Ha en bootloader på USB minne

Permalänk
Medlem

Ha en bootloader på USB minne

Hej
En person som jag känner som jag försöker hjälpa har en Dell T7500 som han försöker installera OS på en M.2 lagring som sitter på ett PCIe adapter.
Problemet är att just denna dator/modell har inte UEFI stöd så den kan inte boota på den adapter. BIOS hittar den men kan inte göra så mycket mer. Windows och även Linux kan hitta den och skriva till den men eftersom BIOS inte har stöd så skulle man kunna köra med en USB minne som har en bootloader som startar M.2.
Jag har gjort så det installerade OS på en SSD och sedan clonade den till M.2 så den har nu ett OS i sig men det gäller då få BIOS att gå från USB till M.2 disken.

Det jag undrar om någon har en bra guide på att göra en bootloader på USB. Jag har tittat på Clover och GRUB men har inte riktigt fått det att fungera på grund av gammal och bristfällig information på guiderna.

Så finns det någon bra guide för dessa eller annan rekommendation på en bootloader jag kan få in i ett USB minne.

Permalänk
Medlem

Den snabbaste och enklaste boot-loadern är LILO. Men den förutsätter att kärnan eller det som skall laddas ligger på äldre typ av filsystem (ext3, fat mm). Med den kan kedjeladda exempelvis en annan bootloader (om de finns på någon synlig HD). Gamla grub version 0 är också enkel att använda på extern USB. Nya grub skall också funka, men min dator har vägrat...)

Permalänk
Medlem

Hmm lite bökigt blir det om windows 10 ligger på en NTFS filsystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Hmm lite bökigt blir det om windows 10 ligger på en NTFS filsystem

Nej, egentligen inte. Titta på chainload, förutsätter att Windows skapat ett boot-rec någonstans. Hur det funkar ihop med efi vet jag inte. Grub v2 klarar ntfs.

Skickades från m.sweclockers.com