anställda - när detta är över?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag skulle inte skrivit ingenting. Som jag nämnde tidigare. Men nära nog.

Vad exakt menar du med att kostnaden är "nära nog ingenting"? Sätt lite siffror och källor till hur du kommit fram till denna insikt!

Skrivet av Zipparn:

Vad många andra länder gjorde tidigt; stäng gränsen, stäng det mesta (skolor, dagis, allsvenskan, små frisörsalonger) under en kort tid och öppna därefter sakteligen, har ju bevisligen fungerat bättre än socialdemokratins strategi om att smitta alla långsamt.

Tycker ni på allvar att det är tvärt om? Eller för tidigt att säga?

Oavsett är nu gjort gjort och det är lätt att vara efterklok. Och om ni tror att socialdemokratins strategi kommer att skydda Svenska företag och löntagare så ber jag att få återkomma om ett år eller två. Då ska jag citera er och skriva "Vad var det jag sa?".
För alla åtgärder om lån, lån och mera lån gräver endast hålet djupare.

Eh, ja! Det är alldeles för tidigt att kunna dra några som helst slutsatser om vilken strategi som går vinnande ur detta.

Vad menar du exakt händer om vi stänger gränsen, skolor och dagis under en kort tid? Vad gör vi sen då? Öppnar vi allting igen och viruset därefter är borta för gott? Du kanske inte hängt med i rapporteringen, men detta virus går som en löpeld genom världen. Tanken har inte slagit dig att viruset kommer att komma tillbaka när vi öppnar gränserna igen (om vi nu ens lyckas hålla gränsen så totalstängd att smittan helt dör ut inom landet)?

Hur menar du att din strategi där vi ska lämna företag och löntagare i sticket skyddar sagda löntagare och företag? Du skriver massa saker utan att på något sätt förklara hur du menar att saker hänger ihop.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Hej hopp. En uppmaning att omedelbums lägga ner alla personangrepp, halmgubbar och annat otyg innan jag tar fram slangen, capiche?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

Om att det är rätt eller fel att stänga ner allt...(har säkert länkats tidigare i tråden)
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finlands-tegnell-smittotop...
(Rubriken är nog det sämsta jag sett)

Citat:

Finland slog till med betydligt större restriktioner än Sverige när coronaviruset började spridas. Det leder nu till att pandemin väntas bli mer utdragen där, konstaterar hälsosäkerhetschefen Mika Salminen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Okej, tack för att du rättade mig. Jag ska inte säga ingenting.
Men för att sätta siffran i kontext; siffran är en förlust jämfört med om alla hade arbetat. Att alla arbetar som vanligt är inte normalläge under pandemin. Med det så kan siffran kastas på soptippen direkt som helt irrelevant.
Summan 1,7 miljarder per dag är försumbart i jämförelse med statens rabiata spenderande i andra åtgärder och vård av alla patienter man smittar.

Vet du några tänkbara siffror? Det blir lätt att man bara spekulerar, men det vore faktiskt intressant att få en ungefärlig siffra om vad vården av de som drabbas av covid-19 faktiskt kostar. Men jag har svårt att tro att det kommer i närheten av 1,7 miljarder om dagen? Vad tänker du på i övrigt för kostnader som man inte hade haft om man stängt ner samhället mer?

Sedan gäller 1,7 miljarder väl bara samhällskostnaden för stängda skolor/dagis, den totala kostnaden för nedstängt samhälle tänker jag mig är betydligt högre. Samt att det gällde för Norge som har en betydligt mindre befolkning, motsvarande siffra i Sverige bör rimligen vara högre.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Har ni några tips hur man ska hantera människor och gamlingar när man är utomhus? Jag löptränar mycket, framför allt på spår i skogen. Problemet där är att spåren är ca 2.5-3meter breda, och alla följer ju riktlinjer om att hålla avstånd på ca 1.5meter. Vilket i princip gör att alla par står i bredd och man har svårt att komma förbi utan att vara nära.

Jag vill ju inte bli smittad av någon gamling på sin dagliga promenad.

Om din löpträning potentiellt dödar människor bör du överväga att lägga det på hyllan ett tag.

Permalänk
Medlem

Vad säger man, när det svänger svänger det fort?

Sveriges Coronastrategi hyllas av WHO (Eller iallafall av WHO-toppen Michael Ryan.)

Skrivet av TT/Omni:

Den svenska vägen i coronakrisen, som bygger på tillit och frivillighet i motsats till hårda restriktioner, har fått utstå hård kritik i omvärlden för besluten att hålla skolor och restauranger öppna under coronapandemin.
Men Michael Ryan, verkställande direktör för WHO:s katastrofprogram, är inte lika säker på att Sveriges strategi är felaktig – snarare tvärtom. Under en tv-sänd presskonferens på onsdagskvällen lyfter han fram Sverige som ett föredöme för andra länder.

– Jag tror att Sverige representerar en framtida modell. Om vi vill återgå till ett samhälle utan nedstängningar måste samhället anpassa sig under en potentiellt lång tidsperiod inom vilken våra fysiska och sociala relationer måste anpassas efter virusets närvaro, säger Ryan.

Förlitat sig på sina invånare
WHO-chefen säger att det finns en uppfattning i omvärlden att Sverige inte har infört kontrollmekanismer, utan tvärtom har tillåtit viruset att sprida sig.
– Ingenting befinner sig längre från sanningen. Sverige har genomfört en väldigt stark folkhälsopolitik, kring fysisk distansering, vård och skydd av personer på vårdhem och många andra saker, säger han.

– Vad de har gjort annorlunda är att de väldigt mycket har förlitat sig på relationen till sina medborgare, och på sina invånares förmåga och vilja att implementera fysisk distansering och självreglering.

"Lärdomar att dra från Sverige"
Mikael Ryan säger att "vi måste vara medvetna om att viruset är närvarande, och vi som individer och familjer och samhällen måste göra allt vi kan på daglig basis för att minska smittspridningen".
– Jag tycker att det kan finnas lärdomar att dra från våra kollegor i Sverige. Jag vill återigen understryka att Sverige inte har undvikit att kontrollera covid-19, utan antagit en väldigt stark strategisk linje att kontrollera covid-19 i alla delar av samhället, säger han.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vad säger man, när det svänger svänger det fort?

Sveriges Coronastrategi hyllas av WHO (Eller iallafall av WHO-toppen Michael Ryan.)

Man kan se uttalandet direkt här (41 min in):
https://www.pscp.tv/w/1dRKZQQBDodxB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Följande ur artikeln: "Coronavirus is not something that is just going to go away. Any country that believes it can keep it out (by closing borders, shuttering businesses, etc.) will most likely be proven wrong at some stage. We need to learn to live with this disease."

Detta är exakt vad jag ställt in mig på och jag hoppas att fler svenskar är inställda på detta. Risken finns att grannländerna drabbas av sekundära smittspridningsvågor på grund av att de tror att "viruset är borta precis som snön" och börjar leva igen som innan smittspridningen när det är långt ifrån utplånat som smittkoppor.

Det har ju Tegnells finländske kollega nu konstaterat, dvs att de har tryckt ned viruset så mycket att risken är påtaglig att de får drag under galoscherna i höst istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

Om din löpträning potentiellt dödar människor bör du överväga att lägga det på hyllan ett tag.

Sannolikheten att en förmodligen frisk (symptomfri) person smittar någon genom att snabbt passera den utomhus bör vara väldigt liten.

Kanske tillochmed är större risk att springa på nån äldre som skadas och som måste till sjukhus och att den då blir smittad där.

Är man frisk finns det ingen större anledning att låsa in sig inomhus.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||