Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Analysverktyg för IIS-loggar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

Analysverktyg för IIS-loggar?

Nån som kan rekommendera ett bra logganalysverktyg för IIS-loggar? Jag vill kunna se tendenser över tid på dygnet, när anropades vissa sidor som mest, vilka tidpunkter kom flest fel osv.
Jag har googlat febrilt men inte hittat nått som fixat detta.
Förr fanns nått verktyg som hette WebTrends men det verkar inte finnas kvar.
Tips någon? Extra pluspoäng för gratisverktyg. 😊

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS Geforce GTX1050TI 4GB Cerberus | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 10
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, AppleTV 4K, Synology NAS DS918+ (12GBG), iPhoneXS 64GB, LG 55UH664V,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

MS har ett verktyg som är gratis, LogParser, och det finns färdiga mallar för just IIS-loggar vad jag minns. Jag använde ett GUI till den som dock inte var gratis, men trialversionen räckte för min del. LogParserLizard. Då fick man ett gränssnitt liknande SQL Server Management Studio, och man söker i loggarna med typ SQL kommandon. Sen kan man exportera till exempelvis en riktig SQL databas för analys och behandling om det krävs, eller säkert Excel och liknande också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2015

Graylog kanske?

I'm not having a glass of wine, I'm having six! It's called a tasting and it's classy!
[ [ MSI X470 Gaming Pro Carbon ⦿ Ryzen 3600 ⦿ Dark Rock Pro 4 ⦿ G.Skill Flare X 3200MHz CL14 (2x8GB) ⦿ Intel 660p M.2 1 TB ⦿ ASUS 1070 ROG Strix Gaming ⦿ Corsair RM750X ⦿ Define C TG ⦿ Corsair LL120 x3 ⦿ Corsair LL140 x2 ] ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av snajk:

MS har ett verktyg som är gratis, LogParser, och det finns färdiga mallar för just IIS-loggar vad jag minns. Jag använde ett GUI till den som dock inte var gratis, men trialversionen räckte för min del. LogParserLizard. Då fick man ett gränssnitt liknande SQL Server Management Studio, och man söker i loggarna med typ SQL kommandon. Sen kan man exportera till exempelvis en riktig SQL databas för analys och behandling om det krävs, eller säkert Excel och liknande också.

Inte riktigt sugen på att knacka SQL-kommandon är jag rädd...

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS Geforce GTX1050TI 4GB Cerberus | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 10
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, AppleTV 4K, Synology NAS DS918+ (12GBG), iPhoneXS 64GB, LG 55UH664V,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av oRBIT2002:

Har inte själv hunnit prova men detta ser ut som ett GUI till LP
https://gallery.technet.microsoft.com/office/Log-Parser-Studi...

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av oRBIT2002:

Det medföljer en hel del mer eller mindre färdiga snippets med lizard. Ett gäng för iis bland annat.