Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Mass Effect-veteran kritiserar Bioware

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Mass Effect-veteran kritiserar Bioware

Författaren bakom de första två Mass Effect-spelen går till ny studio och kritiserar Bioware för att ha blivit för affärsfokuserade.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006

Det känns ju som ett dilemma oavsett bransch - framgång föder fabrik.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

Det är konstigt att marknadsundersökningen inte visade att spelare gillar bra spel...

Skämt-å-sido. Ett bra spel är ett konstverk. Både visuellt och i form av bra story-telling. Det verkar de store studiorna ha glömt bort, lootlådor är inte konst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2009

Klockrent. Det är ungefär så jag känner för spelindustrin i allmänhet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2008

Förvånar mig inte alls med tanke på hur Mass Effect 3 blev mottagen. Ända sedan dess har Bioware presterat sämre och sämre. Väldigt synd över hur EA dödar kreativitet i jakt efter att blidka aktieägarna.

CPU: Intel i7 6700K GPU: Gigabyte GeForce GTX 670 Windforce 3X RAM: Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL14 Mobo: ASUS Z170-A PSU: Corsair 550VX SSD: Samsung 840 EVO 500GB HDD: 1TB Samsung 7200RPM Spinpoint F3 Chassi: Fractal Design R3 OS: Windows 7 Home Premium 64bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Det finns ett spel-företag som har lyckats med konsten att vara både och, CD Projekt.

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av dlq84:

Det är konstigt att marknadsundersökningen inte visade att spelare gillar bra spel...

Skämt-å-sido. Ett bra spel är ett konstverk. Både visuellt och i form av bra story-telling. Det verkar de store studiorna ha glömt bort, lootlådor är inte konst.

Marknadsundersökningar är sällan utan "bias", man ställer frågan i den form man villa ha svaret. Det är få undersökningar som inte är ledande eller färgade i sina frågor.

Sedan kan man också tolka dem valfritt... Det finns många problem med sådana undersökningar, vilket spelföretag knappast är experter på såsom Sifo eller dylika institutioner.

Jag håller helt med artikeln för övrigt, spelindustrin har glömt vad som lockar och gått på breda massan av monetära tråkiga mainstream önskemål.

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av eXpander_:

Det finns ett spel-företag som har lyckats med konsten att vara både och, CD Projekt.

Med Blizzard i färskt minne.

Handlar bara om tid innan fokus skiftar.

Apple Mac mini 2012 (primär desktop)
Apple Mac mini 2012 med Ubuntu server som Plex-server
MacBook Pro 13tum early 2015 (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av iller:

Med Blizzard i färskt minne.

Handlar bara om tid innan fokus skiftar.

Med tiden lär vi få svaret, men jag har känslan av att CD-Projekt inte är Blizzard, och inte kommer bete sig på samma ruttna sätt.

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av eXpander_:

Med tiden lär vi få svaret, men jag har känslan av att CD-Projekt inte är Blizzard, och inte kommer bete sig på samma ruttna sätt.

Nu har jag inte samma aversion mot blizzard som en del andra fått på sista tiden. Har kanske inte varit lika frälst heller för den delen.
Men samma typ av agrument har yttrats även om blizzard en gång i tiden. De är minsann inte som EA - eller de är inte som de andra.

Det går inte att förutsäga hur ett företag har ändrats över tid 20 år framåt riktigt. Nä - inte ens project red ;).

🎮 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [ i5 • 4GB ddr3 • keyboard + pen ]
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930
🖱 → Logitech g603 / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2005

Det är därför många mindre utvecklare/indie-spel bör få så mycket stöd som möjligt. De är bland det sista hoppet vi har, nu när alla dessa giganter faller. Jag har dock fortfarande hopp för att Sony's egna studios kommer fortsätta göra spel de älskar, och jag hoppas att de inte går samma väg som Blizzard nyligen gjort.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Lan:

Marknadsundersökningar är sällan utan "bias", man ställer frågan i den form man villa ha svaret. Det är få undersökningar som inte är ledande eller färgade i sina frågor.

Sedan kan man också tolka dem valfritt... Det finns många problem med sådana undersökningar, vilket spelföretag knappast är experter på såsom Sifo eller dylika institutioner.

Jag håller helt med artikeln för övrigt, spelindustrin har glömt vad som lockar och gått på breda massan av monetära tråkiga mainstream önskemål.

Svaren har också sin bias. Jag är övertygad om att ifall man frågar en stor grupp människor vad de vill ha och levererar exakt det, kommer det bli en värdelös produkt. Lite som när Homer Simpson designar en bil...
https://youtu.be/WPc-VEqBPHI

Det faktumet gör det tyvärr ännu svårare för kreativitet att komma fram. Kreativitet ger ju en rätt tråkig kalkyl. Liksom... Först ska det alltså tas stora risker - göras något nytt och oprövat? Och produktionen kommer bli dyr? Sen struntar vi i marknadsundersökningar och litar istället på ett par passionerade nördar som tycker det är ett coolt koncept?

Jag kan tänka mig att det är rätt svårt att sälja in det till sidenkalsonger och kostymer. Tyvärr innebär det också stagnation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2007

Dessvärre så kommer nog även CDPR drabbas av samma problem, liksom i princip alla utvecklare som når en tillräckligt hög framgångsnivå. Det är väl egentligen oundvikligt så länge som ett företag har ambitioner att bli större, och det gäller inte bara spelindustrin. Aktier säljs ut och investerare kräver avkastning. Företaget blir stort nog för att administrativ personal och chefer måste anställs, främst för deras förmåga att utföra sitt jobb, inte för deras passion för vad företaget gör. Vikten av den enskilda passionerade utvecklarens tankar och åsikter blir mindre viktig, och det är inte eldsjälarna som tar besluten om vad som ska göras. Fokus ändras från att göra den bästa produkten möjligt till att göra en tillräckligt bra produkt till så liten kostnad och maximal vinst som möjligt för att tillfredsställa den anonyma massan aktieägare som kanske inte ens vet vad de investerat i och bryr sig ännu mindre.

Tyvärr är det vägen som vandras i en kapitalistisk ekonomi (och bara för att förtydliga så är det inte ett politiskt uttalande, bara en observation). Till slut handlar det bara om pengar. Man kan skylla på EA eller Blizzard eller vad man nu vill, men bevisligen så går det tillräckligt bra för denna typ av företag för att de inte ska se någon anledning att byta taktik, och det är endast för att tillräckligt många konsumenter finns som kastar pengar på deras produkter, oavsett hur dåliga de är eller hur omoraliskt de beter sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2019

Varför lät han och hans kollegar det hända då? De borde kritisera sig själva.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Numera Malmö (igen)
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av eXpander_:

Det finns ett spel-företag som har lyckats med konsten att vara både och, CD Projekt.

Sant!

CD Projekt Red har exempelvis väldigt livlig och kreativ fantasi när det gäller hur träd rör sig i vinden vacker dag: ORKANVIND SÅ KLART!

*host* *host* Witcher 3 *harkel* *host*

🙃

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | Radeon RX 5700 XT, 8 GB | MacOS 10.15: Samsung 970 EVO Plus, 1 TB | Windows 10: Samsung 850 EVO, 256 GB | Samsung 850 Pro, 512 GB | WD Black, 6 TB | Seagate Barracuda, 8 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs | 2x USB 3.1 (Gen 2) via Sonnet Technologies Allegro USB-C PCIe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Söderbäck:

Nu har jag inte samma aversion mot blizzard som en del andra fått på sista tiden. Har kanske inte varit lika frälst heller för den delen.
Men samma typ av agrument har yttrats även om blizzard en gång i tiden. De är minsann inte som EA - eller de är inte som de andra.

Det går inte att förutsäga hur ett företag har ändrats över tid 20 år framåt riktigt. Nä - inte ens project red ;).

Fast Blizzard var lite annorlunda, sedan kom WoW och tog mycket av allt de gjorde. När Activision sedan tog över började förfallet men tog tid iom deras renommé och att brandet fortfarande var värt något och de försöker ju även nu skydda det med ursäkt-videos mm.
Men kollar man på deras releaser efter är det i min mening bara overwatch, deras enda riktiga nya ip som faktiskt levererat. D3 var bra, efter att de fixat det, SC2 not so much osv.

Håller med om att det inte går att säga vad som sker om 20år, men det var (återigen i min mening) inte fel förut att säga att Blizzard var annorlunda. Problemet är ju dock ofta att eldsjälarna blir gamla och hellre säljer, men just nu skulle jag påstå att Project Red är lite annorlunda.
6 månaders release push istället för att släppa en broken mess, trist bara att gamla konsoler styr men men, hellre delay än att släppa en beta som release.

Skickades från m.sweclockers.com

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Klappa:

Varför lät han och hans kollegar det hända då? De borde kritisera sig själva.

För att han inte var den som bestämde och han kan varit kritisk men ändrar ju inte vad chefen bestämmer?
Vet inte vart du jobbar /jobbat men de flesta har inte jobb där de själva styr inriktning på företaget/arbetsplatsen mm

Skickades från m.sweclockers.com

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Ferrat:

Fast Blizzard var lite annorlunda, sedan kom WoW och tog mycket av allt de gjorde. När Activision sedan tog över började förfallet men tog tid iom deras renommé och att brandet fortfarande var värt något och de försöker ju även nu skydda det med ursäkt-videos mm.
Men kollar man på deras releaser efter är det i min mening bara overwatch, deras enda riktiga nya ip som faktiskt levererat. D3 var bra, efter att de fixat det, SC2 not so much osv.

Håller med om att det inte går att säga vad som sker om 20år, men det var (återigen i min mening) inte fel förut att säga att Blizzard var annorlunda. Problemet är ju dock ofta att eldsjälarna blir gamla och hellre säljer, men just nu skulle jag påstå att Project Red är lite annorlunda.
6 månaders release push istället för att släppa en broken mess, trist bara att gamla konsoler styr men men, hellre delay än att släppa en beta som release.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla företag är annorlunda. Inget är det andra helt likt.
Det är nog ingen som påstår att project red är precis samma företag som blizzard var 1996 ;).

Poängen är snarare att företag som lever länge sällan klarar sig helt från att vara upphöjda till skyarna över riktigt långa tidsspann.

🎮 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [ i5 • 4GB ddr3 • keyboard + pen ]
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930
🖱 → Logitech g603 / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Kul att flera av Bioware-veteranerna landar tillsammans. Får hålla ett öga på dem framöve - det är alldeles för tunt med bra RPGer.

Skrivet av runicgol:

Förvånar mig inte alls med tanke på hur Mass Effect 3 blev mottagen. Ända sedan dess har Bioware presterat sämre och sämre. Väldigt synd över hur EA dödar kreativitet i jakt efter att blidka aktieägarna.

Jag tror att anledningen att Bioware nu kraschar är inte ME3, utan ME2. ME2 är uppenbart spelidén från originalet, men lite avskalad och enklare med mer story-innehåll. Det blev en succé, och sen har Bioware i princip försökt göra om den idén på alla andra spel. DA2 är solklart ett försök att göra samma sak av DA:O - enklare strider och magisystem och en stundtals lite snårig story - och det blev en katastrof. Problemet är att DA2 hade hundra andra fel - återanvända miljöer, en katastrofal kundkontakt efter launch, kort speltid, en story som i sina stycken är rent korkad - och Bioware tänkte att om de fixade de grejerna så skulle det fungera. Bekymret från Bioware är att deras nya upplägg bygger på att storyn är fantastisk, för det finns inget annat där. När storyn inte håller, så blir det ME3 - egentligen helt OK, men de fick inte till landningen riktigt.

Det är också tydligt från de historier som läckt ut att det var DA2 och ME3 som påverkades mest av EA. Sen dess har EA backat för att de inser att de håller på att förstöra Bioware, men det är för sent. Entusiasterna har lämnat för de vill inte göra EA-spel, och de som är kvar gör vad de kan - dvs, inte RPGer. Man har gått från djupa story-baserade RPGer (Baldur's Gate -> DA:O) till Action-RPG (ME2 och 3) och nu en ren loot-shooter (Anthem). Klart att publiken från de gamla spelen inte följer med. Vill de göra loot-shooters så visst, lycka till, men jag tänker inte köpa dem bara för att det står Bioware på dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Klappa:

Varför lät han och hans kollegar det hända då? De borde kritisera sig själva.

Vad ska de anställda på Bioware göra? Arbetsvägra eller flika in arga lappar under dörren hos beställaren EA?
De anställda är utbytbara och är för en stor studio på plats för att göra grovjobbet medan tyckare och tänkare närmare utgivaren bestämmer vartåt projektet lutar, beroende på vad som är hett på marknaden för stunden.

Det är samma skrot även i filmindustrin. Du kan ha en studio ledda av hängivna personer med rätt ambition och kapacitet - men utan kapitalet utgivaren står för blir det inga löner, och då svårt att ro en kommersiell produkt i hamn. Samtidigt som utgivaren vill minimera de ekonomiska riskerna med projekten, vilket leder till styrning ovanifrån som inte sällan ger utslag i en mer slätstruken och/eller ofärdig slutprodukt.

Nog har alla inkopplade med Biowares förfall fått gott om tid för självkritik, reflektion och vardagsvånda. Problemet är inte de anställda - utan en rutten industri.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås, Sverige
Registrerad
Nov 2002

Electronic Arts - Taking the art out of gaming since 1982.

-- FubbHead

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av FubbHead:

Electronic Arts - Taking the art out of gaming since 1982.

Inte sedan fullt så långt tillbaka. En gång i tiden hade även Electronic Arts ett bra rykte och släppte många bra spel och andra program.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Mr.Borka:

Vad ska de anställda på Bioware göra? Arbetsvägra eller flika in arga lappar under dörren hos beställaren EA?
De anställda är utbytbara och är för en stor studio på plats för att göra grovjobbet medan tyckare och tänkare närmare utgivaren bestämmer vartåt projektet lutar, beroende på vad som är hett på marknaden för stunden.

Det är samma skrot även i filmindustrin. Du kan ha en studio ledda av hängivna personer med rätt ambition och kapacitet - men utan kapitalet utgivaren står för blir det inga löner, och då svårt att ro en kommersiell produkt i hamn. Samtidigt som utgivaren vill minimera de ekonomiska riskerna med projekten, vilket leder till styrning ovanifrån som inte sällan ger utslag i en mer slätstruken och/eller ofärdig slutprodukt.

Nog har alla inkopplade med Biowares förfall fått gott om tid för självkritik, reflektion och vardagsvånda. Problemet är inte de anställda - utan en rutten industri.

Håller i stort med.

Dock tycker jag det tål att poängteras att relationen är mer grumlig fallet Bioware eftersom det upplevda förfallet huvudsakligen skett efter att EA köpte dem.
Dvs, de har inte ens en normal utgivar<->utvecklar-relation som kan omförhandlas eller brytas. I deras fall blir det blir ju mer eller mindre utgivarens egna produktion istället.

AMD Ryzen7 3800X || Gigabyte X570 Ultra || Evga GTX 1080Ti || Crucial Ballistix Sport 3200 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || Samsung 960 Pro 1024GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Bör nämnas att Blizzard under större delen av sin livstid har haft en sarlig blandning av ägare. CD Projekt har ju från början kunnat vara självständinga på det sättet då de inte ägs av ett annat bolag (dock inte privatägt) och är både utvecklare (RED) och publisher. Detta har blizzard, vad jag vet aldrid varit.

Dock, är det som nämnts av andra, inget bolag kommer för alltid vara någon gyllene gås.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Sep 2009

Tycker ändå att Nintendo kan lyftas som ett företag som klarat av att balansera framgång med innovation och spelglädje.

Skickades från m.sweclockers.com

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Det som kan nämnas är att BioWare urprungligen grundades av två unga två läkare och några till. Det var ett gäng rätt smarta typer som inte hade mycket erfarenhet av videospel alls. Men de gjorde t.ex. Baldur's Gate för att de ville det, och de var smarta nog att lista ut hur man skulle göra. Mycket trial and error och en del tur med finansiering etc.

https://en.wikipedia.org/wiki/BioWare

Sedan går det ett tag och företaget växer och många av de som är "videospelfans" vill jobba på företaget, dock så är tyvärr inte fans de som alltid blir de bästa utvecklarna eller skriver de bästa historierna.

CD Projekt har t.ex. varit noga med att ha en riktig "hardcore" grupp med författare som har litteraturutbildning från universitet etc. Jag tycker man märker det rätt tydligt när man jämför t.ex. Witcher 3 med Fallout 4. Fallout 4 hade författare som börjat som 3d designers, eller bytt sig till att bli quest writers från att vara concept artists etc. Jag tror inte någon av dom hade en riktig litteratur eller författarutbildning.

Så det som tenderar att hända är att ett dataspelsföretag startas av några smarta, framgångsrika typer, det går bra ett tag, sedan kommer det en massa folk som är "ok" och jobbar där, men de är inte längre supersmarta eller med speciellt stor livserfarenhet att ta från. Så företaget går ner sig, ägarna säljer till t.ex. EA och lämnar, nya personer kommer in som VD etc. Fokus blir på vinstdrivning... några lämnar och startar nya företag... the cycle continues...

Än så länge har CD Projekt och Larian klarat sig bra, de har fortfarande grundarna i bolaget. BioWare är nog förlorat, de ägs ju av EA. Bethesda är på kraftig nedgång, ägs av Zenimax.

Själv så röstar jag med plånboken och köper allt som jag tycker är bra av CD Projekt och Larian.. inte så mycket mer man kan göra. Synd bara att vi troligen aldrig kommer få se ett riktigt bra Mass Effect spel igen så länge som BioWare har det. Kanske... men det är långsökt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av eXpander_:

Det finns ett spel-företag som har lyckats med konsten att vara både och, CD Projekt.

Det är en förhållandevis ung studio med inte så många spel i portföljen. Ge det tid så ska du se att kapitalismen slår till antingen internt eller så kommer en jätte och köper upp dom

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sörmland
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Lan:

Jag håller helt med artikeln för övrigt, spelindustrin har glömt vad som lockar och gått på breda massan av monetära tråkiga mainstream önskemål.

Problemet om man ska vara mainstream istället för unik är ju att man måste vara bäst för att inte vara en blek kopia av allt annat som finns. Konkurrensen måste vara rätt mördande i de segment de flesta spelköparna finns.

Skickades från m.sweclockers.com

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis / Silverstone SX500-LG / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01

Lenovo Ideapad 700-15ISK - i5 6300HQ / GTX 950M 4Gb / 12 Gb DDR4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Bankai:

Det är därför många mindre utvecklare/indie-spel bör få så mycket stöd som möjligt. De är bland det sista hoppet vi har, nu när alla dessa giganter faller. Jag har dock fortfarande hopp för att Sony's egna studios kommer fortsätta göra spel de älskar, och jag hoppas att de inte går samma väg som Blizzard nyligen gjort.

Ja de spel vi älskar gjordes av indie studios....innan de blev företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 3700x @ auto, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Feb 2018
Skrivet av Lan:

Marknadsundersökningar är sällan utan "bias", man ställer frågan i den form man villa ha svaret. Det är få undersökningar som inte är ledande eller färgade i sina frågor.

Sedan kan man också tolka dem valfritt... Det finns många problem med sådana undersökningar, vilket spelföretag knappast är experter på såsom Sifo eller dylika institutioner.

Jag håller helt med artikeln för övrigt, spelindustrin har glömt vad som lockar och gått på breda massan av monetära tråkiga mainstream önskemål.

Problemet är väl att marknadsundersökningar riktar sig till dom som köper spel, typ pojkar i 12-13 års åldern. Då dom inte vet vad dom vill ha blir det halvdanna spel med lite substans och mycket filler då alla spel ska klara 300 timmar +

Skickades från m.sweclockers.com