Får en "budget" wifi-router med trådad lina högre nedladdningshastighet och stabilitet än Mid/High end router?

Permalänk
Medlem

Får en "budget" wifi-router med trådad lina högre nedladdningshastighet och stabilitet än Mid/High end router?

Hej,

Jag ska snart flytta och måste köpa en ny router. Huset är ca 140kvm och routern kommer oavsett att placeras centralt.
Anledningen till min fråga är att det är många andra utgifter..

Om jag köper en router under 1000kr och använder tråd till den dator jag faktiskt behöver all kräm till, och kör wifi till resten. Har jag troligare stabil uppkoppling än om jag köper en värre router (2000kr) och kör wlan till datorn?

Ni får gärna tipsa om modell oavsett.
Träväggar, fiber, 100-1000Mbit, 3-5 enheter.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@surknekt: personligen hade jag valt trådar till det som går före trådlöst alla dagar i veckan.
Om du inte ska lägga ut mer på en rejäl mesh-lösning så hade jag kört en lite billigare router och kört trådat.

Det är dock en personlig preferens

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tråd blir alltid bättre wifi.
Se bara till att den router du köper klarar av den hastighet du har på Internet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@surknekt: personligen hade jag valt trådar till det som går före trådlöst alla dagar i veckan.
Om du inte ska lägga ut mer på en rejäl mesh-lösning så hade jag kört en lite billigare router och kört trådat.

Det är dock en personlig preferens

Tack för svar. Jag kommer inte att köra mesh.

Är det här något som skulle kunna vara vettigt?
D-Link 882 eller Asus AC66U B1. Dessa två ser väl vettiga ut i mina ögon men tror jag behöver hjälp. Min uppfattning är att de på tråd kan båda mata närmare 1Gb/s och ser hyffsat likvärda i övrigt?

Tjänar jag något att gå upp mot 1500 egentligen? Ni får gärna komma med förslag, routrar är inte riktigt min grej..

Permalänk
Medlem

AC66U är riktigt prisvärd, bra både trådlöst och med kabel. Kör på!

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av surknekt:

Tack för svar. Jag kommer inte att köra mesh.

Är det här något som skulle kunna vara vettigt?
D-Link 882 eller Asus AC66U B1. Dessa två ser väl vettiga ut i mina ögon men tror jag behöver hjälp. Min uppfattning är att de på tråd kan båda mata närmare 1Gb/s och ser hyffsat likvärda i övrigt?

Tjänar jag något att gå upp mot 1500 egentligen? Ni får gärna komma med förslag, routrar är inte riktigt min grej..

RT-AC66U B1 stödjer "aimesh". En WiFi-router kommer inte ge bra hastigheter över hela bostaden. Två 800 krs-routrar kommer ge bättre täckning (och praktiska hastigheter) än en 1600 krs snarare.

Permalänk
Medlem

@surknekt:

Köp en nyare modell istället som är snabbare och stabilare, exempelvis AC68U eller AC65P:

https://www.webhallen.com/se/product/298763-ASUS-RT-AC65P-AC1...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Inaktiv

Vilken Wi-Fi-standard har de prylar du ska koppla till routern?
Om de inte stöder AC-standarden lär det kanske inte gå så fort ändå. Och, om du bara ska strömma musik till några enheter behöver du inga hastigheter att tala om där. Att strömma HD-video är en helt annat sak.
Stabiliteten beror kanske på både antalet klienter du kopplar till routern och dataströmmarna? Häftigare routrar brukar ju ha mer kraftfull hårdvara.

Om du inte behöver en kraftfull router i dag är det kanske bättre att köpa något kring tusenlappen och vänta med att köpa något mer till dess att AX-standarden har slagit igenom brett?

Själv har jag kört med Asus RT-AC68U i flera år. Den är stabil, har aldrig krånglat och har några finesser jag verkligen gillar, t.ex. möjligheten att ansluta en 4G-sticka och låta routern automatiskt växla till den om bredbandet krånglar. Många av modellerna har dessutom dubbla USB-portar, vilket gör att du både kan ha ett 4G-modem och ett USB-minne/en hårddisk anslutna samtidigt
En annan trevlig sak är routerns inbyggda VPN-funktion som gör det enkelt att komma åt svenska webbsidor med regionblockerat innehåll (t.ex. SVT Play) via en OpenVPN-klient i datorn eller mobilen när jag är utomlands. Det är kanske inte den snabbaste eller smartaste lösningen, men den är både gratis och enkel att konfigurera!
Många av Asus routrar, från 66:an och uppåt, stöder dessutom Asus egen Meshlösning som någon här nämnde.

Jag kör mest via kabel och det funkar suveränt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@surknekt:

Köp en nyare modell istället som är snabbare och stabilare, exempelvis AC68U eller AC65P:

https://www.webhallen.com/se/product/298763-ASUS-RT-AC65P-AC1...

Det är här jag går bet. Ologisk att AC65 skulle vara nyare än 66, men tydligen..
Samtidigt verkar 68 ha lägre eller samma throughput än de andra routrarna som länkas ovan.

Skrivet av anon36896:

Vilken Wi-Fi-standard har de prylar du ska koppla till routern?

Datorerna kommer det inte att häfta i. TV osv är lite oklart, jag vill väl mest framtidssäkra nu och det som görs mest är att streama 4K och avståndet kommer väl vara en 10 meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surknekt:

Det är här jag går bet. Ologisk att AC65 skulle vara nyare än 66, men tydligen..
Samtidigt verkar 68 ha lägre eller samma throughput än de andra routrarna som länkas ovan.

Datorerna kommer det inte att häfta i. TV osv är lite oklart, jag vill väl mest framtidssäkra nu och det som görs mest är att streama 4K och avståndet kommer väl vara en 10 meter.

Tror inte RT-AC65P har aimesh.

Ska man strömma video från nätverkslagring skulle jag nog rekommendera kabel även till allt sånt.

10 meter kanske inte låter mycket, men med WiFi kan man aldrig säga något innan man provar för övrigt. TVs brukar inte ha allt för bra WiFi inbyggt heller.