Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Då kan man ju fråga sig varför äggen ligger med spetsiga sidan uppåt när man köper ägg i förpackniÄggng :/

Äggen ligger normalt med spetsiga sidan neråt i förpackningen. Så att vända förpackningen som @Dredd har gjort ger tyvärr omvänd effekt...

Skrivet av CubaCola:

Frågan är bara varför våra erkända experter och myndigheter inte verkar ha samma syn som övriga världen.
Kolla Kina, Japan, Syd Korea, de har verkligen visat att det går att hålla ner smittspridningen om man bara vill.
Så jag tycker våra "experter" har förlorat all trovärdighet för länge sedan.

Ja. De med flest smittade har verkligen lyckats hålla smittspridningen nere. Eller hur menade du nu?

Och om folk verkligen inte förstår att det är fler smittade än testade vid det här laget vet jag inte vad jag ska säga...

Te.x står det att Kina har ~100k smittade. Jag gissar på 2 miljoner smittade. Det bor ändå nästan 1,5 miljard människor där. Skjutet från höften så klart.

Permalänk
Avstängd

För oroliga själar lite balsam kanske:

”Därför är andelen döda i Italien så hög

Världshälsoorganisationen (WHO) har satt dödligheten i coronaviruset till 3,4 procent av alla smittade. Med 197 döda på 4 600 smittade har nu Italien en mycket högre dödlighet: 4,3 procent.

TT: Vad kan det bero på?

– Jag tror att det beror på att man fick in smittan i sjukvården i Italien. Enligt den italienske ambassadören som vi träffade i morse är 85 procent av deras avlidna över 85 år gamla. Då hamnar man i en väldigt skör grupp för vilken sjukdom som helst, svarar Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten.
Han pekar på att smittan i Italien spridits på flera akutmottagningar och sjukhus där personer som redan har andra sjukdomar utsatts för den.

– Det är precis det man inte vill ha. Personerna som finns där är väldigt sköra, säger Tegnell.
//TT”

Permalänk
Medlem

En smittad var på nattklubb i Arizona (USA) och kom i kontakt med många. Nu kommer det börja dra iväg i staterna. Men Trump sade att detta virus kommer vara borta i april så vi kan nog vara lugna.

https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/fekvff/a_covid1...

E: Inlägget raderat av Reddit mods, så sanningshalten kan vara låg

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

https://www.ttela.se/nyheter/sverige/professor-viruset-kommer...

E: Här också

https://www.svd.se/viruset-kommer-drabba-de-flesta

– Man brukar räkna med att på varje upptäckt fall går det två oupptäckta fall, som en regel. Det finns också antagligen en asymtomatisk smittspridning, som kanske ligger på 10 procent. Det vill säga att en av tio smittar utan att ha symtom. Det är troligt, eftersom det var så vid sars, och det finns vissa indicier på att det är så nu också. De här fallen är inte avgörande, men de bidrar och till slut blir smittspridningen som ett lokomotiv som inte går att stoppa.

Tack för det!

Det är så otroligt mycket lättare att värdera information om man har en källa till varför folk tycker och säger som dom gör!

Skrivet av CubaCola:

Jag förstår inte heller varför man hamstrar saker som toalettpapper. Det är väl en av de saker man faktiskt skulle klara sig utan så länge man har rinnande vatten hemma.
Nä jag ser ingen oro alls för det.

Självklart kommer inte alla bli dödssjuka, men bara för att JAG inte blir dödssjuk, så kan jag väl bry mig om andra?
Det är vanlig medmänsklighet. Inte att säga "Det är bara gamla som dör och sjuka så jag bryr mig inte"

Frågan är bara varför våra erkända experter och myndigheter inte verkar ha samma syn som övriga världen.
Kolla Kina, Japan, Syd Korea, de har verkligen visat att det går att hålla ner smittspridningen om man bara vill.
Så jag tycker våra "experter" har förlorat all trovärdighet för länge sedan.

Alltså, en hel del saker kan man göra för att bromsa smittspridning och det är också det som man gjort i dessa länder. Här i Sverige befinner man sig fortfarande i fasen där man gör vad man kan för att smittan inte ska få fäste alls vilket kräver lite andra insatser. Smittspårning och hantering av importfall kommer om inte annat att förhoppningsvis skjuta upp tidpunkten när viruset sprids okontrollerat vilket ger mer tid till förberedelser. Samt att man hinner få en bättre förståelse för hur viruset sprids, vilket i sig ger bättre möjligheter att sätta in mer välunderbyggda insatser. Att helt stoppa viruset tror jag (som totalt lekman) nog blir svårt i längden, men med mer tid och kunskap så kan man förhoppningsvis minska skadeeffekterna, både för individer och för samhället i stort.

Permalänk
Medlem

Just nu i Stockholmsområdet är det en veckas väntetid på att få bli testad om man insjuknat och nyligen varit i högriskområden. Övriga i den familjen kan leva på som vanligt till dess.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som tycker Anders Tegnell är opålitlig och allmänt dum i huvet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacoman:

Är det bara jag som tycker Anders Tegnell är opålitlig och allmänt dum i huvet?

Jag håller med ja.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Just nu i Stockholmsområdet är det en veckas väntetid på att få bli testad om man insjuknat och nyligen varit i högriskområden. Övriga i den familjen kan leva på som vanligt till dess.

En vecka? Fick svaret att de inte vet när de kan testa, slut på prover?

Samt, skrämmande hur man bollas runt, ingen kan direkt svara på något, man får inte gå till distrikten eller akuten dock, vilket jag kan förstå, men, herregud, verkar som man fångats med byxorna nere, fast man sett hur det gick i Kina.

Sitter med asont, djupt ner i halsen, feber toppar på 40+, svårt att andas, nästan som att automatiken slutat att fungera, måste själv "komma ihåg" att andas. Sen, värken.. värker in i benmärgen. Hoppas det är flunsan, men aldrig mått så här. Att tala med 1177 i det här tillståndet är inte lätt, har själv vart på resande fot för 3 veckor sen, igenom Barcelona och Frankfurt, så man är lite lätt skrämd.

"Ta en Ipren och två Alvedon" är ta mig fanken standard svaret, även vid normala dagar på sjukhusen i Sverige. Hoppas detta får folk att inse att vi behöver en överkapacitet, vad som helst kan ju hända, pandemi, naturkatastrof, krig, och vi klarar knappt hålla igång efter ett par extra bilolyckor..

Sitter hemma, tur att jag alltid har ett litet förråd så jag klarar mig med mat, en frysbox med älg samt massor med annat. Även massvis med vanliga förkylningsmedeciner, samt, NyQuil, DayQuil, D-vitamin, C-Vitamin, Vitlökstillskott.. mumsar på i väntan på att få hjälp känns det som.

Sugen på att beställa antibiotika på Darkweb, om man nu har lunginflammation..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

En vecka? Fick svaret att de inte vet när de kan testa, slut på prover?

Samt, skrämmande hur man bollas runt, ingen kan direkt svara på något, man får inte gå till distrikten eller akuten dock, vilket jag kan förstå, men, herregud, verkar som man fångats med byxorna nere, fast man sett hur det gick i Kina.

Sitter med asont, djupt ner i halsen, feber toppar på 40+, svårt att andas, nästan som att automatiken slutat att fungera, måste själv "komma ihåg" att andas. Sen, värken.. värker in i benmärgen. Hoppas det är flunsan, men aldrig mått så här. Att tala med 1177 i det här tillståndet är inte lätt, har själv vart på resande fot för 3 veckor sen, igenom Barcelona och Frankfurt, så man är lite lätt skrämd.

"Ta en Ipren och två Alvedon" är ta mig fanken standard svaret, även vid normala dagar på sjukhusen i Sverige. Hoppas detta får folk att inse att vi behöver en överkapacitet, vad som helst kan ju hända, pandemi, naturkatastrof, krig, och vi klarar knappt hålla igång efter ett par extra bilolyckor..

Sitter hemma, tur att jag alltid har ett litet förråd så jag klarar mig med mat, en frysbox med älg samt massor med annat. Även massvis med vanliga förkylningsmedeciner, samt, NyQuil, DayQuil, D-vitamin, C-Vitamin, Vitlökstillskott.. mumsar på i väntan på att få hjälp känns det som.

Sugen på att beställa antibiotika på Darkweb, om man nu har lunginflammation..

Ring 1177 och beskriv dina symptom så kanske de skickar en transport. Men ja, om det är fullt så du får kämpa på :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

En vecka? Fick svaret att de inte vet när de kan testa, slut på prover?

Samt, skrämmande hur man bollas runt, ingen kan direkt svara på något, man får inte gå till distrikten eller akuten dock, vilket jag kan förstå, men, herregud, verkar som man fångats med byxorna nere, fast man sett hur det gick i Kina.

Sitter med asont, djupt ner i halsen, feber toppar på 40+, svårt att andas, nästan som att automatiken slutat att fungera, måste själv "komma ihåg" att andas. Sen, värken.. värker in i benmärgen. Hoppas det är flunsan, men aldrig mått så här. Att tala med 1177 i det här tillståndet är inte lätt, har själv vart på resande fot för 3 veckor sen, igenom Barcelona och Frankfurt, så man är lite lätt skrämd.

"Ta en Ipren och två Alvedon" är ta mig fanken standard svaret, även vid normala dagar på sjukhusen i Sverige. Hoppas detta får folk att inse att vi behöver en överkapacitet, vad som helst kan ju hända, pandemi, naturkatastrof, krig, och vi klarar knappt hålla igång efter ett par extra bilolyckor..

Sitter hemma, tur att jag alltid har ett litet förråd så jag klarar mig med mat, en frysbox med älg samt massor med annat. Även massvis med vanliga förkylningsmedeciner, samt, NyQuil, DayQuil, D-vitamin, C-Vitamin, Vitlökstillskott.. mumsar på i väntan på att få hjälp känns det som.

Sugen på att beställa antibiotika på Darkweb, om man nu har lunginflammation..

Jag tror nästan att du trollar bara. Självklart de skulle inte ignorera dig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mateush:

Jag tror nästan att du trollar bara. Självklart de skulle inte ignorera dig!

1177..

De ignorerar inte, de bara bollar runt, sista svaret var, att de inte kan testa just nu, för de har inga fler prover att använda, så de vet inte när de kan testa.

Därför reaktionen på att en person fick svar att de kan testa om en vecka, till mig har de sagt att de vet inte när de kan testa.

Får väl åka in när man börjar hosta blod, då vet man ju iaf att man har lunginflammation, sätta sig på akuten, och antagligen smitta ner varje person därinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

1177..

De ignorerar inte, de bara bollar runt, sista svaret var, att de inte kan testa just nu, för de har inga fler prover att använda, så de vet inte när de kan testa.

Därför reaktionen på att en person fick svar att de kan testa om en vecka, till mig har de sagt att de vet inte när de kan testa.

Får väl åka in när man börjar hosta blod, då vet man ju iaf att man har lunginflammation, sätta sig på akuten, och antagligen smitta ner varje person därinne.

De sa inte ens att du måste hålla dig inomhus utan att gå ut?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mateush:

De sa inte ens att du måste hålla dig inomhus utan att gå ut?

"Vi rekommendar att du håller dig hemma, tills vi kan hjälpa dig".

sen läser man:
'
https://www.expressen.se/nyheter/hade-kontakt-med-smittad-tes...

Tror det saknas förmåga att testa, eller förmåga att vårda, helt paranoid just nu.. Dayquil hjälper iaf med andningen.

Naturligtvis sa de att jag skulle ringa 112 om jag får det svårare att andas längre. .... ... tycker det kanske är lite länge att vänta? Då är jag ju kanske redan lite borta anmtagligen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

"Vi rekommendar att du håller dig hemma, tills vi kan hjälpa dig".

Låter vidrigt om det är så. Om det är sant då har jag ingen förtroende för Sverige alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

"Vi rekommendar att du håller dig hemma, tills vi kan hjälpa dig".

sen läser man:
'
https://www.expressen.se/nyheter/hade-kontakt-med-smittad-tes...

Tror det saknas förmåga att testa, eller förmåga att vårda, helt paranoid just nu.. Dayquil hjälper iaf med andningen.

Naturligtvis sa de att jag skulle ringa 112 om jag får det svårare att andas längre. .... ... tycker det kanske är lite länge att vänta? Då är jag ju kanske redan lite borta anmtagligen..

Tillhör du en riskgrupp? Är du gammal, har du diabetes, andra sjukdomar, etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

En smittad var på nattklubb i Arizona (USA) och kom i kontakt med många. Nu kommer det börja dra iväg i staterna. Men Trump sade att detta virus kommer vara borta i april så vi kan nog vara lugna.

https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/fekvff/a_covid1...

E: Inlägget raderat av Reddit mods, så sanningshalten kan vara låg

Trump, hahahahahahahahahaha, asså det ska jag lägga på minnet ur hans mun "Borta i April månad"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon173292:

1177..

De ignorerar inte, de bara bollar runt, sista svaret var, att de inte kan testa just nu, för de har inga fler prover att använda, så de vet inte när de kan testa.

Därför reaktionen på att en person fick svar att de kan testa om en vecka, till mig har de sagt att de vet inte när de kan testa.

Får väl åka in när man börjar hosta blod, då vet man ju iaf att man har lunginflammation, sätta sig på akuten, och antagligen smitta ner varje person därinne.

Det här stämmer lite för väl överens med min bild av den svenska "beredskapen". Jag hoppas innerligt att du inte är smittad, men jag hoppas samtidigt att du inte springer ut bland folk i det tillståndet om du nu råkar ha det.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det här stämmer lite för väl överens med min bild av den svenska "beredskapen". Jag hoppas innerligt att du inte är smittad, men jag hoppas samtidigt att du inte springer ut bland folk i det tillståndet om du nu råkar ha det.

Vi skall ha en bredskap för det här? Om vem skall då betala för det?

Han gör det korrekta, isolerar sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vi skall ha en bredskap för det här? Om vem skall då betala för det?

Han gör det korrekta, isolerar sig själv.

Kanske genom att vi minskar utgifterna för en del annat och satsar på vård och annat. Det bör dock sägas att vi redan har en väldigt dyr vård i Sverige, däremot är det klart mer tveksamt vad vi får ut av alla pengar vi lägger i jämförelse med vad vi borde få ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

däremot är det klart mer tveksamt vad vi får ut av alla pengar vi lägger i jämförelse med vad vi borde få ut.

Vet du inte? Hehe, lika bra då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kanske genom att vi minskar utgifterna för en del annat och satsar på vård och annat. Det bör dock sägas att vi redan har en väldigt dyr vård i Sverige, däremot är det klart mer tveksamt vad vi får ut av alla pengar vi lägger i jämförelse med vad vi borde få ut.

Vi skall lägga mängder med pengar på en bredskap som i stort sett aldrig behövs?

Lite som att satsa på snöröjning i Skåne för att klara av 2 meter höga drivor i månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Vet du inte? Hehe, lika bra då.

Det finns en myt om att vårdens problem bara skulle bero på brist på pengar och att mer pengar automatiskt skulle lösa det. Inget av det är sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vi skall lägga mängder med pengar på en bredskap som i stort sett aldrig behövs?

Lite som att satsa på snöröjning i Skåne för att klara av 2 meter höga drivor i månader.

Tycker du vi ska lägga ner Försvarsmakten också eftersom vi inte haft krig på 300 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tycker du vi ska lägga ner Försvarsmakten också eftersom vi inte haft krig på 300 år?

Nej. Men vi skall inte ha ett fösvar som är byggt för att tredje världskriget skulle starta imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vi skall lägga mängder med pengar på en bredskap som i stort sett aldrig behövs?

Lite som att satsa på snöröjning i Skåne för att klara av 2 meter höga drivor i månader.

Vad tycker du pengarna ska läggas på istället?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Vad tycker du pengarna ska läggas på istället?

Finns massa andra saker man kan lägga pengar på som inte är överdriven beredskap för något som inträffar några gånger per århundrade.

Väldigt enkelt, tillhör man inte en riskgrupp, så ringer man till sjukvårdupplysningen, och så tar sjukvården hand om en när det finns tid och plats, och tills dess så ser till att man stannar hemma så att man inte smittar andra. Dödligheten är 0,2% eller lägre, inte kul att vara sjuk, men sannolikheten att man dör går inte precis jämföra med de i riskgrupperna.

Tillhör man en riskgrupp så kommer man uppenbart få vård snabbare, det handlar om prioritering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Finns massa andra saker man kan lägga pengar på som inte är överdriven beredskap för något som inträffar några gånger per århundrade.

Kan du ge några exempel på andra saker?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Kan du ge några exempel på andra saker?

Varför? Återigen, att lägga ner pengar på en beredskap för något som bara händer några gånger per århundrade är att slänga bort dem. Det är det viktiga, vad de istället skulle kunna användas för av ointresse för mig, finns en massa saker som behöver pengar där de inte är bortkastade.

Permalänk
Medlem

Åldersgrupper över de som avlidit i Italien av coronaviruset fram tom 2020-03-04, i procent av alla som avlidit.
2,8 procent av de som avlidit var mellan 50-59 år, 8,4% var mellan 60-69 år, osv.
(Dvs inte sannolikheten att man dör om man har blivit smittad.)

Värt att notera, antalet avlidna i Italien har nästan fördubblats sedan 4 mars.

Permalänk
Medlem

Ser, som väntat, inte bra ut om man är äldre alltså, och det finna alla skäl att försöka undvika allmän spridning så långt det går. Kanske kan sommaren hjälpa, andra virus typ influensa och vinterkräk minskar ju då.

Jag utgår ifrån att dessa äldre fått den vård man kan hoppas på, i ett mer ansträngt läge framöver kan det ju bli så att riktigt gamla och sjuka inte får tillräcklig vård då platsen behövs av en yngre i kritiskt läge och då kommer ju dödligheten att öka starkt.

Det finns rimligen redan prioriteringsplaner inom vården, som vanligt, dvs, yngre i riskgrupperna kommer att prioriteras framför äldre.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave