Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Inaktiv

Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog talade om att Kina försökte utveckla ett vaccin mot detta virus och hade som mål att uppnå detta inom 16 veckor, ett arbete som motsvarar 5- 10 år i vanliga fall. Vi får hoppas att det mynnar ut i något positivt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Ca en halv miljon. Men influensan finns hos hela befolkningen vilket ger en dödlighet i procent till:
500 000 / 7 500 000 000 = 0,00007 = 0,007%

Så 0,007% dödlighet jämfört med uppemot 10% dödlighet? Så nästan 1500 gånger dödligare. Därför folk tar det här på allvar

Samt att det eventuellt uppstår en pandemi av ett virus som det saknas gedigna kunskaper om. Ganska oroväckande, men jag tror personligen att vi i Sverige inte behöver vara särskilt rädda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon175067:

Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog talade om att Kina försökte utveckla ett vaccin mot detta virus och hade som mål att uppnå detta inom 16 veckor, ett arbete som motsvarar 5- 10 år i vanliga fall. Vi får hoppas att det mynnar ut i något positivt

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som ett Vaccin som man ska hålla sig borta ifrån med andra ord?

Permalänk
Medlem

Dödligheten ligger på 2-6% enligt medier jag följer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Låter som ett Vaccin som man ska hålla sig borta ifrån med andra ord?

Det låter för bra för att vara sant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja tipsa om artikel nedan för den intresserade.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-67...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Kineserna måste lära sig att steka ormar och flädermöss ordentligt innan de äts.

Det bästa kanske är att de slutar äta råttor, ormar och fladdermöss. Samtidigt är denna föda kanske behövlig för att alla kineser ens ska ha mat på bordet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog talade om att Kina försökte utveckla ett vaccin mot detta virus och hade som mål att uppnå detta inom 16 veckor, ett arbete som motsvarar 5- 10 år i vanliga fall. Vi får hoppas att det mynnar ut i något positivt

Skickades från m.sweclockers.com

...gick ju sådär när vaccin togs fram lite för fort under svininfluensan och folk fick narkolepsi av vaccinet...,
så hellre att de tar lite tid på sig och gör det ordentligt innan massvaccineringar! (däremot kan väl riskgrupper få välja om de vill chansa med ett snabbutvecklat vaccin)

Här är f.ö. en bra krönika som kanske ger lite perspektiv:
https://www.scmp.com/comment/opinion/article/3047569/china-co...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Varför då? Är det för mycket att begära att utbytesstudenter som nyss återvänt från Asien med hög sannolikhet att bära på smittan skall vara hemma i två veckor? Bara studera på distans. Är två veckor för mycket att begära från (utbytes)studenter för att slippa en epidemi i Sverige? Sårar vi deras känslor om vi ber dem att göra det?

Inte för att jag tror att det kommer inträffa, men varför i allsinnadar försöka upprepa Spanska sjukan när man har 70+ år mer medicinska kunskaper och även erfarenhet att hantera en epidemi som exempelvis SARS? Jag blir bokstavligen talat tillfälligt förbannad på att du kallar 2 veckors simpel engångskarantän för "hypokondri".

Spanska sjukan var väl ändå för 100 år sedan?

Allt är så överdrivet, alla är så rädda. Titta på Contagion istället och bli inspirerad.

Vad är "hög sannolikhet" enligt dig? Var de i Wuhan eller var de någonstans i "Asien" (ganska stort område)

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Spanska sjukan var väl ändå för 100 år sedan?

Allt är så överdrivet, alla är så rädda. Titta på Contagion istället och bli inspirerad.

Vad är "hög sannolikhet" enligt dig? Var de i Wuhan eller var de någonstans i "Asien" (ganska stort område)

Jovars, dock ser jag inte det som någon rädsla utan snarare en tillfällig engångsåtgärd. Sedan att vissa asiater inte kan sluta hångla med ormar, är en annan femma!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

...gick ju sådär när vaccin togs fram lite för fort under svininfluensan och folk fick narkolepsi av vaccinet...,
så hellre att de tar lite tid på sig och gör det ordentligt innan massvaccineringar! (däremot kan väl riskgrupper få välja om de vill chansa med ett snabbutvecklat vaccin)

Här är f.ö. en bra krönika som kanske ger lite perspektiv:
https://www.scmp.com/comment/opinion/article/3047569/china-co...

Jag håller med om det du påpekar, däremot om det är skillnad mellan liv och död för riskgrupper så tror jag att detta ses mellan fingrarna

Permalänk
Avstängd

Känns lite som man har börjat slappna av lite eftersom inget stort utbrott har skett utanför Kina ännu?

Man kanske är dum som redan börjar slappna av då det endast var i Fredags vi hade nyheter om ett första fall i Sverige. Knappt 3 dagar sen... Det kanske inte är så mycket i den här världen. Men jag vet inte, hur man ska ställa sig till det här just nu.

Om det inte skett något utbrott i ett annat land än Kina inom dom två kommande veckorna så måste väl allting vara lugnt? Eller kommer det räcka att en person som fortfarande bär på Viruset och inte blivit upptäckt helt enkelt kan starta upp det hela igen på orten han befinner sig?

Permalänk
Medlem

Nu är jag tillbaka! Måste jobba hemifrån i 14 dagar.
Någon som vill komma förbi på en Corona?

Arlanda hade noll kontroll och noll information. (de kunde kanske delat ut informationsblad om att man ska undvika kontakt med andra i två veckor)

Alla på planet hade ansiktsmasker. Eftersom hubei provinsen är isolerad så var ingen därifrån med på planet. Faran är väl om någon på planet har träffat nån därifrån som var smittad.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Jag håller med om det du påpekar, däremot om det är skillnad mellan liv och död för riskgrupper så tror jag att detta ses mellan fingrarna

Riskgrupper ja, de kan få välja vaccinering om de vill. Däremot var det masshysteri under svininfluensan och alla skulle massvaccineras och när man svarade folk som frågade att man efter noggrant övervägande hade valt att inte vaccinera sig (vi vaccinerar oss självklart mot de riktigt farliga sjukdomarna som polio, mässling o.s.v.) och sin familj så blev _alla_runt i kring helt rabiata och började mala om hur det skulle kännas för mig när mina barn dog o.s.v.

Anders Tegnell / Folkhälsomyndigheten försökte svara i TV igår att det just nu faktiskt inte ser ut att vara särskilt mycket värre än en vanlig influensa avseende sjukdomsförlopp och dödlighet. Men det bryr sig ju inte media om, säljer bättre med skräck och krigsrubriker förstås...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Anders Tegnell / Folkhälsomyndigheten försökte svara i TV igår att det just nu faktiskt inte ser ut att vara särskilt mycket värre än en vanlig influensa avseende sjukdomsförlopp och dödlighet. Men det bryr sig ju inte media om, säljer bättre med skräck och krigsrubriker förstås...

Nja, över 20 000 Verifierade smittade och c.a 600 tillfrisknade över ganska många veckor? Tror inte jag varit däckad i Vanlig influensa i mer än en vecka, och jag har inte blivit behandlad med en HIV/Influensa medecin Cocktail heller. Antalet döda tog ett ganska stort hopp inatt, vilket är lite förvånande nu när man vet mer om viruset.

Att det här har högre dödlighet en en vanlig influensa är väll ändå verifierat? Det beräknas av seriösa källor (vilket ANders Tegnell inte verkar vara) till iaf 2% dödlighet?

Permalänk
Avstängd

Våra egna medier börjar ju lägga locket på, men nu har dom iaf hittat en Korean som tydligen blivit smittad i Thailand, eller iaf på väg hem ifrån Thailand.

http://m.koreaherald.com/view.php?ud=20200204000307

Tycker att nyheten bör ha nyhetsvärde för Svenskar då Thailand är såpass populärt hos oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Nja, över 20 000 Verifierade smittade och c.a 600 tillfrisknade över ganska många veckor? Tror inte jag varit däckad i Vanlig influensa i mer än en vecka, och jag har inte blivit behandlad med en HIV/Influensa medecin Cocktail heller. Antalet döda tog ett ganska stort hopp inatt, vilket är lite förvånande nu när man vet mer om viruset.

Att det här har högre dödlighet en en vanlig influensa är väll ändå verifierat? Det beräknas av seriösa källor (vilket ANders Tegnell inte verkar vara) till iaf 2% dödlighet?

...och vilka tror du söker vård för influensa, just det, lång ifrån alla, de allra sjukaste, och hur många av de som skickas hem efter provtagning tror du hör av sig och rapporterar: "ja, hejdu, nu är jag frisk från min influensa, kan du anteckna det är du snäll". Finns massor av tänkbara anledningar till att statistiken ser ut som den gör som inte handlar om att folk är sjuka flera veckor.

"Influensa är en av våra vanligaste dödsorsaker" från
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smit...
och jo, Anders Tegnell /Folkhälsomyndigheten är en av våra främsta experter inom området, han har varit med länge.

Vet ej exakt, men jag vill minnas att dödligheten i en vanlig influensa är runt 2% också. Åter igen, bland de som faktiskt blir diagnosticerade och alla med en eller flera riskfaktorer (ålderdom, svår sjukdom, hjärtproblem o.s.v.), tyvärr råkar det för dessa personer bli "för mycket" när deras kropp utsätts för influensa också.

SARS hade 10% dödlighet och det är likheten med SARS som får kina och resten av världen reagerar så kraftfullt innan vi vet exakt vad detta nya corona-virus är. Försiktighetsprincipen alltså, vilket är bra.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

...och vilka tror du söker vård för influensa, just det, lång ifrån alla, de allra sjukaste, och hur många av de som skickas hem efter provtagning tror du hör av sig och rapporterar: "ja, hejdu, nu är jag frisk från min influensa, kan du anteckna det är du snäll". Finns massor av tänkbara anledningar till att statistiken ser ut som den gör som inte handlar om att folk är sjuka flera veckor.

"Influensa är en av våra vanligaste dödsorsaker" från
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smit...
och jo, Anders Tegnell /Folkhälsomyndigheten är en av våra främsta experter inom området, han har varit med länge.

Vet ej exakt, men jag vill minnas att dödligheten i en vanlig influensa är runt 2% också. Åter igen, bland de som faktiskt blir diagnosticerade och alla med en eller flera riskfaktorer (ålderdom, svår sjukdom, hjärtproblem o.s.v.), tyvärr råkar det för dessa personer bli "för mycket" när deras kropp utsätts för influensa också.

SARS hade 10% dödlighet och det är likheten med SARS som får kina och resten av världen reagerar så kraftfullt innan vi vet exakt vad detta nya corona-virus är. Försiktighetsprincipen alltså, vilket är bra.

Om det här är en helt vanlig influensa så måste siffrorna för tillfrisknade personer stiga kraftigt denna vecka. Att vara sjuk i en influensa i 3 veckor kan inte vara normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Nja, över 20 000 Verifierade smittade och c.a 600 tillfrisknade över ganska många veckor? Tror inte jag varit däckad i Vanlig influensa i mer än en vecka, och jag har inte blivit behandlad med en HIV/Influensa medecin Cocktail heller. Antalet döda tog ett ganska stort hopp inatt, vilket är lite förvånande nu när man vet mer om viruset.

Att det här har högre dödlighet en en vanlig influensa är väll ändå verifierat? Det beräknas av seriösa källor (vilket ANders Tegnell inte verkar vara) till iaf 2% dödlighet?

Ja och nej

2 % dödlighet är ju mycket högre än vanlig influensa - även om dödligheten för influensa faktiskt är ganska hög. Som exempel har vi USA där dödligheten den här säsongen uppskattas till 0.095 % (Centers for Disease Control and Prevention), men det är bara 1/20 av nuvarande uppskattning av mortaliteten från 2019-ncov.

Med det sagt tror jag att dödligheten faktiskt är betydligt lägre än rapporterad hittills. Det är antagligen många fler som är smittade än vad som är officiellt registrerade. Många smittade kanske inte blir särskilt sjuka, eller t.o.m. är symptomfria. Utöver detta vet vi ju att man i Wuhan försökte lägga locket på de första veckorna. I kontrast till detta lär de flesta dödsfall registreras omgående. Sedan påverkas ju dödligheten av den sjukvård man får också.

Om vi jämför siffror från Hubei med alla fall utanför, av totalt 20661 fall:
I Hubei:
13 522 fall varav 414 döda -> ~3.1 % mortalitet
Utanför Hubei
7139 fall varav 13 döda -> ~0.18 % mortalitet

Samtidigt har platser utanför Hubei många fler rapporterade återhämtade personer per sjuk än Hubei (vilket är lite oväntat eftersom många i Hubei borde varit sjuka längre).

Om vi då ska börja gissa har jag svårt att tro att den egentliga dödligheten är över 1 %.

@Mindfighter
Jag tycker att svensk media varit relativt lugna i sin rapportering. Det är klart det blir rubriker när miljontals människor isoleras och trafik mellan länder stängs ned, men samtidigt har krönikor och ledarsidor manat till lugn. Och de kraftiga åtgärderna beror väl mycket på osäkerheten - om det är worst case och dödligheten ligger på 2 % med hög smittorisk är det motiverat att vara en smula orolig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramdm5:

Ja och nej

2 % dödlighet är ju mycket högre än vanlig influensa - även om dödligheten för influensa faktiskt är ganska hög. Som exempel har vi USA där dödligheten den här säsongen uppskattas till 0.095 % (Centers for Disease Control and Prevention), men det är bara 1/20 av nuvarande uppskattning av mortaliteten från 2019-ncov.

Med det sagt tror jag att dödligheten faktiskt är betydligt lägre än rapporterad hittills. Det är antagligen många fler som är smittade än vad som är officiellt registrerade. Många smittade kanske inte blir särskilt sjuka, eller t.o.m. är symptomfria. Utöver detta vet vi ju att man i Wuhan försökte lägga locket på de första veckorna. I kontrast till detta lär de flesta dödsfall registreras omgående. Sedan påverkas ju dödligheten av den sjukvård man får också.

Om vi jämför siffror från Hubei med alla fall utanför, av totalt 20661 fall:
I Hubei:
13 522 fall varav 414 döda -> ~3.1 % mortalitet
Utanför Hubei
7139 fall varav 13 döda -> ~0.18 % mortalitet

Samtidigt har platser utanför Hubei många fler rapporterade återhämtade personer per sjuk än Hubei (vilket är lite oväntat eftersom många i Hubei borde varit sjuka längre).

Om vi då ska börja gissa har jag svårt att tro att den egentliga dödligheten är över 1 %.

@Mindfighter
Jag tycker att svensk media varit relativt lugna i sin rapportering. Det är klart det blir rubriker när miljontals människor isoleras och trafik mellan länder stängs ned, men samtidigt har krönikor och ledarsidor manat till lugn. Och de kraftiga åtgärderna beror väl mycket på osäkerheten - om det är worst case och dödligheten ligger på 2 % med hög smittorisk är det motiverat att vara en smula orolig.

Tror vi får hålla oss vid att beräkna dödligheten på de Verifierade fallen. Annars blir det för mycket spekulation, självklart finns det fler smittade, antalet av de som tillfrisknat eller inte eller rent av dött kan vi bara inte veta eller spekulera i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Om det här är en helt vanlig influensa så måste siffrorna för tillfrisknade personer stiga kraftigt denna vecka. Att vara sjuk i en influensa i 3 veckor kan inte vara normalt.

En helt vanlig influensa är det ju inte, det tror jag inte någon säger eller tycker på riktigt, det är ju ett helt nytt virus och ska tas på högsta allvar.

Men det du helt glömmer i ditt resonemang är ju att dom knappast har över 20.000 människor på sjukhus. Det är ju bara de mest allvarligt sjuka som hamnar på sjukhus. Tror dom har lite annat att göra än att ringa runt och kolla om alla som är sjuka i hemmet har tillfrisknat eller inte. Du tror väl inte på allvar att det bara är totalt 650, eller vad det nu senaste siffran är, som blivit friska?

Jag sitter verkligen inte på någon sanning, men vill ändå utmana ditt sätt att se på det. Sen tror jag också att detta viruset kan sitta i längre pga att kroppen inte har något somhelst försvar mot det sen innan, utan att veta hur det funkar så gissar jag på att kroppen blir bättre och bättre på att hantera tex vanlig influensa ju fler ggr man har det. Men här kan jag vara helt ute och cykla

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

En helt vanlig influensa är det ju inte, det tror jag inte någon säger eller tycker på riktigt, det är ju ett helt nytt virus och ska tas på högsta allvar.

Men det du helt glömmer i ditt resonemang är ju att dom knappast har över 20.000 människor på sjukhus. Det är ju bara de mest allvarligt sjuka som hamnar på sjukhus. Tror dom har lite annat att göra än att ringa runt och kolla om alla som är sjuka i hemmet har tillfrisknat eller inte. Du tror väl inte på allvar att det bara är totalt 650, eller vad det nu senaste siffran är, som blivit friska?

Jag sitter verkligen inte på någon sanning, men vill ändå utmana ditt sätt att se på det. Sen tror jag också att detta viruset kan sitta i längre pga att kroppen inte har något somhelst försvar mot det sen innan, utan att veta hur det funkar så gissar jag på att kroppen blir bättre och bättre på att hantera tex vanlig influensa ju fler ggr man har det. Men här kan jag vara helt ute och cykla

Jag tycker du lyfter en intressant fråga som det inte har informerats om hittils, släpper Kinesiska regeringen hem Verifierade smittade?

Man har ju sett videos där de har barikaderat bostäder samt komplex där de mistänkt att smittan varit. Samt så såg jag en Reporter som fick "hembesök" av folk i hazmat suits som ville tvinga med han hemmifrån då han hade besökt/filmat ett sjukhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jag tycker du lyfter en intressant fråga som det inte har informerats om hittils, släpper Kinesiska regeringen hem Verifierade smittade?

Man har ju sett videos där de har barikaderat bostäder samt komplex där de mistänkt att smittan varit. Samt så såg jag en Reporter som fick "hembesök" av folk i hazmat suits som ville tvinga med han hemmifrån då han hade besökt/filmat ett sjukhus.

Även om jag inte ger mycket för dom där filmerna så tror jag ändå att den kinesiska regeringen har ett lite annat tillvägagångsätt än tex den svenska. Kina är en diktatur av guds nåde och folket behandlas därefter. Just nu tror jag dom gör allt för att se så bra ut som möjligt inför omvärlden, är säkert en hel del desperata åtgärder. Tror tex att frivillig hemkarantän i Kina inte finns

Men tror inte det har att göra med att dom mörkar virusets dödlighet eller liknande. Folk får ju hämta hem sina medborgare hur dom vill, tror någon av alla som kommit hem skulle sett eller hört något och berättat om detta isåfall.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd

Misstänkt fall i Blekinge, Kinaresenär som uppvisat symptomen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Men det du helt glömmer i ditt resonemang är ju att dom knappast har över 20.000 människor på sjukhus. Det är ju bara de mest allvarligt sjuka som hamnar på sjukhus. Tror dom har lite annat att göra än att ringa runt och kolla om alla som är sjuka i hemmet har tillfrisknat eller inte. Du tror väl inte på allvar att det bara är totalt 650, eller vad det nu senaste siffran är, som blivit friska?

---------
– Såvitt vi förstår får de flesta en lindrig sjukdom och återhämtar sig väldigt fort.

Hur många har blivit friska?

– Säkert tusentals. Det figurerar en konstig siffra över hur många som har friskförklarats, som är felöversatt från kinesiska. Det finns ingen grund för att det bara är så få som har blivit friska, utan det är långt fler än så, säger Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten.

/hulle.
---------

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Riskgrupper ja, de kan få välja vaccinering om de vill. Däremot var det masshysteri under svininfluensan och alla skulle massvaccineras och när man svarade folk som frågade att man efter noggrant övervägande hade valt att inte vaccinera sig (vi vaccinerar oss självklart mot de riktigt farliga sjukdomarna som polio, mässling o.s.v.) och sin familj så blev _alla_runt i kring helt rabiata och började mala om hur det skulle kännas för mig när mina barn dog o.s.v.

Anders Tegnell / Folkhälsomyndigheten försökte svara i TV igår att det just nu faktiskt inte ser ut att vara särskilt mycket värre än en vanlig influensa avseende sjukdomsförlopp och dödlighet. Men det bryr sig ju inte media om, säljer bättre med skräck och krigsrubriker förstås...

Självklart är det så att skrämselpropaganda säljer mer än ren fakta. Problemet med denna sjukdom är inte dödligheten, utan antalet smittade vilket skapar en oerhörd belastning för sjukvården att ta emot alla dessa patienter samtidigt. En pandemi är alltid en pandemi, oavsett dess dödlighet, däremot är det ju inte säkert att det blir en pandemi och vi behöver knappast oroa oss över att den mänskliga befolkningen dör ut av detta.

Som påpekats tidigare i denna tråd är dödligheten låg, eventuellt beräknas runt 2%, däremot saknas det ett botemedel emot den virusorsakade pneumoni som kan drabba patienterna i värsta fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

---------
– Såvitt vi förstår får de flesta en lindrig sjukdom och återhämtar sig väldigt fort.

Hur många har blivit friska?

– Säkert tusentals. Det figurerar en konstig siffra över hur många som har friskförklarats, som är felöversatt från kinesiska. Det finns ingen grund för att det bara är så få som har blivit friska, utan det är långt fler än så, säger Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten.

/hulle.
---------

För majoriteten av patienterna kommer det enbart att utspela sig som en vanlig influensa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Nu är jag tillbaka! Måste jobba hemifrån i 14 dagar.
Någon som vill komma förbi på en Corona?

Arlanda hade noll kontroll och noll information. (de kunde kanske delat ut informationsblad om att man ska undvika kontakt med andra i två veckor)

Alla på planet hade ansiktsmasker. Eftersom hubei provinsen är isolerad så var ingen därifrån med på planet. Faran är väl om någon på planet har träffat nån därifrån som var smittad.

Blev ni informerade om att ni bör använda ansiktsmasker eller var det något som alla använde ändå?

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering från kina:
https://www.scmp.com/news/china/society/article/3048815/coron...

"Jiao said that with the exception of Hubei, the average fatality rate was only of 0.16 per cent"

"More than 80 per cent of those who died were over 60 years old, and over 75 per cent of them had more than one underlying health problem"

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Englands Utrikes Departement rekommenderar att samtliga 30 000 Britter återvänder hem ifrån China.

https://www.dailymail.co.uk/health/article-7965149/Foreign-Of...