Ska jag köpa ett 1660 super? (+PSU-fråga till det)

Permalänk
Medlem

Ska jag köpa ett 1660 super? (+PSU-fråga till det)

Hej,

Jag har frågat runt på lite forum och även här utspritt i några trådar nu angående köp av grafikkort. Men enklare jag gör en egen tråd.

Jag har köpt billigt en Optiplex 9020 Mini Tower.

CPU: i7 4790
Ram: 32Gb DDR3
Baskortsprodukt/Moderkort: 06X1TJ
1st SSD och 1st HDD

Jag har precis moddat bort den hårddiskburen som satt i chassit med hoppet att jag nu då kan välja vilket grafikkort som helst?
Fast kanske inte passar nu då på bredden? Vet inte exakt vart jag ska mäta här, så visar lite bilder.

Jag vill ha ett Nvidia-kort då jag köpt en Nvidia Shield, tänkte jag kan spela spel med Geforce Now då.

Kan köpa både nytt och begagnat och vill lägga max 3500kr på ett kort. Har kikat på GTX 1660 SUPER bland annat. Men kanske bättre köpa ett beggat 1070?

Jag hade utöver detta gärna tagit emot ett tips på PSU att köpa som skall driva mina komponenter. Vill gärna inte lägga mer än max 700kr på PSU. Kan även här tänka mig köpa begagnat. Tänker mig att max 500W bör räcka här? Kanske 450W?

Vore väldigt tacksam om någon vill ta sig tid och säga vilket kort som bör passa för mig i chassit här och även kanske tipsa om vilket kort som ger mest för pengarna.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Storleksmässigt får du in alla existerande grafikkort i den burken utom voodoo 5 9000

Men! Nätagg blir ett problem, ser ut som en propertiär moderkortskontakt? I andra ord följer varken moderkort eller nätagg ATX standarden. Resten ser rätt normalt ut, men du behöver ett begagnat moderkort med i din budget för att kunna uppgradera den där.

*edit* inte ens skruvhålen matchar ATX standarden av vad jag kan se, du behöver ett nytt chassi med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Storleksmässigt får du in alla existerande grafikkort i den burken utom voodoo 5 9000

Men! Nätagg blir ett problem, ser ut som en propertiär moderkortskontakt? I andra ord följer varken moderkort eller nätagg ATX standarden. Resten ser rätt normalt ut, men du behöver ett begagnat moderkort med i din budget för att kunna uppgradera den där.

Jag har införskaffat mig en adapter (24PIN-8PIN) som jag förstått skall fixa detta?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

*edit* inte ens skruvhålen matchar ATX standarden av vad jag kan se, du behöver ett nytt chassi med.

Hmm, jag har googlat runt en hel del och det skall gå att byta PSU till detta chassí, är många som har bytt både PSU och GPU till denna verkar det som. Är du säker på att jag inte kan det? Vill helst inte behöva köpa chassi med, då börjar det bli lite väl mycket pengar att lägga tillslut.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage:
Det hamnar utanför mitt territorium av kunskap, sist jag försökte med en Adapter till ett proprietärt server-moderkort flög det gnistor lite här och var. Fungerar adaptern är det bara att skaffa ett billigt nätagg runt 450-550W och grafikkort balanserat inom din budget.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...
Övre gränsen av ditt grafikkortsbudget men mer kompetent kort än 1660 Super

5600 XT från AMD är ett alternativ med

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/g...

Permalänk
Medlem

Tack, kan tänka mig köpa det GTX 2060-kortet helt klart. AMD helst inte, då jag vill ha just Nvidiakort nu för min Shield TV.

Tar gärna emot tips ändå på vilket nätagg som rekommenderas här.

Sen innan jag köper PSU, GPU vill jag vara säker på att det funkar (dvs skruvhål för psu rätt osv)

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Någon annan får svara på budget nätagg. Ditt moderkort verkar konvertera 12V till 5V och 3.3V på en del ställen. Så jag antar att du behöver en +12V rail som klarar lasten av hela systemet. Skulle säga ett 550W nätagg för att vara på säkra sidan.

Mina go-to nätagg är Corsair RM***x och Corsair CX. Finns säkert bättre nätagg till billigare pris än CX serien dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera AMD 5600-5700 serien Finns mängder av trådar här med alla problem runt dom. Folk har brytit ihop och lämnat tillbaka efter massa strul med drivrutiner och instabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ditt moderkort verkar konvertera 12V till 5V och 3.3V på en del ställen. Så jag antar att du behöver en +12V rail

Jag hänger inte riktigt med här? Vad behöver jag menar du? Räcker inte den adaptern jag har köpt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Storleksmässigt får du in alla existerande grafikkort i den burken utom voodoo 5 9000

Men! Nätagg blir ett problem, ser ut som en propertiär moderkortskontakt? I andra ord följer varken moderkort eller nätagg ATX standarden. Resten ser rätt normalt ut, men du behöver ett begagnat moderkort med i din budget för att kunna uppgradera den där.

*edit* inte ens skruvhålen matchar ATX standarden av vad jag kan se, du behöver ett nytt chassi med.

Såhär sitter skruvarna nu, är inte det standard?

Har ett Corsair CX430 jag kan få för 250kr kanske, räcker 430W isf för mig?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Såhär sitter skruvarna nu, är inte det standard?
https://i.imgur.com/wVwPFKE.jpg

Har ett Corsair CX430 jag kan få för 250kr kanske, räcker 430W isf för mig?

Ser inga problem med skruvhålen, ska du köra ett 2060 bör du skaffa nåt bättre nätagg.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Akerhage:

Jag har införskaffat mig en adapter (24PIN-8PIN) som jag förstått skall fixa detta?

Skrivet av Akerhage:

Jag hänger inte riktigt med här? Vad behöver jag menar du? Räcker inte den adaptern jag har köpt?

Skickades från m.sweclockers.com

Adaptern måste fungera för moderkortet, är det inte garanterat att den är tillverkad för just ditt moderkort så finns risken att datorn skadas.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Adaptern måste fungera för moderkortet, är det inte garanterat att den är tillverkad för just ditt moderkort så finns risken att datorn skadas.

Adaptern säljs för just detta chassi, dock är den köpt på Ali Express och inte Amazon. Men den hade fått enbart bra betyg.
Jag tänkte jag skulle ta adaptern till jobbet imorgon så kan någon testa att den verkar fungera. (Alternativt koppla in den i en annan likadan skrotburk här för att se om det fungerar).

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Jag har lagt denna i kundvagnen nu samt 2060-kortet.

Cooler Master MWE Gold 550 Full modular
Gigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G rev 2.0

Avvaktar dock svar här om jag isåfall har vad som räcker för att uppgradera?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Jag har lagt denna i kundvagnen nu samt 2060-kortet.

Cooler Master MWE Gold 550 Full modular
Gigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G rev 2.0

Avvaktar dock svar här om jag isåfall har vad som räcker för att uppgradera?

https://www.komplett.se/product/1147259/datorutrustning/dator...
https://www.komplett.se/product/1008607/datorutrustning/dator...

Totalt: 2498kr

Permalänk
Medlem

Tack, men 1650 SUPER är väl inte i samma klass som 2060-kortet?
Nätagget kan jag iof köpa om det rekommenderas, var ju bra pris på det!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Tack, men 1650 SUPER är väl inte i samma klass som 2060-kortet?
Nätagget kan jag iof köpa om det rekommenderas, var ju bra pris på det!

är inte 2060 lite för starkt för den cpun är inte säker dock därför jag rekommenderade 1650 super det är som ett gtx 1060 kort fast med gddr6 och 20-30% snabbare än det enligt tester och drar mindre ström. det är dock mer en tillräckligt för spel om du inte vill ha allt på högsta.

Permalänk
Medlem

Sålde precis ett 1050ti för att uppgradera. Vet inte om uppgraderingen till 1650 känns värt?
Jag är egentligen ingen jätte-gamer, men hade väl tänkt det kunde vara skoj spela lite spel som kommer här i år.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Sålde precis ett 1050ti för att uppgradera. Vet inte om uppgraderingen till 1650 känns värt?
Jag är egentligen ingen jätte-gamer, men hade väl tänkt det kunde vara skoj spela lite spel som kommer här i år.

1650 och 1650 super är stor skillnad på

Edit: men du gör som du vill jag hade inte lagt mer än 2500kr på det nuvarande bygget du har

EDIT
Permalänk
Medlem

Köp inte 1650 eller 1650 super, dom är mycket långsammare

Validera gärna adaptern innan montering att rätt sladdar kopplas till rätt hål. Troligen måste du mäta det på ditt moderkort när datorn är igång dock om du inte kan hitta det i någon manual eller datablad.

Tror som några ovan att en adapter är en solklar risk att använda, men det kan fungera. Om adaptern är fel kan moderkort och nätagg båda gå sönder och i värsta fall ta med sig mer saker i graven. Verifiera noga innan första gången du slår på strömmen och var helt säker på att allt passar och inte behöver våld för att gå i

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack, är också lite orolig för adaptern just, men den har fått enbart bra recensioner så känns ju som den borde fungera. Jag tar med adaptern som sagt till jobbet med så kan dom göra mätningar här på den, så ser dom nog att den funkar (jag kan inget om sådant).

Men funkar den korgen jag har då? Kortet och nätagget ihop?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Grafikkort fungerar med alla nätagg och moderkort senaste 10 åren så länge det finns tillräckligt med watt (i alla fall normala märken)

Inga problem alls i ditt fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte 2060-kortet nu och det där nätagget. Får hoppas inte datorn och lägenheten brinner upp nu tack vare adaptern.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Precis läst igenom och säger att du gjorde rätt val att köpa ett rtx 2060 kort före 1660 kort då det är i princip samma pengar på dom.
Hoppas adaptern funkar för dig 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack, kan återkomma i tråden hur det gick för mig. Tänker nog offra en annan snarlik dator först som får testa adaptern (utan grafikkortet ikopplat) och se så inget brinner eller sprakar.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Hehehe låter som en bra idé 😝
Samt lägga upp bilder på hur bygget blev 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Hehehe låter som en bra idé 😝
Samt lägga upp bilder på hur bygget blev 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Ouff, det lär inte bli snyggt! Jag har byggt 3-4st datorer i hela mitt liv (var länge sen sist), men ska göra mitt bästa, lovar inga bilder men kanske

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Ouff, det lär inte bli snyggt! Jag har byggt 3-4st datorer i hela mitt liv (var länge sen sist), men ska göra mitt bästa, lovar inga bilder men kanske

Vem bryr sig om de? Kul att nån ger sig in på ett litet projekt som detta😊
Kul o få se hur de blev 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag fick tipset att byta PSU i en tråd på tomshardware. (hoppas det är ok att skriva det här).

Idag skickades paketet från NetOnNet. Dock till min förvåning så har dem bara skickat PSU och inte grafikkortet trots att det finns i lager överallt och på internet? Väldigt märkligt! Någon som varit med om att dom inte skickar varorna fast dom finns i lager?

Funderar om man kan åka till deras butik imorgon på något sätt och köpa det i butik istället, för annars lär jag inte få det innan helgen säkerligen.

Kommer nog kanske då att byta PSU också och skicka tillbaks den jag köpte här. Blir väl isf ett Corsair då istället.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Nä int vart me om de från dom. Har vart me om de från nå annat ställe o de kom olika dagar

Skickades från m.sweclockers.com