Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det enda religion har "anpassat" sig efter är för hur de skall nå ut till fler för att kunna värva nya medlemmar och hur de skall behålla befintliga medlemmar där alltfler börjar inse att det hela är påhittat precis som Scientologi och flygande spaghetti ute i rymden och tekoppen mellan mars och Jorden.

Glöm inte den osynliga rosa enhörningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Glöm inte den osynliga rosa enhörningen.

Den hade jag helt glömt bort, tack för påminnelsen!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morfeus:

För övrigt misstänker jag (eller kör jag också en strawman - me bad ) att du har en förenklad syn på religion - religioner har varit vaggan för våran vetenskap. Förklaringsmodeller ifrågasättande kunskap allt detta skedde länge under religioners paraply. Visst är de också konservativa regressiva och hanterar ifrågasättande med repression. Men skiljer det så mycket från våra "moderna" vetenskapsföljande stater - long live lysenkoism.

Hur kan man säga att religionen varit vaggan för vår vetenskap? Vetenskapen har sitt ursprung i logik, filosofi och matematik och har aktivt motarbetats av religionsutövare under alla tider utom under en period då islam samlade på sig så mycket av den vetenskapliga litteraturen som möjligt under en tid då den kristna kyrkan förföljde alla som inte följde de trossatser som man kunde härleda från bibeln. Så var islam under en period den religion som mest anammade den vetenskap som växte fram innan kristendomen fick sitt grepp om Europa.

Man kan nog fastslå att de vetenskapliga rön som grekerna kom fram till innan kristendomen inte hade någon koppling alls till religion. Mycket tidigt ifrågasatte man gudarnas inblandning i vetenskapen och i och med detta blev det antika Grekland den västerländska vetenskapens vagga. Man gjorde stora framsteg främst med hjälp av logik och empirism (det vi kan fastställa genom erfarenhet, försök och noggrant iakttagande).

Kristendomen försökte under medeltiden, i sina universitet som från början endast undervisade i teologi och (kristen) filosofi, formulera sina doktriner med hjälp av de gamla grekiska filosofernas terminologi, ett arbete som sysselsatte dem under lång tid utan större framsteg.

Nicolaus Copernicus och Galileo Galilei "återupptäckte" de gamla grekiska vetenskapliga metoderna och blev svårt straffade av den katolska kyrkan eftersom deras rön inte "stod i samklang med" den katolska kyrkans läror, Copernicus i o f s efter hans död (han var "klok nog" att inte utsätta sig för kyrkans misshag genom att vägra publicera sitt verk "De revolutionibus orbium coelestium" (om himlakropparnas rörelser)). Boken utgavs trots allt under hans levnad men vissa delar utsattes för censur och totalförbjöds i början av 1600-talet. Galileo Galilei däremot dömdes av kyrkan till livtids husarrest och den domen var ovanligt mild mest p g a att han hade nära band till den dåvarande påven.

Vetenskapen återkom alltså till den västerländska kulturen under 15- och 1600-talet när man började att ifrågasätta vissa av kyrkans trossatser. Däremot motarbetades och dömdes många peroner till hårda straff för att de presenterade "villoläror".
Idag kan man konstatera att islam, som en gång var den västerländska vetenskapens bevarare, numera är den minst vetenskapsvänliga av de större religionerna och dessutom att de islamiska staterna har den lägsta folkbildningsnivån, vilket är förvånande med tanke på hur vetenskapsvänliga man en gång var.

Man kan också se, t ex i USA hur fundamentalistiska kristna grupperingar motsätter sig vetenskapliga rön och t o m vill förbjuda undervisning som motsäger bibeln.

Så, jag tycker inte att man kan säga att religionen är vetenskapens vagga utan tvärtom att den ständigt motarbetat vetenskapen. Ser man på andra religioner, t ex Taoismen i Kina och Shintoismen i Japan har de också en historia av vetenskapsmotstånd och motarbetande av det vi betraktar som "modern" vetenskap. Så inte ens globalt sett kan man hitta religioner som anammar vetenskapen på ett sätt som kan ge dem epitetet "vetenskapens vagga".

Några moderna religioner hävdar att man måste kunna hitta sätt som förklarar religiösa doktriner på ett sätt som gör att de inte motsäger vetenskapliga fakta men jag har inte hittat någon religion som lyckats med det.

Kritik mot för långa stycken...
Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Hur kan man säga att religionen varit vaggan för vår vetenskap? Vetenskapen har sitt ursprung i logik, filosofi och matematik och har aktivt motarbetats av religionsutövare under alla tider utom under en period då islam samlade på sig så mycket av den vetenskapliga litteraturen som möjligt under en tid då den kristna kyrkan förföljde alla som inte följde de trossatser som man kunde härleda från bibeln. Så var islam under en period den religion som mest anammade den vetenskap som växte fram innan kristendomen fick sitt grepp om Europa. Man kan nog fastslå att de vetenskapliga rön som grekerna kom fram till innan kristendomen inte hade någon koppling alls till religion. Mycket tidigt ifrågasatte man gudarnas inblandning i vetenskapen och i och med detta blev det antika Grekland den västerländska vetenskapens vagga. Man gjorde stora framsteg främst med hjälp av logik och empirism (det vi kan fastställa genom erfarenhet, försök och noggrant iakttagande). Kristendomen försökte under medeltiden, i sina universitet som från början endast undervisade i teologi och (kristen) filosofi, formulera sina doktriner med hjälp av de gamla grekiska filosofernas terminologi, ett arbete som sysselsatte dem under lång tid utan större framsteg. Nicolaus Copernicus och Galileo Galilei "återupptäckte" de gamla grekiska vetenskapliga metoderna och blev svårt straffade av den katolska kyrkan eftersom deras rön inte "stod i samklang med" den katolska kyrkans läror, Copernicus i o f s efter hans död (han var "klok nog" att inte utsätta sig för kyrkans misshag genom att vägra publicera sitt verk "De revolutionibus orbium coelestium" (om himlakropparnas rörelser)). Boken utgavs trots allt under hans levnad men vissa delar utsattes för censur och totalförbjöds i början av 1600-talet. Galileo Galilei däremot dömdes av kyrkan till livtids husarrest och den domen var ovanligt mild mest p g a att han hade nära band till den dåvarande påven.
Vetenskapen återkom alltså till den västerländska kulturen under 15- och 1600-talet när man började att ifrågasätta vissa av kyrkans trossatser. Däremot motarbetades och dömdes många peroner till hårda straff för att de presenterade "villoläror".
Idag kan man konstatera att islam, som en gång var den västerländska vetenskapens bevarare, numera är den minst vetenskapsvänliga av de större religionerna och dessutom att de islamiska staterna har den lägsta folkbildningsnivån, vilket är förvånande med tanke på hur vetenskapsvänliga man en gång var.
Man kan också se, t ex i USA hur fundamentalistiska kristna grupperingar motsätter sig vetenskapliga rön och t o m vill förbjuda undervisning som motsäger bibeln.
Så, jag tycker inte att man kan säga att religionen är vetenskapens vagga utan tvärtom att den ständigt motarbetat vetenskapen. Ser man på andra religioner, t ex Taoismen i Kina och Shintoismen i Japan har de också en historia av vetenskapsmotstånd och motarbetande av det vi betraktar som "modern" vetenskap. Så inte ens globalt sett kan man hitta religioner som anammar vetenskapen på ett sätt som kan ge dem epitetet "vetenskapens vagga".
Några moderna religioner hävdar att man måste kunna hitta sätt som förklarar religiösa doktriner på ett sätt som gör att de inte motsäger vetenskapliga fakta men jag har inte hitta någon religion som lyckats med det.

Jag orkade inte läsa igenom hela ditt inlägg eftersom du inte delade upp det i stycken, det blir som en vägg av text bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag orkade inte läsa igenom hela ditt inlägg eftersom du inte delade upp det i stycken, det blir som en vägg av text bara.

Redigerade. Bättre så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Under vilka omständigheter bör "Man måste få prata och tänka själv." INTE få gälla? Dvs., utan att man istället inser, "Jag vet inte allt. Jag har inte tid att bli en expert för att kunna fatta ett viktigt beslut inom detta. Jag låter istället experter som ägnat halva sina liv åt det att få ge mig rekommendationer om vad jag bör göra."

Vaccinering är en mänsklig medicinsk fråga. Vad finns det för människor som har blivit mer eller mindre experter inom mänsklig medicin som kan ge oss rekommendationer? Hm... Du har helt rätt att "Big Pharma" och storbolag överhuvudtaget sällan ägnat sig åt mänsklighetens långsiktiga bästa *host klimatet, host bannlys mig inte igen*. Samtidigt så lever vi alla än så länge trots de apokalyptiska konspirationer som finns om just "Big Pharma". Glöm inte heller att "Big Pharma" består av människor och inte utomjordingar.

När jag nämner ordet "skeptiker" så menar jag personligen "vetenskaplig skepticism" vilket betyder att man tittar på rigorösa vetenskapliga data, är redo att ha fel (eller rätt), och struntar helt och hållet i det Tyke Mörbult skulle ha kallat för "Sänslor". Många tänker "sänslor" nu och inte vetenskaplig skepticism. Att bara ifrågasätta på grund av sänslor är inte riktig skepticism enligt mig.

Hur vet man vilken expert som har rätt eller fel? Vem är jävig och vem är ärlig? Hur ärlig kan man vara utan att bli utkonkurrerad? Har politiker och myndigheter ens möjligheten? Ändras felbeslut när de blivit uppenbara? Och i slutändan, vem bryr om att försöka hitta rätt om man inte får fråga?

Svaret är en ärlig debatt och förhoppningsvis tar tillräckligt många ett tillräckligt bra beslut. Enda försvaret mot korruption och enda anledningen att demokrati typ fungerar trots att alla gör fel hela tiden...

Enda undantaget nämndes tidigare, har man bestämt sig för bajonetterna så har man, då stannar man inte halvvägs och för filosofera!

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

När man håller på med statistik brukar man ofta göra det på gruppnivå. Det är svårt att komma fram till vad en åtgärd har för påverkan på en enskild individ.

Exempelvis, om vi tvingar alla anställda inom äldrevården att vaccinera sig, med hur många procent skulle då dödstalen i Covid-19 bland de boende där minska, jämfört med om vaccineringen är frivillig. Det är den frågan jag tycker man måste ställa sig.

Frågan är relevant och visserligen så är det ju sant att om typ 90% av vårdpersonalen vaccinerat sig frivilligt (siffran är tagen ur luften som ett exempel) så blir det väl en liten minskning i dödstalen överlag om vi inför ett tvång. Å andra sidan, tittar man på den gruppen som har ovaccinerad vårdpersonal så kommer ju minskningen vara större för dem.

Skrivet av josi:

Är det verkligen så enkelt att man kan överföra ett vaccins verkningsgrad till att risken för en vaccinerad patient att bli smittad minskar med motsvarande procenttal?

Nej det tror jag inte. Frågan är hur pass väl vaccinen skyddar mot infektion och inte mot symptomatisk sjukdom. Den siffran är troligtvis lite lägre, men gissningsvis (min gissning då) så ligger den väl sisådär 10 procentenheter under skyddet mot symptomatisk sjukdom. Som jag uttryckte i mitt tidigare inlägg så är siffran en grov gissning, men jag tror att den åtminstone är i rätt härad.

Skrivet av josi:

Men jag förstår fortfarande inte hur din kalkyl ser ut som kommit fram till att för Covid ska det vara vaccintvång för vårdpersonal men för influensa kan man vänta och se?

Som jag skrev så har jag inte funderat speciellt mycket på just influensavaccination och har ingen riktigt definierad åsikt i frågan. Just influensan är nånting som som vi levt med länge, vilket givetvis påverkar saker och ting. Dels finns det en högre naturlig motståndskraft mot vissa influensor (t.ex. hade många äldre en viss immunitet mot svininfluensan då de upplevt infektioner med dess "förfäder" och dels så finns det nog en högre grad av att vi ser influensan som något vi normalt "lever med". Inte helt logiskt kan jag hålla med om, men jag kan tyvärr inte ge dig ett bättre svar nu.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Haha, har du läst mina inlägg om klimathotet som fått mig avstängd två gånger? Jag är cynisk jag också när det gäller den mänskliga naturen!

Hursomhelst så är det min personliga tolkning att majoriteten av antivaxxers helt enkelt ser sig som "hjältarna i dramat" där läkemedels- och vaccinutvecklingsbolagen är "bovarna" men för att detta skall fungera i deras tänkande så måste de leva med trosföreställningen att "läkemedels- och vaccinutvecklingsbolagen försöker mjölka ur oss på pengar och/eller försöka världsdominera oss genom att plantera mikrochip i vaccinen så de kan styra oss som zombies".

Anta nu att detta är vad en person helhjärtat börjar tro och leva enligt. Då blir det en självklarhet i deras livsåskådning att vaccin är det farligaste som finns för vem vill bli en vandrande zombie som betalar in pengar mot sin egen vilja till de onda läkemedels- och vaccinutvecklingsbolagen? Kom ihåg nu att de lever under att denna premiss är lika solklar som att jorden roterar runt sin egen axel.

För att hamna i denna trosföreställning som en nybliven antivaxxer så förklarar jag det med att många mänskliga felslut (Confirmation Bias, Cognitive Dissonance, Heuristics) tillämpas samt något jag själv kallar för "HIV-Effekten". Om du exempelvis säger till någon att "Jag har HIV" och sedan säger du att du bara skämtade så kommer det finnas en andel människor - oftast inte tillräckligt insatta i att förstå hur HIV smittas - som kommer att välja det säkra (ta dig på allvar och därmed undvika dig till varje pris) före det osäkra (anta och inse att du faktiskt skämtade).

Liknande effekt inträffar hos nyblivna antivaxxers och även en del vaccintvekare: "Vaccin kanske är farligt trots allt. Det är ju så många på sociala medier som pratar om det. Och alla dessa hemska anekdoter om folk som tagit vaccinet och sedan avlidit eller fått hemska permanenta men. Lika bra att undvika det bara för att. De säger ju också att COVID-19 inte är så farligt som massmedia vill få det att tro. Gud vad jag avskyr massmedia, de vill verkligen oss människor bara ondska medan de mjölkar oss på pengar!!!".

Utmaningen är sedan att få obildade personer att förstå att de är obildade och att de kan bli bildade. Och då kommer vi till något som är det svåraste för en människa att erkänna för sig själv: "JAG HADE FEL". Ju längre du tror på något, vilket också ökar med åldern (varav många äldre är mer "envisa" i sina livsåskådningar än yngre), desto svårare blir det att erkänna felet. För då blir det en större världsbild som rivs ned än om du bara hade byggt upp den under en kortare period innan den revs ned.

Sammanfattningsvis TLDR: jag tror att majoriteten av antivaxxers och vaccintvekare har helt enkelt blivit hjärntvättade av socialt beprövade propagandametoder som exploaterar de många framforskade begränsningar som finns i den mänskliga hjärnan. "HIV-Effekten" & Confirmation Bias är de starkaste bidragande krafterna här enligt min personliga åsikt.

Jag tror också att det är sant i en majoritet av fallen, men jag har också ganska många exempel där jag inte alls tror så är fallet.

Jag tycker det i många fall är uppenbar och uträknad vilseledning, människor som man märker exempelvis undgår att besvara frågor som skulle tvinga dem att ge svar som inte skulle generera något stöd hos åsiktgelikar, tex tidigare i tråden när någon gav argumentet att eftersom covid inte orsakade tillräckligt många dödsfall så var obligatorisk vaccination inte befogad.

Men jag är övertygad om att det för den personen är helt och hållet ovidkommande, för att motståndet är principiellt, misstänker jag. Jag VET inte att det är så, men när jag försökte få ett svar så fick jag ett undvikande svar, först i ett långt svar som inte överhuvudtaget behandlade min raka ja/nej fråga och igen när jag ytterligare en gång bad om ett svar så undveks det att besvara frågan.

Och jag misstänker att det beror på att personen visste vart diskussionen skulle leda efter det och att det inte var en diskussion som skulle få en fördelaktig utgång.

Andra fall berör människor i själva antivaxxtoppen som jag är övertygad om inte tror ett skit på vad de egentligen säger utan har sin position på helt andra grunder, exempel kan vara berömmelse eller stolthet och oförmåga att överge sin status pga den förlust det skulle innebära att vika ner sig.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Är det inte dags att stänga ner den här tråden snart. Gå vidare i livet och släpp det här nu börjar ju spåra på riktigt.....

Nej det är fascinerande hur covid har tagit över människors liv.

Och nu när vaccin finns tillgängligt så borde alla pro-vaxxers bara ta sin vaccination och, som du säger, gå ut och leva sina liv.

Istället är det dom som sitter här mer än alla andra. På samma sätt får jag känslan av att dom som är mest för covid-pass för resor och event är dom som på sin höjd varit i Danmark en helg och den senaste "konserten" dom var på var när dom var och såg "Lotta på Liseberg".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nej det är fascinerande hur covid har tagit över människors liv.

Och nu när vaccin finns tillgängligt så borde alla pro-vaxxers bara ta sin vaccination och, som du säger, gå ut och leva sina liv.

Istället är det dom som sitter här mer än alla andra. På samma sätt får jag känslan av att dom som är mest för covid-pass för resor och event är dom som på sin höjd varit i Danmark en helg och den senaste "konserten" dom var på var när dom var och såg "Lotta på Liseberg".

Det är exotiska destinationer som brukar kräva att du är vaccinerad mot gula febern till exempel, det är ingen fara att åka till Danmark utan vaccin mot gula febern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nej det är fascinerande hur covid har tagit över människors liv.

Och nu när vaccin finns tillgängligt så borde alla pro-vaxxers bara ta sin vaccination och, som du säger, gå ut och leva sina liv.

Istället är det dom som sitter här mer än alla andra. På samma sätt får jag känslan av att dom som är mest för covid-pass för resor och event är dom som på sin höjd varit i Danmark en helg och den senaste "konserten" dom var på var när dom var och såg "Lotta på Liseberg".

Så länge som det är corona fall i Sverige så sitter jag lugnt i båten. Nått som skulle gå snabbare om de som är ovaccinerade kunde låsa in sig i lägenheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Så länge som det är corona fall i Sverige så sitter jag lugnt i båten. Nått som skulle gå snabbare om de som är ovaccinerade kunde låsa in sig i lägenheten

Would've, could've, should've...jag gissar att ditt liv är fullt av ursäkter till varför du inte gör saker...

Eller, före covid var du en globetrotter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nej det är fascinerande hur covid har tagit över människors liv.

Och nu när vaccin finns tillgängligt så borde alla pro-vaxxers bara ta sin vaccination och, som du säger, gå ut och leva sina liv.

Istället är det dom som sitter här mer än alla andra. På samma sätt får jag känslan av att dom som är mest för covid-pass för resor och event är dom som på sin höjd varit i Danmark en helg och den senaste "konserten" dom var på var när dom var och såg "Lotta på Liseberg".

Och alla de som inte håller med och som absolut känner sig tvingade att skrika att "Nu får det vara nog! Ta ert j-a vaccin och håll käft sen!"
Och alla som måste lufta en åsikt som inte har med några av debatterna i tråden att göra utan endast om det faktum att tråden lever trots deras raljerande och ovidkommande kommentarer.

Och alla argument mot vaccination är intressanta trots att de stundom verkar ogenomtänkta och stundom komma av okunskap.
Och trådens alla utvikningar är intressanta.

Och, vaccinpasset vore bra för att man, när man är ute och reser eller går på något event, skulle kunna känna sig trygg i att avståndet till ovaccinerade är stort, större än det s.k. "smittavståndet". Skulle gärna se vaccinpasset som krav för att handla mat också men det vore inte bra eftersom alla anti-vaxxers skulle svälta ihjäl (hmm ...)

Permalänk
Medlem

Jag måste hålla med @anon910 den här tråden är på repeat:
Det är dock lite underhållande att läsa Aplays idoga försök att övertyga "skeptikerna".
Lars C (och många andra) skriver konkreta svar men måste upprepa sig då det dyker upp nya.

Fakta:
Vaccin skyddar individen mot allvarlig sjukdom, minskar smittspridning och risk för mutationer. Om folk vaccinerar sig kan vi öppna upp landet snabbare och slipper förhoppningsvis covid i höst.

De svar som kommer:
Jag vill inte ta vaccinet för att jag:
a) kan inte av något skäl ta vaccinet.
b) är rädd för sprutor (men försöker dölja det med nån av motiveringarna nedan).
c) lider av vanföreställningar. Det hela är en konspiration. Judarnas fel osv.
d) är en person som alltid sätter sig på tvären eller annan "svår" person

Jag tycker a) och b) är helt OK skäl att inte vilja ta vaccin.

Motiveringar:
I Läkemedelsföretag vill tjäna pengar.
II Det är som influensa (nej det dör ca 500 av influensa varje år i Sverige)
III Många fick biverkningar av svininfluensa vaccinet för några år sen

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

b) är något man borde ta itu med, det kan ha en negativ påverkan på livskvalitén eftersom man kanske väntar för länge med att söka vård eller med att ta vaccin mot vissa livshotande sjukdomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

b) är något man borde ta itu med, det kan ha en negativ påverkan på livskvalitén eftersom man kanske väntar för länge med att söka vård eller med att ta vaccin mot vissa livshotande sjukdomar.

Till och med min kollega som svimmar då han får spruta har vaccinerat sig. For the greater good.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Would've, could've, should've...jag gissar att ditt liv är fullt av ursäkter till varför du inte gör saker...

Eller, före covid var du en globetrotter?

Jag gör massor utav saker. Men har justerat så att jag och frun är ute i skog och mark och lagar mat, tältar och badar.
Men skulle väldigt gärna åka till Kanada och hälsa på min bästa kompis som har fått barn. Men det är inte möjligt så länge som corona är där ute i den omsträckning det är.

Jag gissar att du är emot vaccin för att du ogillar sociala personer som faktiskt tycker om att röra sig i samhället? Rent jävulskap? Låter så på din kommentar.

Permalänk
Inaktiv

Vi har nu god tillgång till vaccin, effektiva och säkra vaccin. Runt 75% av den vuxna befolkningen har nu fått åtminstone en dos. Man räknar att runt 85% skall vara vaccinerade innan vi har uppnått flockimmunitet. Det viktiga är inte få upp andelen vaccinerade, det viktiga är att få ner antalet ovaccinerade, det är bland dom som pandemin lever kvar. Det är vaccinrädda som nu är problemet.

Pandemin kommer alltså att besegras och det kommer att göras trots de vaccinrädda. Det finns en skam där som vaccinrädda behöver se och ta ansvar för.

Det finns heller inget saklig grund vaccinrädslan. Man är bara okunnig. Jag har ännu aldrig mött någon vaccinrädd som varit annat än rejält förvirrad om grundläggande fakta. Vaccinrädslan har hittills alltid varit känslomässigt grundad. Känslorna har fått driva fakta. Man är resistent mot fakta. Efter att låtit känslorna bygga upp en helt orealistisk verklighet iklär man sig gärna rollen av att vara alldeles ovanligt insiktsfull. Säkert kul att få känna sig smart, mitt i all sin dumhet.

Ett exempel är den här mamman i Arkansas som efter att hennes 8-åriga son varit sjuk flera veckor i Covid-19, fortfarande vägrar vaccinering. Hennes motivering är "I just don't trust the government!" med den för vaccinvägrare typiska näsan i vädret (från CNN, intervjun av mamman börjar vid 5:10):

https://www.youtube.com/watch?v=rg1-MWAjqPU

Att vara cynisk, mot staten eller mot läkemedelsindustrin, är inte att vara insiktsfull. Att vara cynisk är bara att vara cynisk. Att vara påläst är att vara insiktsfull.

Min kritik mot vaccinrädda har alltså tre komponenter:

1. Dåligt påläst.
2. Skiter i omgivningen.
3. Högfärdig.

De vaccinräddas beteende är ingen vacker syn.

Permalänk
Medlem

Hur tycker du din mening att det viktiga är inte att öka andelen vaccinerade utan det viktiga är att få ner antalet ovaccinerade går ihop ;). Det är ju ett och samma så jag vet inte vad du vill ha sagt där.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Hur tycker du din mening att det viktiga är inte att öka andelen vaccinerade utan det viktiga är att få ner antalet ovaccinerade går ihop ;). Det är ju ett och samma så jag vet inte vad du vill ha sagt där.

Det har med matematiken för spridning att göra. Ett exempel, går du från 98% till 99% vaccinerade så har du bara gjort en högst marginell ökning av andelen vaccinerade. Inte så mycket att yvas över. Samtidigt har du halverat antalet ovaccinerade, från 2% till 1%, en rätt dramatisk minskning. I princip är det nu dubbelt så svårt för viruset att hitta en ny värd att infektera. Det är den kraftiga höjningen av svårigheten för viruset att sprida sig som är det viktiga.

Det är alltså de sista procenten som är de värdefulla, som ger en dramatisk effekt i spridning. Därav att det är så viktigt att jaga vaccinrädda med blåslampa.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om man kan ställa en fråga här i tråden utan att bli idiotförklarad och bemött med lite eller ingen respekt, men jag gör ett försök.

Vet man hur stor del av befolkningen som vägrar vaccin och om det är ett reellt problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag vet inte om man kan ställa en fråga här i tråden utan att bli idiotförklarad och bemött med lite eller ingen respekt, men jag gör ett försök.

Vet man hur stor del av befolkningen som vägrar vaccin och om det är ett reellt problem?

Det får vi veta om några månader tror jag, nu kanske det finns uppskattningar men många som inte vill vaccinera sig kommer antagligen inte svara ärligt i en enkät (lite som vid politiska förfrågningar).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sysop:

Jag vet inte om man kan ställa en fråga här i tråden utan att bli idiotförklarad och bemött med lite eller ingen respekt, men jag gör ett försök.

Vet man hur stor del av befolkningen som vägrar vaccin och om det är ett reellt problem?

Det varierar mycket, både över tid och rum. Här i Sverige tror jag inte det är ett så stort problem. Inte nu längre. I delar av USA är det ett stort problem. Vi pratar typ 40% som bara råvägrar, huvudsakligen då konservativa i 'Trump country'. Dom kommer inte att nå flockimmunitet den vägen och pandemin kommer att fortsätta tills immunitet nås den Darwinistiska vägen. I mera civiliserade och upplysta delar av USA ser det mer ut som i Sverige.

Sedan skiljer det från vaccin till vaccin. En viss vaccin-skepsis har det historiskt funnits fog för. Det skall man ha respekt för. Samtidigt har det skett en enorm revolution med mRNA-vaccinen, det största som hänt vaccinen på 100 år. Den typen av vaccin är så eleganta och exakta, med ett så bra 'track record' i effektivitet och säkerhet, så där är jag inte alls rädd för något. Den kunskapen kommer så småningom att bli allmänt accepterad så på sikt räknar jag att vaccinrädslan kommer att i stort försvinna. Man kommer att se på vaccin ungefär som på vitaminer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det är alltså de sista procenten som är de värdefulla, som ger en dramatisk effekt i spridning. Därav att det är så viktigt att jaga vaccinrädda med blåslampa.

Du menar att du jagar och förnedrar människor för deras eget bästa?

Jag är fullt medveten om att människor som du, så övertygade om sin egen absolute godhet, aldrig kan ta in en sån här sak, så det är helt klart jag som är idioten här...

Men precis så där resonerar Kina när dom förföljer och fängslar Uigurer. Det är för kollektivets och deras eget bästa...

Absolut, det sker inte med något tvång här i Europa eller västvärlden, just nu. Helt enkelt för att det inte har behövts, vi har förnedrat oss själva och lytt, men titta på vad som börjar hända runt om i världen när männikor inte bara stilla följer efter...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeonist:

Du menar att du jagar och förnedrar människor för deras eget bästa?

Jag är fullt medveten om att människor som du, så övertygade om sin egen absolute godhet, aldrig kan ta in en sån här sak, så det är helt klart jag som är idioten här...

Men precis så där resonerar Kina när dom förföljer och fängslar Uigurer. Det är för kollektivets och deras eget bästa...

Absolut, det sker inte med något tvång här i Europa eller västvärlden, just nu. Helt enkelt för att det inte har behövts, vi har förnedrat oss själva och lytt, men titta på vad som börjar hända runt om i världen när männikor inte bara stilla följer efter...

Halmdocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vet man hur stor del av befolkningen som vägrar vaccin och om det är ett reellt problem?

75,8% av 18+ befolkningen hade tagit första dosen i fredags:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-sta...

...så nej, det är inte ett reellt problem i Sverige eftersom vi fortsätter vaccinera fortfarande. Såg någon expert som gissade att vi måste nå 90% för att delta ska sluta spridas (eftersom den är lite mer smittsam). Då ska man komma ihåg att de som haft corona också har skydd. Så förstår ändå inte hetsen mot ovaccinerade, de kommer förr eller senare skaffa sig antikroppar, antingen med vaccin eller naturligt. Så vi kommer nå 90% vare sig folk vill ta sprutorna eller inte.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det får vi veta om några månader tror jag, nu kanske det finns uppskattningar men många som inte vill vaccinera sig kommer antagligen inte svara ärligt i en enkät (lite som vid politiska förfrågningar).

Skrivet av anon214822:

Det varierar mycket, både över tid och rum. Här i Sverige tror jag inte det är ett så stort problem. Inte nu längre. I delar av USA är det ett stort problem. Vi pratar typ 40% som bara råvägrar, huvudsakligen då konservativa i 'Trump country'. Dom kommer inte att nå flockimmunitet den vägen och pandemin kommer att fortsätta tills immunitet nås den Darwinistiska vägen. I mera civiliserade och upplysta delar av USA ser det mer ut som i Sverige.

Sedan skiljer det från vaccin till vaccin. En viss vaccin-skepsis har det historiskt funnits fog för. Det skall man ha respekt för. Samtidigt har det skett en enorm revolution med mRNA-vaccinen, det största som hänt vaccinen på 100 år. Den typen av vaccin är så eleganta och exakta, med ett så bra 'track record' i effektivitet och säkerhet, så där är jag inte alls rädd för något. Den kunskapen kommer så småningom att bli allmänt accepterad så på sikt räknar jag att vaccinrädslan kommer att i stort försvinna. Man kommer att se på vaccin ungefär som på vitaminer.

Skrivet av Mindfighter:

75,8% av 18+ befolkningen hade tagit första dosen i fredags:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-sta...

...så nej, det är inte ett reellt problem i Sverige eftersom vi fortsätter vaccinera fortfarande. Såg någon expert som gissade att vi måste nå 90% för att delta ska sluta spridas (eftersom den är lite mer smittsam). Då ska man komma ihåg att de som haft corona också har skydd. Så förstår ändå inte hetsen mot ovaccinerade, de kommer förr eller senare skaffa sig antikroppar, antingen med vaccin eller naturligt. Så vi kommer nå 90% vare sig folk vill ta sprutorna eller inte.

Tack för responsen! Läser man den här tråden får man känslan av att det är ett stort problem, men det låter ju lovande att det inte verkar vara det och då pratar jag om Sverige nu…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Frågan är relevant och visserligen så är det ju sant att om typ 90% av vårdpersonalen vaccinerat sig frivilligt (siffran är tagen ur luften som ett exempel) så blir det väl en liten minskning i dödstalen överlag om vi inför ett tvång. Å andra sidan, tittar man på den gruppen som har ovaccinerad vårdpersonal så kommer ju minskningen vara större för dem.

Så är det förstås. På ett boende där alla i personalen redan är vaccinerade saknar frågan helt relevans medan det på ett annat boende med låg vaccinationsgrad har en större inverkan.

Skrivet av Hurtigbullen:

Nej det tror jag inte. Frågan är hur pass väl vaccinen skyddar mot infektion och inte mot symptomatisk sjukdom. Den siffran är troligtvis lite lägre, men gissningsvis (min gissning då) så ligger den väl sisådär 10 procentenheter under skyddet mot symptomatisk sjukdom. Som jag uttryckte i mitt tidigare inlägg så är siffran en grov gissning, men jag tror att den åtminstone är i rätt härad.

Jag ifrågasätter inte själva procenttalet för hur effektivt vaccinet är. Det jag ifrågasätter är om man kan överföra det procenttalet och säga att risken för en fullt vaccinerad person att ändå smittas av en ovaccinerad person minskar med samma antal procent om den ovaccinerade vaccinerar sig. Lång mening, men jag hoppas du förstår hur jag menar.

Skrivet av Hurtigbullen:

Som jag skrev så har jag inte funderat speciellt mycket på just influensavaccination och har ingen riktigt definierad åsikt i frågan. Just influensan är nånting som som vi levt med länge, vilket givetvis påverkar saker och ting. Dels finns det en högre naturlig motståndskraft mot vissa influensor (t.ex. hade många äldre en viss immunitet mot svininfluensan då de upplevt infektioner med dess "förfäder" och dels så finns det nog en högre grad av att vi ser influensan som något vi normalt "lever med". Inte helt logiskt kan jag hålla med om, men jag kan tyvärr inte ge dig ett bättre svar nu.

Jag vet inte själv vart det skulle ge störst nytta med vaccin bland vårdpersonal, Covid eller influensa. Det finns säkert en högre ”naturlig” motståndskraft mot influensa, men snart är halva den vuxna befolkningen vaccinerade mot Covid och tre fjärdedelar har fått åtminstone en spruta. Den immuniteten är kanske inte ”naturlig”, men behöver inte vara sämre för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tack för responsen! Läser man den här tråden får man känslan av att det är ett stort problem, men det låter ju lovande att det inte verkar vara det och då pratar jag om Sverige nu…

En del skulle behöva öva sig i avslappning, som kommentaren om covidpass för att få handla mat..., i början visste man inte så mycket, nu vet man att det kräver rätt nära kontakt under lite tid för att smitta. De primära smitto-tillfällena är där människor umgås över tid, d.v.s. på arbetet, i skolan, på fest, på barer/klubbar. Att vi ser låga smittotal i Sverige på sommaren måste bero på vårt förändrade beteende under sommarmånaderna. Vi har långa semestrar = färre människor på arbetsplatserna. Vi umgås mycket mer utomhus på sommaren (varma länder så gör folk tvärtom och håller sig inomhus i luftkonditionerade utrymme).

Anekdotisk så är vi fyra i vår familj. Sonen blev smittad i skolan, han smittade mig med högsta sannolikhet när vi satt bredvid varandra i samma bil i 1.5h fyra-fem dagar innan jag blev sjuk (han fick symptom på kvällen). De två andra i familjen blev inte smittade överhuvudtaget trots att vi bor i samma hus och trots att vi fortsatte äta middag tillsammans. Ja, de testade sig fem dagar efter som man ska och nej, de fick aldrig symptom och ja, vi trodde också att de kanske haft det asymtomatiskt så vi gjorde av nyfikenhet även antikroppstest ett par veckor senare och nej ingen av de två har haft Corona. Sen finns det säkert något exempel på någon där virus helt magiskt hoppade över till en annan när de tittade åt varandras håll, men på det stora hela är jag övertygad om att det här inte är någon magisk sjukdom vad gäller smittspridningen.

Att delta sprids nu beror på att sub-30 gänget inte är vaccinerade i särskilt stor grad och de har tröttnat på restriktioner och har börjat återgå till vardag igen. Ser det på mina ungdomar, de och deras kompisar har börjat gå på fest o.s.v. igen, så klart att det sprids där då om någon är smittad.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

En del skulle behöva öva sig i avslappning, som kommentaren om covidpass för att få handla mat..., i början visste man inte så mycket, nu vet man att det kräver rätt nära kontakt under lite tid för att smitta. De primära smitto-tillfällena är där människor umgås över tid, d.v.s. på arbetet, i skolan, på fest, på barer/klubbar. Att vi ser låga smittotal i Sverige på sommaren måste bero på vårt förändrade beteende under sommarmånaderna. Vi har långa semestrar = färre människor på arbetsplatserna. Vi umgås mycket mer utomhus på sommaren (varma länder så gör folk tvärtom och håller sig inomhus i luftkonditionerade utrymme).

Anekdotisk så är vi fyra i vår familj. Sonen blev smittad i skolan, han smittade mig med högsta sannolikhet när vi satt bredvid varandra i samma bil i 1.5h fyra-fem dagar innan jag blev sjuk (han fick symptom på kvällen). De två andra i familjen blev inte smittade överhuvudtaget trots att vi bor i samma hus och trots att vi fortsatte äta middag tillsammans. Ja, de testade sig fem dagar efter som man ska och nej, de fick aldrig symptom och ja, vi trodde också att de kanske haft det asymtomatiskt så vi gjorde av nyfikenhet även antikroppstest ett par veckor senare och nej ingen av de två har haft Corona. Sen finns det säkert något exempel på någon där virus helt magiskt hoppade över till en annan när de tittade åt varandras håll, men på det stora hela är jag övertygad om att det här inte är någon magisk sjukdom vad gäller smittspridningen.

Att delta sprids nu beror på att sub-30 gänget inte är vaccinerade i särskilt stor grad och de har tröttnat på restriktioner och har börjat återgå till vardag igen. Ser det på mina ungdomar, de och deras kompisar har börjat gå på fest o.s.v. igen, så klart att det sprids där då om någon är smittad.

Ja jag verkar se detta likartat. Vi har i princip lagt restriktioner bakom oss - jag och min umgängeskrets, vi lever som vanligt sedan någon månad tillbaka. Det enda som ligger framåt i tiden är utlandssemester, förmodligen ett par år bort minst, men det ger oss tillfälle att utforska Sverige.