Borde jag köpa HDMI 2.1 kabel (Nvidia Shield Pro 2019 - DN1080 - OLED55C9)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MrJB:

lite lustigt dock att förpackningarna alltid säger att de klarar 18gbps men aldrig klarar det (långa kablarna alltså)

Kabeln kanske klarar det i en isolerad testmiljö. Men situationen du använder kabeln i kanske inte gör det. Orsaker som Interferens påverkar, likt att 18 Gbps ger interferens med Wifi och Bluteeoth bland annat, vilket Premium high speed ska certifiera för. Vilket också kan förklara varför det är så få, om ens några långa kablar som kan svara mot Premium High speed-cerifieringen.

Du har även sådant som är av mer elektriskt karaktär som jordproblem, krypströmmar och liknande som ofta är ett problem för datorer. Även att kvaliteten på HDMI-kontakterna hos källa och Display varierar. För 48 Gbps FRL med HDMI 2.1 är den tydliga krav även på hårdvaran i själva HDMI-anslutningen. Tillverkarna måste ha en certifierad HDMI-anslutning för detta, förmodligen för att man lärt sig av att certifierad kabeln bara räcker så långt om anslutningen i källan och displayen inte lever upp till lika hårt ställda krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

Jag får lämna tillbaka varenda kabel som säljs på dom svenska hyllorna, ingen klarar över 10gbps, jag behöver 18gbps för jag kör signal från datorn till soundbar/tv, så 4k hdr resulterar i att bilden blinkar och ljudet klipper var 15/30e sekund. Så nej alla kablar klarar inte bandbredden och man får köpa certifierade kablar eller köpa från amazon i usa har dom normala priser på hdmi medans i sverige blåser dom kunderna rejält med att sälja kablar för 5 gånger priset som inte ens levererar det som står på lådan. Borde vara olagligt tycker jag.

jag beställde en 10m aktiv hdmi 18gbps kabel från nördic precis för att testa om deras kablar håller någon kvalitet. kan återkomma med rapport när jag fått den om någon är intresserad.

Hur var kabeln från Nördic?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur var kabeln från Nördic?

den funkade inte. efter mer sökande efter bra hdmi så snubblade jag över optisk hdmi, förstår inte hur jag missat detta. det är alltså hdmi som skickas som optisk signal vilket gör det möjligt att ha 70m eller kanske mer utan problem. så jag beställde en 40m från amazon och vips allting funkade felfritt! man får vara försiktig med dessa dock att man inte böjer dom så att det blir veck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

den funkade inte. efter mer sökande efter bra hdmi så snubblade jag över optisk hdmi, förstår inte hur jag missat detta. det är alltså hdmi som skickas som optisk signal vilket gör det möjligt att ha 70m eller kanske mer utan problem. så jag beställde en 40m från amazon och vips allting funkade felfritt! man får vara försiktig med dessa dock att man inte böjer dom så att det blir veck.

Tråkigt, köpte igår en 5m DisplayPort från Nördic. Optisk kabel låter coolt, men tror inte det är något som jag behöver egentligen. Hur lång var kabeln som du köpte? Vad var det som inte fungerade?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@MrJB: Vilken kabel köpte du?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

@MrJB: Vilken kabel köpte du?

NÖRDIC 10m Aktiv kabel HDMI 2.0 High Speed with Ethernet UHD 4Kx2K 60Hz Dynamic HDR 18Gbps stöd för Dolby® Vision ARC Game Mode VVR × 1

fick signal från dator direkt till tv. men inte dator>soundbar>tv. men med optiska hdmi kabeln ja köpte så funkar det galant

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

NÖRDIC 10m Aktiv kabel HDMI 2.0 High Speed with Ethernet UHD 4Kx2K 60Hz Dynamic HDR 18Gbps stöd för Dolby® Vision ARC Game Mode VVR × 1

fick signal från dator direkt till tv. men inte dator>soundbar>tv. men med optiska hdmi kabeln ja köpte så funkar det galant

Länka tack

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@MrJB: Jag tänkte på den du köpte från Amazon.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

@MrJB: Jag tänkte på den du köpte från Amazon.

https://www.amazon.co.uk/ATZEBE-Cable-Fibre-18Gbps-Support-Bl...

den är det. den var visst 30m. finns många olika märken och längder

Permalänk
Medlem

Jag har också en LG C9, nu planerar jag att köpa en Yamaha RX-V385 eller RX-485, har inte bestämt mig än. Men TVn och dessa förstärkare ska klara av eARC. Jag har en befintlig 0,5 meters Supra HDMI HD5/s som jag tänkte ansluta till förstärkaren från TVn. Tanken är att PCn ska köra 120hz 1080p Gsync och att jag kopplar en ny 2.1 HDMI från PC till TV och min gamla Supra från TV till förstärkare. Men Supran är 18Gbps, betyder det att eARC inte kommer att fungera? Jag ska köra 5.1, bryr mig inte om Atmos så mycket.

Just nu kör jag PC--->Supra----->LG9C i 1080/120hz och G-sync fungerar i alla fall....

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jag har också en LG C9, nu planerar jag att köpa en Yamaha RX-V385 eller RX-485, har inte bestämt mig än. Men TVn och dessa förstärkare ska klara av eARC. Jag har en befintlig 0,5 meters Supra HDMI HD5/s som jag tänkte ansluta till förstärkaren från TVn. Tanken är att PCn ska köra 120hz 1080p Gsync och att jag kopplar en ny 2.1 HDMI från PC till TV och min gamla Supra från TV till förstärkare. Men Supran är 18Gbps, betyder det att eARC inte kommer att fungera? Jag ska köra 5.1, bryr mig inte om Atmos så mycket.

Just nu kör jag PC--->Supra----->LG9C i 1080/120hz och G-sync fungerar i alla fall....

jodå din tanke låter rimlig

Permalänk
Bildexpert 📺

@Yasko: eARC/ARC sänds över separata trådar åt andra hållet och är inte en del av bildsignalen. Så du behöver inte tänka på det, utan så länge HDMI-kabeln är korrekt byggd (vilket supras kabel är) ska det fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

Har seglat på den efter bråk med 7.5m kjellkabel https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/... .

Pma om du har den kvar!

Permalänk
Medlem

facit i hand, fick 4k 60z yuv444 att funka felfritt med
nördics aktiva 10m kabel
https://noerdic.se/products/hdmi-extension-cable-10m-hdmi-n31...
(även hdr lirade, osäker på om det fortfarande var 8bpc dock)

men inte med kjells Nikabe 7.5m passiva
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...