Har du problem med svarta skärmar/krascher med Radeon RX 5000-serien?

Permalänk
Inaktiv

Hoppas de återkallar alla kort eller löser detta, är ju inte bra när över 40% har problem.

Jag skickade tillbaka mitt på öppet köp efter allt strul.

Permalänk

Fast Lane löste INTE problemet helt

Skrev i ett tidigare inlägg att jag inte haft några svarta skärmar sen jag installerade senaste previewen av Win 10.
Det stämmer tyvärr inte längre. Fick svart skärm som inte återhämtade sig.
Höll på med en import i Solidworks, krashade efter ca 1,5 timmes import av modell. Surt!

Dock har jag spelat ett antal timmar utan några problem.

Permalänk
Medlem

Video gällande problem med drivrutiner för Radeon RX 5000 serien av Hardware Unboxed

I deras enkät så svarade 48% av alla AMD användare att de har haft eller har problem med sina drivrutiner jämfört med Nvidia 22% ca 45000 personer svarade på deras enkät.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@Anders9110:
Skulle verkligen vilja veta, av alla som har problem, sitter de på Ryzen bygge eller Intel bygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Anders9110:
Skulle verkligen vilja veta, av alla som har problem, sitter de på Ryzen bygge eller Intel bygge?

Det besvaras inte i enkäten men oavsett system så är det inte bra att så pass många har problem med drivrutinerna.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@Anders9110:
Vilket är synd, nästan alla reviewers etc använder Intel setups för tester, eller setups med flera skärmar etc där grafikkorten aldrig går ned i idle. Eller övriga inställningar som förhindrar att kortet går ned i prestanda eller att PCI-E länkhastigheten aldrig ändras.

Instabiliteten framkommer inte vid last, snarare vid idle/2D clock states.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Hoppas de återkallar alla kort eller löser detta, är ju inte bra när över 40% har problem.

Jag skickade tillbaka mitt på öppet köp efter allt strul.

Måste ju vara 40% av alla kort pga en omröstning på Swec... Verkliga siffran på fel som inte går att åtgärda genom lite ominstallationer/pillande ligger antagligen lägre än antalet 2080 kort som hade defekta minnen.

Såg precis att Inet hade en hel hög med 5700 XT som fyndvaror, plockade hem ett under veckan, fungerar felfritt.

Gissar på att det personer som är helt inkapabla till felsökning som skickat tillbaka dem, kanske till och med hade gamla Windows builds, en hel hög med påinstallarede drivrutiner osv osv.

Bara kolla på Reddit så ser man att de flesta fall går att lösa väldigt enkelt, förutom de som är hårdvarurelaterade som t.ex. Asus Strix helt värdelösa byggkvalité och andra kort som kräver extra värmekuddar/brickor, men de fungerar oftast ändå om än med lägre hastighet pga värmen.

Permalänk
Medlem

Jag och min kollega får Svartskärm när vi kör med Enchated sync på *vet ej vad den heter på svenska* men när vi stänger av det funka det felfritt för oss båda. dock måste man se till att denna inställning blir global och inte bara på ett spel.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Måste ju vara 40% av alla kort pga en omröstning på Swec... Verkliga siffran på fel som inte går att åtgärda genom lite ominstallationer/pillande ligger antagligen lägre än antalet 2080 kort som hade defekta minnen.

Såg precis att Inet hade en hel hög med 5700 XT som fyndvaror, plockade hem ett under veckan, fungerar felfritt.

Gissar på att det personer som är helt inkapabla till felsökning som skickat tillbaka dem, kanske till och med hade gamla Windows builds, en hel hög med påinstallarede drivrutiner osv osv.

Bara kolla på Reddit så ser man att de flesta fall går att lösa väldigt enkelt, förutom de som är hårdvarurelaterade som t.ex. Asus Strix helt värdelösa byggkvalité och andra kort som kräver extra värmekuddar/brickor, men de fungerar oftast ändå om än med lägre hastighet pga värmen.

Nu har ju amd deklarerat det under "kända brister" i varje drivrutinsrelease under en längre tid så helt ogrundat är det inte. Någonstans måste man dra en gräns för vad en konsument förväntas reda ut själv. Det som skadar mest är ju berättelser från folk som säger sig mer eller mindre ha kastbytt till nvidia och haft en problemfri upplevelse direkt. Många av oss är småbarnsföräldrar med väldigt begränsad fritid, för egen del har jag kanske 2 timmar per vecka att lägga på datorn och den tiden ska inte gå till felsökning. Funkar det inte så röstar jag med fötterna, den som löser problemet åt mig får mina pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Nu har ju amd deklarerat det under "kända brister" i varje drivrutinsrelease under en längre tid så helt ogrundat är det inte. Någonstans måste man dra en gräns för vad en konsument förväntas reda ut själv. Det som skadar mest är ju berättelser från folk som säger sig mer eller mindre ha kastbytt till nvidia och haft en problemfri upplevelse direkt. Många av oss är småbarnsföräldrar med väldigt begränsad fritid, för egen del har jag kanske 2 timmar per vecka att lägga på datorn och den tiden ska inte gå till felsökning. Funkar det inte så röstar jag med fötterna, den som löser problemet åt mig får mina pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag nämnde så finns det vissa scenarion där man helt enkelt har otur eller valt fel tillverkare, vissa av dem har helt urusla kylare och vissa kylare är mer för synens skull än för att kyla kortet, bara det ger korten ett dåligt rykte, tar inte länge att hitta dem med enkel sökning var som helst.

Har sett flera trådar i stil med, "fungerar inte, startar om sig", när man ger tips så har de testat "allt" och inom några timmar så har de bytt till Nvidias motsvarighet och allt fungerar, när man försöker hjälpa så får man en bild av att de testat installera om Radeon Software och inget mer.

Kan säga att det nästan aldrig är problemfritt, även när man byter från AMD till ett annat AMD eller Nvidia -> Nvidia, kan råka ut för massor av skumma fel, inklusive de som nämnts här.

Använder man lite tid ( vi snackar inte dagar utan 1-2 timmar ) och förbereder sig och eller frågar om hjälp så brukar man kunna lösa det innan problemet uppstår, t.ex. DDU finns av ett väldigt bra skäl, varken AMDs/Nvidias avinstallerare fungerar som de ska.

Har man inte 1-2 timmar, så ska man nog vända sig till något färdigt paket spelar ingen roll vilken komponent vi snackar om i datorn.

Skrivet av Mr[M]:

Jag och min kollega får Svartskärm när vi kör med Enchated sync på *vet ej vad den heter på svenska* men när vi stänger av det funka det felfritt för oss båda. dock måste man se till att denna inställning blir global och inte bara på ett spel.

Har ni aktiverat det själv?

Körde själv en ren installation och då var den inaktiverad som standard.

Mest nyfiken då jag sett flera som sagt att enhanced sync inte fungerar som det ska, ser inte poängen med enhanced sync, tar hellre tearing än att V-sync slår på när det är utanför FreeSync-intervallet.

Permalänk
Medlem

Har testat köra utan "Förbättrad synkronisering" nu, och till min stora förvåning har jag klarat mig utan en enda svart skärm!
Håller tummarna att det fortsätter.

Permalänk
Medlem

En sak som förundrar mig lite. Ett par youtubers jag följer har pratat om problemen, men de har inte upplevt dem själva. De kör ju dock sina på ganska rena system utan massa extra program som vanliga svenssons har. Typ discord, winrar, virusprogram etc. Det hade varit intressant att ta 50 pers med problem och göra en helt clean windows install och se om problemen kvarstår. Tänker typ att det enda man installerar är spelklienten som steam. Detta ska ju självfallet inte behövas göras, men fortfarande intressant.

Permalänk
Avstängd

Weird

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Som jag nämnde så finns det vissa scenarion där man helt enkelt har otur eller valt fel tillverkare, vissa av dem har helt urusla kylare och vissa kylare är mer för synens skull än för att kyla kortet, bara det ger korten ett dåligt rykte, tar inte länge att hitta dem med enkel sökning var som helst.

Har sett flera trådar i stil med, "fungerar inte, startar om sig", när man ger tips så har de testat "allt" och inom några timmar så har de bytt till Nvidias motsvarighet och allt fungerar, när man försöker hjälpa så får man en bild av att de testat installera om Radeon Software och inget mer.

Kan säga att det nästan aldrig är problemfritt, även när man byter från AMD till ett annat AMD eller Nvidia -> Nvidia, kan råka ut för massor av skumma fel, inklusive de som nämnts här.

Använder man lite tid ( vi snackar inte dagar utan 1-2 timmar ) och förbereder sig och eller frågar om hjälp så brukar man kunna lösa det innan problemet uppstår, t.ex. DDU finns av ett väldigt bra skäl, varken AMDs/Nvidias avinstallerare fungerar som de ska.

Har man inte 1-2 timmar, så ska man nog vända sig till något färdigt paket spelar ingen roll vilken komponent vi snackar om i datorn.

Har ni aktiverat det själv?

Körde själv en ren installation och då var den inaktiverad som standard.

Mest nyfiken då jag sett flera som sagt att enhanced sync inte fungerar som det ska, ser inte poängen med enhanced sync, tar hellre tearing än att V-sync slår på när det är utanför FreeSync-intervallet.

vet ej om det var på i starten men tror det är för jag valde gaming profilen, Esport profilen stänger dock av det såg jag

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaskfe:

Har testat köra utan "Förbättrad synkronisering" nu, och till min stora förvåning har jag klarat mig utan en enda svart skärm!
Håller tummarna att det fortsätter.

Skrivet av Mr[M]:

vet ej om det var på i starten men tror det är för jag valde gaming profilen, Esport profilen stänger dock av det såg jag

Aktiverade det igår för skojs skull, av alla spel jag har så fick jag bara problem med World of Warships.

World of warships kraschar efter 10 sekunder inne i spelet, varje gång... Man får en sån där C64 laddningsruta typ och sen svart skärm men spelet körs i bakgrunden.

Men Enhanced Sync ska man inte köra oavsett, hellre satsa på att hålla sig inom FreeSync-intervallet för bästa upplevelse, V-sync är pesten.

Permalänk
Medlem

Jag har mindre problem men mycket mindre än tidigare. Att göra "Frabriksåterställning" och/eller DDU när man installerar en ny version av drivrutinen hjälper mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Aktiverade det igår för skojs skull, av alla spel jag har så fick jag bara problem med World of Warships.

World of warships kraschar efter 10 sekunder inne i spelet, varje gång... Man får en sån där C64 laddningsruta typ och sen svart skärm men spelet körs i bakgrunden.

Men Enhanced Sync ska man inte köra oavsett, hellre satsa på att hålla sig inom FreeSync-intervallet för bästa upplevelse, V-sync är pesten.

Jag fattar inte varför de inte bara ’dubbelpumpar’ frames när man är under intervallet (skicka samma bild x gånger med högre framerate tills nästa är klar), om man går under 48 kan dom väl skicka alla frames dubbelt och köra strax under 96 istället? Känns inte som att det vore omöjligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag fattar inte varför de inte bara ’dubbelpumpar’ frames när man är under intervallet (skicka samma bild x gånger med högre framerate tills nästa är klar), om man går under 48 kan dom väl skicka alla frames dubbelt och köra strax under 96 istället? Känns inte som att det vore omöjligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ska dubbla antalet frames så vill du ju optimalt halvera "längden" på varje frame- du har ju ändå bara en sekund att fylla upp. Vad som då händer är att du där du normalt (vid 48fps) skulle ha en 20,83ms lång frame så får du isället två stycken identiska 10.41ms långa frames, vilket du inte lär märka någon riktig skillnad på. Kör du din skärm i 144hz men har bara 48FPS till exempel så händer detta ju redan, typ, den är inte svart två tredjedelar av tiden utan visar samma frames tills den får en ny- problemet är att den kan få en ny frame mitt i en refresh vilket resulterar i tearing då bilden byts halvvägs genom.

Lustigt nog är det som kan förbättra upplevelsen vid låga FPS är just att tvinga skärmen att anpassa sig efter framerate och ge en lägre refresh rate, alltså att skärmen bara uppdaterar när det finns en ny frame att visa, vilket är vad Freesync och GSYNC gör.

Min gamla TV från typ 2007 har på pappret 200hz eller något, går ej att mata den med något annat än 60hz då den inte faktiskt har bandbredd för det, den bara duplicerar frames. Nog kändes det mer bekvämt för ögonen när man spelade Xbox i 30FPS då det flimrade mycket mindre än på en gammal CRT som gick i faktiska 30hz, men framerate blir densamma.

EDIT: Hoppas jag inte mansplainar för mycket där, men har själv tänkt samma tanke förut och kommit fram till att det inte borde göra någon skillnad

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Om du ska dubbla antalet frames så vill du ju optimalt halvera "längden" på varje frame- du har ju ändå bara en sekund att fylla upp. Vad som då händer är att du där du normalt (vid 48fps) skulle ha en 20,83ms lång frame så får du isället två stycken identiska 10.41ms långa frames, vilket du inte lär märka någon riktig skillnad på. Kör du din skärm i 144hz men har bara 48FPS till exempel så händer detta ju redan, typ, den är inte svart två tredjedelar av tiden utan visar samma frames tills den får en ny- problemet är att den kan få en ny frame mitt i en refresh vilket resulterar i tearing då bilden byts halvvägs genom.

Lustigt nog är det som kan förbättra upplevelsen vid låga FPS är just att tvinga skärmen att anpassa sig efter framerate och ge en lägre refresh rate, alltså att skärmen bara uppdaterar när det finns en ny frame att visa, vilket är vad Freesync och GSYNC gör.

Min gamla TV från typ 2007 har på pappret 200hz eller något, går ej att mata den med något annat än 60hz då den inte faktiskt har bandbredd för det, den bara duplicerar frames. Nog kändes det mer bekvämt för ögonen när man spelade Xbox i 30FPS då det flimrade mycket mindre än på en gammal CRT som gick i faktiska 30hz, men framerate blir densamma.

EDIT: Hoppas jag inte mansplainar för mycket där, men har själv tänkt samma tanke förut och kommit fram till att det inte borde göra någon skillnad

Det gör skillnad för om du skickar frames mer sällan än 48 FPS så stannar skärmen vid 48 ändå för att den inte kan drivas lägre än så, då får du tearing eller så slår drivrutinen på vsync (detta kallar amd enhanced sync). Drivrutinen borde istället så fort framerate är under 60 börja skicka dubbla frames men i hastigheten 120 så det inte syns någon skillnad men när den går under 48 renderade bilder så skickas fortfarande över 90 bilder och skärmen förtsätter drivas i ett intervall den tycker om. När man går under 40 FPS kan man sedan tredubbla frames och så vidare så länge man orkar.

Samma borde gälla när man passerar 120 hz uppåt om man vill, annars får man tearing även i den änden av spektrat, men där kanske vsync är en bättre eller tillräckligt bra lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Pinging @laxpudding

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Video gällande problem med drivrutiner för Radeon RX 5000 serien av Hardware Unboxed

I deras enkät så svarade 48% av alla AMD användare att de har haft eller har problem med sina drivrutiner jämfört med Nvidia 22% ca 45000 personer svarade på deras enkät.

https://www.youtube.com/watch?v=1uynVO4ZXl0&t=4s

Känns tragikomiskt när AMD för snart ett år sedan slog på trumman för detta: MD touts driver stability on the back of new test report

https://techreport.com/news/33908/amd-touts-driver-stability-...

Fick själv krasch med svart skärm igen häromdagen under Apex Legends. Hade Discord + Origin igång i bakgrunden (vilket ju ska kunna vara en källa till problemet), men inget annat. Har stängt av alla AMDs specialfunktioner för ”input lag” m.m. Hjälper inte. Har även läst om folk som installerat om Windows helt utan förbättring.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det gör skillnad för om du skickar frames mer sällan än 48 FPS så stannar skärmen vid 48 ändå för att den inte kan drivas lägre än så, då får du tearing eller så slår drivrutinen på vsync (detta kallar amd enhanced sync). Drivrutinen borde istället så fort framerate är under 60 börja skicka dubbla frames men i hastigheten 120 så det inte syns någon skillnad men när den går under 48 renderade bilder så skickas fortfarande över 90 bilder och skärmen förtsätter drivas i ett intervall den tycker om. När man går under 40 FPS kan man sedan tredubbla frames och så vidare så länge man orkar.

Samma borde gälla när man passerar 120 hz uppåt om man vill, annars får man tearing även i den änden av spektrat, men där kanske vsync är en bättre eller tillräckligt bra lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Pinging @laxpudding

Ah, vänta, pratar vi om medan man kör med freesync på då alltså?
Såvitt jag vet så slår enhanced sync av Vsync när FPS < Refresh för att undvika den höga latensen man får av Vsync, men slår på Vsync när man är över för att undvika tearing.

LFC gör väl typ vad du beskriver men... jag tror enbart att detta täcker spannet upp till 48Hz?

Har inte själv testat det hela då jag aldrig kör spel i så låga FPS, men har en C32HG70QQ som ska ha stöd för LFC så kan köra lite supersampling eller forcera 4k och testa det hela senare.

@laxpudding skrev så här i recension av C32HG70QQ:

Ultimate Engine-läget med sitt 48–144 Hz är betydligt mer användbart eftersom effekten av adaptiv synk blir som tydligast när bildfrekvensen närmar sig 60 fps och däromkring. Det är då V-Sync ger som tydligast hackighet i flytet och V-Sync avstängt ger som tydligast tearing-fenomen vilket bryter sönder grafiken. Spannet räcker också till Low Framerate Compensation (LFC) där låga frekvenser under Freesync-gränsen hanteras genom att bildrutor repeteras tills den totala bildfrekvensen ligger inom spannet.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Ah, vänta, pratar vi om medan man kör med freesync på då alltså?
Såvitt jag vet så slår enhanced sync av Vsync när FPS < Refresh för att undvika den höga latensen man får av Vsync, men slår på Vsync när man är över för att undvika tearing.

LFC gör väl typ vad du beskriver men... jag tror enbart att detta täcker spannet upp till 48Hz?

Har inte själv testat det hela då jag aldrig kör spel i så låga FPS, men har en C32HG70QQ som ska ha stöd för LFC så kan köra lite supersampling eller forcera 4k och testa det hela senare.

@laxpudding skrev så här i recension av C32HG70QQ:

Ultimate Engine-läget med sitt 48–144 Hz är betydligt mer användbart eftersom effekten av adaptiv synk blir som tydligast när bildfrekvensen närmar sig 60 fps och däromkring. Det är då V-Sync ger som tydligast hackighet i flytet och V-Sync avstängt ger som tydligast tearing-fenomen vilket bryter sönder grafiken. Spannet räcker också till Low Framerate Compensation (LFC) där låga frekvenser under Freesync-gränsen hanteras genom att bildrutor repeteras tills den totala bildfrekvensen ligger inom spannet.

LFC låter precis som det jag vill ha! Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är även intressant att veta andelen som har problem som har Windows "Kina licens" eller riktig MS nyckel.

Permalänk
Bildexpert 📺

@medbor: Har varit borta ett par dagar så inte hängt med i diskussionerna. Så bara lite snabbt

LFC, low framerate compensation är det som AMD adderat till Freesync och som Nvidia använder vid G-Sync Compatible/VESA – samt motsvarande "alltid_funnits_där_så_inget_eget_namn"-funktion med G-Sync-modul.

Med LFC på en skärm med 48 Hz som lägsta synk kommer grafikkortet under 48 FPS att repetera bilden på dubbla frekvensen så att 34 FPS återger med en panelfrekvens 68 Hz. Syftet handlar mer om att undvika problemen med panelen vid låga frekvenser, särskilt flimmer. Men också att mjuka upp övergången in-och-ut ur synkspannet. Alla skärmar är dock inte så bra på LFC.

Utan LFC kommer under 48 FPS innebära att panelen stannar på 48 Hz och då kommer traditionell v-sync on/off att kicka in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@medbor: Har varit borta ett par dagar så inte hängt med i diskussionerna. Så bara lite snabbt

LFC, low framerate compensation är det som AMD adderat till Freesync och som Nvidia använder vid G-Sync Compatible/VESA – samt motsvarande "alltid_funnits_där_så_inget_eget_namn"-funktion med G-Sync-modul.

Med LFC på en skärm med 48 Hz som lägsta synk kommer grafikkortet under 48 FPS att repetera bilden på dubbla frekvensen så att 34 FPS återger med en panelfrekvens 68 Hz. Syftet handlar mer om att undvika problemen med panelen vid låga frekvenser, särskilt flimmer. Men också att mjuka upp övergången in-och-ut ur synkspannet. Alla skärmar är dock inte så bra på LFC.

Utan LFC kommer under 48 FPS innebära att panelen stannar på 48 Hz och då kommer traditionell v-sync on/off att kicka in.

Finns det då ens en poäng att prata om ett fungerande spann med hårda gränser? Om det fungerar fint med lfc i alla skärmar, eller är det separat från standarden?

Ps: du behöver inte usäkta dig, ni på redaktionen har väl vanliga liv och jag går ofta många dagar utan sweclockers

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@medbor: LFC varierar enormt med hur väl det fungerar. Även om skärmen har LFC kan den ändå ha problem med frekvenser när den nedre gränsen med flimmer men också hack och ryck förekommer när man pendlar precis på gränsen. Inte alla paneler verkar gilla att pendla. Från 48–55 FPS/Hz för att flera gånger i sekunden ändra till 80–94 Hz när LFC kickar igång på 40–47 FPS. Då kan man ironiskt nog få bättre flyt ifall man konstant ligger under 48 FPS och låter LFC jobba hela tiden på den dubbla panelfrekvensen,

En väl fungerande skärm har en sömlös övergång tack vare LFC. Min erfarenhet är att det är en minoritet som gör det lika konsekvent som G-syncmodulskärmar. Så man får testa sig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@medbor: LFC varierar enormt med hur väl det fungerar. Även om skärmen har LFC kan den ändå ha problem med frekvenser när den nedre gränsen med flimmer men också hack och ryck förekommer när man pendlar precis på gränsen. Inte alla paneler verkar gilla att pendla. Från 48–55 FPS/Hz för att flera gånger i sekunden ändra till 80–94 Hz när LFC kickar igång på 40–47 FPS. Då kan man ironiskt nog få bättre flyt ifall man konstant ligger under 48 FPS och låter LFC jobba hela tiden på den dubbla panelfrekvensen,

En väl fungerande skärm har en sömlös övergång tack vare LFC. Min erfarenhet är att det är en minoritet som gör det lika konsekvent som G-syncmodulskärmar. Så man får testa sig fram.

Känns ju dumt av dem att köra så hård gräns. Om frekvensen dippar under 55 kanske man kan börja dubblera och när den går upp över 70 slutar man, då behöver inte skärmen hoppa så mycket... ska det vara så svårt att göra bra grejer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns ju dumt av dem att köra så hård gräns. Om frekvensen dippar under 55 kanske man kan börja dubblera och när den går upp över 70 slutar man, då behöver inte skärmen hoppa så mycket... ska det vara så svårt att göra bra grejer?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns väl säkert en bra anledning att nvidia påtvingar en relativt högpresterande FPGA som kostar ett par tusen uppåt för varje äkta GSYNC-skärm, för prispressade Freesync-skärmar är det väl kanske inte lika motiverande att slänga in dyr hårdvara för att hantera största möjliga spann när det är en funktion som väldigt få sannolikt verkligen behöver.

Tidiga demos av GSYNC gjordes på en ASUS VG248QE som Nvidia stoppat in en sådan här eller variation därav plus (enligt anandtech) möjligen ett modifierat eller egentuvecklat PCB för att driva skärmen, och det var redan en kompetent 144Hz skärm, så helt enkelt är det nog inte att bara köra adaptive sync.

Spelar du så ofta i under 55?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

ska det vara så svårt att göra bra grejer?

Förmodligen inte allt för svårt. Men det blir dyrare att verkligen lägga tid på att säkra kvalitet. Vilket då riskerar att säljer färre pga av högre slutpris. Och skärmar är en marknad där folk viktar hundralappar.

Permalänk

@str8forthakill:

Ryzen här och väldigt mycket BSoD's.