Eventuellt brickat ASUS-moderkort efter BIOS-flash

Permalänk
Medlem

Eventuellt brickat ASUS-moderkort efter BIOS-flash

Hej! Flashade BIOS på ett asus b450-plus som verkade gå rätt till men när jag startade datorn sedan så fick jag bara en svart skärm.

Har provat alla möjliga lösningar men jag kan ha missat något. Har ni tips på fler saker att prova?

Datorn funkade alltså som den skulle innan flashen.

Köpte tyvärr kortet på tradera så kan jag misstänker att jag inte kan skicka in det på lagning heller.

Provade grejer:

Full CMOS-clear

Asus crashfree bios 3 med rätt namn på filen.

Annat RAM

Installerat om processorn.

Start utanför chassi för att kunna räkna bort kortslutning.

När jag startar datorn direkt via pinsen så startar den först, stängs av, och sen startar igen. Men bara svart skärm hela tiden. Vet inte om det är en grej som händer om man startar via pinsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dodat:

Asus crashfree bios 3 med rätt namn på filen.

Provade du med en äldre version när du gjorde det, eller var det samma?

Om det var samma prova med en äldre.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: En nyare. Det var ett bra tips, tack! Provar genast.

Permalänk
Medlem

Prova att rulla tillbaka till en annan version

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor: Provade äldre version enligt tidigare tips utan resultat. Fortfarande helt dött i skärmen.

Permalänk
Avstängd

Du råkar inte ha dual bios på mbot?

Permalänk
Medlem

@Klubba: Finns tyvärr inte Bra idé dock, tack!

Permalänk
Medlem

Koppla bort alla diskar och allt USB-anslutet, se om något förändras.

Prova RAM-stickorna en i taget i olika slots, om du inte redan gjort det.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: Har provat allt detta, samt utan hårddisk också

Permalänk
Medlem

Har någon fysiskt bytt ut BIOS-chip? Funderar på att prova ett ebay-chip som är förladdat med valfritt bios Om det inte löser sig. 100kr känns som en liten risk

Permalänk
Medlem

Murphys lag kommer att resultera i att det är nätaggregatet som bara råkade ge upp just då.

Permalänk
Medlem

Funkade allt före flash? Vad har du för processor? Testat annan skärm / kabel till skärmen. Testat byta gpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dodat:

Har någon fysiskt bytt ut BIOS-chip? Funderar på att prova ett ebay-chip som är förladdat med valfritt bios Om det inte löser sig. 100kr känns som en liten risk

Har flashat bios chip själv. Det funkar fint. Köper du på Ebay funkar det garanterat.
Du kan även i vissa fall blind-flasha bios. Sök på internettet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Murphys lag kommer att resultera i att det är nätaggregatet som bara råkade ge upp just då.

Detta har tyvärr redan testats, det hade varit väldigt roligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroiX:

Funkade allt före flash? Vad har du för processor? Testat annan skärm / kabel till skärmen. Testat byta gpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Allting funkade men hade lite värmeproblem med processorn. Ryzen 1600x. Testat båda. Testade nyss GPU-byte också men det funkade inte heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har flashat bios chip själv. Det funkar fint. Köper du på Ebay funkar det garanterat.
Du kan även i vissa fall blind-flasha bios. Sök på internettet.

Skickades från m.sweclockers.com

Gött tack för info! Hur hittar man ens rätt chip på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Är bioschippet socklat? Om det är det så kan du flasha om det i en extern flasher, så kallad eprombrännare. Det verkar finnas en del andra lösningar på eBay som jag inte satt mig in i heller. Sök på Bios Flash.

Kan nämna att jag flashat rätt så många Pentium 4 moderkort och moderkort upp till Socket 775. De har varit socklade allihopa. Jag har lyckats rädda flera moderkort på det sättet.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Hur länge väntade du med svarta skärmen? När jag flashade mitt asus b450 prime plus så var det svart skärm en bra stund. innan den vaknade till liv.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hur länge väntade du med svarta skärmen? När jag flashade mitt asus b450 prime plus så var det svart skärm en bra stund. innan den vaknade till liv.

@Dodat: detta är ett hett tips. Kolla videon från LTT nedan (första boot vid 4:55). Linus bytte ramminne, tog datorn 10 minuter att köra POST med nya hårdvaran.

https://m.youtube.com/watch?v=7iwgyzX-76g

Skickades från m.sweclockers.com