Använda ASUS router som nätverkskort?

Permalänk
Medlem

Använda ASUS router som nätverkskort?

Ja, jag undrar alltså om jag kan använda en ASUS RT-AC66U som nätverkskort till en stationär dator som inte har något wifi-kort.

Jag vet att Wifi-kort bara kostar några hundringar men jag har en router liggande här så varför inte använda den om det går?

Efter lite googling funderar jag på om "Media bridge" är det jag letar efter? Någon som är haj på nätverk som kan hjälpa mig?

Tanken är alltså att router 2 ska ansluta till router 1 via 5 Ghz wifi och sedan ska en stationär dator (och varför inte även en Android TV-enhet som också står där?) kunna anslutas till router 2 via Ethernet. Jag vill inte ha fler trådlösa nätverk igång från router 2, alltså ingen repeater, utan det ska gå via Ethernet från router 2 till datorn.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Hulle:
Ja det är Media Bridge som du skall sätta upp den som.
Den kan då ta emot och sända via Wifi till din Router.
Sedan kan man ansluta valfritt antal prylar till LAN portarna på den.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Tack, men det slapp jag.

Skrivet av Prelatur:

@Hulle:
Ja det är Media Bridge som du skall sätta upp den som.
Den kan då ta emot och sända via Wifi till din Router.
Sedan kan man ansluta valfritt antal prylar till LAN portarna på den.

Ja, tack fick det att funka!

Nu är nästa underliga problem att router 2 bara ser mitt 2,4 Ghz-nätverk och inte 5 Ghz-nätverket (som mobilen och andra enheter precis bredvid ser)...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."