Nybygge - Först lite liv & sedan helt dött

Permalänk
Medlem

Nybygge - Först lite liv & sedan helt dött

Halloj, testar lyckan här då jag blivit helt lost trots att jag febrilt har googlat i ett dygn och försökt felsöka så gott jag kunnat i ett dygn.

Först specs, (absolut inget fancy eller dyrt, tänk er mer som arbetsdator med möjlighet till uppgradering..) tänker att någon kanske har koll på om allt är kompatibelt.. Har försökt hitta svar hela dagen men finner inget som hjälper mig.

CPU - AMD A10 9700 - 3.5 GHz (Socket AM4)
RAM - G.Skill AEGIS - DDR4 - 8 GB 2666 MHz
PSU - Corsair VS450 ATX12V 2.31/ EPS12V 2.92
Moderkort - ASRock A320M-HDV R4.0

Har byggt flera datorer genom åren, har aldrig haft några större problem som jag inte lyckats lösa genom att felsöka och ominstallera alla delar, men denna gång förstår jag ingenting..

Alla delar är helt nya. Började med att kontrollera distanserna i chassit, så de satt på rätt plats och verkade okej. Monterade i moderkortet, sen ram-minnet, cpu, 1 x SSD, 1 x HDD och sist nätaggregatet. Allting helt enligt instruktioner och sunt förnuft (försiktigt). Kopplade sen in alla kablar från nätaggregatet och andra kablar som power-knappen, usb portar osv som finns i chassit.

När väl allt är på plats så ställde jag datorn på skrivbordet, satt i elkabeln i nätaggregatet, med switchen ställd på 0. Slog på nätaggregatet och blev lite fundersam när fläktarna snurrade till och power-knappen blinkade till, men sen inget mer. Lät datorn stå någon minut för att få lite ström i batteriet på moderkortet.

Provade sen att starta datorn med power-knappen och ingenting hände, inte ett tecken på liv i datorn.

Försökte sedan att stänga av nätaggregatet genom att slå av switchen på baksidan till 0 igen, till min förvåning så gjorde datorn samma som när jag slog på strömmen, fläktarna snurrade till och power-knappen blinkade till, max i en halv sekund kanske. Testade då att igen att slå på nätaggregatet, samma sak då, fläktarna snurrar till och power-knappen blinkade, men ingen reaktion när jag försöker starta datorn med power-knappen. Repeterarde detta några gånger, varje gång så reagerade datorn en halv sekund när nätaggregatet slogs på eller av.

Vid den här punkten så valde jag att plocka ur alla delar, dubbelkolla att alla delar såg hela och rena ut, kollade så inte moderkortet tog emot chassit någonstans. Testade sätta i alla delar en efter en, men denna gång så hände ingenting, ingen fläkt som snurrade till och inget blinkande på power-knappen.

När väl allt var monterat igen, alla sladdar var i som dom ska (kollade så allt satt i ordentligt) så testade jag att slå av och på nätaggregatet som tidigare, testade även power-knappen, denna gång så är datorn helt död, inte minsta tecken på ström eller liv i datorn.

Jag skulle väl dra slutsatsen att nätaggregatet är dött, hörde att något var löst typ som en skruv eller liknande i nätaggregatet när jag tog ur det ur förpackningen, försökte vrida och vända på det för att se om jag kunde höra något mer eller om något ramlade ur, men ingenting.. kanske någon skruv som fastnat någonstans och kortslutit nätaggregatet?

Okej, så med denna rätt långa historia så vill jag nu se om någon här har någon idé eller har upplevt samma sak, vad var det isåfall för fel eller vad verkar mest troligt?

Hoppas att ni har någon idé om vad detta kan bero på.. har inte idag extra delar att testa byta ut med men har bett en kompis kolla efter ett annat nätaggregat.. men tänkte att jag kanske kan forska lite i detta och komma på helt säkert vad felet är.

Tack för att du/ni orkat läsa, help me please!

Permalänk
Forumledare

@FreddS93: Låter ju lite som nätdelen. Har du testat att tjuvkoppla nätaggregatet för att se om det tvärdör? Plocka ur nätdelen och följ denna guiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@FreddS93: Låter ju lite som nätdelen. Har du testat att tjuvkoppla nätaggregatet för att se om det tvärdör? Plocka ur nätdelen och följ denna guiden.

Nej det är inget jag har testat iof. Men har skapat ett garantiärende hos Corsair för att eventuellt få ett nytt nätagg. Vet inte riktigt om jag vågar tjuvkoppla det då? Tänker ifall det blir strul med garantin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddS93:

Nej det är inget jag har testat iof. Men har skapat ett garantiärende hos Corsair för att eventuellt få ett nytt nätagg. Vet inte riktigt om jag vågar tjuvkoppla det då? Tänker ifall det blir strul med garantin

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, håll inte på med det där om du inte vet vad du gör.