Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Någon här som tappat luktsinnet och provat detta?: Jag bad en snubbe nere i Gävle med bekräftad covid-19 (han fick det från Julafton från sin släkt - se där ja!) att prova om han kände dofter från kryddburkar vilket han inte gjorde. Ingen lukt alls nu i 3 veckor hittills för honom. För övrigt är han helt återställd.

Min bror som bor i Gävle fick bekräftat 19dec, lukt/smak kom tillbaks efter typ 1-2 veckor, han tycker dock fortfarande att just kaffe och rödvin smakar annorlunda

Far min åkte på det 27dec om jag inte minns fel, han har fått tillbaks all lukt/smak förutom just kaffe han också

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vi har över 11 000 döda nu. Jämför det med övriga nordiska länder så förstår alla att strategin är misslyckad. Man ropade ut att vi skulle skydda våra äldre.

statistik

Att du orkar fottsätta med det där... som sagt många gånger nu så är det snarare Norge och Finland som klarat sig exceptionellt bra. De sticker ut i all statistik och ligger i princip med hästlängder bäst till bland alla länder i västvärlden. Det är därför skevt att speciellt peka på Sverige som nån form av förfärligt skräckexempel, för att man bara jämför med dessa. Sverige ligger ganska medelbra till i Europa. Inte sämst, inte bäst.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vi har över 11 000 döda nu. Jämför det med övriga nordiska länder så förstår alla att strategin är misslyckad. Man ropade ut att vi skulle skydda våra äldre.

statistik

Det är intressant hur du liksom vissa andra kan dra tvärsäkra slutsatser utifrån ytterst begränsad kunskap och fakta. Sanningen är troligtvis långt ifrån ditt tvärsäkra påstående. Vi har inga bevis för att de strategier som Danmark, Norge eller Finland följde hade fungerat bättre i Sveriges fall. Vi ser ju t.ex. hur hård nedstängning uppenbarligen inte fungerat i andra länder.

I en debattartikel i DN igår, Det är inte strategin som förklarar svenska dödstalen, där infektionsprofessorn Anders Björkman säger att "beläggen är svaga för att den svenska covidbekämpningen varit misslyckad".

Han säger också att "Min slutsats är att den svenska modellen inte är ett misslyckande eller en nationell katastrof. Misslyckad är i stället den okritiskt flockmässiga kritiken mot särskilt Folkhälsomyndigheten. Den är dessutom obegriplig. Detta flocktyckande har medfört ”flock­immunitet” mot fakta".

Det finns säkert flera olika faktorer som påverkar varför dödstalen i Sverige ser ut som dom gör, men att tvärsäkert påstå att den Svenska strategin är misslyckad och att tro att det finns en magisk one-size-fits-all lösning som fungerar för alla länder och situationer är helt enkelt naivt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av BENPA:

Jag kan snart ta ut scalperpris på mitt blod... Första Phizersprutan tagen tidigt förra veckan, andra om 10dagar. Lägger upp budgivning på mig blod när allt är klart kanske blir det nya tidens "sälj en njure för att få råd med ett grafikkort" metoden.

Samma här, Pfizer och alldeles strax dags för sista dosen. Fick du dras med några biverkningar, bortsett från smärta i armen? Jag gick runt och frös (inte frossa) som tusan några timmar efter vaccinationen, men det försvann efter några timmar. Sitter och buteljerar mitt blod för fullt nu, sen ska jag bli rik och säga upp mig från jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vi har över 11 000 döda nu. Jämför det med övriga nordiska länder så förstår alla att strategin är misslyckad. Man ropade ut att vi skulle skydda våra äldre.

statistik

Det är lite fascinerande hur både Tegnell och regeringen så envist försvarar vår strategi när siffrorna ändå visar ganska tydligt på resultatet.

Jag gillar generellt Tegnell men tycker samtidigt att han borde visa på mer ödmjukhet och jag upplever honom som en person som inte kan ta kritik. Han bemöter kritiken lugnt och fint men otroligt sällan han medger misstag, han slår konstant i från sig. Vilket gäller övriga topp politiker i regeringen också. Vet inte om det är någon sorts taktik de fått lära sig i politiker/retorik skolan? Att man aldrig ska erkänna öppet att man gjort fel? Det är otroligt sällan man får höra en topp politiker medge att de gjort fel, att de tar ansvar för sina handlingar men jag antar att det är något "knep" de fått lära sig?

också en lite "intressant" situation nu med Norge som hela tiden varit stenhårda mot oss, att vi nu blockerar Norge men det beror väl på Englands muteringen som fått fäste i Norge.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av makatech:

Att man aldrig ska erkänna öppet att man gjort fel?

Eftersom ingen har ett slutgiltigt facit i sin hand är det svårt att dela ut dumstrutar. Tills dess att även fattiga länder fått vaccinera sig lär vi nog få dras med det här i några år till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Att du orkar fottsätta med det där... som sagt många gånger nu så är det snarare Norge och Finland som klarat sig exceptionellt bra. De sticker ut i all statistik och ligger i princip med hästlängder bäst till bland alla länder i västvärlden. Det är därför skevt att speciellt peka på Sverige som nån form av förfärligt skräckexempel, för att man bara jämför med dessa. Sverige ligger ganska medelbra till i Europa. Inte sämst, inte bäst.

Jag menar det! Tröttsamt att Sverige har blivit en politisk spelpjäs för andra länders COVID-19-policies. Å andra sidan öppnar det upp - något jag inte riktigt tänkt på innan - hur "vilseledda" många utländska tidningar är om rapporteringen om Sveriges COVID-19 pandemi. Ibland undrar jag om de utländska tidningarna som skriver om Sveriges COVID-19 försöker vilseleda sina läsare med flit eller helt enkelt inte kan få tag på fakta.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KeepRaffing:

Samma här, Pfizer och alldeles strax dags för sista dosen. Fick du dras med några biverkningar, bortsett från smärta i armen? Jag gick runt och frös (inte frossa) som tusan några timmar efter vaccinationen, men det försvann efter några timmar. Sitter och buteljerar mitt blod för fullt nu, sen ska jag bli rik och säga upp mig från jobbet

Att kalla smärta vid injiceringsytan, feber, frossa, och värk i muskler & leder för "biverkning" av vaccinet är som att kalla mättnad för en biverkning när du har ätit mat. Med andra ord betyder det att det fungerar som det ska.

Däremot kan vi kalla de för "biverkningar" om symptomen inte försvinner efter ett par dagar eftersom då har kroppens immunförsvar reagerat inkorrekt mot det mRNA-baserade proteinet kroppen själv har tillverkat.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är intressant hur du liksom vissa andra kan dra tvärsäkra slutsatser utifrån ytterst begränsad kunskap och fakta. Sanningen är troligtvis långt ifrån ditt tvärsäkra påstående. Vi har inga bevis för att de strategier som Danmark, Norge eller Finland följde hade fungerat bättre i Sveriges fall. Vi ser ju t.ex. hur hård nedstängning uppenbarligen inte fungerat i andra länder.

Det var ett rimligt resonemang fram till sista meningen. Den beskriver väl exakt den typen av resonemang som du i samma paragraf reagerar mot?

Skrivet av AplAy:

Att kalla smärta vid injiceringsytan, feber, frossa, och värk i muskler & leder för "biverkning" av vaccinet är som att kalla mättnad för en biverkning när du har ätit mat. Med andra ord betyder det att det fungerar som det ska.

Däremot kan vi kalla de för "biverkningar" om symptomen inte försvinner efter ett par dagar eftersom då har kroppens immunförsvar reagerat inkorrekt mot det mRNA-baserade proteinet kroppen själv har tillverkat.

Nu försöker du omdefiniera begreppet, jag tror vi kan hålla oss till den medicinska definitionen av biverkningar som inkluderar alla de där grejerna du nämnde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Det var ett rimligt resonemang fram till sista meningen. Den beskriver väl exakt den typen av resonemang som du i samma paragraf reagerar mot?
Nu försöker du omdefiniera begreppet, jag tror vi kan hålla oss till den medicinska definitionen av biverkningar som inkluderar alla de där grejerna du nämnde.

Om vi säger så här: vaccinationsbiverkningar kan delas in i två kategorier:
1) Medicinskt förväntade biverkningar - tillfälliga biverkningar som visar på att vaccinet fungerar som avsett genom att immunförsvaret och/eller kroppen reagerat korrekt på vaccinet.

2) Medicinskt icke-förväntade biverkningar - (långsiktiga) biverkningar som visar på att immunförsvaret och/eller kroppen reagerat inkorrekt på vaccinet.

Syftet med förfiningen av definitionen är att folk skall fatta att vaccinet ska mer eller mindre ge vissa "biverkningar" - men inte andra - som ett tecken på att det fungerat korrekt.

Jag ser bara hur antivaxxers kmr använda minsta lilla "biverkning" - med hjälp av Nirvana fallacy - för att påstå, "Aha! Se där! En biverkning. Därför bör INGEN i hela världen ta vaccinet!" Jag vill undvika att sådant trams drabbar kära Sweclockers!

Om jag äter mat och spyr upp maten en timme senare så är det fel slags "biverkning"!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag menar det! Tröttsamt att Sverige har blivit en politisk spelpjäs för andra länders COVID-19-policies. Å andra sidan öppnar det upp - något jag inte riktigt tänkt på innan - hur "vilseledda" många utländska tidningar är om rapporteringen om Sveriges COVID-19 pandemi. Ibland undrar jag om de utländska tidningarna som skriver om Sveriges COVID-19 försöker vilseleda sina läsare med flit eller helt enkelt inte kan få tag på fakta.

Tror det ligger i mänsklig natur, försöka hitta syndabockar och klanka ner på andra istället för att göra något situationen själv, åtminstone en av våra sämsta sidor.

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Att kalla smärta vid injiceringsytan, feber, frossa, och värk i muskler & leder för "biverkning" av vaccinet är som att kalla mättnad för en biverkning när du har ätit mat. Med andra ord betyder det att det fungerar som det ska.

Däremot kan vi kalla de för "biverkningar" om symptomen inte försvinner efter ett par dagar eftersom då har kroppens immunförsvar reagerat inkorrekt mot det mRNA-baserade proteinet kroppen själv har tillverkat.

Läkemedelsverket kallar det, ordagrant, för biverkningar. Men jag förstår vad du menar och påstår inte att du har fel, du får kalla det vad du vill. Jag var nyfiken på om han upplevt något av detta så låt oss lämna namnvalet därhän

Permalänk
Medlem

Weird fråga. Vet man att man får två sprutor av samma vaccin eller kan det vara som så att man får första sprutan av ena märket och den andra av ett annat? Kan det hända något vanskligt isf om det blandas?

Vet inte hur sånt där funkar men det har väl samordnarna koll på antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Weird fråga. Vet man att man får två sprutor av samma vaccin eller kan det vara som så att man får första sprutan av ena märket och den andra av ett annat? Kan det hända något vanskligt isf om det blandas?

Vet inte hur sånt där funkar men det har väl samordnarna koll på antar jag.

Man behöver göra kliniska studier för att se om det händer något vanskligt och hur effektivt det skulle vara.
Pfizers och modernas vaccin liknar varandra så de verkar kunna mixas.
Amerikanska hälsomyndigheten CDC ändrade sina riktlinjer så att det ska vara ok att mixa dem endast vid “exceptional situations”.

https://www.cnbc.com/2021/01/22/cdc-changes-covid-vaccine-gui...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Sverige har inte alls köpt in Sputnik vaccinet trots att ryssarna hade det färdigt först av alla? Det är väl ändå hyfsat många länder som fått Sputnik vaccinet?

Påminner mig lite om de stora skogsbränderna när vi tackade nej till rysslands helt gigantiska brandflygplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Sverige har inte alls köpt in Sputnik vaccinet trots att ryssarna hade det färdigt först av alla? Det är väl ändå hyfsat många länder som fått Sputnik vaccinet?

Påminner mig lite om de stora skogsbränderna när vi tackade nej till rysslands helt gigantiska brandflygplan.

Finns ingen anledning att köpa det ryska vaccinet när demokratiska länder kan tillhandahålla tillräckligt med doser för att täcka alla svenskar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Precis som med allt annat är du fri att uttrycka din åsikt gällande detta; men det betyder absolut inte att du på nåt sätt är fredad från att andra säger emot ifall det du uttrycker är fullständigt uppåt väggarna knastokigt.
Jag tänker absolut inte "helt enkelt acceptera" att folk sätter sig på tvären på grund av nån malplacerad tilltro till deras eget "sunda förnuft från livets hårda skola", som är helt på tvärs mot gängse vetenskap och erfarenhet från den mer faktainriktade sektionen av samhället.

Begriper inet ett smack av vad du säger, men som jag sa, man fpr acceptera att vi alla är olika, även du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Finns ingen anledning att köpa det ryska vaccinet när demokratiska länder kan tillhandahålla tillräckligt med doser för att täcka alla svenskar.

Jag hade fått för mig att ryssarna hade sitt klart före de övriga men jag kan ha missförstått, i ett sådant läge skulle man eventuellt kunnat rädda liv?

Permalänk
Medlem

Jag kommer vänta i minst två år innan jag vaccinerar mig. Jag vill se vad som kommer fram i långa loppet vad gäller biverkningar mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag hade fått för mig att ryssarna hade sitt klart före de övriga men jag kan ha missförstått, i ett sådant läge skulle man eventuellt kunnat rädda liv?

Det finns fler sätt att rädda liv men man gör det inte av olika anledningar. Att välja bort ett ryskt hemkokt vaccin kan vara ett sätt för EU att visa Ryssland att man inte är beroende av dem, en gissning från min sida. En annan anledning kan vara att deras utvärdering av säkerhet av läkemedel inte lever upp till västerländsk standard, ytterligare en gissning från mig. Men andra vägar att rädda liv som inte är beroende av opålitliga system får stå åt sidan när saker och ting får ta sin tid i vanlig ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag kommer vänta i minst två år innan jag vaccinerar mig. Jag vill se vad som kommer fram i långa loppet vad gäller biverkningar mm.

Du sitter i tråden och spyr skit på sveriges strategi och många döda, men du tänker inte vara en del av lösningen heller.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag kommer vänta i minst två år innan jag vaccinerar mig. Jag vill se vad som kommer fram i långa loppet vad gäller biverkningar mm.

Det här är en klart intressant fråga men jag gissar att folk som vägrar vaccinerar sig kan få en del skit och kritik. Frågan är också hur positiv arbetsgivarna är till folk som vägrar.

Jag undviker generellt att vaccinera mig mot influensa men möjligt jag gör det när jag blir äldre. Corona tycker jag är annorlunda eftersom det är så extremt mycket mera smittsamt samt att det blir livsfarliga konsekvenser för andra när/om man för smittan vidare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Jag kommer vänta i minst två år innan jag vaccinerar mig. Jag vill se vad som kommer fram i långa loppet vad gäller biverkningar mm.

Bäst att du aldrig nånsin tar influensavaccin eftersom det är nytt varje år

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Bäst att du aldrig nånsin tar influensavaccin eftersom det är nytt varje år

ha ha ha du har en poäng i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

Samma här, Pfizer och alldeles strax dags för sista dosen. Fick du dras med några biverkningar, bortsett från smärta i armen? Jag gick runt och frös (inte frossa) som tusan några timmar efter vaccinationen, men det försvann efter några timmar. Sitter och buteljerar mitt blod för fullt nu, sen ska jag bli rik och säga upp mig från jobbet

Nej. Kände ej sticket, ingen sveda, inga konstigheter efteråt faktiskt.
De flesta jag pratat med som fått vaccinet har fått ömhet i armen, några fick lite lätt feber, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det var ett rimligt resonemang fram till sista meningen. Den beskriver väl exakt den typen av resonemang som du i samma paragraf reagerar mot?

Nej det tycker jag inte. Syftet med den meningen var att ge ett argument just för att inte dra slutsatsen att hård nedstängning generellt ger låga dödstal, men jag kunde ha uttryckt mig bättre, typ "Vi ser ju t.ex. hur hård nedstängning i andra länder uppenbarligen inte gett dödstal på samma låga nivåer som i Norge och Finland".

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

Samma här, Pfizer och alldeles strax dags för sista dosen. Fick du dras med några biverkningar, bortsett från smärta i armen? Jag gick runt och frös (inte frossa) som tusan några timmar efter vaccinationen, men det försvann efter några timmar. Sitter och buteljerar mitt blod för fullt nu, sen ska jag bli rik och säga upp mig från jobbet

Glömde dock varna dig.

Passa dig nu väldigt noga, för enligt vissa som håller till i forum som håller på med TarotKort och häxerier, så kan vaccinet göra så att ditt DNA förändras drastiskt, så när du vaknar upp en vacker dag, så kan du ha förvandlats till en gås, gris, ko eller rent utav en dinosaur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Sverige har inte alls köpt in Sputnik vaccinet trots att ryssarna hade det färdigt först av alla? Det är väl ändå hyfsat många länder som fått Sputnik vaccinet?

Påminner mig lite om de stora skogsbränderna när vi tackade nej till rysslands helt gigantiska brandflygplan.

Ryssarna var väl först ut med att påstå att dom var klara, vilket nog kan sägas vara en överdrift. Jag har för mig att när dom gick ut med det och menade att vaccinet fungerade och var säkert så lutade dom sig mot en studie som omfattade 70 personer. Problemet med Sputnikvaccinet och kinsesernas vacciner har väl varit frånvaro av, eller frågetecken kring, den medicinska datan.

Vilka länder som köpt Sputnik vet jag inte, men jag undrar om ryssarna kan producera tillräckligt för eget bruk.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

självklart måste var och en själv få bestämma om man vill vaccinera sig el inte. Jag har aldrig vaccinerat mig mot något de senaste 40åren, jag har inte ens tänkt tanken, och jag minns inte ens när svininfluensan var på tapeten om jag blev tillfrågad av min sambo att vaccinera mig, hon jobbar inom landstinget så hon gjorde det. och sonen har jag för mig gjorde det på skolan el nåt sånt.

Om jag ska vaccinera mig mot Covid......ingen aning faktiskt, ja har inte tänkt så långt, får jag en tid och är hemmavid den dagen så gör jag det förmodligen men det är inget jag kommer att springa benen av mig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BENPA:

Glömde dock varna dig.

Passa dig nu väldigt noga, för enligt vissa som håller till i forum som håller på med TarotKort och häxerier, så kan vaccinet göra så att ditt DNA förändras drastiskt, så när du vaknar upp en vacker dag, så kan du ha förvandlats till en gås, gris, ko eller rent utav en dinosaur.

Coolt! Tror du man kan beställa vilken dinosaur man vill bli? Jag vill bli en T-Rex!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"