Permalänk
Medlem

Fråga om raid i Nas

Hej

Jag har en Synology DS918+, och jag har inte riktigt förstått det där med olika Raid-typer, därför undrar jag om man kan ha 1+1 disk som speglar varandra och en disk utan spegling så att det blir 2 st olika volymer, alltså 3 diskar totalt. Eller måste man ha 4 diskar, 2+2-spegling.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i lagring men jag gissar att det är RAID 5 du söker, vilket ger n - 1 i diskutrymme. Är väl det vanligaste om man kör med tre-fyra diskar. Då tolereras att en disk dör. "2+2" är väl antingen RAID 1 eller 6. 1 är väl ½ utrymmet oavsett antal diskar och 6 är n - 2 (en säkrare variant av RAID 5 som tolererar att två diskar dör samtidigt).

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

@Sledmo: om du bara har 3 diskar rekommenderar jag att du kör RAID 5 eller shr
Om du har 4 diskar kan du köra en volym RAID 5 och en raid1/0 beroende på vad du vill uppnå.
Det blir lättare att hjälpa om du förklarar bättre vad du vill uppnå och varför

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Sledmo: om du bara har 3 diskar rekommenderar jag att du kör RAID 5 eller shr
Om du har 4 diskar kan du köra en volym RAID 5 och en raid1/0 beroende på vad du vill uppnå.
Det blir lättare att hjälpa om du förklarar bättre vad du vill uppnå och varför

Tack för svar, tanken är att jag ska ha bilder/dokument på dom 2 jag ska spegla mot varandra, och den tredje som inte behöver speglas är tanken att jag skall ha filmer för att strömma till plex bland annat.

Permalänk
Medlem

@Sledmo: Okej med andra ord vill du ha redundans på dina viktiga saker men filmer osv struntar du i.
I så fall kan du köra Raid1/SHR på en volym med 2 diskar. Och "Basic" på en annan volym med 1 disk.
Se till att använda filsystem BTRFS på våda volymerna och data integrity nånting alternativ på den med bilder/dokument.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Och gör regelbundet backupp till en extern USB-disk då och då - en gång i kvartalet eller så om inget har ändrats och gör strax efter om det har möblerats om mycket. Disken skall kopplas ur och läggas undan mellan backupperna - därmed glöm tanken på automatisk backup och att ha USB-disken hela tiden inkopplad - för automatik skiter sig alltid förr eller senare om det inte kontrolleras hela tiden och konsekvenserna brukar alltid vara de värsta tänkbara när haveriet väl inträffar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Sledmo: Okej med andra ord vill du ha redundans på dina viktiga saker men filmer osv struntar du i.
I så fall kan du köra Raid1/SHR på en volym med 2 diskar. Och "Basic" på en annan volym med 1 disk.
Se till att använda filsystem BTRFS på våda volymerna och data integrity nånting alternativ på den med bilder/dokument.

Skrivet av xxargs:

Och gör regelbundet backupp till en extern USB-disk då och då - en gång i kvartalet eller så om inget har ändrats och gör strax efter om det har möblerats om mycket. Disken skall kopplas ur och läggas undan mellan backupperna - därmed glöm tanken på automatisk backup och att ha USB-disken hela tiden inkopplad - för automatik skiter sig alltid förr eller senare om det inte kontrolleras hela tiden och konsekvenserna brukar alltid vara de värsta tänkbara när haveriet väl inträffar...

Då har jag blivit lite klokare, tack för era svar!