Är det dags att uppgradera från Win 7 - Win 10?

Permalänk
Medlem

Är det dags att uppgradera från Win 7 - Win 10?

Hej alla på Sweclockers!
Rubriken talar ganska väl för sig själv, om inte annat så kommer lite extra info.

Har precis beställt en ny dator för att kunna uppdatera min prestanda och prova mig på dagens speltitlar, men jag valde att hålla på operativsystemet då jag har Windows 7 för tillfället.

Är det dags för att bita i det sura äpplet för o punga ut 1300:- för Windows 10, eller står man sig fortfarande på Windows 7 idag?

//En omodern & ouppdaterad gamer

Permalänk
Moderator

Har du testat att uppgradera licensen gratis som man kunde göra tidigare, Microsoft har varit väldigt snälla och tillåtit gratis uppgradering efter deras "gratisperiod". Vill minnas att Ryzen/coffee lake och senare har inte stöd i windows 7 men jag vet inte hur det påverkar upplevelsen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Var inne o skummade genom deras sida tidigare idag & det stod att de inte längre gjorde det.
Kan ju annars testa höra av mig hos dem, tack för svaret.

Bra där att du påpekade med Ryzen då datorn jag beställde idag kör en AMD Ryzen 5 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Occar:

@Vzano: Var inne o skummade genom deras sida tidigare idag & det stod att de inte längre gjorde det.
Kan ju annars testa höra av mig hos dem, tack för svaret.

Jag är rätt säker på att vad Microsoft syftar på är att det inte längre går att uppgradera en befintlig Windows 7-installation gratis, utan man måste installera Windows 10 ((som du kan ladda ner från Microsoft) från grunden för att det ska fungera. Det har i alla fall fungerat även efter att Microsoft sagt att de slutat med erbjudandet, jag såg någon på forumet bekräfta att det fortfarande fungerar så sent som förra veckan.

Skrivet av Occar:

Bra där att du påpekade med Ryzen då datorn jag beställde idag kör en AMD Ryzen 5 3600

Windows 7 kommer inte fungera bra alls på en Ryzen-dator, eftersom det t.ex. inte kommer finnas drivrutiner för moderkortet. Microsoft har även slutat att uppdatera Windows 7 helt nu, vilket innebär att Windows 7 nu är en säkerhetsrisk eftersom brister som hittas inte kommer fixas.

Permalänk
Moderator
Skrivet av Occar:

@Vzano: Var inne o skummade genom deras sida tidigare idag & det stod att de inte längre gjorde det.
Kan ju annars testa höra av mig hos dem, tack för svaret.

Bra där att du påpekade med Ryzen då datorn jag beställde idag kör en AMD Ryzen 5 3600

https://www.cnet.com/how-to/can-i-still-download-windows-10-f...
Microsoft har iallafall inte hindrat möjligheten att göra det, du kan uppgradera och se om det fungerar annars finns billiga licenser på ebay för småpengar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag är rätt säker på att vad Microsoft syftar på är att det inte längre går att uppgradera en befintlig Windows 7-installation gratis, utan man måste installera Windows 10 ((som du kan ladda ner från Microsoft) från grunden för att det ska fungera. Det har i alla fall fungerat även efter att Microsoft sagt att de slutat med erbjudandet, jag såg någon på forumet bekräfta att det fortfarande fungerar så sent som förra veckan.

Skrivet av Vzano:

https://www.cnet.com/how-to/can-i-still-download-windows-10-f...
Microsoft har iallafall inte hindrat möjligheten att göra det, du kan uppgradera och se om det fungerar annars finns billiga licenser på ebay för småpengar.

Får ge mig iväg i morgonskymningen o köpa mig en flash-usb sticka så tankar jag ner den på han, tackar ödmjukast för snabba seriösa svar!

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att behålla Win7 OCH installera Win10 och gärna även något Linux. Ser man till att aldrig lägga data eller installera program direkt på dessa system så tar de väldigt liten plats.

Program man installerar på Windows skall man ALDRIG lägga på C:, utan på en egen ntfs-formaterad partition. Då kan de ofta köras från olika Windows och från Linux med hjälp av programmet WINE

Bootloader grub2win möjliggör enkel konfigurering av multiboot för den som har Windows som huvudsystem.

Permalänk
Inaktiv

Windows 10 är de bästa OS som dom släppt på evigheter, jag skulle köra de direkt.
Har använt de enda sedan de kom och är jätte nöjd, har funkat mycket bra, kör Linux också med dual boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag rekommenderar att behålla Win7 OCH installera Win10 och gärna även något Linux.

Varför? Vad kan win 7 göra som inte win 10 kan? De program som inte stöds av win 10 och som inte har någon bra ersättare måste vid det här laget vara obefintligt få, om vi utgår från medelsvenssons behov.

Liknande med Linux. Vet man att man behöver Linux så har man redan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Varför? Vad kan win 7 göra som inte win 10 kan? De program som inte stöds av win 10 och som inte har någon bra ersättare måste vid det här laget vara obefintligt få, om vi utgår från medelsvenssons behov.

Liknande med Linux. Vet man att man behöver Linux så har man redan det.

Stödet för hårdvaran jag kör är uttryckligen inte för win10 på min HP Pavilion dv7 från 2011. Jag ser ingen anledning att ta bort win7 som fungerar ganska bra och startar mycket snabbare än win10. En del program fungerar dessutom inte på win10. Datorn är optimerad för win7 av HP och flera försök att uppdatera det systemet till win10 gick inte alls. Jag har dock installerat win10 på en separat partition och som vm under win7. Win7 blir kvar parallellt livet ut på den här datorn även om jag redan kör win10 oftare än win7 redan.

Permalänk
Forumledare
Skrivet av Irre:

Stödet för hårdvaran jag kör är uttryckligen inte för win10 på min HP Pavilion dv7 från 2011. Jag ser ingen anledning att ta bort win7 som fungerar ganska bra och startar mycket snabbare än win10. En del program fungerar dessutom inte på win10. Datorn är optimerad för win7 av HP och flera försök att uppdatera det systemet till win10 gick inte alls. Jag har dock installerat win10 på en separat partition och som vm under win7. Win7 blir kvar parallellt livet ut på den här datorn även om jag redan kör win10 oftare än win7 redan.

Det skiljer ju en del på din situation och TS utgångsläge. Blir lite konstig rekommendation då

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag bytte till Win 10 så fort det gick när man fick det gratis för några? år sen.
Blev ju som en helt ny dator då. Det var en halvgammal Sony vaio laptop med I5 och 4gb ram.
Nyligen nu bytte jag HDD till ssd och uppgraderade till 8gb internminne.
Som en helt ny dator igen.
Win 10 är bra, visst har det vart en del skumma Windowsversioner, men win 10 är kalas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det största problemet med Win 10 är att användargränssnittet är horribelt jämfört med Win 7 - det finns inga tydliga fönsterkanter längre och det har gett mig problem många gånger.

Om det nu bara fanns ett bra sätt att få classic skin som Windows 2000 hade i Win 10 så skulle världen bli mycket enklare.

Permalänk
Medlem

Köp en Win10Pro-licens på ebay för några tior, installera och var glad. Som redan påtalats så blir Win7 ett säkerhetshål med tiden då det inte längre uppdateras.

Permalänk

Jag var tidigare väldigt skeptisk till Windows 10 och satt på Windows 7 fram till i höstas. Uppgraderade i princip enbart för att drivrutinsstöd saknades för ny hårdvara
jag införskaffat.

I efterhand är jag dock väldigt nöjd! Man kan
slå av de flesta telemetryfunktioner och konfigurera Windows 10 så att det känns bekant för en van Windows 7-användare.

Ett tips är att inte ansluta till Internet under installationen. Görs detta kan man välja att inte registrera ett Microsoft-konto samt slå av alla inställningar för telemetry man inte är bekväm med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Program man installerar på Windows skall man ALDRIG lägga på C:, utan på en egen ntfs-formaterad partition. Då kan de ofta köras från olika Windows och från Linux med hjälp av programmet WINE

Det är ju bara förutsatt att man kör flera OS.
Annars är det inga problem att lägga saker på C:

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Har ju redan nämnts men nya processorer från Intel och AMD stödjer inte W7 längre. Så du har inte mycket till val.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

En kompis som kört W7 tills nyligen körde in 10:an med hjälp av hans W7 nyckel. Så testa det först innan du köper W10.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ehsnils:

Det största problemet med Win 10 är att användargränssnittet är horribelt jämfört med Win 7 - det finns inga tydliga fönsterkanter längre och det har gett mig problem många gånger.

Om det nu bara fanns ett bra sätt att få classic skin som Windows 2000 hade i Win 10 så skulle världen bli mycket enklare.

Tycker tvärtom att de är fruktansvärt i Win 7, Win 10 är lätt de bästa OS utseende mässigt som Microsoft gjort.
Jag kör med Start10 också, då får man den klassiska start menyn om man vill de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är ju bara förutsatt att man kör flera OS.
Annars är det inga problem att lägga saker på C:

Nej, man skall skilja på OS och allt annat. Allt annat skall inte blandas ihop på C. Vågar man inte partitionera om hårddisken så skall man åtminstone ha egna mappar för främmande program och givetvis för data.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Nej, man skall skilja på OS och allt annat. Allt annat skall inte blandas ihop på C. Vågar man inte partitionera om hårddisken så skall man åtminstone ha egna mappar för främmande program och givetvis för data.

Detta får du gärna utveckla, för jag ser ingen som helst vits med att partitionera upp disken förutom om man enklare ska kunna t.ex. formatera partitionen i samband med att man installerar om Windows och inte bli av med allt på partitionen. Så att inte spara viktiga saker på C:, det skulle jag kunna köpa.

Att spara program vid en ominstallation tycker jag oftast är krångligare än att installera dem på nytt i o m att det kan saknas filassociationer osv. Många inställningar lägger sig registret så de blir man ofta av med oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Detta får du gärna utveckla, för jag ser ingen som helst vits med att partitionera upp disken förutom om man enklare ska kunna t.ex. formatera partitionen i samband med att man installerar om Windows och inte bli av med allt på partitionen. Så att inte spara viktiga saker på C:, det skulle jag kunna köpa.

Att spara program vid en ominstallation tycker jag oftast är krångligare än att installera dem på nytt i o m att det kan saknas filassociationer osv. Många inställningar lägger sig registret så de blir man ofta av med oavsett.

Är väl inte lika viktigt nu som det var förr kanske. På den tiden jag körde windows-95 hade jag en liten C: partition för systemet och sen ett par större partitioner för resten. Lätt att ta en image-backup på C: då den inte var så stor. Hände ett flertal gånger att installation av drivrutiner eller liknande borkade systemet så det inte gick att boota och då var det bara att rulla tillbaka och vara igång utan en massa fippel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Detta får du gärna utveckla, för jag ser ingen som helst vits med att partitionera upp disken förutom om man enklare ska kunna t.ex. formatera partitionen i samband med att man installerar om Windows och inte bli av med allt på partitionen. Så att inte spara viktiga saker på C:, det skulle jag kunna köpa.

Att spara program vid en ominstallation tycker jag oftast är krångligare än att installera dem på nytt i o m att det kan saknas filassociationer osv. Många inställningar lägger sig registret så de blir man ofta av med oavsett.

Jag har tappat lusten att skriva sedan jag fått inlägg raderade.

Permalänk
Medlem

Kul att det blev sånt liv här i tråden!
Min dator e på plats och färdigbyggd nu, windows 10 är även installerat så jag är mer än nöjd. Kommer säkert tillbaks med fler problem då det var första datorn jag meckat ihop.

Tack för intresset och hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av genomelak:

Ett tips är att inte ansluta till Internet under installationen. Görs detta kan man välja att inte registrera ett Microsoft-konto.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man göra ändå även om man har tillgång till Internet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

[quote postid="18263630" userid="214381" name="genomelak]
Ett tips är att inte ansluta till Internet under installationen. Görs detta kan man välja att inte registrera ett Microsoft-konto.

Skickades från m.sweclockers.com
[/quote]
Kan man göra ändå även om man har tillgång till Internet.

Ja det kan jag bekräfta att man kan göra, men det blir lite av en komplicerad balett med att ta sig förbi "tvången" att registrara sig eller logga in.

Permalänk
Medlem

Mitt Win7 är defekt så det blir nog Win10 trots allt. Snyft.