Ny leverantör (o router) - LAN uppkopplingar via switch fungerar inte längre

Permalänk

Ny leverantör (o router) - LAN uppkopplingar via switch fungerar inte längre

Hade tills häromdagen Telia ADSL med deras router och 2 Netgear 5 portar Switches (unattended) för att koppla upp alla mina stationära prylar.
Fungerad fint, out of the box, inga problem.

Nu har jag fiber via Bahnhof (Tälje Stadsnät) och deras Tilgin HG2711 router.
Wifi fungerar och direkt inkopplat dator till router fungerar också.

Men, kör jag via Switchen, så får jag ingen internet (okänt internet på Windows).
Det blinker på Switchen, men man ser inget i admin paneln av routern.
Det finns en Switch flik i admin settings som styr alla 4 Lan uttag, men jag måste erkänna det säger mig inget. Gör det en skillnad? Och om ja, vad ska man ändra då? Kanske har inget att göra med detta?

Båda interna nätverk innan och efter var/är 192.168.1.x
Startade om och bytte kablar...

Char functionen på Bahnhof fungerar inte heller för mig (går inte att klicka vidare) och nu på söndag är telefonkön lååååång. Ska visserligen försöka imorgon igen, men om ngn här har ngn idee/förslag/länk, så skulle jag vara tacksam.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

Får du någon IP-adress kopplat via switchen? Hur har du kopplat in switcharna?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Får du någon IP-adress kopplat via switchen? Hur har du kopplat in switcharna?

Switchen har 5 portar, alla "likvärdiga", dvs en kabel därifrån till routern, en till datorn.
Ipconfig (windows) visar ingen default gateway och som IP: 169.254.171.ngt, subnet är 255.255.0.0
till skillnad från att det borde vara 255.255.255.0 (tex ipconfig av wifi uppkoppling eller i det gamla nätverket)

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Switchen har 5 portar, alla "likvärdiga", dvs en kabel därifrån till routern, en till datorn.
Ipconfig (windows) visar ingen default gateway och som IP: 169.254.171.ngt, subnet är 255.255.0.0
till skillnad från att det borde vara 255.255.255.0 (tex ipconfig av wifi uppkoppling eller i det gamla nätverket)

Får du någon länk mot switchen? För du når inte routern från datorn.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Får du någon länk mot switchen? För du når inte routern från datorn.

Nej, uppenbarligen(?) inte. Det är ju det som känns så konstigt. Och i o med att det är unattended switch, så misstänker jag routerinställningar, som om den inte gillar/fatter en "mellanhand".
Suck, man skulle tro att out-of-the-box skulle bli enklare med tiden, man så ser det tyvärr inte ut

Här är ngt liknande som i min router, kan det har att göra med detta? Förstår som sagt inte inställningarna.
provade tex med/utan flow-control
http://screenshots.portforward.com/routers/Tilgin/HG2381/Phys...

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Nej, uppenbarligen(?) inte. Det är ju det som känns så konstigt. Och i o med att det är unattended switch, så misstänker jag routerinställningar, som om den inte gillar/fatter en "mellanhand".
Suck, man skulle tro att out-of-the-box skulle bli enklare med tiden, man så ser det tyvärr inte ut

Här är ngt liknande som i min router, kan det har att göra med detta? Förstår som sagt inte inställningarna.
provade tex med/utan flow-control
http://screenshots.portforward.com/routers/Tilgin/HG2381/Phys...

Ser du en grön punkt eller inte under "physical link"? Lyser motsvarande LAN upp på framsidan?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ser du en grön punkt eller inte under "physical link"? Lyser motsvarande LAN upp på framsidan?

nej. ingen grön punkt och LAN på framsidan lyser inte (därmot lyser det när jag kopplar in direkt; i physical connection, Switch i router admin så lyser 1000 FD grönt.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Switchen har 5 portar, alla "likvärdiga", dvs en kabel därifrån till routern, en till datorn.
Ipconfig (windows) visar ingen default gateway och som IP: 169.254.171.ngt, subnet är 255.255.0.0
till skillnad från att det borde vara 255.255.255.0 (tex ipconfig av wifi uppkoppling eller i det gamla nätverket)

Det låter som om din dator inte får någon IP från DHCP, win brukar plocka adress från 169.254/255.255 när så sker.

Kör Banhofroutern i bryggat eller i nat'at läge? Läste någonstans att Bamhof skulle gå över till endast en publik IP för nya kunder och då är det möjligt att deras DHCP server låser på macadressen för den första ansluta datorn vid bryggat läge. Någon som kan Banhof bättre får gärna rätta mig här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Skrivet av mille74:

Det låter som om din dator inte får någon IP från DHCP, win brukar plocka adress från 169.254/255.255 när så sker.

Kör Banhofroutern i bryggat eller i nat'at läge? Läste någonstans att Bamhof skulle gå över till endast en publik IP för nya kunder och då är det möjligt att deras DHCP server låser på macadressen för den första ansluta datorn vid bryggat läge. Någon som kan Banhof bättre får gärna rätta mig här.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning, hur ser man det med brygga eller nat? Jag får väl avvaktar support då imorgon?

Iaf, tack att du spenderade tid på min nätverksstrul.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Ingen aning, hur ser man det med brygga eller nat? Jag får väl avvaktar support då imorgon?

Iaf, tack att du spenderade tid på min nätverksstrul.

Får din dator en 192.168.x.x-IP ansluten till routern så är den inte bryggad och kör NAT.

Permalänk

@Petterk: ja, det är som skriven en 192.168 address.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

@Petterk: ja, det är som skriven en 192.168 address.

Jag har läst ditt första inlägg, @mille74 verkar ha missat det.

För att vara tydligare din dator får inte en CGNAT eller publik IP-adress, vilket betyder att din router kör NAT.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Jag har läst ditt första inlägg, @mille74 verkar ha missat det.

För att vara tydligare din dator får inte en CGNAT eller publik IP-adress, vilket betyder att din router kör NAT.

läser nu på bahnofs support lite gömt om Publik IP - och att man måste beställa det. Om jag nu uppfattar rätt så är det som är antagligen problemet?

Fast, förstår ändå inte - om interna IP addresser födelas till alla enheter som är direkt anslutna - wan eller lan, då borde väl en switch inte göra en skilland? Den i sin tur har ju ingen IP, den "fördelar" traffiken bara mellan en router och andra enheter?
Men det visar kanske bara att jag inte fatter nätverkstekniken ordentligt.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

läser nu på bahnofs support lite gömt om Publik IP - och att man måste beställa det. Om jag nu uppfattar rätt så är det som är antagligen problemet?

Fast, förstår ändå inte - om interna IP addresser födelas till alla enheter som är direkt anslutna - wan eller lan, då borde väl en switch inte göra en skilland? Den i sin tur har ju ingen IP, den "fördelar" traffiken bara mellan en router och andra enheter?
Men det visar kanske bara att jag inte fatter nätverkstekniken ordentligt.

Nej? Du får inte en CGNAT-IP. Din dator får IP av routern.

Problemet är att du inte har någon koppling mellan routern och switchen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej? Du får inte en CGNAT-IP. Din dator får IP av routern.

Problemet är att du inte har någon koppling mellan routern och switchen.

då är det väl tillbaks till att det måste vara ngt med routern.
för switchen fungerar med en annan router/leverantör... gah

Visa signatur

--------------------------

Permalänk

@Petterk:
Ja, då var det löst.
Ja provade en annan switch och då fungerade det.

Det visade sig att denna icke-fungerande är så pass gammalt (eller var den billigt?) så att den inte stöder IpV6.
Det gamla ADSL från Telia kör fortfarande på endast IpV4, därför fungerar den då.

Så, det var Switchen trots allt....

Tack Petterk för att du försökte till förra söndagen.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

@Petterk:
Ja, då var det löst.
Ja provade en annan switch och då fungerade det.

Det visade sig att denna icke-fungerande är så pass gammalt (eller var den billigt?) så att den inte stöder IpV6.
Det gamla ADSL från Telia kör fortfarande på endast IpV4, därför fungerar den då.

Så, det var Switchen trots allt....

Tack Petterk för att du försökte till förra söndagen.

Att detta skulle vara orsaken/lösningen hänger inte alls ihop med något du har sagt tidigare i tråden.

Men bra att det fungerar nu

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@Obiwannabekenobi: Bra och kul att det fungerar nu Varför kan vi nog inte riktigt svara på, var det en switch från senaste ~15 åren så borde det ha lirat, switchen pratar bara L2 och har inget med IPv4 och IPv6 att göra. Den verkar inte ha kommunicerat en upplänk, men vi kunde ju åtminstone utesluta lite annat och nu när du testade med annan hårdvara fungerade det fint.