Omröstning: Vilken av dessa tre lågprofilskylare till Ryzen 3600?

Permalänk

Omröstning: Vilken av dessa tre lågprofilskylare till Ryzen 3600?

Hej!

Monterade igår ihop mitt nya minibygge i en Node 202. Komponenterna består bland annat av Asus B450-I Rog Strix, Ryzen 3600, 16 Gb @3200 Mhz och ett 5700XT. Jag reagerade tidigt på att CPU-fläkten, en Noctua NH-L9A, gick på höga varv och temperaturen i BIOS låg på ca. 59 grader (har även flashat till senaste version av BIOS). Av det jag har kunnat utläsa går Ryzen högt i just temperatur men det känns ändå på tok för högt. Monteringen av ovan nämnda kylare var inte den smidigaste jag varit med om och jag kommer ikväll antingen att montera om eller byta kylare helt och hållet.

Jag har följande kylare till mitt förfogande:

- Noctua NH-L9A
- Cryorig C7 Cu
- Wraith Stealth (stock)

Vilken hade du valt och har du andra tips för att få ner temperaturen?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

59 °C i load eller i idle?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Om du har en Noctua NH-L9A och den ligger på 60 grader i Bios (vilket är typ idle) så låter det väldigt fel. Kan bero på olika anledningar självklart, men kolla så att fläkten faktiskt snurrar och ja, montera om den och kolla samtidigt att du tagit bort potentiell plastskydd under kylaren.

Permalänk
Inaktiv

Jag har varit med om att vissa bios klockar upp processorn en hel del i bios, för att det ska funka så smidigt som möjligt. Jag trodde att jag hade gjort något fel en gång när jag byggde dator åt en vän, då bios visade att cpu-temp var strax under 70°C. Ominstallerade kylpasta och kylare och dubbelkollade så att allt stod rätt till. Testade igen, då hade temperaturen gått ner med 2-3°C men var fortfarande lite över 60°C. Installerade windows, och voila så hade temperaturen gått ner så fort jag kom in i Windows. Tycker därför att du borde testa installera Windows och se vad din "idle"-temp ligger på där.

Permalänk
Skrivet av Vzano:

59 °C i load eller i idle?

Idle!

Permalänk

@anon265474:

Tack! Windows är installerat men får samma temps där, tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Om du har en Noctua NH-L9A och den ligger på 60 grader i Bios (vilket är typ idle) så låter det väldigt fel. Kan bero på olika anledningar självklart, men kolla så att fläkten faktiskt snurrar och ja, montera om den och kolla samtidigt att du tagit bort potentiell plastskydd under kylaren.

Där har du något! Tyckte jag kollade ordentligt men det är inte omöjligt att jag råkat missa ev. plastskydd.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av vviikkttoorr:

Vad ligger processorn på i load?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

noctua aldrig dissapointing, skulle gå med den

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Vad ligger processorn på i load?

Inte kollat än men gör det ikväll!

Permalänk

Så, jag gav Noctuan en chans till och denna gång med Arctic Silver-pasta. Tempen ligger nu mellan 30-50 grader vilket jag förstått är mer normalt. Tack för alla tips och råd!

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Vad ligger processorn på i load?

Vid stresstest i CPU-Z ligger jag på 94 grader. Känns helt galet.