Playstation 5 kan bli en dyr historia

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, jag är som sagt ingen expert. Men fortfarande är det väl ganska stor skillnad på hur komplexa instruktioner en ARM-processor kan hantera jämfört med en x86/x64. Annars hade väl samma IPC gett samma prestanda, men så är det ju inte.

Nya arm ger dock bättre faktisk prestanda vid samma klockfrekvens, framförallt apples senaste alster. Ordet ipc används nog felaktigt här

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Har en känsla av att vi kommer få lägga ut 6k - 7.5k minst.

Tycker inte priset är så farligt ändå, har för mig att min PS3 Fat 40GB var rätt dyr när den kom och med tanke på hur prestandan är idag mot då så är det ju helt ok enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Btw: Den första xboxen som kom 2001 kostade runt 5000kr, vilket i dagens pengamått är runt 6 250kr.

Jag minns att jag köpte min första Xbox med Halo för runt 3000kr nära release.
12 åriga jag hade ALDRIG haft råd om det varit 5000kr därav dubbelkollen.
Länk

EDIT: Jag var tydligen 10 år

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Låter billigt tycker jag. Konsollerna har väl som standard att gå back per såld enhet medan det är spelen och tillbehör de går plus på?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av AnXeZ:

Jag minns att jag köpte min första Xbox med Halo för runt 3000kr nära release.
12 åriga jag hade ALDRIG haft råd om det varit 5000kr därav dubbelkollen.
Länk

EDIT: Jag var tydligen 10 år

Det var efter prissänkningen som Microsoft gjorde för att den floppade så hårt när den var så mycket dyrare än ps2 och gamecube.
De som hade köpt konsolen för 5000kr fick ett presentkort på 2 st spel eller vad det nu var.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av AnXeZ:

Jag minns att jag köpte min första Xbox med Halo för runt 3000kr nära release.
12 åriga jag hade ALDRIG haft råd om det varit 5000kr därav dubbelkollen.
Länk

EDIT: Jag var tydligen 10 år

Sverige hade bara haft Xboxen i två månader innan priset sänktes så du kan mycket väl ha köpt den nära release men för det lägre priset.
Här är en artikel från 2004 som skriver om priserna: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.18364/microsofts-xbox-...
Jag köpte den ganska snart efter att den sänkts, och det nya priset var runt 3000 vad jag minns.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Ah just. Det var nog ps3an jag tänkte på... Tiden går så fort

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Tvivlar det starkaste på att det blir en PS5. Använder min PS4 enbart till att streama netflix och viaplay idag. Allt spelande sköts på PC'n

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Tvivlar det starkaste på att det blir en PS5. Använder min PS4 enbart till att streama netflix och viaplay idag. Allt spelande sköts på PC'n

Är lite inne på samma spår. Använder dock chromecast eller smart tv funktionen för netflix och cmore.
Enda anledningen till PS5 för mig är eventuellt GTA 6 i väntan på att det släpps till PC. Men lär ju dröja några år..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Sverige hade bara haft Xboxen i två månader innan priset sänktes så du kan mycket väl ha köpt den nära release men för det lägre priset.
Här är en artikel från 2004 som skriver om priserna: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.18364/microsofts-xbox-...
Jag köpte den ganska snart efter att den sänkts, och det nya priset var runt 3000 vad jag minns.

Minns den prissänkningen. Tror Microsoft kompenserade dem som köpt innan den med ett spel och en handkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Tvivlar det starkaste på att det blir en PS5. Använder min PS4 enbart till att streama netflix och viaplay idag. Allt spelande sköts på PC'n

Haha! Jag känner tvärt om! Hade ingen ps4 så känns som att ps5 blir ett bra köp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var efter prissänkningen som Microsoft gjorde för att den floppade så hårt när den var så mycket dyrare än ps2 och gamecube.
De som hade köpt konsolen för 5000kr fick ett presentkort på 2 st spel eller vad det nu var.

Skrivet av hunden:

Sverige hade bara haft Xboxen i två månader innan priset sänktes så du kan mycket väl ha köpt den nära release men för det lägre priset.
Här är en artikel från 2004 som skriver om priserna: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.18364/microsofts-xbox-...
Jag köpte den ganska snart efter att den sänkts, och det nya priset var runt 3000 vad jag minns.

Aha där ser man!

Tack!

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför ska barnen ha en egen konsol? Dom kan väl dela eller spela på den gamla också?

Nu blev det taget ur sitt sammanhang.
Det var ett svar till en annan användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nu blev det taget ur sitt sammanhang.
Det var ett svar till en annan användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte illa menat, har bara sällan sett att familjer har mer än en av varje konsol som max, men du kanske menade just en av varje?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte illa menat, har bara sällan sett att familjer har mer än en av varje konsol som max, men du kanske menade just en av varje?

Ja alltså när barnen blir större vill de ha varsin konsol, vi har t.ex 3 xbox one hemma.
15K är lite mycket att slänga ut på 3 nya konsoler tycker jag, det ska ju köpas spel, kontroller, abonnemang osv utöver det.
Har man bara ett barn eller inga barn är det säkert inga problem att köpa det senaste.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@medbor: vill bara flika in att även vuxna barn kan ha flera exemplar av en konsol, särskilt när det handlar om bärbara konsoler. Mvh, frågar åt en kompis 🤐

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@medbor: vill bara flika in att även vuxna barn kan ha flera exemplar av en konsol, särskilt när det handlar om bärbara konsoler. Mvh, frågar åt en kompis 🤐

Ser varför du har din forumtitel 🤑

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@medbor: 💸💸💸

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ja alltså när barnen blir större vill de ha varsin konsol, vi har t.ex 3 xbox one hemma.
15K är lite mycket att slänga ut på 3 nya konsoler tycker jag

Se till att ungarna köper sina konsoler själva då om de nu nödvändigtvis måste ha egen konsol. Problem solved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Se till att ungarna köper sina konsoler själva då om de nu nödvändigtvis måste ha egen konsol. Problem solved.

Det är inte så enkelt när inte är stora nog för sommarjobb eller extrajobb på helgerna.
Sen är dagens barn så jäkla lata, de orkar inte ens gå utanför dörren även om man stryper internet för dem. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är inte så enkelt när inte är stora nog för sommarjobb eller extrajobb på helgerna.
Sen är dagens barn så jäkla lata, de orkar inte ens gå utanför dörren även om man stryper internet för dem. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Då kanske de inte ska ha en egen konsol

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Trodde förövrigt att BOM+Mfg skulle ligga över $450. Ska bli intressant att se iSuppli estimat sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, DF fattar...
https://youtu.be/Sx9uC78DMPA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är inte så enkelt när inte är stora nog för sommarjobb eller extrajobb på helgerna.
Sen är dagens barn så jäkla lata, de orkar inte ens gå utanför dörren även om man stryper internet för dem. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

De kan ju testa att spara sina månadspengar och födelsepengar m.m. Fungerade fin-fint när jag var liten.

Med vänlig hälsning, Den Bittra Gubben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är inte så enkelt när inte är stora nog för sommarjobb eller extrajobb på helgerna.
Sen är dagens barn så jäkla lata, de orkar inte ens gå utanför dörren även om man stryper internet för dem. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, ja men då är de inte stora nog att "vilja" så mkt heller då.

Win, win. Du sparar pengar och de tjänar på att inte bli bortklemade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är inte så enkelt när inte är stora nog för sommarjobb eller extrajobb på helgerna.
Sen är dagens barn så jäkla lata, de orkar inte ens gå utanför dörren även om man stryper internet för dem. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter som det inte är internet du ska strypa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det låter som det inte är internet du ska strypa...

Det är ju tyvärr olagligt med retroaktiv abort. 🤣

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jaha, ja men då är de inte stora nog att "vilja" så mkt heller då.

Win, win. Du sparar pengar och de tjänar på att inte bli bortklemade.

Ja det är lösningen de fått köra på tidigare, vi har stått för hälften i julklapp, man vill precos som du säger absolut inte skämma bort sina barn med allt de pekar på. Dessutom är det så mycket försiktigare med saker de har varit med och betalat på. 😀

Men hälften 5000x3 är ändå 7500kr så om priset fortsätter ligga på den nivån får vi nog dra ner på det och betala 1/3-del i julklapp. Det blir nog bra i slutändan det här trots allt. 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

3 ungar med varsin Xbox och varsin TV? Nya tider minsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är ju tyvärr olagligt med retroaktiv abort. 🤣

Skickades från m.sweclockers.com

Då får du vända dig till ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ja det är lösningen de fått köra på tidigare, vi har stått för hälften i julklapp, man vill precos som du säger absolut inte skämma bort sina barn med allt de pekar på. Dessutom är det så mycket försiktigare med saker de har varit med och betalat på. 😀

Men hälften 5000x3 är ändå 7500kr så om priset fortsätter ligga på den nivån får vi nog dra ner på det och betala 1/3-del i julklapp. Det blir nog bra i slutändan det här trots allt. 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Seriöst är det ju värt det om du skaffar en till dig själv också kan ni lira igenom hela Halo MCC 4-player co-op.

Det är det nya, skaffa inte ungar till ett fotbollslag men till ett e-sport-team.