Laptop för skola och lätt programmering

Permalänk
Medlem

Laptop för skola och lätt programmering

Tja!

Jag letar just nu efter en laptop för skolarbete(anteckningar osv.) samt programmering i framförallt Python men även en del Lua, Java och eventuellt lite Unity 2d(pixelart, inget grafikkort nödvändigt). Budget ligger någonstans runt 4-6K men så lite som möjligt som kommer flyta på bra med de sakerna. Jag har letat runt i ett par dagar nu på prisjakt, blocket, webhallen osv. och känner mig inte ett dugg klokare.

Tack i förskott!

Permalänk
Medlem

En surface laptop? Skön tangentbord. 3:2 aspect ratio skärm.

Obs! Fyndvara: https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Laptop

Har en hp laptop som jsg försöker sälja av just nu, skriv om du vill ha mer info, säljer för typ 3000 - 4000kr , har använt den till plugg och programmering, funkar utmärkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Terty55: Om du vill ha ny så en LENOVO S145-14API 14" R3 8GB 128GB. TN panel men i övrigt väldigt prisvärd med 8GB RAM, SSD m.m.

Annars skulle jag rekommendera en begagnad Microsoft Surface Pro 3/4. Supertrevligt att kunna anteckna med pennan.
Jag köpte min Surface Pro 3 4/128GB komplett med tangentbord och penna här på Sweclockers marknad för 1500 kronor. Räkna med närmre 2000 kronor på tradera. Surface Pro 3 8/128GB brukar kosta mellan 2500-3000 kronor beroende på skick. Surface Pro 4 har jag inte koll på, men den kommer rymmas i din budget.

Vill du dock inte ha en Surface utan en riktig laptop så skulle jag rekommendera en begagnad Lenovo Thinkpad T440/T450/T450S med en i5:a. RAM och lagringsstorlek spelar mindre roll då du kan uppgradera de enkelt senare. Men betala inte mycket för dem, inte mer än 2000 kronor.

Är Thinkpaden för ful så kolla på en begagnad Dell XPS 13 i5 8GB 256GB. i5 8gen blev fyrkärning så för det året stiger begagnatpriserna, men också prestandan.

Väldigt trevlig laptop, men på tok för mycket pengar för 4GB RAM.
4GB räcker, kör på det idag, men jag hade aldrig köpt en ny med så lite.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Vilken dator som helst. Och köp vilken Raspberry som helst. Koppla upp dig mot Raspberry med putty eller SSH. Gratis kompilatorer och Python finns givetvis. Jag kör själv programutveckling i C och C++ på cubieboard 20 som är likvärdig med Raspberry.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Vilken dator som helst. Och köp vilken Raspberry som helst. Koppla upp dig mot Raspberry med putty eller SSH. Gratis kompilatorer och Python finns givetvis. Jag kör själv programutveckling i C och C++ på cubieboard 20 som är likvärdig med Raspberry.

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta okunnigheten, men vad är övertaget med den här lösningen över en traditionell laptop?