Vita sträck framkommer slumpvist med jämna mellanrum på skärmen

Permalänk

Vita sträck framkommer slumpvist med jämna mellanrum på skärmen

Hej, jag har precis byggt ihop en ny dator och behöver hjälp med ett underligt problem.
Då och då framkommer en och annan vit sträng av olika längder på skärmen från höger till vänster. De uppkommer från någon gång i minuten till ett dussintals. De visar sig i spel såväl som på skrivbordet.

Två gånger i spel har skärmen också blivit helt svart i ca. 1/2 sekund för att sedan återgå till spelet som vanligt. Vet ej om problemen
är relaterade med varandra

Jag bytte plats på grafikkortet från översta pciexpress till den mellersta och resultatet såg ut att ha löst sig men då och då uppkommer även här de vita sträcken, bara kanske en gång varannan minut eller så. Fortfarande störigt.

Jag har använt skärmen till en laptop innan och utan sådana problem så den kan inte vara problemet tänker jag.

I spel och utanför har jag övervakat temperaturerna. Utanför spel är tempen på gpu under 40 grader och i spel kan det sticka upp till runt 80 på GPU junction temp men ca 60C på gpu current temp. Det verkar inte som att frekvensen på linjernas framträdande påverkas av gpu temperaturen eller om man stressar systemet eller inte.

Jag spelade in fenomenet här på högra sidan av skärmen
https://youtu.be/0nlHDszDHJ0

Är det någon här som har antingen någon lösning på problemet eller som kan ge tips på vad det är för komponent som krånglar?
För jag gissar att det är något problem med hårdvaran och jag gissar att det antingen är moderkortet eller grafikkortet.

Min rigg är följande:
Moderkort: ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
GPU: Sapphire Pulse Radeon RX 5700XT (8Gb)
CPU: AMD RYZEN 5 3600
Sekundärminne: Kingston A2000 M.2 (500 Gb)
Primärminne: 32GB 3600MHz DDR4 SDRAM (2*16)
PCU: Cooler Master MWE Gold 650 Full modular
Skärm: 28" Samsung U28E590D

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att det är kabeln som ligger precis på gränsen, då brukar man få just såna problem. Notera att kabeln mycket väl kan fungera med en annan dator/grafikkort, när man ligger på gränsen så kan små saker påverka vilken sida av gränsen man landar på.

Permalänk

@perost: Det var nog rätt att byta HDMI-kabeln för nu har linjerna inte kommit fram på en timme. Tack.