Playstation 5 kan bli en dyr historia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nvidia har definitivt tekniken för att göra en snabbare krets. Vad de flesta helt missar är att ARM faktiskt passerat x86 i IPC!!!

Apples ARM-CPU har idag har 70-80 % högre IPC. Irrelevant här då Nvidia aldrig skulle få tillgång till den.

Vad de har tillgång till är ARMs Cortex A serie. ARMs Cortex A serie har historiskt fokuserat långt mer på lågt pris och låg absolut effekt, men på senare tid har man rejält börjat skruva upp kraften och sommaren 2018 lanserande en serien som idag till och med används i Amazons datacenter (server-varianten av Cortex A76).

Både SPEC Int/Fp (benchmark för servers) samt Geekbench 4/5 (benchmark för konsumentsystem) visar att IPC hos Skylake, Zen2 och Cortex A76 ligger inom några enstaka procent från varandra.

I somras släpptes Cortex A77 där IPC skruvades upp ~20 %. De första resultaten från Samsung S20 har börjar läcka ut, de visar på att den påstådda 20 %-iga förbättringen även finns i verkligheten. Kolla in enkeltrådprestanda (framförallt heltalsprestanda) och ha i bakhuvudet att det handlar om en passivt kyld CPU med TDP på 5 W sittandes i ett telefonchassi.

Så rent tekniskt skulle nästa generation kunna använda Cortex A77. Givet att läckorna pekar på att CPU-delen kommer vara klockad runt 3,2 GHz så skulle Nvidia kunna ha en krets med ~20 % högre IPC klockad ungefär lika högt (CPU-designen klarar ~3,3 GHz).

Zen2 är ju långt bättre ställd mot vad PC ligger jämfört med var Jaguar låg när förra generationen släpptes. Men personligen hade jag önskat att konsolerna använt just Cortex A77. Det hade gett en billigare (tillverkningsmässigt, mycket möjligt att AMD sålt sin krets väldigt billigt så kan inte säga något om det) och snabbare CPU med lägre effekt, något man kunde använt till mer GPU-kraft alt. tystare konsol.

Jag är inte tillräckligt insatt, men finns det fördelar med att ändå välja x86? Spontant tänker jag på att mycket av utbudet på konsoler även utvecklas mot PC också. Underlättar det på något sätt så att det totalt sett väger över? Bakåtkompabilitet?

Det känns inte särskilt troligt att Nvidia kan (eller vill?) leverera något bättre eller jämförbart med det AMD erbjuder till samma eller lägre pris. Min poäng är att jag inte tror Sony och MS gör specifikationsval lättvindigt, givetvis vänder de på alla stenar. Och två generationer i rad har AMD fått leverera plattformarna för deras konsoler. Något gör AMD:s tekniska lösningar till fördelaktiga i jämförelse med Nvidias. Pris, helhetslösning eller en kombination av många småsaker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag är inte tillräckligt insatt, men finns det fördelar med att ändå välja x86? Spontant tänker jag på att mycket av utbudet på konsoler även utvecklas mot PC också. Underlättar det på något sätt så att det totalt sett väger över? Bakåtkompabilitet?

Det känns inte särskilt troligt att Nvidia kan (eller vill?) leverera något bättre eller jämförbart med det AMD erbjuder till samma eller lägre pris. Min poäng är att jag inte tror Sony och MS gör specifikationsval lättvindigt, givetvis vänder de på alla stenar. Och två generationer i rad har AMD fått leverera plattformarna för deras konsoler. Något gör AMD:s tekniska lösningar till fördelaktiga i jämförelse med Nvidias. Pris, helhetslösning eller en kombination av många småsaker.

Skickades från m.sweclockers.com

Just när det kommer till Nvidia så har AMD nog en bättre och kraftfullare lösning generellt till ett bättre pris. Intel kan ju vara och utmana där iof.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Bobcat och Bulldozer lanserades ungefär samtidigt och är helt olika och separata arkitekturer ämnade för helt olika användsningsområden.

Bobcat -> Jaguar -> Puma
Bulldozer -> Piledriver -> Steamroller -> Excavator

Brukar inte de bygga på samma "grund" så att säga?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Brukar inte de bygga på samma "grund" så att säga?

Inte i det här fallet. Bobcat var ju helt ny när den kom, men såklart är den säkert baserad på någon liten kärna från 90-talet eller så. Absolut separat från bulldozer i alla fall.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bobcat_(microarchitecture)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Brukar inte de bygga på samma "grund" så att säga?

Just Bulldozer och Bobcat är båda helt nya skapelser och, viktigast av allt, helt separata från varandra. Båda saknar någon "grund" som de bygger på.

Permalänk
Medlem

Prisangivelserna verkar lite konstiga...

Om "tillverkningskostnaden", dvs den faktiska rörliga kostnaden per styck om man tillverkar ett fåtal extra, ligger på $450 så bör grossistpriset ligga på minst $550 för att täcka in alla kringkostnader och generera någon vinst.
När de sedan transporteras, passerar mellanhänder och beläggs med skatter och avgifter hamnar priset uppemot det dubbla gentemot slutkund.

Ska priset mot kund vara $470 får inte tillverkningskostnaden ligga nämnvärt över $250.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Just Bulldozer och Bobcat är båda helt nya skapelser och, viktigast av allt, helt separata från varandra. Båda saknar någon "grund" som de bygger på.

Dom har i get med varandra att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Prisangivelserna verkar lite konstiga...

Om "tillverkningskostnaden", dvs den faktiska rörliga kostnaden per styck om man tillverkar ett fåtal extra, ligger på $450 så bör grossistpriset ligga på minst $550 för att täcka in alla kringkostnader och generera någon vinst.
När de sedan transporteras, passerar mellanhänder och beläggs med skatter och avgifter hamnar priset uppemot det dubbla gentemot slutkund.

Ska priset mot kund vara $470 får inte tillverkningskostnaden ligga nämnvärt över $250.

Play station brukar ju vara lockelse produkter, dvs dom säljer dom billigt för att locka kunder, sen snor dom dina stålar med kringutrustningen. Därför brukar de flesta butiker gå back på att sälja dom.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom har i get med varandra att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Det enda som är lika är 86-64bit, och att bobcat delade FPU mellan två kärnor, annars är de i grunden optimerade för två olika saker, bobcat saknar L3 för att bli billig, kärnan är mindre och den drar runt 10 ggr mindre ström.

Från Jaguar slutade dom att dela FPU så där har jaguar fördel gällande flyttalsprestanda per kärna.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom har i get med varandra att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså båda kan ju i stort köra samma instruktioner, men bulldozer, bobcat, k6 eller zen har ju väldigt lite att göra med varandra på arkitektonisk nivå.

Varje cpu generation är unik på något sätt, hur många steg i pipeline, antal exekveringsportar (för heltal, flyttal, minnesaccess, ...), storlek på buffrar, cacheminnets typ och storlek, antal minneskanaler, branch predictor, ...

Några få av de nämnda sakerna ovan kanske råkar vara lika, men det är mer en slump än något annat. Vissa designblock i processorn som alu eller fpu kanske har liknande design, men det kanske finns dubbelt så många i den ena av dem.

Bobcat utvecklades separat med start (omnämnd iaf) 2003, det var långt innan bulldozer var påtänkt. Den utvecklades för att vara ultra low power x86 så en helt annan approach. Bulldozer var all in för maxade frekvenser likt vad pentium 4 var för intel.

Info att läsa för den intresserade:
https://www.anandtech.com/show/3863/amd-discloses-bobcat-bull...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Novdid:

Jag är inte tillräckligt insatt, men finns det fördelar med att ändå välja x86? Spontant tänker jag på att mycket av utbudet på konsoler även utvecklas mot PC också. Underlättar det på något sätt så att det totalt sett väger över? Bakåtkompabilitet?

Det känns inte särskilt troligt att Nvidia kan (eller vill?) leverera något bättre eller jämförbart med det AMD erbjuder till samma eller lägre pris. Min poäng är att jag inte tror Sony och MS gör specifikationsval lättvindigt, givetvis vänder de på alla stenar. Och två generationer i rad har AMD fått leverera plattformarna för deras konsoler. Något gör AMD:s tekniska lösningar till fördelaktiga i jämförelse med Nvidias. Pris, helhetslösning eller en kombination av många småsaker.

Skickades från m.sweclockers.com

Microsoft har gång på gång visat att de är totalt oförmögna att få till vettigt stöd för något annat än x86 under Windows. Så där är det tyvärr så att det (än så länge) rätt mycket kvittar om det finns tekniskt bättre lösningar, man tappar helt enkelt för mycket funktioner och prestanda med t.ex. ARM baserade Surface Pro (var väldigt sugen själv att köpa en sådan, men den är tyvärr rätt värdelös med Windows).

Hos konsoler finns inget sådan problem. Är ju faktiskt bara förra generationens konsoler + första generationen Xbox som inte var mycket mer än en nedlåst x86-PC. Förra generationens konsoler var också första generationen där absolut inget hos konsolerna var bättre än samtida PC, inte ens i teorin...

Både PS3 och Xbox360 var ställt mot samtida spel-PC betydligt mer konkurrenskraftiga, sen kan tog det i praktiken ett tag för spelutvecklarna att dra nytta av det. PS3 var det väl egentligen ingen förutom Naughty som någonsin lyckades utnyttja någorlunda fullt ut. Originaltanken med Cell var ju att, likt PS2 EE, att köra även grafik på dessa och ha flera Cell. SPE:erna var långt vettigare ur det perspektivet än vad som blev fallet när man i slutändan slängde in en Nvidia GPU-krets.

Bakåtkompatibilitet hos konsoler är inte alls tekniskt jämförbart med hur det fungerar på en Windows PC. Om man inte behåller exakt samma GPU är det till att börja med inte alls säkert att spelen fungerar rakt av, detta då konsoler typiskt ger utvecklarna fler möjligheter att utnyttja väldigt kretsspecifika funktioner (och finns en större anledning att utnyttja dessa då alla konsoler har samma HW -> den typen av optimeringar är inte problematiska på det sätt de är på PC).

Fokuserar man specifikt på CPU-delen så skrivs spel i princip inte alls med assembler längre. Så om de kör x86, MIPS, PowerPC eller Aarch64 (64-bitsars ARM) spelar ingen roll. Alla konsoler ur en viss generation kör ju samma CPU, det är enda viktiga parametern här!

Och sista stycken är det som får mig att se x86 som rätt ett "meh" val i en konsol nu när det faktiskt finns en fullt relevant konkurrent. Vi har haft ett "hål" på ungefär ett decennium när det saknats en faktiskt konkurrent. Så att förra generationen körde x86 kan nog ändå försvaras. Även om Jaguar var klen hade inte ARM någon relevant konkurrent, PowerPC för den typen av produkter hade dött många år tidigare och MIPS bollades runt mellan olika ägare.

Gör denna generation hade man ju i god tid roadmap för Enyo (mikroarkitektur i A76), Deimos (A77) och Hercules (A78?). Visst kunde man bara gå på vad ARM sade om IPC, klockfrekvenser och därmed prestanda, men samma gällde ju för AMD. Tittar man historiskt har ARM gått från att till viss del "overpromise and underdeliver" till att under rätt lång tid nu göra motsatsen. Cortex A76 var ett exempel där man lovade ~35 % prestandaboost över föregångaren och gav mer i praktiken. För A77 lovande man minst 20 % till (något man av de läcka resultaten definitivt levererat).

Som jag skrev: Zen2 är absolut inget dåligt val sett till vad vi kommer från. Men är rätt trist när det sedan länge borde stått klart att vid slutet av 2020 kommer det finnas andra alternativ som är strömsnålare, billigare att tillverka och snabbare i absolut tal (om man nu tänker köra Zen2 @ 3,2 GHz, Deimos kan inte klockas lika högt som Zen2 men 3,2 GHz är möjligt, förväntad effekt vid 3,1 GHz är <2 W per kärna).

För spelutvecklarna spelar CPU-arkitektur ingen roll. Numera finns det även riktigt bra kompilatorstöd för att hantera SIMD (SSE/AVX på x86, NEON på ARM), det är väl enda som man ens i teorin skulle kunna behöva göra CPU-specifika saker tidigare. Men även om så var fallet lägger man typiskt sådana saker i bibliotek, så det som påverkas är väl avgränsat. För spelmotorer i stort har CPUn sedan länge helt abstraherats bort, man kodar i C++, C#, whatever-script mot någon färdig spelmotor (som redan stödjer minst x86 och ARM p.g.a. PC, konsoler och mobiler).

Porta konsolspel till PC är inte heller ett argument. Det kommer alltid vara ett jobb här och väldigt nära 100 % av det jobbet har ingen bäring på CPU-arkitektur hos konsolerna. Moderna kompilatorer sköter den biten långt bättre än utvecklare.

Huruvida Nvidia ens är intresserad av att konkurrera med AMD i detta segment är en helt annan fråga, det är faktiskt inte alls säkert men bara de iblandande kan svara på det. Microsoft och/eller Sony hade dock kunna sagt åt AMD att de ville ha en krets från dem med deras GPU, fast med en ARM CPU. AMD har licensen, de har jobbat med ARM tidigare, så även den vägen hade varit helt öppen. Det hade däremot kunna sända fel signaler till "marknaden" om man inte tog sin egen CPU-design, men för oss konsumenter betyder det tyvärr en tekniskt sämre lösning. Som konsument är hur bra prylen faktiskt presterar min enda mätsticka, därför ser jag det som trist att man kör Zen2 i stället för Deimos (man hade nog hunnit få in Hercules till och med då den ska släppas i april-maj i år)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst hela tråden, men är det någon som har koll på uppdateringsfrekvens vid spelande? Hoppas på minst 60 fps i alla spel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iksu:

Jag har inte läst hela tråden, men är det någon som har koll på uppdateringsfrekvens vid spelande? Hoppas på minst 60 fps i alla spel

Skickades från m.sweclockers.com

I 1080p absolut! 4K mer tveksamt. Stundtals kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

I 1080p absolut! 4K mer tveksamt. Stundtals kanske.

Härligt. Införskaffar nog en ny tv vid release. Dags för 4k och oled/qled

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iksu:

Härligt. Införskaffar nog en ny tv vid release. Dags för 4k och oled/qled

Skickades från m.sweclockers.com

Kan rekommendera LG OLED med HDMI 2.1 som kommer vara mer gaminganpassad!

Permalänk
Avstängd

Har en känsla av att vi kommer få lägga ut 6k - 7.5k minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Har en känsla av att vi kommer få lägga ut 6k - 7.5k minst.

Blir fint om vi kan streama next gen spel till den befintliga generationen. Så slipper man punga ut dessa summor och kan avvakta tills konsolen har sjunkit i pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iksu:

Jag har inte läst hela tråden, men är det någon som har koll på uppdateringsfrekvens vid spelande? Hoppas på minst 60 fps i alla spel

Skickades från m.sweclockers.com

Omöjligt att säga. Skulle bli förvånad om 100% av spelen rullar i 60fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iksu:

Jag har inte läst hela tråden, men är det någon som har koll på uppdateringsfrekvens vid spelande? Hoppas på minst 60 fps i alla spel

Skickades från m.sweclockers.com

Det är upp till utvecklarna. Det kommer finnas spel där 60 fps är ointressant och grafisk detaljrikedom går före. Tror ingen multiplayer FPS kommer ha något annat än 60 fps i 4k nästa generation. Någon kanske tom kommer kunna köras i 120 FPS på 4k. På Xbox one X går Halo 5 i 4k i 60fps utan problem, man löser det dock med dynamisk upplösning, en enligt mig betydligt bättre lösning än dynamisk uppdateringsfrekvens.

Rent tekniskt klarar nästa generation vad än som går att klara inom HDMI 2.1 maximala bandbredd, det är bara en fråga om hur mycket man ritar/postprocessar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Iksu:

Jag har inte läst hela tråden, men är det någon som har koll på uppdateringsfrekvens vid spelande? Hoppas på minst 60 fps i alla spel

Skickades från m.sweclockers.com

Playstation 1 och framåt har alla haft stöd för minst 60 fps. Så det kommer även ps5 klara av ;).

Vad det sedan blir för uppdateringsfrekvens för en speltitel är upp till varje speltillverkare att avgöra - inte konsoltillverkarna.
Vill man satsa på bättre visuell upplevelse/högre upplösning på bekostnad av lägre uppdateringsfrekvens?
Eller ska ögongodiset hållas nere för bättre FPS?

Så följdfrågan blir väl:
Hur kommer varje enskild spelutvecklare göra kring denna avvägning med varje spel som ska utvecklas för PS5?
Bra fråga skulle jag säga! Väldigt svårt att svara på. Olika utvecklarteam och olika företag med olika viljor och olika typer av spel.

Trenden har rört sig mot högre uppdateringsfrekvenser. Och högre upplösning. Och högre detaljrikedom. Jag vet inte vad som kommer få övertag nästa vända. Alla kommer nog inte prioritera likadant iaf. Likt hur det såg ut för PS1, PS2, PS3 och PS4 ;). Mer än så vågar jag inte gissa på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det är upp till utvecklarna. Det kommer finnas spel där 60 fps är ointressant och grafisk detaljrikedom går före. Tror ingen multiplayer FPS kommer ha något annat än 60 fps i 4k nästa generation. Någon kanske tom kommer kunna köras i 120 FPS på 4k. På Xbox one X går Halo 5 i 4k i 60fps utan problem, man löser det dock med dynamisk upplösning, en enligt mig betydligt bättre lösning än dynamisk uppdateringsfrekvens.

Rent tekniskt klarar nästa generation vad än som går att klara inom HDMI 2.1 maximala bandbredd, det är bara en fråga om hur mycket man ritar/postprocessar.

Kan man säga att det går i 4k@60fps utan problem om det använder sig av dynamisk upplösning?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Playstation 1 och framåt har alla haft stöd för minst 60 fps.

Alla spelkonsoller sedan pong har haft stöd för 60fps (eller 50 i sverige).

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Alla spelkonsoller sedan pong har haft stöd för 60fps (eller 50 i sverige).

Nu tog jag bara upp playstation-linjen här.
Just för att slippa den här typen av sidospår hehe.
Men visst har det gått att rendera i högre framerate långt innan detta. Rimlig poäng!
Och det är egentligen kul med lite sidospår.
Följdfrågan om man vill spåra ur ännu längre är huruvida konsolerna bara klarade intern rendering i den hastigheten eller om det också fanns videoutgångar tillgängliga som klarade av att leverera 60 bilder per sekund - och om det har inneburit andra begränsningar så som interlaced och liknande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu tog jag bara upp playstation-linjen här.
Just för att slippa den här typen av sidospår hehe.
Men visst har det gått att rendera i högre framerate långt innan detta. Rimlig poäng!
Och det är egentligen kul med lite sidospår.
Följdfrågan om man vill spåra ur ännu längre är huruvida konsolerna bara klarade intern rendering i den hastigheten eller om det också fanns videoutgångar tillgängliga som klarade av att leverera 60 bilder per sekund.

Ja, samtliga konsoller har kört 60/50fps ut sedan urminnes tider. Videostandarden som användes är oftast en modifierad signal så de kört 240p60/288p50 istället för 480i30/576i25. Det var först på playstation 1-tiden som det började bli vanligt att rendera i långsammare hastigheter. Starta upp ett gammalt NES/SNES/Megadrive etc så är det 60fps ut i den absoluta majoriteten av alla spel.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Oavsett pris blir det ett köp, var länge sen man ägde en konsol. Förutom en japansk Dreamcast som startas upp då och då.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja, samtliga konsoller har kört 60/50fps ut sedan urminnes tider. Videostandarden som användes är oftast en modifierad signal så de kört 240p60/288p50 istället för 480i30/576i25. Det var först på playstation 1-tiden som det började bli vanligt att rendera i långsammare hastigheter. Starta upp ett gammalt NES/SNES/Megadrive etc så är det 60fps ut i den absoluta majoriteten av alla spel.

Aha! Uppenbarligen bra tillägg här ja! Tackar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan man säga att det går i 4k@60fps utan problem om det använder sig av dynamisk upplösning?

Something gotta give.

Om man ska ha en låst 60 fps är något dynamiskt, det kan vara allt från polygoner och postprocessing till animationer och upplösning. Pick your poison. Jag tycker dynamisk upplösning är ett av de bättre valen istället för pop in, ryckiga animationer, låg lod på relativt nära objekt osv.

Lade till video
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Microsoft har gång på gång visat att de är totalt oförmögna att få till vettigt stöd för något annat än x86 under Windows. Så där är det tyvärr så att det (än så länge) rätt mycket kvittar om det finns tekniskt bättre lösningar, man tappar helt enkelt för mycket funktioner och prestanda med t.ex. ARM baserade Surface Pro (var väldigt sugen själv att köpa en sådan, men den är tyvärr rätt värdelös med Windows).

Hos konsoler finns inget sådan problem. Är ju faktiskt bara förra generationens konsoler + första generationen Xbox som inte var mycket mer än en nedlåst x86-PC. Förra generationens konsoler var också första generationen där absolut inget hos konsolerna var bättre än samtida PC, inte ens i teorin...

Både PS3 och Xbox360 var ställt mot samtida spel-PC betydligt mer konkurrenskraftiga, sen kan tog det i praktiken ett tag för spelutvecklarna att dra nytta av det. PS3 var det väl egentligen ingen förutom Naughty som någonsin lyckades utnyttja någorlunda fullt ut. Originaltanken med Cell var ju att, likt PS2 EE, att köra även grafik på dessa och ha flera Cell. SPE:erna var långt vettigare ur det perspektivet än vad som blev fallet när man i slutändan slängde in en Nvidia GPU-krets.

Bakåtkompatibilitet hos konsoler är inte alls tekniskt jämförbart med hur det fungerar på en Windows PC. Om man inte behåller exakt samma GPU är det till att börja med inte alls säkert att spelen fungerar rakt av, detta då konsoler typiskt ger utvecklarna fler möjligheter att utnyttja väldigt kretsspecifika funktioner (och finns en större anledning att utnyttja dessa då alla konsoler har samma HW -> den typen av optimeringar är inte problematiska på det sätt de är på PC).

Fokuserar man specifikt på CPU-delen så skrivs spel i princip inte alls med assembler längre. Så om de kör x86, MIPS, PowerPC eller Aarch64 (64-bitsars ARM) spelar ingen roll. Alla konsoler ur en viss generation kör ju samma CPU, det är enda viktiga parametern här!

Och sista stycken är det som får mig att se x86 som rätt ett "meh" val i en konsol nu när det faktiskt finns en fullt relevant konkurrent. Vi har haft ett "hål" på ungefär ett decennium när det saknats en faktiskt konkurrent. Så att förra generationen körde x86 kan nog ändå försvaras. Även om Jaguar var klen hade inte ARM någon relevant konkurrent, PowerPC för den typen av produkter hade dött många år tidigare och MIPS bollades runt mellan olika ägare.

Gör denna generation hade man ju i god tid roadmap för Enyo (mikroarkitektur i A76), Deimos (A77) och Hercules (A78?). Visst kunde man bara gå på vad ARM sade om IPC, klockfrekvenser och därmed prestanda, men samma gällde ju för AMD. Tittar man historiskt har ARM gått från att till viss del "overpromise and underdeliver" till att under rätt lång tid nu göra motsatsen. Cortex A76 var ett exempel där man lovade ~35 % prestandaboost över föregångaren och gav mer i praktiken. För A77 lovande man minst 20 % till (något man av de läcka resultaten definitivt levererat).

Som jag skrev: Zen2 är absolut inget dåligt val sett till vad vi kommer från. Men är rätt trist när det sedan länge borde stått klart att vid slutet av 2020 kommer det finnas andra alternativ som är strömsnålare, billigare att tillverka och snabbare i absolut tal (om man nu tänker köra Zen2 @ 3,2 GHz, Deimos kan inte klockas lika högt som Zen2 men 3,2 GHz är möjligt, förväntad effekt vid 3,1 GHz är <2 W per kärna).

För spelutvecklarna spelar CPU-arkitektur ingen roll. Numera finns det även riktigt bra kompilatorstöd för att hantera SIMD (SSE/AVX på x86, NEON på ARM), det är väl enda som man ens i teorin skulle kunna behöva göra CPU-specifika saker tidigare. Men även om så var fallet lägger man typiskt sådana saker i bibliotek, så det som påverkas är väl avgränsat. För spelmotorer i stort har CPUn sedan länge helt abstraherats bort, man kodar i C++, C#, whatever-script mot någon färdig spelmotor (som redan stödjer minst x86 och ARM p.g.a. PC, konsoler och mobiler).

Porta konsolspel till PC är inte heller ett argument. Det kommer alltid vara ett jobb här och väldigt nära 100 % av det jobbet har ingen bäring på CPU-arkitektur hos konsolerna. Moderna kompilatorer sköter den biten långt bättre än utvecklare.

Huruvida Nvidia ens är intresserad av att konkurrera med AMD i detta segment är en helt annan fråga, det är faktiskt inte alls säkert men bara de iblandande kan svara på det. Microsoft och/eller Sony hade dock kunna sagt åt AMD att de ville ha en krets från dem med deras GPU, fast med en ARM CPU. AMD har licensen, de har jobbat med ARM tidigare, så även den vägen hade varit helt öppen. Det hade däremot kunna sända fel signaler till "marknaden" om man inte tog sin egen CPU-design, men för oss konsumenter betyder det tyvärr en tekniskt sämre lösning. Som konsument är hur bra prylen faktiskt presterar min enda mätsticka, därför ser jag det som trist att man kör Zen2 i stället för Deimos (man hade nog hunnit få in Hercules till och med då den ska släppas i april-maj i år)!

Jag är verkligen ingen expert, men är det inte lite fel att jämföra CISC (x86) instruktioner mot RISC (ARM) instruktioner? IPC, instruktioner per cykel, borde inte vara ett så bra mått om instruktionerna inte är likvärdiga liksom?

Annars har ju ARM för- och nackdelar precis som övriga alternativ. En nackdel är väl att Qualcomm i princip har monopol på det som är tillgängligt på marknaden, Apple bygger bra ARM-SoC men de säljer inte dem, nVidia verkar inte lägga så mycket krut på sina chip och AMD har väl mer eller mindre dragit sig ur den marknaden också. Kvar är ju Mediatek, som ju är helt ok på mobilsidan, men jag vet inte om de har kompetensen att konkurrera med QC. Å andra sidan kan ju vem som helst tillverka ARM-SoC om de bara betalar licensavgifterna, men det är förstås en stor investering oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är verkligen ingen expert, men är det inte lite fel att jämföra CISC (x86) instruktioner mot RISC (ARM) instruktioner? IPC, instruktioner per cykel, borde inte vara ett så bra mått om instruktionerna inte är likvärdiga liksom?

Annars har ju ARM för- och nackdelar precis som övriga alternativ. En nackdel är väl att Qualcomm i princip har monopol på det som är tillgängligt på marknaden, Apple bygger bra ARM-SoC men de säljer inte dem, nVidia verkar inte lägga så mycket krut på sina chip och AMD har väl mer eller mindre dragit sig ur den marknaden också. Kvar är ju Mediatek, som ju är helt ok på mobilsidan, men jag vet inte om de har kompetensen att konkurrera med QC. Å andra sidan kan ju vem som helst tillverka ARM-SoC om de bara betalar licensavgifterna, men det är förstås en stor investering oavsett.

ARM kanske kunde räknas som RISC en gång i tiden men med NEON och 64 bit övergången kan jag inte längre hålla med. Känns lite som att jämföra lego på 70-talet med en modern lego technic. Visst är delarna kompatibla men någonstans på vägen bytte hela grejen skepnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

ARM kanske kunde räknas som RISC en gång i tiden men med NEON och 64 bit övergången kan jag inte längre hålla med. Känns lite som att jämföra lego på 70-talet med en modern lego technic. Visst är delarna kompatibla men någonstans på vägen bytte hela grejen skepnad

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag är som sagt ingen expert. Men fortfarande är det väl ganska stor skillnad på hur komplexa instruktioner en ARM-processor kan hantera jämfört med en x86/x64. Annars hade väl samma IPC gett samma prestanda, men så är det ju inte.