Permalänk
Medlem

Installation av nätverk med kabel

Hej,

Jag har försökt få rätt på trådlöst i huset och testat det mesta, men har nu bestämt mig för att dra kablar istället.

Min tanke är att sätta ett uttag (nr 1) i ena änden av huset där fibern kommer in och ett uttag (nr 2) i andra änden av huset, där mitt kontor är. Jag tänkte dessutom sätta ett uttag (nr 3) på ovanvåningen i en garderob, som ligger i mitten ungefär. Uttag nr 1 har två in-/utgångar, de andra har en utgång.

Nätverkskablarna tänkte jag sedan dra mellan alla uttag, så de är kopplade i serie (nr 1 -> nr 2 -> nr 3). I uttag nr 1 tänkte jag koppla in-/utgångarna i serie (a -> b).

Planen är att sätta en trådlös router (som jag redan har) vid fiberingången. Sedan koppla en kabel från modemet till port a i uttag nr 1.
och en trådlös router i port b.
I Uttag nr 2 kopplar jag en ytterligare en trålös router som jag sedan kan koppla stationär dator i.
I uttag nr 3 kopplar jag en trådlös router till.

Anledningen till att jag vill ha många trådlösa routers är att vi använder väldigt mycket saker som går på WiFi och täckningen är oerhört dålig i huset utan kabel.

Kan man få någon input på tanken? Är det överarbetat? Vad rekomenderar ni för kabel till detta projektet?

Permalänk
Medlem

Du kan inte serie koppla och hålla på. En kabel till varje kontakt gäller... Låter som att du vill ha en switch vid första punkten och dra en kabel till varje punkt du vill ha uttag. Det är inte som kabel tv där man kan seriekoppla.. Det finns inga in och utgångar det finns anslutning av kabel till uttag. Känns som du pratar om kabel tv?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

CAT6a UTP kabel tycker jag är den bästa i dagsläget. Du skall använda Solid kabel och sätta upp uttag i rummen.

Sedan går det att använda flera routrar men bara den första skall vara i "router" läge.
Övriga skall ställas in i "AP" (Access Point) läge. WAN porten skall inte användas på de routrar som är i AP läge.
Själv föredrar jag att använda switchar och AP eftersom detta ger bättre flexibilitet.

Hur man skall koppla upp och dra kabel kan göras på flera sätt.
Det bästa är att göra ett stjärnnät där alla uttag går till en gemensam central.
I ditt fall drar man då en kabel from rum 1 till 2 och en till från rum 1 till 3.

Ibland kan det vara svårt att göra så här och då kan man "serie" koppla.
Detta kräver då att det sitter ett dubbel uttag i rum 2 med kabel till rum 1 och en till rum 3.
Uttagen kopplar du sedan ihop med switch som sitter i rum 2.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av olahall:

Hej,

Jag har försökt få rätt på trådlöst i huset och testat det mesta, men har nu bestämt mig för att dra kablar istället.

Varför misslyckades du med det trådlösa satte du upp en router och om du har stort hus punkter som förstärker?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Har gjort samma resa i mitt hus precis. Jag använde den här kabeln för installation i huset.

Har satt tre uttag i huset, ett vid fiberuttaget, ett i vardagsrummet och ett på övre plan. Sen har jag dragit kabel från alla uttag ner till en patchpanel och router i källaren. Sen sitter det en switch vid uttagen på övre plan och i vardagsrummet för att koppla upp bland annat två wifi accesspunkter.

Bilder kan ordnas för inspiration om det är intressant.

Permalänk
Medlem

@olahall:
Först och främst. Välkommen till kablarnas värld! Skönt att ännu en person förstått att man ska använda kabel för snabbt och stabilt nät
Nåja skämt å sido. Mitt tips är att du kollar du har en "mittpunkt" där det är enkelt att dra till övriga rum. Så kan du dra en kabel från din fiberkonverter (eller router) till denna centrala plats och sedan därifrån mha en switch dra en kabel till respektive rum. Dra även 1 extra kabel när du ändå håller på, för om 1,2,5 år kanske du behöver ha ett uttag till och då är det nice att ha en kabel än att behöva komplettera med switchar vid varje uttag. Till media/tv-rum är det värt att köra med en switch istället.

Cat 6 minimum (kostar inte mycket) cat 6a om du känner att du vill spendera pengarna. Jag skulle dock använda dem på mer utrustning istället.

Edit: som det redan tippsat om: Använd inte routerns som "ap". Kör bara en och köp dedikerade Aceespunkter.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det finns egentligen bara ett bra standardiserat sätt att installera ett trådat nätverk på. Hitta inte på någon speciallösning:

inkommande internet (modem/fiberomvandlare)->router->switch (om man ska mer än 4 uttag)->patchpanel/patchbox-> en solid CAT6a till varje enskilt uttag->RJ45 CAT6a uttag

Det är så ett nätverk ska se ut. Man kan välja CAT6 istället för CAT6a iofs men CAT6a klarar 10Gbit mer stabilt än CAT6 , så en framtidssäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

Har gjort samma resa i mitt hus precis. Jag använde den här kabeln för installation i huset.

Har satt tre uttag i huset, ett vid fiberuttaget, ett i vardagsrummet och ett på övre plan. Sen har jag dragit kabel från alla uttag ner till en patchpanel och router i källaren. Sen sitter det en switch vid uttagen på övre plan och i vardagsrummet för att koppla upp bland annat två wifi accesspunkter.

Bilder kan ordnas för inspiration om det är intressant.

Gärna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Varför misslyckades du med det trådlösa satte du upp en router och om du har stort hus punkter som förstärker?

Det är en väldigt bra fråga...
Kika gärna på mina andra trådar här så ser du.

Det verkar bara inte funka alls :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av olahall:

Gärna!

Skickades från m.sweclockers.com

Har gjort ett galleri.

https://www.sweclockers.com/galleri/15080-natverk-draget-av-e...