Gigabyte tar 165 Hz och 10-bitars HDR till lägre prisnivå

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte tar 165 Hz och 10-bitars HDR till lägre prisnivå

Med Aorus FI27Q introducerar Gigabyte 165 Hz och 10-bitars HDR i en 27-tums IPS-panel för en bredare målgrupp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Återstår att se om dom levererar

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Skriver man inte ur Responstid så är det troligen hög.

Responstiden vid bildövergångar (MPRT) anges som 1 millisekund.

Vet inte om det är det här du menade kanske :)?

Ser för övrigt ut som det kan bli bra skärm för pengarna...

Permalänk
Medlem

Är inte dessa modeller gamla? FI27Q kollade jag på för flera månader sedan, FI27Q-P är väl den nyaste men skulle väl inte säga att den är ny den heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

HDMI 2.0.... really?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallemulle87:

HDMI 2.0.... really?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men skärmen är ju inte 4K ändå, villket tydligen också krävs för tex VFR.

Så en nyare version hade väll inte utgjort någon förbättring av annat än kostnaden ändå?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vilka fula fötter. Hade varit fint om det gick att köpa skärmen utan fot för att spara en femhundring.

Permalänk
Medlem

Synd att det ser ut som en leksak för barn som leker med turtles

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Kombinationen 27" 165Hz 1440p 10-bit (8-bit + FRC) IPS finns redan i form av Lenovo Y27q-20, dessutom till lägre pris än vad denna är tänkt att lanseras för.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Hjälpsam

Vad i h-e är det för fot? Pixar Luxo Jr. får ett slag av Ugly Gaming Sticki lamploben?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Trettitvå tum

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

...helt sjukt vad folk kan gnälla här

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser fram mot recensioner av denna eller liknande funktionalitet i samma prisklass. Nu börjar det helt klart likna något!

Permalänk

@AndreaX: Det har du rätt i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olsson80:

...helt sjukt vad folk kan gnälla här

Skickades från m.sweclockers.com

Känns helt okej att gnälla när fötterna blir allt djupare för datorskärmar. När de inte behöver ha en design alls. Bara kika på Asus VG/PG278/9Q skärmar.

Permalänk
Medlem

Är inte 400 nits för svagt för HDR?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är inte 400 nits för svagt för HDR?

Skickades från m.sweclockers.com

Låtsas-hdr med 400 ja.

Permalänk
Medlem

8 bitar HDR ????

Permalänk
Inaktiv

Var tvungen att gå tillbaka till bilderna efter att ha läst kommentarerna och så hemsk är foten faktiskt inte. Visst är den minst sagt gamery men jag har sett betydligt värre. Det är väl trots allt en gamingskärm så inte oväntat att stilen går åt detta håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Designen och RGB kommer tilltala många, en sak som är säker. Men tack vare att det är en okej IPS skärm leder det ju till att de som köper den av fel anledningar liksom får en duglig IPS skärm på köpet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Synd att det ser ut som en leksak för barn som leker med turtles

Skickades från m.sweclockers.com

Inte dissa fräna Turtles här nu inte! 😂

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lordsqueak:

8 bitar HDR ????

Fungerar faktiskt oväntat bra. Eller "bra" för de här skärmarna med VESA DisplayHDR 400-specen har ändå så pass klent dynamiskt omfång till att börja med. Blir mest axelryckning hur man än gör.

HDR i 8-bitar ut ur Windows sker med dithering. Alternativet är att sänka frekvensen, eller ändra till YCbCr 4:2:2 för att få ut 10 bitar. Men det är fortfarande axelryckningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fungerar faktiskt oväntat bra. Eller "bra" för de här skärmarna med VESA DisplayHDR 400-specen har ändå så pass klent dynamiskt omfång till att börja med. Blir mest axelryckning hur man än gör.

HDR i 8-bitar ut ur Windows sker med dithering. Alternativet är att sänka frekvensen, eller ändra till YCbCr 4:2:2 för att få ut 10 bitar. Men det är fortfarande axelryckningar.

Men alltså, Det jag reagerar på är ju att det är fusk helt enkelt. Det må vara övertygande, men det är ju fortfarande 8 bitar, och det är ju inte HDR. Så nu har HDR stämpeln alltså blivit lika informativ som gamla HD-Ready. *suck* Det lät ju bättre när standarden infördes.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lordsqueak: HD Ready-licensen missuppfattas hela tiden. Det var en verklig game changer när den kom runt 2004-05. Gjorde att vi kunde lita på våra europeiskt sålda TV-apparater att exempelvis både 50- och 60 Hz-signaler samt HDCP fungerade på TV:ns DVI-kontakt – saker vilka inte alls var självklart om man köpte en TV under den perioden. Senare gjorde HD Ready 1080p-licensen motsvarande för 1080p-signaler och pixelmappning. Numera är detta överspelat och organisationen bakom är upplöst/förändrad. Men när HD Ready-licensen kom blev det direkt ordning bland tillverkarna.

I USA hade man inte riktigt samma behov och där använde man istället "HD Ready" som en synonym för paneler som hade lägre upplösning än 1920x1080. Detta spillde tyvärr över till vardagsnacket även här och många använder ganska fåkunnigt "HD Ready" som en sak för att beskriva upplösning på panelen.

Snarlika fenomen är det med HDR. Man blandar ihop den tekniska standarden HDR10 (SMPTE ST 2084/ITU-R BT.2100) som är basen för just HDR10 såsom vi använder de vilket också är tekniken för Dolby Vision och HDR10+

VESA Display HDR XXX är inte en tekniskt standard utan certifiering från VESA att displayen uppfyller vissa kriterier i sin produktegenskaper, likt ljusstyrka. Dessa är då satta utifrån vad som är teknisk möjligt med ljusstyrka och kontrast.

I konsumentsammanhang är det för övrigt uteslutande 8-bitar-ish-paneler som används. All konsumentteknik adresserar 10 bitar genom någon form av halvtonsmönster och dither, oftast då FRC i olika former.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Lordsqueak: HD Ready-licensen missuppfattas hela tiden. Det var en verklig game changer när den kom runt 2004-05. Gjorde att vi kunde lita på våra europeiskt sålda TV-apparater att exempelvis både 50- och 60 Hz-signaler samt HDCP fungerade på TV:ns DVI-kontakt – saker vilka inte alls var självklart om man köpte en TV under den perioden. Senare gjorde HD Ready 1080p-licensen motsvarande för 1080p-signaler och pixelmappning. Numera är detta överspelat och organisationen bakom är upplöst/förändrad. Men när HD Ready-licensen kom blev det direkt ordning bland tillverkarna.

I USA hade man inte riktigt samma behov och där använde man istället "HD Ready" som en synonym för paneler som hade lägre upplösning än 1920x1080. Detta spillde tyvärr över till vardagsnacket även här och många använder ganska fåkunnigt "HD Ready" som en sak för att beskriva upplösning på panelen.

Snarlika fenomen är det med HDR. Man blandar ihop den tekniska standarden HDR10 (SMPTE ST 2084/ITU-R BT.2100) som är basen för just HDR10 såsom vi använder de vilket också är tekniken för Dolby Vision och HDR10+

VESA Display HDR XXX är inte en tekniskt standard utan certifiering från VESA att displayen uppfyller vissa kriterier i sin produktegenskaper, likt ljusstyrka. Dessa är då satta utifrån vad som är teknisk möjligt med ljusstyrka och kontrast.

I konsumentsammanhang är det för övrigt uteslutande 8-bitar-ish-paneler som används. All konsumentteknik adresserar 10 bitar genom någon form av halvtonsmönster och dither, oftast då FRC i olika former.

Jovisst, det fyller ett syfte. Att en TV kan ta emot 1080p och visa det är ju en funktion. Problemet är ju att det marknadsförs vilseledande, och det är ju inte allmänhetens fel, utan PR avdelningens fel. Just HD-ready säger ju ingenting om hur en skärm visar upp bilden, mao värdelös för vi förutsätter att en TV kan ta emot signalerna från... vad man nu kopplar in den till.
Det blir ju samma sak med HDR (High Dynamic Range) som vi förutsätter beskriver att det inte bara är "high range" utan också "dynamisk". Grejen med HDR på displayer är ju att vi kommer förbi 8 bitar och kan använda mer än 255ish nivåer för en färg. Att man då använder trick för att få 8 bitar att se ut som HDR är ju lagomt kul. Visst, det är ju ganska coolt att det funkar, men det är ju inte riktig HDR, det är fortfarande 8 bitar. Mao, visst, skärmen är kompatibel , men i slutänden så är det fortfarande en 8 bitars display.
*suck*

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lordsqueak: Ingen certifiering eller klassning av den här sorten – oavsett teknik – beskriver kvalitet. Handlar enbart om att definiera grundläggande kriterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Lordsqueak: Ingen certifiering eller klassning av den här sorten – oavsett teknik – beskriver kvalitet. Handlar enbart om att definiera grundläggande kriterier.

Problemet här är ju att de grundläggande kriterierna verkar vara att skärmen har kraftig bakgrundsbelysning. något som inte säger ett skvatt om själva skärmen. Om man inte klagar på sånt så blir det ju aldrig bättre.
Jag vill inte lära mig allt om dithering och bitdjup och olika tips och tricks, jag vill att en skärm beskrivs ärligt lixom. Men nu är det som det är, och genom åren så har man fått läsa på för att klura ut vad som egentligen menas när dom säger [XXX]. Inte för att jag har något emot att läsa på och lära mig, men för att det ska behövas när man köper en skärm. För mig som kund,, så känns det ju lagomt kul att läsa vad du precis skrev. En märkning är ju liksom till för att kunden enkelt ska kunna köpa rätt skärm. ¨\_=)_/¨

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lordsqueak: Det kommer av ganska självklara skäl aldrig komma en objektiv certifiering av resultats- och kvalitetsnivå för produkter. Utan alla sådana här certifieringar handlar alltid att säkra att grundläggande funktioner och tekniska kriterier uppfylls, något som alltid är en oklarhet kring olika produkter så fort ny teknik introduceras.

Likväl läser jag samma sak om och om igen år efter år: det klagas över att certifieringarna saknar förmåga att beskriva kvalitetsnivå. Fast det har från första början aldrig funnits någon avsikt att beskriva kvalitet med de här certifieringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Lordsqueak: Det kommer av ganska självklara skäl aldrig komma en objektiv certifiering av resultats- och kvalitetsnivå för produkter. Utan alla sådana här certifieringar handlar alltid att säkra att grundläggande funktioner och tekniska kriterier uppfylls, något som alltid är en oklarhet kring olika produkter så fort ny teknik introduceras.

Likväl läser jag samma sak om och om igen år efter år: det klagas över att certifieringarna saknar förmåga att beskriva kvalitetsnivå. Fast det har från första början aldrig funnits någon avsikt att beskriva kvalitet med de här certifieringarna.

Tja, 8 bitar är ju 8 bitar liksom, har inget med subjektivitet att göra. (du skrev objektivitet, men jag fattar vad du menar) Vad jag menar är ju att 8 bitar endast räcker till att beskriva 256 ljusnivåer, för,, 8 bitar liksom. Det tycker jag verkar vara ett tekniskt kriterie för HDR, att den ska ha tillräckligt med bitar för att faktiskt vara Dynamisk. Sen är det ju iofs coolt att man kan få det att funka med dithering och andra tricks, men det är ju liksom som en emulerad eHDR, jag skulle inte ha något emot att det varufördes som det. Jaja, jag ger upp.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lordsqueak: Som skrivet hittar du inte många konsumenttekniker som kan ge en komplett 10 bitars nyansteckning direkt i panelen. Alla bygger sin 10-bitarskapacitet på dithertekniker likt FRC och halvtonsmönster. Vissa bättre än andra.