Permalänk
Medlem

4G och riktantenner åt olika håll?

Hej!

Jag har en sådan här: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...

Min tanke är att få så hög hastighet som möjligt med carrier aggregation på band 800MHz och 1800MHz med Telia. Jag har två master ungefär lika långt ifrån mig, vad händer om jag skulle rikta antennerna mot varsin mast (kan man köra carrier aggregation 1800+1800 genom att rikta åt olika håll)? Pajjar allt?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hej!

Jag har en sådan här: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...

Min tanke är att få så hög hastighet som möjligt med carrier aggregation på band 800MHz och 1800MHz med Telia. Jag har två master ungefär lika långt ifrån mig, vad händer om jag skulle rikta antennerna mot varsin mast (kan man köra carrier aggregation 1800+1800 genom att rikta åt olika håll)? Pajjar allt?

Nja, det fungerar inte riktigt på det viset, då en antenn i regel är för mottagning (nerladdning), medans den andra är för sändning (uppladdning).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Spännande ide men om du inte har ett modem med 4 radiodelar och använder 4 antenner förlorar du mimo så du har fortfarande bara 2 dataströmmar så det är nog bäst att rikta antennen mot den mast som ger bäst kapacitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Allright, då var det fallet löst. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nja, det fungerar inte riktigt på det viset, då en antenn i regel är för mottagning (nerladdning), medans den andra är för sändning (uppladdning).

Bägge antennerna används för mottagning, bara en antenn används för sändning.
MiMo innebär att man sänder två dataströmmar med olika polarization. För att ta emot bägge måste man ha två antenner.
För Yagi antenner sätter man en horisontellt och en vertikalt med c:a 1m emellan (en vanlig tv-antenn är ett exempel på en Yagi antenn).
Finns andra antenntyper men principen är den samma.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W