Testpilot: Lenovo Legion Y27Q-20 – spelskärm med 2 560 × 1 440 pixlar i 165 Hz

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Lenovo Legion Y27Q-20 – spelskärm med 2 560 × 1 440 pixlar i 165 Hz

Lenovo kliver in på allvar på PC-spelmarknaden med deras nya bildskärm på 27-tum, 165 Hz, 2 560 × 1 440 pixlar och stöd för Freesync.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan inte bli mer passande, satt och funderade på denna skärm igår. Försökte hitta några bra recensioner. Många sidor verkar ha felaktiga specifikationer av någon anledning. Exempelvis Inet säger att denna är en 8-bitar (6+2) panel. Hittar inte ens fullständiga specifikationer på Lenovos hemsida.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Kan inte bli mer passande, satt och funderade på denna skärm igår. Försökte hitta några bra recensioner. Många sidor verkar ha felaktiga specifikationer av någon anledning. Exempelvis Inet säger att denna är en 8-bitar (6+2) panel. Hittar inte ens fullständiga specifikationer på Lenovos hemsida.

Bäst o vänta på rea isnf. Den fanns ute hos webbhallen runt 4990 kr i November tror jag. Ångrade mig lite att jag inte slog till då, men det var främst för att webbhallen är så dåliga på att skriva när erbjudanden slutar.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

Har haft den i 3 månader nu och kan säga att jag är riktigt nöjd. Grym färg, FreeSync funkar kanon med mitt 5700XT. Den enda lilla detaljen jag kan klaga på är att skärmen ger sig ifrån statiskt ljud när den är avstängd. Jag har löst det med att stänga av brytaren till grenuttaget.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av enbom:

Kan inte bli mer passande, satt och funderade på denna skärm igår. Försökte hitta några bra recensioner. Många sidor verkar ha felaktiga specifikationer av någon anledning. Exempelvis Inet säger att denna är en 8-bitar (6+2) panel. Hittar inte ens fullständiga specifikationer på Lenovos hemsida.

Jag hade samma problem, men det är en 10 bitars panel (8+FRC).

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Lämnade precis tillbaka en sån här på grund av glow-effekten som jag inte kunde sluta störa mig på. Tyckte inte att det hjälpte att sitta i ett ljust rum och/eller ha lägre ljusstyrka. Nu har jag en VA hemma med ett reflexfilter som gör att den ser smutsig ut samt en pixelstruktur som gör att jag kan urskilja raderna mellan pixlarna. Äventyret fortsätter.

Permalänk
Medlem

Köpte denna på webhallen i förra veckan! Klart mindre glow-effekt än väntat och generellt otroligt nöjd!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av 33q33q:

Lämnade precis tillbaka en sån här på grund av glow-effekten som jag inte kunde sluta störa mig på. Tyckte inte att det hjälpte att sitta i ett ljust rum och/eller ha lägre ljusstyrka. Nu har jag en VA hemma med ett reflexfilter som gör att den ser smutsig ut samt en pixelstruktur som gör att jag kan urskilja raderna mellan pixlarna. Äventyret fortsätter.

Skrivet av majje:

Köpte denna på webhallen i förra veckan! Klart mindre glow-effekt än väntat och generellt otroligt nöjd!

Det där med IPS-glow är ju rätt individuellt, men för mig som har en VA-panel annars som sitter precis brevid så blir det extra uppenbart.

Stör man sig inte på det så är det bara bra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är en extern strömförsörjning när du visar bild på Lenovos egna strömkontakt. Hur stor är den klumpen?

Permalänk

Har haft min sedan black Friday då jag slog till för 5000 kr. Köpte denna tillsammans med min nya dator som jag använder med Radeon rx 5700xt samt Intel i9 9900k. Grymt nöjd och kan inte annat än rekommendera denna skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem

Jag uppgrqderqde till ett RTX 2070 för några veckor sedan, skärmen har fungerat felfritt efter det, hade innan problem med blackscreen när gsync var aktiverat och fps dippade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag hade samma problem, men det är en 10 bitars panel (8+FRC).

https://i.imgur.com/IAuc6ji.png

Fungerar det bra? Dom IPS-skärmar jag tidigare sett med 8+FRC ser mest grådassiga ut man slår på 10-bit.
Ljusstyrkan dras upp på max och allt som är svart blir grått.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Argammon:

Jag antar att det är en extern strömförsörjning när du visar bild på Lenovos egna strömkontakt. Hur stor är den klumpen?

Det är inte alls en klump, en ganska liten sak faktiskt som är enkel att stoppa undan. Jag missade att fota den.

Skrivet av Odman82:

Jag uppgrqderqde till ett RTX 2070 för några veckor sedan, skärmen har fungerat felfritt efter det, hade innan problem med blackscreen när gsync var aktiverat och fps dippade.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har sökt runt lite på nätet och det verkar som att 10-serien är mest drabbad.

Skrivet av Snailboy:

Fungerar det bra? Dom IPS-skärmar jag tidigare sett med 8+FRC ser mest grådassiga ut man slår på 10-bit.
Ljusstyrkan dras upp på max och allt som är svart blir grått.

Jag skulle inte säga att det blir grådassigt men ljusstyrkan dras upp till max när HDR och 10-bit är påslaget. Färghanteringen är mycket bra om du frågar mig, dock har du den klassiska problematiken med svart på en IPS-panel, vilket såklart blir bättre när ljusstyrkan dras ner.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Bäst o vänta på rea isnf. Den fanns ute hos webbhallen runt 4990 kr i November tror jag. Ångrade mig lite att jag inte slog till då, men det var främst för att webbhallen är så dåliga på att skriva när erbjudanden slutar.

Det var i samband med black friday och cyber monday, även inet hade detta pris då

Har själv denna skärm och har inte läst alla kommentarer i tråden. Men gällande problemet med blackscreens och blinkande verkar det ha att göra med vilken generation GPU man sitter på. Det ska enligt det jag sett fungera utmärkt med RTX kort men 1000-serien och under lider ibland av dessa problem. Oklart hur det är gällande 1660 osv, men tror inte man slänger 6k på en skärm och sitter på ett 1660
Jag har inte haft några som helst problem själv och har ett RTX 2070 super.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Det var i samband med black friday och cyber monday, även inet hade detta pris då

Har själv denna skärm och har inte läst alla kommentarer i tråden. Men gällande problemet med blackscreens och blinkande verkar det ha att göra med vilken generation GPU man sitter på. Det ska enligt det jag sett fungera utmärkt med RTX kort men 1000-serien och under lider ibland av dessa problem. Oklart hur det är gällande 1660 osv, men tror inte man slänger 6k på en skärm och sitter på ett 1660
Jag har inte haft några som helst problem själv och har ett RTX 2070 super.

Yea, lite ångest över att jag inte köpte den då. Men som sagt så var det klassiker webbhallen där de inte säger antal kvar eller hur länge rean gäller.

Fick ju tag på en LG 850-b från amazon för ca 5150 kr under en rea för någon vecka sedan men vet inte riktigt än om det är den skärmen jag vill ha. Så knepigt med att hitta rätt skärm tycker jag.

Inte stött på något problem med denna dock. Bara lite glapp på kabeln som kan ske om man flyttar på skärmen men det händer ju med alla. Bortsett från det är det väl bara att jag önskar att den kunde vridas på men det är ganska petig.

Finns ju vesa fäste om det skulle vara så.

Men ibland blir man också sugen på att överväga 1080p 200+ hz men gissar på att det inte kommer skilja sig så galet mycket från 144hz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av draanexle:

Yea, lite ångest över att jag inte köpte den då. Men som sagt så var det klassiker webbhallen där de inte säger antal kvar eller hur länge rean gäller.

Fick ju tag på en LG 850-b från amazon för ca 5150 kr under en rea för någon vecka sedan men vet inte riktigt än om det är den skärmen jag vill ha. Så knepigt med att hitta rätt skärm tycker jag.

Inte stött på något problem med denna dock. Bara lite glapp på kabeln som kan ske om man flyttar på skärmen men det händer ju med alla. Bortsett från det är det väl bara att jag önskar att den kunde vridas på men det är ganska petig.

Finns ju vesa fäste om det skulle vara så.

Men ibland blir man också sugen på att överväga 1080p 200+ hz men gissar på att det inte kommer skilja sig så galet mycket från 144hz

Skickades från m.sweclockers.com

Det hoppas jag kunna testa framöver någon gång. Jag märker skillnad på 100 Hz vs 165 Hz så frågan är hur skillnaden mellan t.ex. 144 Hz vs 240 Hz är.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det hoppas jag kunna testa framöver någon gång. Jag märker skillnad på 100 Hz vs 165 Hz så frågan är hur skillnaden mellan t.ex. 144 Hz vs 240 Hz är.

Skulle vara intressant om SweC kunde göra ett blindtest. Det är ju enkelt att se skillnad på 60hz och högre, men efter 144 hz tror jag det börjar bli såpass liten skillnad att det kommer vara allt svårare att avgöra vilket som är vilket.

Men sen så beror det mycket väl på vad för spel.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Skulle vara intressant om SweC kunde göra ett blindtest. Det är ju enkelt att se skillnad på 60hz och högre, men efter 144 hz tror jag det börjar bli såpass liten skillnad att det kommer vara allt svårare att avgöra vilket som är vilket.

Men sen så beror det mycket väl på vad för spel.

Det är som mycket annat individuellt. Det är ju trots allt inte så längesedan folk här i forumet envisades att det mänskliga ögat endast uppfattar 30 fps, eller vad det nu var för siffra, och att det därför inte spelade någon roll hur många Hz din skärm klarade över detta.

En sak är ju det flimmer man kan se från en skärm, där är det uppenbart att det minskar eller att man helt enkelt inte längre uppfattar skillnaden. Men en annan sak är själva flytet som man upplever i ett spel, med hög fps och en skärm kapabel till motsvarande hz, och det har för mig än inte nått sin gräns.

Sen tycker jag iofs att folk som aldrig kört Quake är sega och långsamma överlag, men det kanske är en annan femma, eller så har det ett samband

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av draanexle:

Skulle vara intressant om SweC kunde göra ett blindtest. Det är ju enkelt att se skillnad på 60hz och högre, men efter 144 hz tror jag det börjar bli såpass liten skillnad att det kommer vara allt svårare att avgöra vilket som är vilket.

Men sen så beror det mycket väl på vad för spel.

För mig är det inte just att du ser skillnaden utan att du upplever skillnaden i att responsen är mer direkt mellan att du gör rörelser med musen och att panelen reagerar. Finns en hel del sådana blindtest som gjorts på YouTube och är man ovan vid skärmar med hög uppdateringsfrekvens så kan det vara svårt att märka skillnad men för de som vant sig tror jag de märker det lättare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Specifikationerna på sida 3 anger att skärmen skall ha inbyggda högtalare men det måste väl ändå vara fel? Lenovos egen hemsida nämner inget om det, specifikationerna på Prisjakt och alla butiker säger nej och jag har då inte fått något ljud ut ur min…

Det mest intressanta med en recension av denna skärm hade väl dock varit en direkt jämförelse mot LG UltraGear 27GL850, då dessa vad jag förstår skall använda sig av samma panel men den senare i regel är ett par hundra till en tusenlapp dyrare beroende på aktuella kampanjer.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Fick hem min skärm i torsdags. Har inte hunnit sitta så många timmar vid datorn. Men jag har inte haft några problem med min skärm. Sitter med ett 2080ti. Har viss glow, som alla ips paneler, men så länge det inte är en helt svart skärm, så är det inget jag stör mig på. Har lirat lite pubg, bfv och startade även division 2 en snabbis. Och jag är väldigt nöjd med bilden. Kör 10 bitars färg, srgb och drog ner brightness till 20. Foten kan jag inte säga något om, för jag köpte även ett bordsfäste som jag använder.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

Jag har haft en sedan black friday. Den är najs förutom att det är IPS glow och ibland "tappar den kontakten" och blir helsvart när jag tabbar mellan spel och skrivbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Skulle vara intressant om SweC kunde göra ett blindtest. Det är ju enkelt att se skillnad på 60hz och högre, men efter 144 hz tror jag det börjar bli såpass liten skillnad att det kommer vara allt svårare att avgöra vilket som är vilket.

Men sen så beror det mycket väl på vad för spel.

LTT (Linus Tech Tips) Har ett blindtest, mycket intressant. Sitter dock på en mobil nu och orkar inte leta fram länk.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

LTT (Linus Tech Tips) Har ett blindtest, mycket intressant. Sitter dock på en mobil nu och orkar inte leta fram länk.

Yea, har sett den. Men intressant o se vad andras upplevelser är med.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

@Mayhem SWE:

Min skärm dyker upp som en valbar högtalare i Windows, men det kommer inget ljud ur den. För det finns inga högtalare.

Känns som en miss av Lenovo där de glömde plocka bort högtalarna från drivrutinen, min gissning är att de specat skärmen så att den skulle ha inbyggda högtalare till att börja med och sen plockat bort högtalarna från designen innan den gick i produktion.

Annars är jag rätt nöjd med min men backlight bleed i nedre hörnen är på gränsen till vad jag tycker är acceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

@Mayhem SWE:

Min skärm dyker upp som en valbar högtalare i Windows, men det kommer inget ljud ur den. För det finns inga högtalare.

Känns som en miss av Lenovo där de glömde plocka bort högtalarna från drivrutinen, min gissning är att de specat skärmen så att den skulle ha inbyggda högtalare till att börja med och sen plockat bort högtalarna från designen innan den gick i produktion.

Annars är jag rätt nöjd med min men backlight bleed i nedre hörnen är på gränsen till vad jag tycker är acceptabelt.

HDMI/DP LJUD UT från modermodemet. Den burken på golvet asså, tar med sig ljud till skärmen.. och 3.5mm UT från skärm till förslagsvis ett par hörlurar.

Så jag tror dem inte glömde det. Dem har hub för usb också som också ska vara där
Men jag har för mig att det finns en variant av skärmen som har högtalare också även om det är irrelevant. Sen varför man sätter högtalare i skärmar är för mig en gåta.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant recension. Är på jakt efter en ny skärm sedan en tid tillbaka. Tittat på IPS 1440p 144Hz skärmar. Denna skärm låter ju som ett bra alternativ. Är det någon av er som testat ASUS PG279Q? Skulle vara intressant att höra vad ni tycker.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffejonas:

Jag har haft en sedan black friday. Den är najs förutom att det är IPS glow och ibland "tappar den kontakten" och blir helsvart när jag tabbar mellan spel och skrivbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade ingen aning om att andra hade samma problem. Är iof en annan skärm jag sitter på (lite sugen på den här).
Men har läst igenom allas kommentarer och verkar vara att man helt enkelt har för gammal GPU. Sitter på en 1060 GTX och varje gång jag startar PUBG slocknar skärmen en stund. Problemet verkar vara borta med nyare 2000 korten

Permalänk
Skrivet av Ironmad:

Hade ingen aning om att andra hade samma problem. Är iof en annan skärm jag sitter på (lite sugen på den här).
Men har läst igenom allas kommentarer och verkar vara att man helt enkelt har för gammal GPU. Sitter på en 1060 GTX och varje gång jag startar PUBG slocknar skärmen en stund. Problemet verkar vara borta med nyare 2000 korten

Jag har ett 5700xt så det kanske är problem på alla typer av kort. Tror ni att det är något som man kan patcha bort framöver?

Skickades från m.sweclockers.com