Svensk handel varnar för produktbrist till följd av coronaviruset

Permalänk
Medlem

Tack för det alla ekonomer som säger att lager är en kostnad istället för en tillgång. Med lager så är man inte påverkad på samma sätt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Renoverar hemma och får inte tag på rätt eluttag från Kina. Lite trist. 😬

Inget nytt att det är en risk att lägga alla ägg i samma korg gällande var saker produceras. Men många glömmer att mycket av råmaterialet finns nära fabrikerna också. Så även en svensk fabrik hade ju fått problem om leveranser av olja och ädelmetaller upphör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moton:

Det är såhär det blir när man bara står på ett ben. Kan inte förstå att detta ska få bli ett problem i denna tid vi lever. Nästan som att hela världen bara kör på och hoppas på det bästa, så länge det är billigt såklart.

Många här på Swec får nog ta en sväng till skampålen då det beställs prylar (skräp) från wish och liknande bara för att det faktiskt är billigt. Saker man egetligen inte behöver men det kostade bara några hundralappar😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För övrigt gäller samma sak faktiskt även för matbutiker. För en del är det här en viktig statussymbol i Sverige också. Norge är typ tvärt om här - inte en statussymbol alls.ICA som är störst i Sverige med mer lyxiga matbutiker har helt givit upp i Norge för det konceptet funkar inte. Billigt duger gott där och norrmännen väljer lågprismatkedjorna.
Men här är det så viktigt att en del till och med använder just butiksval så som "att handla på lidl" som en referenspunkt för när något är "okreddigt". Det säger en del om statusfrågan för oss Svenskar för val av matbutiker alltså.

Just Lidl använde ju det i en reklam för några år sen skämtsamt med ett visst mått av sanning och med språklig tvist.

Där mannen frågar från vilken slaktare köttet är inköpt och frun svarar "von Lidl".

https://www.youtube.com/watch?v=rcunHi1QXos

typo
Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

@Söderbäck: Den uppfattning jag har är att Thailand är ett land dit många åker för att hämta fruar, köpa sex, och framförallt för att det är billigt (vilket kombinerat gör det till "B" enligt mig). Även 2500 kr tycker jag låter billigt men då har jag som sagt var knappt rest något. Var på Kreta när jag var 12 år, vilket säkert oxå var B på sin tid. Var i Spanien när jag var 5 år (minns ingenting av den resan).

Kanarieöarna, Mallorca eller någon fin plats i Spanien känner jag låter schysst, eller så är det jag som har tittat för mycket på Jönssonligan! Brasilien låter riktigt exotiskt, Egypten låter riktigt historiskt och Japan låter riktigt kulturellt (men visst, då har vi oxå "Soaplands" där, haha).

Det är en försvinnade liten del som gör sånt och en fördom som är svår att bli av med verkar det som (det finns fler prostituerade per capita i Tyskland kan jag tillägga, finns lagliga bordeller där också). Att "hämta" en fru låter också illa, är det någon skillnad om man "hämtar" sin fru från t.ex Göteborg till Stockholm? Eller hänger det mest på etnicitet och fördomar om det?

Tycker själv Europa är ok, åker dit ibland, men t.ex Asien är något helt annat, man måste nog själv ha åkt till ett mer exotiskt land för att förstå hur annorlunda det är jämfört med ett land i väst.

P.s Jag kan lova dig att om du åker till Japan kommer du nog inte se ett "Soapland" ens, du kommer vara helt upptagen med den fascinerande kulturen och maten.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Mycket bra, då kanske vi konsumerar mindre vilket jag är för.

Är på en teknikintresserad sida och vill att man konsumerar mindre

Ironi

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Herregud. 2% dödlighet på viruset. Ebola ligger på 75%

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Hur kommer du fram till två procent? Det tar ju förmodligen upp till två veckor tills man dör av lunginflammationen.

Här är uppdaterad statistik:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Om du för enkelhetens skull tar Deaths / (Recovered + Deaths) får man istället 21.5% dödlighet. Detta är också mer i nivåer med SARS och MERS som är jämförbara.

Det betyder istället att om en familj blir smittad så avlider i genomsnitt en person.

Permalänk
Medlem

Själv är jag mest orolig för mitt sinande kaffeförråd. Väldigt svårt att få saker levererade här i Kina nu. Innan brukade det ta 2-3 dagar oavsett var i landet man köpte varan från.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Vem här tror att coronaviruset är en konspiration och EGENTLIGEN så handlar det om att kontrollera marknaden för komponenter? Typ likt vad de har gjort med RAM minnen flera gånger redan. Tsunami, bränder i fabriker och nu coronavirus...

Nej, av med foliehatten... (-_-")

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cnohall:

Själv är jag mest orolig för mitt sinande kaffeförråd. Väldigt svårt att få saker levererade här i Kina nu. Innan brukade det ta 2-3 dagar oavsett var i landet man köpte varan från.

Finns väl koffeintabletter på apotek? Då slipper du utsättningssymptom (eng. withdrawal).

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Tur att det är coronaviruset och inte carlbergsviruset. Då hade det nog varit det bästa viruset i världen.

Jag tänker då inte skaffa mig coronaviruset, utan väntar på att det släpps ett rejält mörkt portervirus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

Är på en teknikintresserad sida och vill att man konsumerar mindre

Ironi

Man behöver ju inte överkonsumera för att man gillar teknik, man kan ju fortfarande gilla att läsa om ny teknik och inte köpa nytt varje år

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ureet:

Jag tänker då inte skaffa mig coronaviruset, utan väntar på att det släpps ett rejält mörkt portervirus.

Själv vill jag ha nått starkare, destillerat virus blandat med god läsk

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Det är en försvinnade liten del som gör sånt och en fördom som är svår att bli av med verkar det som (det finns fler prostituerade per capita i Tyskland kan jag tillägga, finns lagliga bordeller där också). Att "hämta" en fru låter också illa, är det någon skillnad om man "hämtar" sin fru från t.ex Göteborg till Stockholm? Eller hänger det mest på etnicitet och fördomar om det?

Tycker själv Europa är ok, åker dit ibland, men t.ex Asien är något helt annat, man måste nog själv ha åkt till ett mer exotiskt land för att förstå hur annorlunda det är jämfört med ett land i väst.

P.s Jag kan lova dig att om du åker till Japan kommer du nog inte se ett "Soapland" ens, du kommer vara helt upptagen med den fascinerande kulturen och maten.

Mhmm, många tror att alla Thailändare är desperata fattiga som gör vad som helst bara man viftar med sedlar...sjukt trångsynt!! Visst finns det dom som är det men många av dom har integritet. De är bara i sämre ekonomisk ställning så klart de lättare lockas av rika att göra dumma saker...lite medmänsklighet räcker långt!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Tack för det alla ekonomer som säger att lager är en kostnad istället för en tillgång. Med lager så är man inte påverkad på samma sätt.

Teknik är tyvärr väldigt dålig att lagra, folk vill ha de senaste produkterna och inte 2-3 år gammalt "skräp". Möbler och vitvaror är sånt man kan lagra

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Renoverar hemma och får inte tag på rätt eluttag från Kina. Lite trist. 😬

Inget nytt att det är en risk att lägga alla ägg i samma korg gällande var saker produceras. Men många glömmer att mycket av råmaterialet finns nära fabrikerna också. Så även en svensk fabrik hade ju fått problem om leveranser av olja och ädelmetaller upphör.

Skickades från m.sweclockers.com

*Jordartsmetaller

Därför EU borde sätta mer press på Kina och sätta upp tullar så och kräva att de höjer levnadsstandarden för fabriksarbetare innan de sänks, så kan vi konkurrera

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Bland min vänneskrets har jag dock sett väldigt många som hyllat honom på wechat, främst kineser.

Håller med dig. Weibo var också full av hyllningar några dagar sen. Men man måste kunna läsa hanzi för att förstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Många här på Swec får nog ta en sväng till skampålen då det beställs prylar (skräp) från wish och liknande bara för att det faktiskt är billigt. Saker man egetligen inte behöver men det kostade bara några hundralappar😀

Ofta är det bra att kunna beställa saker direkt från kina om det är det ända stället det finns att köpa på.
Men du kan ju också räkna antalet komponenter på t.ex ett grafikkort. Även om du lyckas dra igång produktionen för nästa nya produkt så måste du vara säker på att ha alla komponenter hemma eller hålla tummarna för att fabriken som gör en av dom inte är stängd för tillfället...

Komponentbristen de senaste åren har inte varit på avancerade cpu'er eller specialkretsar utan berott till stor del på kostnadspress och lean production där vanliga saker som motstånd kanske till slut bara tillverkas på en enda fabrik... De ekonomiska förutsättningarna för att bygga en ny fabrik för att tillverka något som kostar bråkdelen av ett öre finns helt enkelt inte, men risken med att vara beroende på en enda tillverkare är ganska stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Herregud. 2% dödlighet på viruset. Ebola ligger på 75%

Vanlig säsongsinfluensa har ca 0.05% dödlighet. Ett annat problem med det nya viruset är andelen som blir allvarligt sjuka, vilket verkar vara 15-20%.

Jag hoppas vi slipper få reda på vad det hade gjort med vår akutsjukvård här i Sverige (och virusets dödlighet).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pacc:

Ofta är det bra att kunna beställa saker direkt från kina om det är det ända stället det finns att köpa på.
Men du kan ju också räkna antalet komponenter på t.ex ett grafikkort. Även om du lyckas dra igång produktionen för nästa nya produkt så måste du vara säker på att ha alla komponenter hemma eller hålla tummarna för att fabriken som gör en av dom inte är stängd för tillfället...

Komponentbristen de senaste åren har inte varit på avancerade cpu'er eller specialkretsar utan berott till stor del på kostnadspress och lean production där vanliga saker som motstånd kanske till slut bara tillverkas på en enda fabrik... De ekonomiska förutsättningarna för att bygga en ny fabrik för att tillverka något som kostar bråkdelen av ett öre finns helt enkelt inte, men risken med att vara beroende på en enda tillverkare är ganska stor.

Som du säger så är det mycke av sakerna som endast går att köpa från Kina men många av sakerna köps just för att det ändå var så billigt och är det skit så gör det inget, ska bara leka och testa lite med prylen och sen går den till skräplådan innan den tio år senare går till återvinning.

Absolut, har koll på detta också då jag som sagt jobbar med produkter som ibland tillverkas i en del asiatiska länder. För ett år sen var det kaos på plastmarkanden då Kina ville in på en större marknad och den asiatiska plasten inte var tillräckligt bra eller godkänd så de dammsög den europeiska marknaden efter plast. Priserna stack upp och tillgången försämrades kan man väl säga. Detta jag säljer är produkter som kräver en viss kvalitet och inte McDonalds leksaker där vad som helst funkar.

Det har som du säger också varit kris på resistormarknaden och kondensatorer var ett helvete att få tag på ett tag för de stora tillverkarna så det är inget nytt problem att det är materialbrist och det kommer vi få oftare och oftare då tekniken går framåt i högre tempo och samma resistor inte används lika länge utan byts ut till nästa generation av produkterna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mel:

Lägg ner Kina. Alla vet ju att de bästa grejorna görs och ska göras i Japan. Ta bort lite svensk fjantskatt tillägg och priserna blir detsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi säger så...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du tycker alltså att det är bra när livsnödvändig medicin fattas också? Medicinteknisk utrustning? Kina är en mycket stor tillverkare av även detta.

Inte för att vara sån... men... ibland kan det behövas något rejält omskakande för att folk ska vakna.

Tyvärr lär väl detta inte hjälpa något heller.

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Tack, tänkte inte på det. Ska testa det. Har redan blivit lite halvt avvand. Trappat ner för att förrådet ska hålla längre. Begränsar mig till ett par koppar per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Teknik är tyvärr väldigt dålig att lagra, folk vill ha de senaste produkterna och inte 2-3 år gammalt "skräp". Möbler och vitvaror är sånt man kan lagra

Minnen har vi legat ett bra tag på ddr4... och intel har ju lyckats sälja samma cpu rätt många år nu men grejen är att man inte ens ligger med 1 månad lager utan helst skall det vara ett lager som är kortare än en vecka.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Minnen har vi legat ett bra tag på ddr4... och intel har ju lyckats sälja samma cpu rätt många år nu men grejen är att man inte ens ligger med 1 månad lager utan helst skall det vara ett lager som är kortare än en vecka.

Mm, lager kostar att ha, bättre att ha monetära lager än materiella lager Då får vi kunder lida, men vi kunder kan ju lagra materiella ting så vi inte behöver köpa när det krisar till sig Säg inte som spanjoren, mañana mañana.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cnohall:

@Esseboy: Tack, tänkte inte på det. Ska testa det. Har redan blivit lite halvt avvand. Trappat ner för att förrådet ska hålla längre. Begränsar mig till ett par koppar per dag.

Kom ihåg att du kommer att känna dig lite extra trött, så det är viktigt att sova mycket så kroppen inte får en chock

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zarkov2:

Vanlig säsongsinfluensa har ca 0.05% dödlighet. Ett annat problem med det nya viruset är andelen som blir allvarligt sjuka, vilket verkar vara 15-20%.

Jag hoppas vi slipper få reda på vad det hade gjort med vår akutsjukvård här i Sverige (och virusets dödlighet).

I Sverige vågar man ju knappt se varan i ögonen, så torde inte spridas så lätt här

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Tack för omtanken och tipsen. Sovit rätt mycket på senaste. Inte så mycket att göra. Det mesta är inställt. Även om det är rätt jobbigt att vara instängt mer eller mindre, så uppskattar jag chansen att kunna vila och göra det man i vanliga fall inte har tid med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

I Sverige vågar man ju knappt se varan i ögonen

Nu låter det som att du pratar om varor. Du menar förstås "varaner".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cnohall:

@Esseboy: Tack för omtanken och tipsen. Sovit rätt mycket på senaste. Inte så mycket att göra. Det mesta är inställt. Även om det är rätt jobbigt att vara instängt mer eller mindre, så uppskattar jag chansen att kunna vila och göra det man i vanliga fall inte har tid med.

Måste nog vara rätt märkligt när stökiga Kina går ned till skölpaddetakt Rätt stor kontrast jämför med "bussines as usual"

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...