Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Mega-bit i Örebro inställt på grund av feldraget nätverk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2009

Mega-bit i Örebro inställt på grund av feldraget nätverk

Ja ni, hur kan det gå så här fel?
Många medlemmar här som får mer fritid i helgen nu?

https://www.gp.se/kultur/kultur-n%C3%B6je/gamingevent-inst%C3...

Den här tråden är länkad till en artikel på framsidan: https://www.sweclockers.com/nyhet/29087-lan-installt-inga-meg...

Så blir det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013

Wow vilken dunder tabbe. Någon lär få det rätt så hett om öronen pga detta kan man nog lungt säga. Att dra det till fel lokal är ju inget som justeras bara sådär.

Main
MOBO: ASUS ROG STRIX B450-I Gaming, CPU: AMD Ryzen 5 3600, RAM: 2x8GB 3000MHz @ 3333MHz, GPU: ASUS GTX1070 Dual OC 8GB, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: CoolerMaster Mastercase 5 PRO, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Obehagligt nära Dig!
Registrerad
Jul 2007

Smidigt skött...

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

Jiiiisses.... you had one job!

Fruktansvärt tråkigt för alla deltagare. Jag hoppas innerligt att detta inte påverkar LAN:et ekonomiskt i framtiden. Det hade varit oerhört tragiskt

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007

Ja det är alltid jobbigt när man "lägger en kabel i fel lokal".

🎮 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [ i5 • 4GB ddr3 • keyboard + pen ]
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930
🖱 → Logitech g603 / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Aha. Någon som kopplat internetsladden till fel hårddisk.

Skickades från m.sweclockers.com

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Tråkigt för de drabbade LANarna annars så tycker jag...

...Hahahaha! Vilken kalkon!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Men vad säger offerten/kontraktet? Ingen leverantör skulle ta ett jobb utan att speca DEMARC?

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 1080 Ti Strix | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Haha, vilket fail!

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborgen
Registrerad
Jul 2001

Nyfiken på vad för kabel och utrustning det rör sig om?
Och att dom inte kunde förlänga den och flytta utrustningen till rätt lokal?
Inte helt lätt att skarva en fiberkabel, men det borde ju vara inom ramarna av möjligt för leverantören tycker man?

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007

Det ser ut att vara en trist situation iaf.

Med tanke på att frågan om betalning för jobbet verkar ha kommit upp så funderar jag på om internetleverantören kanske gjort rätt enligt anvisning - och därför rimligen vill ha betalt. Möjligheten att de fått felaktiga instruktioner finns ju. Och då borde de rimligen få betalt eftersom de har utfört jobb enligt instruktion.

Inte säkert att det ligger på arrangören som förmedlat var dragningen ska göras heller.
Möjligt att det är någon tredjepart som bommat. Exempelvis fastighetsägare.
En part som inte beställt den temporära höghastighetslinan utan bara försett byggarna med platsinfo. Denna part kommer inte få fakturan så de är inte betalningsskyldiga heller.

Men det är bara gissningsar! Jag känner inte till situationen alls. Kan bara tänka mig att det finns försvårande omständigheter på vägen här - må något sätt. Just för att betalningsfrågan om internetdragningen kom upp direkt.

🎮 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [ i5 • 4GB ddr3 • keyboard + pen ]
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930
🖱 → Logitech g603 / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Jag va tvungen att kolla så det inte va 1 April när jag läste orsaken .
Sen tycker man ju att om det är intilligande lokal så borde man väl kunna lösa det med någon fullösning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2014

Wow.. vilken tabbe! Tråkigt förbåde arrangör och deltagare!

AMD Ryzan 3700X | Asus 2070 Super | Asus ROG Strix x470 | 16GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | RM650 | Asus ROG PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Om det är en ’intilligande’ lokal är det väl bara att skarva vidare med en fiberförlängare? Visst lite mer jobb med de har ju flera dagar på sig...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2005

Betyder inte LAN "Local Area Network"? Då behövs väl inget internet eller? Dagens ungdom är så bortskämd...

HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Söderbäck:

Det ser ut att vara en trist situation iaf.

Med tanke på att frågan om betalning för jobbet verkar ha kommit upp så funderar jag på om internetleverantören kanske gjort rätt enligt anvisning - och därför rimligen vill ha betalt. Möjligheten att de fått felaktiga instruktioner finns ju. Och då borde de rimligen få betalt eftersom de har utfört jobb enligt instruktion.

Inte säkert att det ligger på arrangören som förmedlat var dragningen ska göras heller.
Möjligt att det är någon tredjepart som bommat. Exempelvis fastighetsägare.
En part som inte beställt den temporära höghastighetslinan utan bara försett byggarna med platsinfo. Denna part kommer inte få fakturan så de är inte betalningsskyldiga heller.

Men det är bara gissningsar! Jag känner inte till situationen alls. Kan bara tänka mig att det finns försvårande omständigheter på vägen här - må något sätt. Just för att betalningsfrågan om internetdragningen kom upp direkt.

Jag har en del erfarenhet av lan-crew i större sammanhang och vi hade bara frivilliga och ingen som satt heltid. Väldigt lätt att en detalj kan missas då och först sista veckan innan partyt fick vi tillgång till lokalen och upptäckte och fick fixa alla dessa bajsmackor. Detta ser dock ut att vara mer allvarligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018

Någon får en väldigt dålig dag hos dom som drog kabeln, men tänker också på demarc punkten. Hur kunde dom dra så fel?

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | 13TB Lagring| Mitt skrivbord Windows 1909 | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp? Egna skriverier

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av arowe17:

Betyder inte LAN "Local Area Network"? Då behövs väl inget internet eller? Dagens ungdom är så bortskämd...

Trist bara att 83% av alla moderna spel inte går att spela utan internet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av arowe17:

Ja det borde inte vara några problem att fixa spel som går köra offline. Och om man måste kika på nätet kan man använda sin telefonuppkoppling. Men har man betalt för internet så ska man ju få det också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2007

Jag gissar på att det handlar om att Örebro har tre lokaler som heter detsamma dvs. Conventum. Dock för de som är insatta heter de Conventum Arena, Conventum Konferens eller Conventum Kongress. Jag gissar att de blandade ihop lokalerna. Otroligt dumt och onödigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Fasen! Jag som skulle göra ett bra första arbete som Nätverkstekniker...

| i5 - 8600k | Noctua - NH-D15 | Asus - Prime Z370-P | Corsair Vengeance LPX 2x8GB @ 2400 MHz | NVIDIA GeForce GTX 1080 8GB | SeaSonic FOCUS Plus Gold 650W | Fractal Design Meshify C | Crucial - MX500 250GB / Seagate 2TB | AOC - C27G1 | Razer Ornata Chroma | Logitech G900 Chaos Spectrum | Steelseries Arctis 7 | Win 10 Home x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Squallie:

Trist bara att 83% av alla moderna spel inte går att spela utan internet.

Ja men då får man väl som deltagare köpa biljetter till ett WAN och inte ett LAN, eller? Svårt att klaga på arrangören av ett LAN att det inte finns WAN.

(jag hoppas att den humoristiska tonen i mina inlägg går fram till alla som känner sig kränkta och sårade)

HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

Skulle vilja se beställningen, undrar vems fel det var.

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz @14
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix @2.1/12Ghz
Fractal Design Define S(4x BioniX F140mm+1x Noctua NF-A15) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

Riktigt Lanparti. Inget internet dragit. Störningssändare uppsatt för att se till så att ingen kan använda 3G, 4G eller 5G nätverk.
Spel på partyt = utkastad.

Och sedan 10 000st deltagare som sitter och grejar det ena och andra med datorn. Detta hade varit riktigt skoj..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

I lol'ed.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm & ::1
Registrerad
Dec 2019

Ett LAN utan internet är svårt idag, förr satt vi och pressade counter-strike som Half-life mod, bara starta dc++ och dela hl & cstrike! Helt finemang när man inte körde mot internet, utan cdkey! (innan Steam)

Tycker arrangör kunde fixat någon parabol lösning mellan lokaler, upprätta steam cache dump, låta folk spela! Fast samtidigt, hade jag åkt till LAN med dålig ping mot internet idag? Tror inte det, bra gjort att ställa in!

64mb | 32gb | 8gb | 1tb + 4tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av zorkis:

Jag gissar på att det handlar om att Örebro har tre lokaler som heter detsamma dvs. Conventum. Dock för de som är insatta heter de Conventum Arena, Conventum Konferens eller Conventum Kongress. Jag gissar att de blandade ihop lokalerna. Otroligt dumt och onödigt.

skulle också tippa på detta.

men återstår väl att se om de går ut med varför detta hände framöver när det lugnat sig lite.

mina gissningar är att de i kontraktet missat att ange vilken av byggnaderna på tomten fibern skulle in i och bara angett Conventum.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1909Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av zorkis:

Mig veterligen så hade alla lokaler indragen fiber redan för fem år sedan, så vad det är för något som nu har dragits till fel lokal är väldigt oklart.

Om en får spekulera så tror jag att eventet ställdes in snarare beroende på antalet sålda biljetter, om man skall tro på Omnis länkning: "150–200 biljetter har sålts – samtliga får pengarna tillbaka (betallänk) Nerikes Allehanda" (på sidan https://omni.se/gamingevent-i-orebro-stalls-in-saknas-interne.... Har tyvärr inte NA plus så jag kan inte dubbelkolla men det går i linje med vad jag har hört ryktesvägen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2002

Trist att det blivit så.
Hoppas att de får igång det till nästa gång.

^^^
@¿@
o

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014
Skrivet av Gelantious:

Nyfiken på vad för kabel och utrustning det rör sig om?
Och att dom inte kunde förlänga den och flytta utrustningen till rätt lokal?
Inte helt lätt att skarva en fiberkabel, men det borde ju vara inom ramarna av möjligt för leverantören tycker man?

Svetsa en fiberkabel är rätt lätt när du har verktygen för det. I vissa nödfall finns det tom muffar för att skarva.
Detta är helt klart något som borde kunna lösas.

Jag har för många prylar.