Permalänk
Medlem

Byta OS i gammal Samsung

Eftersom jag är helt ny i detta forum så vet jag inte om just mobiltelefonfrågor är så stora men jag försöker i alla fall. Jag vill försöka byta från 4.4.2. till 5.1. i min gamla samsung galaxy. Jag har fått en del förslag men dom är ganska avancerade så jag undrar om det finns något sätt att t.ex. installera något program på datorn och sedan ansluta telefonen till datorn och trycka på en knapp för att få det klart. Jag överdriver lite men i princip?

Tor Malmqvist
tor.malmqvist@hotmail.com

Permalänk
Expertgissare

Skulle tyvärr säga att det är lite mer komplicerat än så.
När du säger förslag, menar du någon typ av guide? Vilken/vilka i så fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Kort svar nej.
Varje telefon är olik.

Backgrunden är att tillverkarna inte är så intresserade av open source och att bidra till uppström. Hade enheten haft stöd i linux kärnan och allt var open source så hade det bara varit och kompilera in en nyare kärna, android och hela juxet.

Men då är enheterna oftast skeppas med blobbar, färdig kompilerade drivrutiner så är de oftast fast med den Android versionen som tillverkarna urpsrungligen skeppade med.

Sen finns det givetvis olika hobbykockar som försöker baka in och forcera en äldre version av kärnan eller drivrutiner i någon ny paketering. Så i vissa fall kan det finnas inofficiella ROMar, men då är det oftast något som inte lirar, kameror, bluetooth, wifi etc..

Är man mån om säkerheten så ska man inte köra gamla osupportade operativsystem, du vill ha något fräscht med säkerhetspatchar eftersom du ändå kommer använda enheten på frontlinjen mot world wide west.

I moderna slit och släng samhället hade jag nog bara tipsat om att ta historieföremålet till återvinningen och investerat i en telefon som får patchar, t.ex. Nokia ger regelbundna patchar i ett par år. Sen är det återvinningen som rekomenderas återigen än att försöka sparka på en död häst.

PS: Skriv inte ut din mailadress på publika forum, det är bästa sättet att dra till sig spam.

Permalänk

Exakt vilken galaxy är det? XDAs forum brukar vara en bra resurs för om man själv vill mixtra med sitt OS. Har man inte gjort det förut så kan det nog vara lite klurigt och risken att man förstör något är stor, men å andra sidan kan det vara ett utmärkt tillfälle att prova på en äldre telefon (som denna) som man inte bryr sig om. https://forum.xda-developers.com/galaxy-s5 (sök på vilken enhet du nu har)

Permalänk
Medlem

@Jimi84: Tack för tipset om mailen skall undvika det...........För övrigt så kanske det är som du skriver, återvinningen.................

Permalänk
Medlem

@Oscar_E98: Hmmm....det verkar lite mer komplicerat än vad jag tänkte så det kanske inte är nån idé att förstöra nerverna på det.