Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Veckans fråga: Hur mycket skärmtid har du?

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Veckans fråga: Hur mycket skärmtid har du?

Mobiltelefoner, TV-apparater och datorskärmar använder de allra flesta dagligen, inte sällan många timmar. Hur många timmar om dagen spenderar du framför skärmar?

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Hela dagen på jobbet, sen hela kvällen hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007

Brukar komma hem runt 16-17, planterar rumpan i stolen ungefär då. Bortsett från kisspauser, enkel matlagning och en kafferast sitter man där tills det är dags att sova vid 00ish. Iallafall under en mörk vinter.

På sommaren kan man vara ute och njuta istället då är det andra bullar. Nytt ord: SäsongsNörd

Ryzen 1700x @ Corsair 32gb 2666mhz @ 512gb M2 pcie/1Tb && Fuzedrive @ Asus 1070 @ asus mg278 @fractal r5
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 8tb+ ZFS server
c2d e4400 @ 4gb patriot @ 128gb ssd @ pfsense router

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Sedan jag blev sjuk för knappt ett år sedan, så blir det över 12h per dygn. Jag massor av inspelningar som jag vill se eller höra eller rensa bort. Det mesta är musik, faktaprogram och kriminalserier. Allting som jag inte vill se om rensar jag. Samma sak med annat. Vill jag inte använda/läsa/se/höra det mer så skall det bort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

Nästan 24h om dynget. Självklart står datorn på och visar någon film när jag sover. De gånger jag ej har en skärm igång är när jag ej kan ha det, som i bastun, duschen och annat.

Jag har sett många påstående av typen "Nearly All Phones in Japan Are Waterproof Because People Need to Use Them in the Shower": https://www.odditycentral.com/news/nearly-all-phones-in-japan...

Även om jag skulle skaffa en vattensäker mobil, så i duschen behöver jag ej ha den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

I snitt kanske sju timmar på jobbet (lite försvinner i möten och samtal med kolleger), och sen det mesta av min vakna tid hemma, minus tid för matlagning, toabesök, dusch, städning och sånt. Så helt klart över tolv timmar per dygn i snitt.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Okt 2007

Alldeles för mycket :S vilket i sig är illa när man kan göra mycket mer vettigt än att dum pilla med telefonen

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Jobbveckor mellan 45-65 timmar, ledig veckor 6-8 (totalt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2020

I snitt över en veck blir det runt 1,5-2 h dagligen. Nyheter, spelande, informationssökande. Sen blir det en del tv utöver mobil och datorskärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Habo
Registrerad
Jul 2012

Snittar väl runt 6-9h/dag iaf. Brukade vara runt 12h+ förr.

Det är inte bussen som avgått för tidigt. Det är du som är sen.
Oftast... kanske... okej ibland avgår den för tidigt...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001

Bryr mig inte så mycket men det varierar med säsong och andra projekt. Ibland blir det heldagar vid datorn och sen kan det gå en vecka utan att jag startar den.

Har mycket annat på gång som är roligare än att häcka vid datorn eller tvn.

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Jobbar med att felanmäla via telefonapp, så där är det 8,5 timmar om dagen, sen blir det pendlingen till/från jobbet, smat kolla nyheter etc. ytterligare 1,5 timmar. sedan blir det någon timma dator och någon timma TV innan man lägger sig, så cirka 12 timmar om dagen.

I5 8600K, 16GB DDR4 @ 3000mHz, GTX 1080TI, 2TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ghost Town
Registrerad
Dec 2014

För mycket, nästan hela dagen och halva nätterna. 😅

Corsair 800D | MB: Asus Saberthooth X58 | CPU: Intel Core i7 920| Kylare:FractalDesign CelsiusS36| RAM:Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz | GPU: Asus Strix GTX 1080Ti | PSU:Tagan BZ 800W| TGB: Logitech G11 | Mus: Logitech MX518 | Ljud: Razer thresher 7.1/Logitech z906 | Logitech G27 | MacBook Pro 13 Mid 2012

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Sen jag fick barn så har det blivit betydligt mindre. Men på jobb kan jag sitta i stort sett hela dagen om jag inte är ute hos kund.

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan Xp, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nästan 24h om dynget. Självklart står datorn på och visar någon film när jag sover. De gånger jag ej har en skärm igång är när jag ej kan ha det, som i bastun, duschen och annat.

Jag har sett många påstående av typen "Nearly All Phones in Japan Are Waterproof Because People Need to Use Them in the Shower": https://www.odditycentral.com/news/nearly-all-phones-in-japan...

Även om jag skulle skaffa en vattensäker mobil, så i duschen behöver jag ej ha den.

Varför står den på och visar film när du sover?

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2005

Hur fasen har ni tid att sitta så mycket och kolla på mobilen på jobb? Är det verkligen något att kalla "jobb" då?

Jag ligger i genomsnitt på 4-5 timmar skärmtid.
Det bästa jag gjort var att ta bort Facebook från mobilen så mesta av min skärmtid nu är YouTube och vanlig surfning.

Edit: ahh missa att det var mer än mobiler som menades. Japp då blir det +6-8 timmar för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Inte jobbat på 2 år så de blir nog minst 10-15 timmar per dygn framför datorn, mobilen bara om de ringer.

A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av MrMadMax:

Hur fasen har ni tid att sitta så mycket och kolla på mobilen på jobb? Är det verkligen något att kalla "jobb" då?

Det bästa jag gjort var att ta bort Facebook från mobilen så mesta av min skärmtid nu är YouTube och vanlig surfning.

Jobbar med att utveckla appar just nu, så då ingår det liksom i mitt jobb 😅

Fractal Design Define R5 ASUS Z97-P i7 4790k @ 4.7GHz Msi GTX1080 Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019
Skrivet av nME:

Varför står den på och visar film när du sover?

För att jag somnar så bra då, sedan intalar jag mig att jag lär mig saker under tiden jag sover. Jag kollar självklart inte på nöjesfilmer, utan det är filmklipp där de diskuterar olika saker åt mer utbildningshålet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariannelund
Registrerad
Nov 2013

Trodde de bara var mobilen säg allt från 7-15h lite mindre på sommaren och när det blir ljusare. Beror väl på om man har projekt, eller om man hälsar på släkt och vänner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Guggen64:

Inte jobbat på 2 år så de blir nog minst 10-15 timmar per dygn framför datorn, mobilen bara om de ringer.

Känns som det kan bli en ond spiral. Varför jobbar eller pluggar du inte?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Mobilen brukar bli ca 1-1,5 h per dag. Vilket är medan jag äter lunch (jobbar hemifrån så inget sällskap) samt medan man väntar på att barnen somnar.

Dator ligger på 8-10h per dag (arbete).

TV kanske i snitt 0,5-1 h per dag (TV-spel).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019
Skrivet av MrMadMax:

Min mobiltid är inte superhög då jag oftast ha en dator till hands.

Nå att sitta vid en skärm idag går emot att använda elektricitet. En gång i tiden var elektricitet kostsamt och man fick spara, idag används det hela tiden och det är meningslös att diskutera hur mycket tid man använder ström.
Samma går det skärmtid idag. Man använder skärm på jobbet hela tiden inkl möten, man använder det när man läser, kopplar av med film, musik. Och man använder skärm för att umgås med folk. Jag själv kollar t.o.m på skärm när jag är på gymmet.
Frågan varför man skulle minska ens skärmtid är lite som varför man ska minska ens strömtid? Och man bör ändra frågan till hur många timmar om dagen sysslar man med nöjen, hur många timmar sitter man ensam, stilla etc. Sedan är det fullkomligt irrelevant för hälsan om man använder ström eller inte när man springer sina marathon löpsträckor varje dag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av MrMadMax:

En skärm behöver ju inte endast vara en telefon, skriver du tex forskningsrapport i yrket så gör du det förmodligen framför en skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min mobiltid är inte superhög då jag oftast ha en dator till hands.

Nå att sitta vid en skärm idag går emot att använda elektricitet. En gång i tiden var elektricitet kostsamt och man fick spara, idag används det hela tiden och det är meningslös att diskutera hur mycket tid man använder ström.
Samma går det skärmtid idag. Man använder skärm på jobbet hela tiden inkl möten, man använder det när man läser, kopplar av med film, musik. Och man använder skärm för att umgås med folk. Jag själv kollar t.o.m på skärm när jag är på gymmet.
Frågan varför man skulle minska ens skärmtid är lite som varför man ska minska ens strömtid? Och man bör ändra frågan till hur många timmar om dagen sysslar man med nöjen, hur många timmar sitter man ensam, stilla etc. Sedan är det fullkomligt irrelevant för hälsan om man använder ström eller inte när man springer sina marathon löpsträckor varje dag.

Fast skärmar är bevisligen dåliga för ögonen, framförallt att sitta nära mobilskärmar. Att läsa på skärmar är självmord tycker jag, såvida det inte är eink.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Jobbet ca 7-8h (man pausar ju ibland, har möten, etc). Mobilen kanske 1-2h, blir oftast när jag pendlar. När jag kommer hem så blir det väl 1-2 timmar till för det mesta framför datorn eller tvn. Runt 12 h om dagen skulle jag tro.

Skrivet av Meathim:

Fast skärmar är bevisligen dåliga för ögonen, framförallt att sitta nära mobilskärmar. Att läsa på skärmar är självmord tycker jag, såvida det inte är eink.

Fast det är väl mest att man blir trött och irriterad i ögonen, inga långvariga skador.

På jobbet har vi "smarta" super starka LED paneler. Under dagen har vi väldigt starkt vitt ljus för att emulera dagsljus och sedan gulnar det mot kvällen. Kör även F.lux och dylikt på skärmar där det går då jag tycker det är mer bekvämt. Har aldrig haft problem med mina ögon av skärmar vad jag vet.

E-ink är bra för böcker, men värdelöst för att läsa t ex kod, hemsidor eller vad som helst som inte är statiskt.

Skrivet av matthiask82:

Känns som det kan bli en ond spiral. Varför jobbar eller pluggar du inte?

Sjuk? Pensionär? Sjukpensionar?Ekonomiskt oberoende?

Gamla trotjänaren:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jul 2011

Över 12 timmar varje dag, 7-8h framför skärmen på jobbet och sen sitter man framför dator eller kollar film/serie på TVn när man kommer hem

i7-9700K / Corsair H150i Pro * 2x16GB Ballistix Sport DDR 4 3000Mhz * ASUS RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11GB * EVGA SuperNOVA 750W G3 * Samsung SSD 970 EVO PLUS 1TB NVMe M.2 * ASUS ROG Swift PG279Q * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av MrMadMax:

Frågan var väl inte hur mycket man använder mobilen? Det var hur mycket tid man spenderar framför en skärm, om det så är en dator, tv, platta, mobil etc.

På jobbet är datorn mitt arbetsverktyg, så i princip 100% av tiden är skärmtid, förutom om man är på möte. Dock har jag oftast med mig datorn på möte också.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Sep 2017

Ett par timmar per dygn. Mesta tiden är väl journalsystemet på jobbet. Eftersom jag knappt hinner hem innan jag ska iväg igen så blir det inget hemma, förutom lite slösurf på telefonen då kanske.

Edit: Är också en som tagit bort den där cancer appen Facebook och det är det bästa jag gjort 😅.

Msi M Arctic | Ryzen 5 1600x | Vega 56 | 32GB Trident Z
Strix z370-i | i5 8600k | Zotac 1070 | 16gb Predator Rgb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

11 timmar senaste veckan, kan inte kolla på telefonen när jag jobbar. När jag är hemma blir det datorn eller tv:n istället. Skulle gissa 5 timmar på vardag, på helger är det allt från 0-25.