Permalänk

USB över Ethernet

Hej, jag är mitt i ett studiobygge och skulle vilja ha USB mellan väggarna, och jag har redan installerat Cat6-kablar i väggen. Jag hörde att det fanns USB över Ethernet, men hur funkar det?

Jag vill ha en enhet som kopplas in till datorn för att tex starta/stoppa min DAW (musikredigeringsprogram).
Räcker det med en USB-enhet i ena änden, eller måste den anslutas i USB uttaget i datorn också? Eller är det nätverksuttaget där som tar emot signalen?

Permalänk
Medlem

LTT har videos där de kör bild och usb på långa sladdar i huset, men jag var ganska säker på att det var thunderbolt de bytte till för att det inte fungerade bra nog. Det går också att sätta upp en dator i varje ände och köra nätverkskommunikation. Usb-anslutna nätverkskort har ju funnits länge, men tvärt om är inte en standard. Men cat6 har väl tillräckligt med ledare för att köra usb om man vill med en hemmagjord adapter USB-RJ45 och en tvärt om i andra änden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har använt USB över CAT6 för att komma åt USB-prylar en bra bit från datorn. Då handlade det om aktiv förlängning, en pryl i vardera ände av CAT6-kabeln som konverterade signalen. För ansluten USB-pryl och datorn var det alltså som helt vanlig USB. Funkade problemfritt för mig.

Jag har ingen praktisk erfarenhet av lösningar som går över nätverk, någon annan kan säkert fylla i där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det behöver inte vara RJ45, jag använder hellre USB i varje ände. Men räcker det med att bara ändra kontakten utan att förstärka signalen då? Det handlar om ca 11-12 m nätverkskabel som jag helt enkelt vill använda som USB då.

Permalänk
Rekordmedlem

Usb över "cat kabel" innebär att du använder kabeln och inte nätverk, det kräver 2 omvandlare, en i vardera änden på kabeln.
Usb över ip innebär att det går över nätverk och inte kräver en dedikerad kabel.
Tänk också på bandbredden eller kanske mer specifikt bristen på den, billiga lösningar lär inte stödja usb 3 och väljer du usb över ip så kommer latensen att öka vilket kanske påverkar om du ska ha det för en studio.
Jag hade valt usb över fiber om jag haft krav på usb 3 och i praktiken opåverkad latens.
https://www.direktronik.se/direktronik/Kommunikation-Datacent...

Med en liten brasklapp om att du kanske inte behöver ha en bra lösning som klarar full bandbredd bara för en fjärrkontroll utan det kanske funkar med en aktiv usb förlängningskabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja, problemet är att kablarna är dragna i väggar/genom taket redan och jag undviker gärna att riva upp panel (även om det är skruvat och faktiskt till viss mån skulle vara möjligt).

Jag har en 24 kanaler 3-ledare för mic/line ledare och 2 st ethernet kablar.
Jag ska bara använda det i dom situationer då jag spelar in mig själv, tex trummor och befinner mig i andra rummet.
Så latency spelar ingen roll, jag kommer bara att använda enheten för att trycka på start, stopp, record osv. Inget som kräver låg latency mao.

Det verkar vara mer vanligt med USB än Ethernet, iallafall i den låga prisklass jag spekulerar i.
Då borde jag alltså klara mig med 2 x USB > Ethernet adaptrar i varje ände och använda denna 12m kabel som USB-kabel?
Finns det svarta vägguttag att tillgå någonstans? Min tanke är att dra en extra kabel i flexröret om det finns utrymme, och montera fasta USB-uttag på väggen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Ja, problemet är att kablarna är dragna i väggar/genom taket redan och jag undviker gärna att riva upp panel (även om det är skruvat och faktiskt till viss mån skulle vara möjligt).

Jag har en 24 kanaler 3-ledare för mic/line ledare och 2 st ethernet kablar.
Jag ska bara använda det i dom situationer då jag spelar in mig själv, tex trummor och befinner mig i andra rummet.
Så latency spelar ingen roll, jag kommer bara att använda enheten för att trycka på start, stopp, record osv. Inget som kräver låg latency mao.

Det verkar vara mer vanligt med USB än Ethernet, iallafall i den låga prisklass jag spekulerar i.
Då borde jag alltså klara mig med 2 x USB > Ethernet adaptrar i varje ände och använda denna 12m kabel som USB-kabel?
Finns det svarta vägguttag att tillgå någonstans? Min tanke är att dra en extra kabel i flexröret om det finns utrymme, och montera fasta USB-uttag på väggen.

Funkar det inte med fjärrstyrning av datorn i stället ? Du kan ju i så fall klara dig med bara en Androidenhet eller om man vill ha en riktig desktop ta RPI.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag testade att dra ner tangentbord och mus från dator genom korskoppling till vardagsrum med två st. adapters, men det övergavs direkt pga fördröjningen som säkert var 2-3 sekunder.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Keystone-system uteslutande till HDMI, USB och RJ45. USB har du denna typen på Kjell (finns billigare på Ebay UK eller DE)
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Sedan har jag kört Malmbergs svarta serie, mestadels de vinklade. De har en snygg finish och enkla att montera för de tior som den kostar.
Rekommenderar att du använder förhöjningsram om djupet i apparatdosan är begränsat eller om du har mer datakabel som kommer ut i samma dosa.
https://www.malmbergs.com/Products/5118838

Jag hade 4 apparatdosar sida vid sida men djupet var inte tillräckligt så jag gjorde en liten träram som skruvades i väggen över dosorna där sedan centrumplattorna i sig skruvades.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

@Lozz: Har fått samma fenomen när kabelarean var alldeles för klen. Datorn tappade USB-enheten och enumrerade om den stup i kvarten vilket upplevdes som fördröjning. Bytte från AWG28 till AWG22 och fungerat finfint sedan dess.

Edit: Jag kör också med en externt matad USB3-hub där ljud, tangentbord och mus kopplas in.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701