Livslängden på mobilspel

Permalänk
Hedersmedlem

Livslängden på mobilspel

Dessa betraktelser började med att jag inte lyckades få in Civilization Revolution på min iPhone. Jag köpte spelet 2015 och någon gång har spelet försvunnit. Jag gissar i samband med byte av telefon när jag flyttat allt till en ny. Numera är spelet borttaget från App Store.

För det första noterar jag att spel har blivit dyrare. Civilization Revolution kostade mig 22kr när jag köpte det 2015. Uppföljaren kostar 59kr. Civilization VI kostar 239kr!!

Kombinera detta med att det tydligen inte är någon fara att tala om för kunden att hen inte längre kan ladda ner sitt spel om hen skulle behöva det. Civilization Revolution togs bort från App Store 2016. Jag gissar att det är liknande problem på Android. Jag vet att man kan komma runt detta om man har apk-filen, men då kommer en hel räcka nya frågor kring om man lagligen kan komma åt den filen osv.

Utav alla spel jag köpt till PC är det väldigt få som slutat fungera helt. Visst finns det några onlinespel som upphört, men det är inte många i min samling. Vissa spel jag har som har väldigt aggressiva kopieringsskydd har till och med tillverkaren själv släppt patchar som plockar bort kopieringsskyddet för att det inte funkar.

På mobilplattformen verkar det helt ok att helt sonika plocka bort produkter som användarna faktiskt köpt utan att lämna den minsta kompensation. Det får mig inte precis att vilja köpa nya mobilspel. Hur länge får jag ha Civilization VI?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Pressmeddelandet om detta finns här:

https://support.2k.com/hc/en-us/articles/226498608-iOS-Titles-Being-Removed-From-App-Store-

Så vitt jag vet så skall det man köpt på app store finnas kvar under "mina köp" någonstans. Även om de tagits bort från app store för nya köp.
Står även så i pressmeddelandet.

Please note, we are only removing these from the Apple App Store, so any customers who have previously bought the games will still have access to the content they purchased.

Edit, såg att det stod lite mer
You will still be able to play these titles if you have purchased them previously and will be able to download the titles from the iTunes store under the "Purchased" tab in iTunes.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur länge får jag ha Civilization VI?

Tills dem tar bort spelet antar jag?

Riktigt trist att dem gör så mot kunder men är väl så det funkar antar jag när det är en Digital Produkt?
Edit: Ser svaret ovan glöm det jag sagt

Permalänk
Medlem

Vill du köra, eller kan du ens köra en mobilapp som inte uppdaterats på 4-5 år? Säkerhetskopior får du alltid ta av datorprogram, men så vida du inte tänkt behålla en telefon/surfplatta på gammal programvara så tror jag det ändå är stor risk att det inte lirar, och om det lirade hade det varit ett stort säkerhetsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Dessa betraktelser började med att jag inte lyckades få in Civilization Revolution på min iPhone. Jag köpte spelet 2015 och någon gång har spelet försvunnit. Jag gissar i samband med byte av telefon när jag flyttat allt till en ny. Numera är spelet borttaget från App Store.

För det första noterar jag att spel har blivit dyrare. Civilization Revolution kostade mig 22kr när jag köpte det 2015. Uppföljaren kostar 59kr. Civilization VI kostar 239kr!!

Kombinera detta med att det tydligen inte är någon fara att tala om för kunden att hen inte längre kan ladda ner sitt spel om hen skulle behöva det. Civilization Revolution togs bort från App Store 2016. Jag gissar att det är liknande problem på Android. Jag vet att man kan komma runt detta om man har apk-filen, men då kommer en hel räcka nya frågor kring om man lagligen kan komma åt den filen osv.

Utav alla spel jag köpt till PC är det väldigt få som slutat fungera helt. Visst finns det några onlinespel som upphört, men det är inte många i min samling. Vissa spel jag har som har väldigt aggressiva kopieringsskydd har till och med tillverkaren själv släppt patchar som plockar bort kopieringsskyddet för att det inte funkar.

På mobilplattformen verkar det helt ok att helt sonika plocka bort produkter som användarna faktiskt köpt utan att lämna den minsta kompensation. Det får mig inte precis att vilja köpa nya mobilspel. Hur länge får jag ha Civilization VI?

Om man tittar på vad som sades angående borttagandet av Civ Revolution från appstore så verkar det ju vara (från https://support.2k.com/hc/en-us/articles/226498608-iOS-Titles...- ):

Citat:

We'll be removing the following games from the Apple App Store globally. Please note, these titles will no longer be supported and compatibility with future iOS updates isn't guaranteed

...

You will still be able to play these titles if you have purchased them previously and will be able to download the titles from the iTunes store under the "Purchased" tab in iTunes.

Så jag misstänker att om du inte kan ladda ned spelet öht (inte ens i listan med köpta appar) så kan det nog handla om att du har en inkompatibel Ios-version (och att de, precis som de indikerade, ej har uppdaterad spelet mer).

Det där blir ju lite lurigt, om det nu handlar om övergiven mjukvara som senare blivit inkompatibel med nyare OS-versioner. Kan man kräva att utvecklaren ska underhålla mjukvaran för alltid? Förmodligen inte.

På just den här punkten så blir det eventuellt mer en fråga om baksidan av nedlåsta plattformar än specifikt att mobilspel tänjer på gränserna (vilket de ju absolut gör inom områden som tveksamma betalmodeller, osv).

Tekniska kompatibilitetsproblem finns ju definitivt även på t.ex. Windows (PC), men den stora skillnaden är att användarna där iaf har viss möjlighet att klura ut egna lösningar, oberoende av om utvecklaren är intresserad av att fortsätta att underhålla mjukvaran.
(Massor av gamla spel som fått och är mer eller mindre beroende av användarskapade modifikationer för att få spelet att fortsätta att fungera.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag är lite mer insatt än de mesta och ca varje halvår dyker det upp något nytt krav på appar som gör att gamla versioner inte längre kommer finnas tillgängliga på appstore, allt från dåliga versioner av stödbibliotek, krav på nya betalmodeller, nya 64-bit arkitekturen, förbud mot 32-bit appar i ios13, nya ios versioner och annat. Tyvärr kommer ett spel ha en inledande peak med försäljning och är det inte prenumeration kommer det troligen vara för dyrt att underhålla eller helt behöva bygga om saker enligt ovan. Lägg till det att appen säljs med engångsbetalning och att de är beroende av externa bibliotek och annat som de inte kan styra eller ändra själva. Hatar att det är så, men tyvärr har idag appstore inget framtidssäkert krav eller alternativ för kunden. Många appar som blir hängande efter första fungerande versionen, med kanske någon bugfix, när nästa xcode kommer eller annat blir det ibland veckor med jobb bara för att få koden att köra igen om det ens går, då börjar de säkert på nästa spel istället och hopps den tiden är bättre investerad. Ett spel som kostar flera hundra kommer dock troligen ha en längre tid med support. Säljer man dock för några tusen i veckan kan ju inte ens en utvecklare sitta med det, då kommer det snabbt dö.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det står att man ska kunna ladda ner spelet genom att leta upp det under Purchased fliken, men där hittar jag det inte.

Just detta spelet kan man spela offline och utan att den behöver ha tillgång till några delade grejer på telefonen, så jag ser inte hur det skulle kunna vara en säkerhetsrisk. Men så klart så kan det vara så att det inte funkar med något i en ny version av iOS. Det är ju lite ett annat problem. Hade det varit så att jag kunde ladda ner det men att det vägrade starta så hade jag nog haft lite lättare för att ta det.

Jag förväntar mig att om jag köper något, oavsett pris, så kan jag fortsätta använda det jag köpt. Om utvecklaren vill sluta supporta det jag köpt så får de göra det på ett snyggt sätt. Tillhandahålla senaste versionen, ge rabatt på uppdaterad produkt om det inte går att tillhandahålla eller i sista hand ge pengarna tillbaka. Går tillverkaren i konkurs eller lägger ner sin verksamhet på molnplattformen så är det ju inte mycket man kan göra, men 2k fortsätter ju sälja spel till iOS.

Jag skrev och frågade dem hur jag skulle kunna installera spelet som det står att man ska kunna. Få se vad de svarar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Jag är lite mer insatt än de mesta och ca varje halvår dyker det upp något nytt krav på appar som gör att gamla versioner inte längre kommer finnas tillgängliga på appstore, allt från dåliga versioner av stödbibliotek, krav på nya betalmodeller, nya 64-bit arkitekturen, förbud mot 32-bit appar i ios13, nya ios versioner och annat. Tyvärr kommer ett spel ha en inledande peak med försäljning och är det inte prenumeration kommer det troligen vara för dyrt att underhålla eller helt behöva bygga om saker enligt ovan. Lägg till det att appen säljs med engångsbetalning och att de är beroende av externa bibliotek och annat som de inte kan styra eller ändra själva. Hatar att det är så, men tyvärr har idag appstore inget framtidssäkert krav eller alternativ för kunden. Många appar som blir hängande efter första fungerande versionen, med kanske någon bugfix, när nästa xcode kommer eller annat blir det ibland veckor med jobb bara för att få koden att köra igen om det ens går, då börjar de säkert på nästa spel istället och hopps den tiden är bättre investerad. Ett spel som kostar flera hundra kommer dock troligen ha en längre tid med support. Säljer man dock för några tusen i veckan kan ju inte ens en utvecklare sitta med det, då kommer det snabbt dö.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag känner till detta och det gör även 2k. Så jag förväntar mig att detta är något de tar in i sin affärsmodell. Just nu verkar deras synsätt vara att kunden får ta smällen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag känner till detta och det gör även 2k. Så jag förväntar mig att detta är något de tar in i sin affärsmodell. Just nu verkar deras synsätt vara att kunden får ta smällen.

Enklast så tyvärr. Tråkigt för entusiaster och väldigt problematiskt för de som vill bevara saker för framtiden (museum och sånt). Apple har ganska mycket med problemet att göra dock. Nästan alla android apk-filer finns ju spridda på nätet och kan enkelt köras i en emulator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Min poäng är väl lite att 22kr är billigt. Jag kan köpa att ett spel för 22kr kanske slutar fungera någon dag. 59kr är väl också ganska ok, men nu när jag kollade så tänker jag att man skulle köpa Civilization VI istället. Men hur länge kommer jag då att få behålla det? Och var går gränsen för hur mycket det får kosta innan det ska vara "för evigt"?

Grejen med att man kan hitta apk-filer tar jag utanför detta som jag skrev i början. Jag kan garantera att 2k inte stödjer att du installerar Civilization Revolution från apk. Det är en gråzon. Jag vill inte vara i en gråzon om jag köpt något.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Min poäng är väl lite att 22kr är billigt. Jag kan köpa att ett spel för 22kr kanske slutar fungera någon dag. 59kr är väl också ganska ok, men nu när jag kollade så tänker jag att man skulle köpa Civilization VI istället. Men hur länge kommer jag då att få behålla det? Och var går gränsen för hur mycket det får kosta innan det ska vara "för evigt"?

Grejen med att man kan hitta apk-filer tar jag utanför detta som jag skrev i början. Jag kan garantera att 2k inte stödjer att du installerar Civilization Revolution från apk. Det är en gråzon. Jag vill inte vara i en gråzon om jag köpt något.

Apk är dock nästan bara android, inte lika enkelt på iphone.

Jag är allvarligt förvånad att detta inte blivit en större grej, men vi apple-användare kanske är en stor skock med ’sheep’ ändå som litar på argument om säkerhet och sånt? Måste ju komma en reaktion nån gång tänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det står att man ska kunna ladda ner spelet genom att leta upp det under Purchased fliken, men där hittar jag det inte.

Just detta spelet kan man spela offline och utan att den behöver ha tillgång till några delade grejer på telefonen, så jag ser inte hur det skulle kunna vara en säkerhetsrisk. Men så klart så kan det vara så att det inte funkar med något i en ny version av iOS. Det är ju lite ett annat problem. Hade det varit så att jag kunde ladda ner det men att det vägrade starta så hade jag nog haft lite lättare för att ta det.

Jag förväntar mig att om jag köper något, oavsett pris, så kan jag fortsätta använda det jag köpt. Om utvecklaren vill sluta supporta det jag köpt så får de göra det på ett snyggt sätt. Tillhandahålla senaste versionen, ge rabatt på uppdaterad produkt om det inte går att tillhandahålla eller i sista hand ge pengarna tillbaka. Går tillverkaren i konkurs eller lägger ner sin verksamhet på molnplattformen så är det ju inte mycket man kan göra, men 2k fortsätter ju sälja spel till iOS.

Jag skrev och frågade dem hur jag skulle kunna installera spelet som det står att man ska kunna. Få se vad de svarar.

Varför skulle du hitta appar som inte går att köra på ditt OS? I ditt fall kan det mycket väl dyka upp på en iOS 9.x/10-pryl.

Självklart kan det fortfarande vara en säkerhetsrisk, sårbarheter kan utnyttjas av malware.

Permalänk
Medlem

Spännande diskussion, jag är väldigt intresserad av vad de svarar på ditt mail @giplet!

Personligen avskyr jag att så mycket går över till prenumerationer nuförtiden (både till PC och mobila enheter), men samtidigt så förstår jag att det är subscriptions och in-app köp som håller väldigt många appar vid liv.

Nu börjar jag undra om jag har kvar allt man grindat sig till i Clash of Clans som man inte öppnat på ett par år. Vet att jag hade någon tusenlapp av värde i in-app credits där om inte mer... *skäms över att ha lagt på tok för mycket pengar på mobilspel*

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro