Permalänk
Medlem

Båt - 4g och Wifi booster, tips?

Hej!
Jag försöker få till en lösning till båten, helst med en "enhet" typ kombinerad 4g router och WiFi booster.

Det jag vill uppnå är:
1. Förstärka båtklubbens befintliga WiFi-nät som är för svagt inne i båten (typ repeater/booster), och connecta dit i första hand.
2. Ha en 4G "fallback" om WiFi ej är tillgängligt.
3. Inte behöva byta nät på mina enheter vid växling mellan WiFi/4G, dvs alltid vara inloggat på "MyBoatWiFi". Detta för att jag har tex batteriövervakning som bara kan connecta till ett WiFi nät och kräver manuellt byte om det nätet försvinner.

Skiss

Vore grymt om någon har en smidig lösning på detta!
/Raul

Permalänk
Medlem

@BlancoJr:
Detta går att fixa med en brygga och en 4G router som har failover.
Bryggan tar emot Wifi från båtklubben och skickar ut den på port. Denna port kopplas till WAN på en 4G router.
4G routern sätts upp med failover till 4G om Internet försvinner från WAN porten.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Finns 4G modem med Wi-Fi som har sådan failover funktion i sig där man kan sätta Wi-Fi WAN som primärt WAN och när denna faller så växla WAN till 4G. Nu råkar jag vara part i mål då jag är en återförsäljare för sådana här...
Som en parentes kan jag nämna att Wi-Fi i marinor ofta (men inte alltid) är fullsmetade med användare på sommaren och du som vill använda detta för att surfa inne i din båt får en rätt kass och begränsad upplevelse (om alls någon). Jag hade själv satsat på ett sjyst 4G router och ett abonnemang med större datamängd på.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

@_robban: tack för ditt svar!
Ja, du har rätt att det är ganska usla nät i marinorna och det blir nog enklast och bäst ekonomiskt att köra en 4g-router istället. 👍

Permalänk
Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.