SweClockers frågar Tele2 om 5G-lansering i Sverige under 2020

Permalänk
Avstängd

Finns fortfarande ställen i Sverige helt utan mobil täckning, ex en bit öster om Filipstad och i krokarna runt Kopparberg.
Jag har en Iphone 8 med telia men det blev ett rött kryss i rutan på täckning i bilen. Har hänt ett par gånger när jag varit i området.

5G blir säkert bra men det behövs också uppkoppling i hela Sverige och inte bara i Stockholm.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Det är svårt att bevisa en icke-vara...

Skickades från m.sweclockers.com

Tekniken finns så man kan ju bygga en ministad för råttor och testa påverkan

Permalänk
Medlem

Alltså det här om det skulle vara farligt eller inte.
Det är välkänt vid vilka energi nivåer som elektromagnetisk strålning blir farligt.
Ju mer energi de enskilda fotonerna har destu farligare är det. Och ju fler de är destu större påverkan om de kan påverka.
Gränsen för om de är farliga eller inte beror på om de kan jonisera atomer eller inte. Den gränsen ligger nån stans vid ultraviolett. Alt som är svagare än detta är inte farligt och allt som är starkare är farligt.
Även om strålning från 5g har högre energi (frekvens) så kommer den inte i närheten av synligt ljus. Så vi kan åtminstone vara helt säkra på att en 5g telefon är mycket mindre farlig än en glödlampa.

Det bästa skyddet mot 5g strålning en folie hatt!

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Lego Master

"Det är LIVSFARLIGT att åka i mer än 18km/h!"
Det var det visst inte, om man inte krockar utan säkerhetsbälten.

"Radiovågor, i ETERN?! Det är satans påfund!"
Det var det visst inte.

"MOBILTELEFONER?! Nu går skam på torra land, alla kommer dö! OMGÅENDE!"
Det gjorde vi inte.

"3G?! DET kommer garanterat mörda ALLA ÖVERALLT HELA TIDEN!"
Gjorde det? Nej, trodde inte det...

"4G?! Det är ju som att ha en miljon microvågsugnar runt i landet! Alla kommer smälla som möss i micron!"
Ingen har kokats som en mus i en micro.

"5G?! Det är ju som 4G FAST MYCKET VÄRRE!!!111one"
Nej, det är precis samma fysikaliska principer bakom. Elektroniken är smartare, dock.

Alltså, ser ni vad jag menar? Nytt är farligt. Alltid. Och jag är trött på bakåtsträvare. Gå o bo i skogen om du vill.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

"Det är LIVSFARLIGT att åka i mer än 18km/h!"
Det var det visst inte, om man inte krockar utan säkerhetsbälten.

"Radiovågor, i ETERN?! Det är satans påfund!"
Det var det visst inte.

"MOBILTELEFONER?! Nu går skam på torra land, alla kommer dö! OMGÅENDE!"
Det gjorde vi inte.

"3G?! DET kommer garanterat mörda ALLA ÖVERALLT HELA TIDEN!"
Gjorde det? Nej, trodde inte det...

"4G?! Det är ju som att ha en miljon microvågsugnar runt i landet! Alla kommer smälla som möss i micron!"
Ingen har kokats som en mus i en micro.

"5G?! Det är ju som 4G FAST MYCKET VÄRRE!!!111one"
Nej, det är precis samma fysikaliska principer bakom. Elektroniken är smartare, dock.

Alltså, ser ni vad jag menar? Nytt är farligt. Alltid. Och jag är trött på bakåtsträvare. Gå o bo i skogen om du vill.

Nej nej. Varför gå och bo i skogen när allt man behöver är en folie hatt?

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Fiklm:

Är inte 5G oerhört hälsofarligt ur ett långsiktigt perspektiv?

Jo, tillsammans med chemtrails, vaccin och HAARP.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Studier har inte kunnat bevisa någon fara mot hälsan

Skickades från m.sweclockers.com

Länka gärna till några studier som gjorts av oberoende part så blir det ytterst intressant att läsa på om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Är inte 5G oerhört hälsofarligt ur ett långsiktigt perspektiv?

Förvänta dig inte några som helst seriösa svar utan att bli kallad för troll och supporter av Strålskyddsstiftelsen här..
Du är inte ensam om att undra ifall det är farligt eller inte. Alla är dock experter här.

Det finns en anledning till att många länder i Europa dissar 5G då det inte går att bevisa att det inte är skadligt för människan långsiktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Förvänta dig inte några som helst seriösa svar utan att bli kallad för troll och supporter av Strålskyddsstiftelsen här..
Du är inte ensam om att undra ifall det är farligt eller inte. Alla är dock experter här.

Det finns en anledning till att många länder i Europa dissar 5G då det inte går att bevisa att det inte är skadligt för människan långsiktigt.

Du har såvitt jag vet fått en hel del bra svar i tidigare trådar där detta kommit på tal. Vill minnas att jag sett dig kommentera i dem och vissa har gett tydliga svar utan att vara allt för aggressiva.

Sen att du väljer att ignorera det och fortsätta med din föreställning att det är farligt, ja då får du nog vara beredd på reaktionerna. Folk har tröttnat på att det sprids lögner som skapar onödig oro bland oinsatta. Har man koll på rätt grundläggande fysik vet man att detta är inte farligt och är inte oroad nämligen.

Som jag skrev tidigare i tråden, det är svårt att bevisa en icke-vara....Dvs du kommer aldrig bli nöjd för du är övertygad om att det finns en fara. Eftersom det inte går att bevisa att det är ofarligt pga inget händer ju när man testar, kommer personer som du kräva fler och fler tester trots att man inte hittar något....för du är övertygad om att man kommer hitta något bara man fortsätter.

Moment 22 helt enkelt. Du vill ha fler tester för man hittar inget och testerna kommer gång på gång inte hitta något...det leder liksom ingen vart. Bättre du läser på ordentligt kring fysiken som behandlar detta istället och dra egna slutsatser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Det finns en anledning till att många länder i Europa dissar 5G då det inte går att bevisa att det inte är skadligt för människan långsiktigt.

Vänligen hänvisa till en pålitlig källa.

Hur skulle beviset för att det inte är långsiktigt skadligt för människan se ut, enligt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Länka gärna till några studier som gjorts av oberoende part så blir det ytterst intressant att läsa på om detta.

https://www.commercialintegrator.com/av/install-5g-networks-w...

5G kan inte gå igenom väggar eller skinn men det ska tydligen ändå vara skadligt? Hur går det ihop? Sedan finns det nog med belägg för att man inte kan finna en korrelation mellan hälsoskador och 5G för att kräva att den som kommer med ursprungliga påståendet (att det skulle vara skadligt) ska lägga upp bevis för sitt påstående.¨

Skrivet av Yorgo_:

Förvänta dig inte några som helst seriösa svar utan att bli kallad för troll och supporter av Strålskyddsstiftelsen här..
Du är inte ensam om att undra ifall det är farligt eller inte. Alla är dock experter här.

Det finns en anledning till att många länder i Europa dissar 5G då det inte går att bevisa att det inte är skadligt för människan långsiktigt.

Många länder säger du? Vilka är detta? Belgium har börjat bygga ut sitt 5G nät.

https://www.globenewswire.com/news-release/2019/12/12/1959731...

Även Schweiz

https://www.totaltele.com/504732/Ensuring-5G-and-Smart-Cities...

Dessa två länder hade skjutit upp detta på framtiden pga. oro från den okunniga massan. Nu har man tagit beslut att fortsätta utbyggnaden för att studier inte kunnat bevisa hälsorisker. I dagarna gav Boris Johnson även Huawei rätten att bygga ut landets 5G nät och därigenom försvann den sista EU staten som avvaktat.

https://www.theguardian.com/technology/2020/jan/29/johnson-fa...

Skrivet av Shudnawz:

"Det är LIVSFARLIGT att åka i mer än 18km/h!"
Det var det visst inte, om man inte krockar utan säkerhetsbälten.

"Radiovågor, i ETERN?! Det är satans påfund!"
Det var det visst inte.

"MOBILTELEFONER?! Nu går skam på torra land, alla kommer dö! OMGÅENDE!"
Det gjorde vi inte.

"3G?! DET kommer garanterat mörda ALLA ÖVERALLT HELA TIDEN!"
Gjorde det? Nej, trodde inte det...

"4G?! Det är ju som att ha en miljon microvågsugnar runt i landet! Alla kommer smälla som möss i micron!"
Ingen har kokats som en mus i en micro.

"5G?! Det är ju som 4G FAST MYCKET VÄRRE!!!111one"
Nej, det är precis samma fysikaliska principer bakom. Elektroniken är smartare, dock.

Alltså, ser ni vad jag menar? Nytt är farligt. Alltid. Och jag är trött på bakåtsträvare. Gå o bo i skogen om du vill.

This. Det kommer alltid finnas domedagsprofeter som försöker sprida sin okunnighet på andra och genom omvänd bevisföring lägga tyngden på företagen att bevisa något som inte går att bevisa. Det är helt enkelt demagogi i kvadrat som är i görningen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Jag vet inte om det är skadligt eller inte med 5G, mobiltelefoner generellt eller annat... men det jag kan säga är att man t.ex. levde förr i säkert 100 år att rökning inte var skadligt mest på grund av en allmän uppfattning att det inte är det.

Åtminstone lär det ju inte vara hälsosamt att leva nära en 5G mast, på samma sätt som du inte vill bo under högspänningsledningar... Och som jag förstått så kommer det behövas inne i städerna en hel del sådana för att kunna ge täckning överallt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av greenbarret:

Jag vet inte om det är skadligt eller inte med 5G, mobiltelefoner generellt eller annat... men det jag kan säga är att man t.ex. levde förr i säkert 100 år att rökning inte var skadligt mest på grund av en allmän uppfattning att det inte är det.

Jag ser den här jämförelsen av och till. Den är inte så rättvis.

De senaste 100 åren har det forskats... inte bara mycket. Inte jättemycket, utan snarare extremt mycket på olika elektromagnetiska våglängders egenskaper. Det är inte bara privata företag som forskat på det här senaste tiden. Sjukvård, militär, universitet har också studerat området i mängder under lång tid. Namnet 5G må vara nytt. Men de elektromagnetiska spektran som utgör det här är på intet sätt nya för vetenskapen.
För 100 år sedan visste vi inte riktigt vilka våglängder som gjorde vad riktigt. Och vi visste inte hur farlig rökning var.
Men 100 år senare och med en mängd forskning på området så har vi fått en MYCKET klarare bild över läget.

Och vi har hittat reella samband med strålning och skador. Helt klart är det så. Är varje foton tillräckligt högt laddad så kan den slita sönder elemantarpartiklars bindningar och skapa joner. Så kallad joniserande strålning. Den här strålningen vet vi är farlig just för att det har forskats på ämnet. Vi vet också att vi kan få brännskador av lägre frekvenser om energitätheten är hög nog. Exempelvis kan vi bränna handen i en vanlig ugn av den infraröda strålningen som värmeslingan utsöndrar.

Vi har också lärt oss att rökning minsann är farligt.

Vad vi trots 100 års massiv forskning på olika våglängder inte har kunnat få fram bra belägg för - ja det är att låga nivåer av ickejoniserande strålning skulle vara farligt.
Just det där med att bevisa frånvaro av något... ja det går inte riktigt.
På samma sätt som att vi inte har nå bra belägg för att skriva foruminlägg på just sweclockers är bevisat farligt. Alltså vi har inte belägg för att det faktiskt är ofarligt heller. Men det saknas nå vidare bra underlag för att så faktiskt skulle vara fallet.

Skrivet av greenbarret:

Åtminstone lär det ju inte vara hälsosamt att leva nära en 5G mast, på samma sätt som du inte vill bo under högspänningsledningar...

Stopp. Nej!
Nu blev det tokigt.
Det här är inte en bra jämförelse. Du jämför starka elektromagnetiska fält som uppstår kring kraftledingar med extremt svag elektromagnetisk strålning. Jämförelsen är dålig just för att dessa två finns på varsin sida spektrat.

En mer rättvis jämförelse är att jämföra en 60W 5Gmast på 30 meters avstånd med en 60W glödlampa på 30 meters avstånd. Båda två skickar ut elektromagnetisk strålning och i ungefär samma mängd. Skillnaden är att glödlampan skickar ut strålning med mycket högre frekvenser.
Hotet skulle väl då vara om man tror att man kan bli uppvärmd till farliga nivåer av en 60W-5Gmast. Och här inser man väl då hur lite en glödlampa 30 meter bort värmer upp en till farliga nivåer, och att 5Gmasten inte har större inverkan än glödlampan på uppvärmningsfronten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Är inte 5G oerhört hälsofarligt ur ett långsiktigt perspektiv?

Varför skulle det vara det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Poängen för mig med "trådlös fiber" vore att kunna nyttja den fullt ut, men det sätter trafiktaken stopp för. Synd att säga att 5g är menlöst, men hypetåget infinner sig inte direkt....

Skickades från m.sweclockers.com

Är det bekräftat att det är datatak likt 4g i kommande 5g tjänsterna?

Jag förstår iofs operatörerna då de utan datatak skulle ha svårt att motivera att sälja ett fastnätsabonnemang utöver 5g abonnemanget

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p