Permalänk
Medlem

Kabel för utomhus installation

Hej,
Skall montera tre st UniFi G3 kameror och eventuellt en AP utomhus. Behöver dra ca 30m kabel totalt. Utomhuskabel är givet (även om svart är trist) men får Tvetydiga svar på hur viktigt shielding är. Känns olustigt att köpa 300m av Ubiquitis 5e kabel för norr om 2000kr.
Någon bra input? Kan jag för en hemmainstallation strunta i shielding? Bra tips på kabel?

Mvh

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Du klarar dig med billigaste cat 5e kabeln tro mig, jag har ett hus i Kosovo på bergen och på vintern kan det gå mot -20grader och på sommaren +35grader. Tog med mig kameroro från Sverige men gällade nätverkssladdar så fanns det inte mycket att välja bland så jag tog det dem hade, sämsta cat5e kabeln jag sett men tro det eller ej den har klarat sig nu i 2 år utan några konstigheter.
10cent/m det är ca 1.1kr/m.

Permalänk
Rekordmedlem

Skärm ska användas helt enligt boken eller inte alls så den ställer ofta till mer problem än den löser när det är hemkopplare i farten för det är svårt att jordansluta allt på rätt sätt och dessutom är det sällan skärmen verkligen innebär en förbättring även om den är rättkopplad i hemmamiljö.
Jag tror alltså inte att du behöver skärm utan att partvinningen ensamt räcker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skärm ska användas helt enligt boken eller inte alls så den ställer ofta till mer problem än den löser när det är hemkopplare i farten för det är svårt att jordansluta allt på rätt sätt och dessutom är det sällan skärmen verkligen innebär en förbättring även om den är rättkopplad i hemmamiljö.
Jag tror alltså inte att du behöver skärm utan att partvinningen ensamt räcker.

En cat6 utomhuskabel UTP med andra ord låter som vägen framåt. Kabeln kommer löpa på vind 10m innan den dras ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

En cat6 utomhuskabel UTP med andra ord låter som vägen framåt. Kabeln kommer löpa på vind 10m innan den dras ut

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, det är det du ska köra på!