Köpråd Lightroom/Photoshop (budget hög)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Hur skulle du satt upp diskarna gällande M.2 ?
Det känns som att raid-kortet skulle ge mig mer prestanda och mer M.2-kort att stoppa in och göra det mer framtidssäkert?
Annat än 1st 1tb M.2 för OS och 2tb för Scratch/mediadisk enbart på moderkortet?

Gällande grafikkortet så är det en "smal" sak att uppgradera om man jämför med hur man låst in sig på moderkort och cpu-grejor tänker jag

Moderkortet har två stycken m.2 platser, så ska inte vara problem att sätta dem rakt på. Kan alltid köpa till extra adapter eller raid kort när du behöver det som med allt annat. För att komma igång behövs det inte, men vill du ha allt på plats tror jag inte de kommer bli så mycket billigare i alla fall, så upp till dig.

Grafikkort kommer nya hela tiden, går alltid att sälja det man har och lägga emellan.

Köp ett BIFFIGT nätagg på minst 1000w, threadripper drar 280w när den lastas och ett grafikkort lika så. Du behöver inte gå bananas med 2kw, men inte snåla på en sån grej.

Jag skulle köpa 4x32GB ram på minst 3200MHz. Då har du tillräckligt och behöver inte slänga något om du vill maxa moderkortet senare.

Moderkortet har också massa vanliga sata platser så du kan fundera på övrig lagring om du behöver mer plats (måste inte vara m.2 om du inte behöver prestandan)

Moderkortets inbyggda nätverkskort är ’bara’ på 1Gbit/s, har du bättre nas och infrastruktur än så kan ett bättre vara något att fundera på, men det går såklart att ändra över tid.

En docka med kortläsare och usb-c/-a kontakter att ha på skrivbordet kan vara något att fundera på också, men beror på vilket chassi du har och vart det ska stå. Den inbyggda usb-c porten på baksidan är inte så smidig att använda i alla fall.

Tanken med access till usb-c porten är ifall du har en snabb extern disk att spara projekt på när du är på språng eller snabbt vill kunna lasta in och ur saker från någonstans...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såhär ser nuvarande konfigurationen ut
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13356156

Permalänk
Medlem

Två sådana kit om du känner att du har råd. Det går lätt att köra bara ett till att börja med också, men lite sämre prestanda blir det då. Är det för mycket skulle jag gå för 4x16 som i ditt alternativ
https://www.inet.se/produkt/5302430/corsair-64gb-2x32gb-ddr4-...

https://www.inet.se/produkt/6900037/evga-supernova-g2-1300w

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Moderkortet har två stycken m.2 platser, så ska inte vara problem att sätta dem rakt på. Kan alltid köpa till extra adapter eller raid kort när du behöver det som med allt annat. För att komma igång behövs det inte, men vill du ha allt på plats tror jag inte de kommer bli så mycket billigare i alla fall, så upp till dig.

Grafikkort kommer nya hela tiden, går alltid att sälja det man har och lägga emellan.

Köp ett BIFFIGT nätagg på minst 1000w, threadripper drar 280w när den lastas och ett grafikkort lika så. Du behöver inte gå bananas med 2kw, men inte snåla på en sån grej.

Jag skulle köpa 4x32GB ram på minst 3200MHz. Då har du tillräckligt och behöver inte slänga något om du vill maxa moderkortet senare.

Moderkortet har också massa vanliga sata platser så du kan fundera på övrig lagring om du behöver mer plats (måste inte vara m.2 om du inte behöver prestandan)

Moderkortets inbyggda nätverkskort är ’bara’ på 1Gbit/s, har du bättre nas och infrastruktur än så kan ett bättre vara något att fundera på, men det går såklart att ändra över tid.

En docka med kortläsare och usb-c/-a kontakter att ha på skrivbordet kan vara något att fundera på också, men beror på vilket chassi du har och vart det ska stå. Den inbyggda usb-c porten på baksidan är inte så smidig att använda i alla fall.

Tanken med access till usb-c porten är ifall du har en snabb extern disk att spara projekt på när du är på språng eller snabbt vill kunna lasta in och ur saker från någonstans...

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske man ska gå på två olika M2-diskar direkt på moderkortet och avvakta raid-kortet. Men då kanske man kör på 2st 2tb när man lix köper M2-SSDkort.
Har en 1tb SSD (sata) i nuvarande datorn som jag kan flytta över och nyttja som backup av något slag.
Har även några vanliga 3.5" mekaniska NAS-diskar liggande som blivit över, men tänkte försöka undvika mekaniska diskar så långt jag kan.

Du tror jag behöver mer än 850W som jag konfigurerat nuvarande systemet på? Hmm.
4x32gb minne är jag lite tveksam på. Kanske blir man byter allt minnet samtidigt om man ska gå upp på 128gb framgent? Då är säkert minnet jag köper nu "segt" i jämförelse?

Just nu så har jag "bara" cat6-kabel till NASarna, så vet inte hur mkt mer än 1gb som jag kan kräma ut, men vore trevligt med mer. I så fall ett https://www.inet.se/produkt/1903104/asus-rog-strix-trx40-e-ga...
Men kanske bättre i så fall att satsa på ett separat nätverkskort?

Just nu så står chassit under skrivbordet. Baksidan är ett hvete att komma åt så där pluggar jag gärna in saker som jag sedan inte behöver röra. Fronten kommer jag lätt åt så där har jag pluggat in saker tidigare. Men en vettig USB-docka vore nice.

Jag har några Samsung SSD som jag kör USB-C mot. Så det vore smidigt kunna plugga in fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Två sådana kit om du känner att du har råd. Det går lätt att köra bara ett till att börja med också, men lite sämre prestanda blir det då. Är det för mycket skulle jag gå för 4x16 som i ditt alternativ
https://www.inet.se/produkt/5302430/corsair-64gb-2x32gb-ddr4-...

https://www.inet.se/produkt/6900037/evga-supernova-g2-1300w

Skickades från m.sweclockers.com

Just nu ser jag inget behov av 128gb minne. Inte så ofta som jag maxar ut 64gb, men att ha 4st är effektivare än att ha 2st 32 som jag förstått det?
Har bytt ut mot EVGA-1300w nu. Bra pris på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Kanske man ska gå på två olika M2-diskar direkt på moderkortet och avvakta raid-kortet. Men då kanske man kör på 2st 2tb när man lix köper M2-SSDkort.
Har en 1tb SSD (sata) i nuvarande datorn som jag kan flytta över och nyttja som backup av något slag.
Har även några vanliga 3.5" mekaniska NAS-diskar liggande som blivit över, men tänkte försöka undvika mekaniska diskar så långt jag kan.

Du tror jag behöver mer än 850W som jag konfigurerat nuvarande systemet på? Hmm.
4x32gb minne är jag lite tveksam på. Kanske blir man byter allt minnet samtidigt om man ska gå upp på 128gb framgent? Då är säkert minnet jag köper nu "segt" i jämförelse?

Just nu så har jag "bara" cat6-kabel till NASarna, så vet inte hur mkt mer än 1gb som jag kan kräma ut, men vore trevligt med mer. I så fall ett https://www.inet.se/produkt/1903104/asus-rog-strix-trx40-e-ga...
Men kanske bättre i så fall att satsa på ett separat nätverkskort?

Just nu så står chassit under skrivbordet. Baksidan är ett hvete att komma åt så där pluggar jag gärna in saker som jag sedan inte behöver röra. Fronten kommer jag lätt åt så där har jag pluggat in saker tidigare. Men en vettig USB-docka vore nice.

Jag har några Samsung SSD som jag kör USB-C mot. Så det vore smidigt kunna plugga in fort.

64gb minne duger att börja med, ingen fara.

850w är kanske tillräckligt men ganska nära teoretiskt max, jag skulle vilja ha högre marginaler. Hittade ett fyndex på 1300w för samma pengar som detta dock...

Datorn kommer alltså kunna dra mer än 500w cpu i peak (280w är bara för kylaren att klara av, inte peak effekt)
Grafikkort kan lätt dra mer än 200-250w
M.2 ssd och kontollers blir varma och drar några watt

Glöm inte cpu-kylare (följer inte med), denna är minimum, annars vattenkylare på minst 240mm radiator
https://www.inet.se/produkt/5320883/be-quiet-dark-rock-pro-tr...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

64gb minne duger att börja med, ingen fara.

850w är kanske tillräckligt men ganska nära teoretiskt max, jag skulle vilja ha högre marginaler. Hittade ett fyndex på 1300w för samma pengar som detta dock...

Datorn kommer alltså kunna dra mer än 500w cpu i peak (280w är bara för kylaren att klara av, inte peak effekt)
Grafikkort kan lätt dra mer än 200-250w
M.2 ssd och kontollers blir varma och drar några watt

Glöm inte cpu-kylare (följer inte med), denna är minimum, annars vattenkylare på minst 240mm radiator
https://www.inet.se/produkt/5320883/be-quiet-dark-rock-pro-tr...

Skickades från m.sweclockers.com

Satt precis och funderade på kylare faktiskt.
Har lagt till en sådan kylare nu (be quiet!). Är lite skeptisk mot vattenkylning då jag själv inte är van/har haft/monterat sådant tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Just nu ser jag inget behov av 128gb minne. Inte så ofta som jag maxar ut 64gb, men att ha 4st är effektivare än att ha 2st 32 som jag förstått det?
Har bytt ut mot EVGA-1300w nu. Bra pris på den.

https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

Minimum for 4k is 64 GB...

Testa om inte annat, går alltid att trycka in mer. Vill du senare ha mer än 128gb kommer du dock behöva sälja alla 16gb stickor, därför jag rekommenderade 32 (men jag inser att 8000kr på ram är helt galet)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

Minimum for 4k is 64 GB...

Testa om inte annat, går alltid att trycka in mer. Vill du senare ha mer än 128gb kommer du dock behöva sälja alla 16gb stickor, därför jag rekommenderade 32 (men jag inser att 8000kr på ram är helt galet)

Skickades från m.sweclockers.com

Jo med 8st platser så kan jag trycka in upp till 128gb om jag kör 16-gb-vägen.
Tror ärligt talat att jag inte kommer behöva mer än 128gb i denna dator, men så tänkte jag med förra datorn också.
Har 64gb nu så tänkte köra på det så kör jag 4st 16gb senare om jag behöver mer minne.

Permalänk
Medlem

Nu när vi närmat oss ett bygge med threadripper så inser jag att det är nästan dubbelt så dyrt som där du började. Tänk både en och två gånger innan du trycker på knappen nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror jag ska fundera igenom lite också hur jag ska göra med diskarna.
2tb-diskarna är inte tvärbilliga direkt
Helst hade jag ju haft 2st 2tb. Går ju dåligt att "Uppgradera" sig från 1tb till 2tb om man kör det på OS. Därav som raidkortet hade varit trevligt nyttja då man kan slå ihop fler små diskar till en större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Jo med 8st platser så kan jag trycka in upp till 128gb om jag kör 16-gb-vägen.
Tror ärligt talat att jag inte kommer behöva mer än 128gb i denna dator, men så tänkte jag med förra datorn också.
Har 64gb nu så tänkte köra på det så kör jag 4st 16gb senare om jag behöver mer minne.

Går att köra 4x16 + 4x32 för totalt 192 GB också i framtiden om du inte specifikt kommer behöva just helt maxat, men en sån uppsättning kan tapp hastighet eftersom den inte kör matchade minnen (sällan ett riktigt problem med ramhastigheten idag dock, så extrema mängder cache på threadripper)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu när vi närmat oss ett bygge med threadripper så inser jag att det är nästan dubbelt så dyrt som där du började. Tänk både en och två gånger innan du trycker på knappen nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Yepp!
Jag har en dator som funkar. Behöver inte kasta mig på köpknappen just nu. Detta ska få marinera lite
Pengarna springer lätt iväg fort.
Men slår man ut det på 7 år så blir det 400kr+moms/månad i kostnad för datorn.
5 år blir 600kr+moms/månad.

Det är inte mycket om man räknar på det är en dator som kanske tjänar in en timmes arbete/månad (minst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Tror jag ska fundera igenom lite också hur jag ska göra med diskarna.
2tb-diskarna är inte tvärbilliga direkt
Helst hade jag ju haft 2st 2tb. Går ju dåligt att "Uppgradera" sig från 1tb till 2tb om man kör det på OS. Därav som raidkortet hade varit trevligt nyttja då man kan slå ihop fler små diskar till en större.

Jo det där asus kortet var ju bara 500kr, mycket billigare än att köpa 2tb av någon anledning... vet dock inte om det är ett raidkort eller bara pcie-splitter...

Skickades från m.sweclockers.com

Läste lite mer noga, kanske ska undvika just den i alla fall (funkar bara med intel kanske?):

Tekniska specifikationer
Kontrollerkort
Gränssnitt: M.2 Card
Värdbuss: PCIe 3.0 x16
Formfaktor: Instickskort
Header
Produktlinje: ASUS
Förpackad kvantitet: 1
Tillverkare: ASUS
Märke: ASUS
Modell: HYPER M.2 X16 CARD V2
Allmänt
Produkttyp: Gränssnittsadapter
Diverse
Färgkategori: Grå
Hårddiskkompatibel formfaktor (metrisk): M.2
Formfaktorkomptibilitet för hårddisk: M.2
Mått och vikt
Bredd: 1.3 cm
Höjd: 9.6 cm
Djup: 20.2 cm
Gå till toppen av sidan
Recensioner1
Betygsätt produkt
50

DarthWendel
ungefär ett år sedan
Såg en del recensioner på Webben som inte var nöjda, men det berodde nog mer på att man försökt installerat den på fel moderkort, eller med fel M.2 moduler.
Den kräver att moderkortet har VROC (Virtual Raid over CPU) licens från Intel, och att man använder M.2 NVMe moduler. Installerade i en Workstation (ej ASUS), med Intel® C422 chipset och den fungerade kanon. Kör Raid 0 på 2 st M.2 moduler, även om den stödjer 4 moduler

https://www.webhallen.com/se/product/289150-Asus-HYPER-M-2-X1...

Edit: såg nu att butiken skrivit att det fanns stöd för threadripper ändå... jag blir lite osäker, jag skulle dubbelkolla lite extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo det där asus kortet var ju bara 500kr, mycket billigare än att köpa 2tb av någon anledning... vet dock inte om det är ett raidkort eller bara pcie-splitter...

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.youtube.com/watch?v=x5G-zciner4
Fanns ett intressant youtubeklipp här
Verkar verkligen nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo det där asus kortet var ju bara 500kr, mycket billigare än att köpa 2tb av någon anledning... vet dock inte om det är ett raidkort eller bara pcie-splitter...

Skickades från m.sweclockers.com

Läste lite mer noga, kanske ska undvika just den i alla fall (funkar bara med intel kanske?):

https://www.webhallen.com/se/product/289150-Asus-HYPER-M-2-X1...

I klippet jag visade kör han med samma Samsung-diskar (fast han kör 500gb och jag tänkte köra 1gb) som jag har i min varukorg

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

I klippet jag visade kör han med samma Samsung-diskar (fast han kör 500gb och jag tänkte köra 1gb) som jag har i min varukorg

Härligt!

Jag trodde verkligen det när jag länkade det, men sen blev jag lite orolig...

Allting jag läser är dock att det är bara en delare av pcie x16 till 4 st m.2 med pcie x4 på varje. All raid sköts av processorn så det är inget raidkort med separat kontroller (vilket är bra för om de dör är de nästan omöjliga att ersätta) eftersom varje disk blir direkt på processorn ska du inte vara tvingad till raid heller om du inte vill

Skickades från m.sweclockers.com

För att bara vara extra tydlig så står det pcie3x16 så du kanske behöver begränsa porten till gen3 i bios, men det ska inte vara några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Härligt!

Jag trodde verkligen det när jag länkade det, men sen blev jag lite orolig...

Allting jag läser är dock att det är bara en delare av pcie x16 till 4 st m.2 med pcie x4 på varje. All raid sköts av processorn så det är inget raidkort med separat kontroller (vilket är bra för om de dör är de nästan omöjliga att ersätta) eftersom varje disk blir direkt på processorn ska du inte vara tvingad till raid heller om du inte vill

Skickades från m.sweclockers.com

För att bara vara extra tydlig så står det pcie3x16 så du kanske behöver begränsa porten till gen3 i bios, men det ska inte vara några problem

Eftersom Inet ska bygga ihop datorn så tror jag ju att de kanske bör ha koll på den biten?
Eller tänker jag fel?

Pratade med deras support och att använda kortet och sätta ihop allt till en raid0 med 4 diskar ingick. Om jag körde OS på en annan disk (vilket jag ska).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Eftersom Inet ska bygga ihop datorn så tror jag ju att de kanske bör ha koll på den biten?
Eller tänker jag fel?

Pratade med deras support och att använda kortet och sätta ihop allt till en raid0 med 4 diskar ingick. Om jag körde OS på en annan disk (vilket jag ska).

Se till att ha backup på allt om du kör 4 diskar i raid 0, om en går sönder är 4tb data helt förlorad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Se till att ha backup på allt om du kör 4 diskar i raid 0, om en går sönder är 4tb data helt förlorad

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det är därav som jag funderar på att ta backup på en separat SSD som jag har just nu (sata) som får agera som backup för de viktigaste delarna.
Utrymmet som används för scratch och annat bryr jag mig mindre om, men LR-katalogen och datan jag jobbar med vore trevligt ha backupat.
Kör som det är nu en automatisk backup till NAS-arna också på samma data med jämna mellanrum.
Förhoppningen är att max 1 dygns jobb rasar om arbets-disken rasar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Jo, det är därav som jag funderar på att ta backup på en separat SSD som jag har just nu (sata) som får agera som backup för de viktigaste delarna.
Utrymmet som används för scratch och annat bryr jag mig mindre om, men LR-katalogen och datan jag jobbar med vore trevligt ha backupat.
Kör som det är nu en automatisk backup till NAS-arna också på samma data med jämna mellanrum.
Förhoppningen är att max 1 dygns jobb rasar om arbets-disken rasar.

Eller rättare skulle jag seriöst fundera över om raid är rätt här alls. Finns det inte andra lösningar som tillåter en partition på flera diskar eller nåt istället för striping. Tror inte prestandan kommer behövas men jag kan ha fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid köpa moderkort med 4st m.2 slots ist för expansionskort

https://www.inet.se/produkt/1903119/gigabyte-trx40-designare

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Du kan ju alltid köpa moderkort med 4st m.2 slots ist för expansionskort

https://www.inet.se/produkt/1903119/gigabyte-trx40-designare

Lika bra att ta två!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Du kan ju alltid köpa moderkort med 4st m.2 slots ist för expansionskort

https://www.inet.se/produkt/1903119/gigabyte-trx40-designare

Absolut kan man ju det.
Priserna springer iväg deluxe haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lika bra att ta två!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja då kan man ju köra 8st diskar yes!
Jisses.. de kan då ta betalt för grejorna.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat utan raid-kortet och gigabyte-moderkort.

Då kan jag köra OS på 1st 2tb och 2st 1tb med 2 alt

1. 1tb för scratch/Lightroomkatalog osv, 1tb för filer
2. 1tb+1tb i raid0 = 2tb för allt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13356378

Permalänk
Medlem

Raid 0 för scratch är ok, där gör det inte så mycket när något går fel med raid-setupen. Men jag skulle absolut inte lagra någon statisk data i raid 0 utan att ha ett robust system med täta backuper av tillkommen data kopplat. Det är att be om trubbel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Raid 0 för scratch är ok, där gör det inte så mycket när något går fel med raid-setupen. Men jag skulle absolut inte lagra någon statisk data i raid 0 utan att ha ett robust system med täta backuper av tillkommen data kopplat. Det är att be om trubbel.

Skickades från m.sweclockers.com

Så egentligen borde man köra 1st 2tb för OS och sedan ha en kombinerad disk för scratch/arbete på 2tb.
Istället för 2st 1tb där man delar upp det på olika uppgifter. Svårt styra om lagringen om den skulle behöva 1.5tb och scratch osv bara kör 0.5

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13356456

Så något sånt här borde göra biffen i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Så egentligen borde man köra 1st 2tb för OS och sedan ha en kombinerad disk för scratch/arbete på 2tb.
Istället för 2st 1tb där man delar upp det på olika uppgifter. Svårt styra om lagringen om den skulle behöva 1.5tb och scratch osv bara kör 0.5

Så hade jag förmodligen gjort. Om jag tjänade mina pengar på datorn hade jag nog övervägt att köra OS på 2x1TB i raid 1 istället, men hur nödvändigt det är beror mycket på hur ofta man jobbar mot väldigt tighta deadlines. Filerna i sig är inte viktiga, men tiden man slipper spendera på återställning om man får ett diskfel kan vara ovärderlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #