Guide: Ta kontroll över synkroniseringen hos LG Ultragear 27GL850

Permalänk
Melding Plague

Guide: Ta kontroll över synkroniseringen hos LG Ultragear 27GL850

SweClockers går igenom hur adaptiv synkronisering fungerar och hur du väljer rätt metod med hjälp av den inbyggda Hz-mätaren i LG Ultragear 27GL850.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Till alla er med OCD. Jag har också en släng OCD, så rätar upp skärmarna så gott det går. Denna är ju en plan och inte krökt skärm som annars får märkliga perspektiv genom ett 20 mm objektiv.

Och det går jättebra att räta upp skärmarna genom kameran. Tills man stöter till dem när man ska sätta sig vid bordet och babbla...

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide som vanligt! @Laxpudding

Suttit och funderat på en till 27"-skärm och vet inte riktigt vilken jag ska välja av dessa 3:
- Asus TUF Gaming VG27AQ
- Lenovo Legion Y27q-20
- LG UltraGear 27GL850

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Försökte aktivera Gsync vesa adaptive på brorsans PB27U med mitt 1060 6Gb precis när den drivrutinen kom men gick inte så bra.
Visade sig att de klargjorde senare att man behövde W10, meeehhhh

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

"Typiskt då när du kliver ovanför panelens frekvens där många föredrar V-Sync avslaget för att hålla så hög frekvens i FPS som möjligt för spelmotorn."

Gäller detta tips enbart för 144Hz eller även 60-75Hz skärmar? Och är det samma sak om FPS är under 48Hz?

Permalänk
Bildexpert 📺

@obadja: Generellt, som som det fungerar i typiska fall. Nu kan effekten variera med skärm och inte minst spelmotorn. Men typisk då.

Säg att du har en GPU och spelmotor som kan nå över 200-300 FPS som exempel och spelar på denna 60 Hz-skärm:

  • V-sync: ON – 60 FPS på 60 Hz. Ingen tearing

  • V-sync: OFF – 200–300 FPS på 60 Hz. Tearing, men sällan märkbar

  • Adaptiv synk: Satt ur spel och effekten ska vara v-sync ON eller OFF beroende på vad du valt.

Eftersom poängen i den typen av spel som når 200+ FPS är att mata spelmotorn med så hög frekvens som möjligt (i FPS) vill man oftast låta just FPS flöda fritt och högt. En annan variant av detta är Nvidia Fast Sync där man kombinerar V-sync: ON och släpper på FPS så mycket som möjligt och kasserar/ignorerar de bildrutor som inte hinner visas.

Så ja, det fungerar likadant med 60 Hz-skärmar som med 144 Hz-skärmar där. Sitter man på en 60 Hz-skärm och spelar spel som flödar i 200+ FPS bör man fundera på en lämpligare skärm.

Ifall du är under 48 FPS, säg 44 FPS som exempel:

  • V-sync: ON – närmaste jämna multipel nedåt, vilket blir 30 FPS för 60 Hz-paneler, 40 FPS för 120/240 Hz-paneler och 36 FPS för 144 Hz-paneler. Hackar till rejält

  • V-sync: OFF - 44 FPS men väldigt tydlig tearing

  • Adaptiv sync med (fungerande) LFC eller G-sync-modul: 44 FPS som repeteras till 88 Hz

  • Adaptiv sync utan LFC: Satt ur spel och effekten ska vara V-sync ON eller OFF beroende på vad du valt.

Kanske var svaret på vad du frågade efter?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: I mitt fall kör jag adaptiv synk mellan 48-75Hz och ställer in inställningarna för att aldrig gå under 48 FPS.
Ligger då omkring 60-90 FPS. Om tearing ej märks runt 200fps, borde jag då köra V-sync: ON om jag ligger precis över 75 FPS (75-90)?
Kan man inte låsa FPS till att aldrig gå över 75 på nått sätt så att man inte får dom här problemen?

Tackar för den utförliga förklaringen!

Permalänk
Medlem

Har precis den skärmen i videon, mycket tacksam för hjälpen med inställningarna. Det var nog främst ljusstyrkan som var en aha-upplevelse för mig. Tyckte inte den höll kvaliteten som jag förväntat mig tills jag insåg att jag hade alldeles för hög ljusstyrka på

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av obadja:

Kan man inte låsa FPS till att aldrig gå över 75 på nått sätt så att man inte får dom här problemen?

Ifall du har spel som inte vinner på högre FPS men är lättdrivna för att de är gamla så kan du med olika medel låsa FPS till ett högsta värde. Slipper grafikkortet jobba i onödan också.

Annars ska v-sync: ON normalt stanna med FPS=panelens högsta frekvens. Vilket man bara får reda på ifall man matchar FPS- och Hertz-mätare.

Permalänk
Medlem

@obadja kolla om du kan låsa fps:en i spelet genom ett kommando. Det går även att låsa i Nvidias drivrutiner om du har Geforce: https://www.ghacks.net/2020/01/06/geforce-driver-441-87-intro...

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du har spel som inte vinner på högre FPS men är lättdrivna för att de är gamla så kan du med olika medel låsa FPS till ett högsta värde. Slipper grafikkortet jobba i onödan också.

Annars ska v-sync: ON normalt stanna med FPS=panelens högsta frekvens. Vilket man bara får reda på ifall man matchar FPS- och Hertz-mätare.

Känns väl bättre att låsa FPS 2-3 fps under Max Refresh istället? Helst i spelet, annars via Nvidia eller RTSS. Då slipper man bieffekter som vsync kan ge.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Eunha: Ja, det är vanlig strategi som flera här i forumet förespråkar.