Steam använder 100% av SSD under installation och gör datorn obrukbar i 40 min +

Permalänk
Medlem

Steam använder 100% av SSD under installation och gör datorn obrukbar i 40 min +

Hej, försökt googla mig fram till något bra svar men kan ej hitta..
Håller på att bli tokig då varenda gång steam ska uppdatera ett spel, även om det rör sig om 5MB så tar det över 40 minuter och laggar ihop hela datorn..

I aktivitetshanteraren står det att disken används 100% även vid 0,1MB/s..
Någon som tror sig ha en lösning?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vad har du för disk?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Forumledare

@of-doom: Har du enbart 1 disk i datorn?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Vad har du för disk?

Skickades från m.sweclockers.com

kingston a400 på 500gb. Hittat endel med samma problem med andra ssds med.
Problemet är endast i steam.

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@of-doom: Har du enbart 1 disk i datorn?

Japp bara 1.

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur mycket plats har du på disken? Om den börjar bli full kanske du kan få såna symptom...

Annars när folk har haft problem med att Steam har issues med att datorn sackar ihop under download, så verkar det vara kopplat till "High Precision Event Timer" (HPET) men då tror jag det är CPU:n som gått i taket, så jag tror inte du har det problemet...
Men kanske värt att kolla upp?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hur mycket plats har du på disken? Om den börjar bli full kanske du kan få såna symptom...

44GB ledigt har jag just nu. Kan ju testa rensa en massa men har för mig problemet funnits sen jag köpte datorn :S

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Annars när folk har haft problem med att Steam har issues med att datorn sackar ihop under download, så verkar det vara kopplat till "High Precision Event Timer" men då tror jag det är CPU:n som gått i taket, så jag tror inte du har det problemet...
Men kanske värt att kolla upp?

Asså är ju efter den laddat ner när den väl börjar installera som det säckar ihop. Under download funkar allt som det ska.
CPU och ram går knappt upp alls under varken download eller install. Men ska kolla in!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om den efter downlodad av uppdatering i form av differensfiler (dvs data som skiljer mellan gamla och nya versionen med mer eller mindre intelligenta algoritmer) så skall den patcha de gamla filerna och sådant kan bli enormt processor och disktungt när småbitar skall patchar och annat skall flyttas runt tills datat är i önskad form.

Detta är inget nytt - sådan gjorde man också förr när spelen levererades på disketter, sedan slutade man med detta och sonika installerade ett helt nytt spel vid varge ny uppdatering, men nu när spelen är över 40 GB så kan man inte göra det om det resulterar i hela nätter och tom. dygn i nedladdningstid även med fiber och man är tillbaka att patcha med diff-filer igen...

Permalänk
Medlem

Steam förallokerar ytrymmet, det är ett problem över ett år och medför att det direkt förbrukar cashen på vissa ssder...

Permalänk
Medlem

Disken du har saknar DRAM-cache, vilket gör att många samtidiga små läs- och skrivoperationer lägger väldigt stor belasting på kontroller och CPU, och eftersom man från Kingstons sida inte specificerar vilken kontroller man använder så kan det vara så att din disk har en kontroller som är ovanligt dålig på denna typ av operationer. Överlag är det dock en av de bättre budget-ssderna, men med vissa svaga punkter. Läshastigheten var i vissa fall väldigt dålig, vilket kan vara det du råkar ut för här.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av of-doom:

44GB ledigt har jag just nu. Kan ju testa rensa en massa men har för mig problemet funnits sen jag köpte datorn :S

Helt vansinnigt, du bör aldrig fylla en SSD disk mer en 80% för att den ska fungera perfekt så i ditt fall ska du ha minst 100gb ledigt på disken, de som händer är att hastigheten sjunker kraftigt på disken eftersom disken räknas som full.

Här kan du läsa hur en SSD disk fungerar.

https://www.makeuseof.com/tag/5-things-consider-buying-ssd/

Permalänk
Medlem

Förutom för-allokeringen tar resurser om det utförs på dumt sätt, så kommer även när den skall patcha filer hej vilt överallt i existerande version av programmet/spelet i fråga så kommer det käka massiva mängder med cache på använda disk, och med NTFS väldigt mycket mer än vad som behövs om filsystemet är mer optimerat.

De är samma sak som när man körde cachen full i en shinglad hårddisk och 10-falt förvärrades (eller bara kunde skriva 1/10-del gentemot andra filsystem innan man gick in i väggen) när man använde NTFS som filsystem i jämförelse med andra system som ext4 och BTRFS på snurrdisken, men med skillnaden att folk inte förväntar sig att råka på samma sak med SSD här...

Med moderna högpackade QLC-SSD som dessutom hålls nära fulla med data så kommer man se detta allt oftare och inte bara på de billigaste SSD med rätt taskig kontroller och utan cache...

---

Detta är ytterligare en sak som allt mer ofta kommer till ytan att NTFS som filsystem har gjort sitt och gjort det väl under åren - men det är dags för något annat då det 10 extra åren i användbarhet som SSD köpte åt NTFS med sin söksnabbhet, har slutligen nått sitt slut.

- problemet är att MS har inget "något annat" att kasta in, då ReFS hade fokus på helt annan typ av lagring (typ liknande användning som AWS S3 eller motsvarande) och glömde bort att man också behöver en filsystem där OS också går att köra på - och förmodligen inte 'fixas' innan windows dolda OS-delar är bytt till en linux-del inom ett överskådlig antal år och därmed börja kunna använda infrastrukturen på ett större antal olika filsystem som är välstödda och välbeprövade i Linux idag...

Permalänk
Medlem

@of-doom Öppna "Resursövervakaren" (Prestanda-fliken) så ser du hur mycket din disk egentligen arbetar och med vad.
Sortera Disk-kolumnen efter kolumnen Totalt så syns det bättre.

Processer-fliken ger ofta konstiga (låga) siffror.

edit: Men om datorn laggar ihop vid belastning kan du ju se om det finns nyare firmware update och sedan köra trim.
https://www.kingston.com/en/support/technical/ssdmanager

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om den efter downlodad av uppdatering i form av differensfiler (dvs data som skiljer mellan gamla och nya versionen med mer eller mindre intelligenta algoritmer) så skall den patcha de gamla filerna och sådant kan bli enormt processor och disktungt när småbitar skall patchar och annat skall flyttas runt tills datat är i önskad form.

Detta är inget nytt - sådan gjorde man också förr när spelen levererades på disketter, sedan slutade man med detta och sonika installerade ett helt nytt spel vid varge ny uppdatering, men nu när spelen är över 40 GB så kan man inte göra det om det resulterar i hela nätter och tom. dygn i nedladdningstid även med fiber och man är tillbaka att patcha med diff-filer igen...

Åhfan så man kanske bara måste lära sig leva med det helt enkelt?

Skrivet av pacc:

Steam förallokerar ytrymmet, det är ett problem över ett år och medför att det direkt förbrukar cashen på vissa ssder...

okok typiskt då.. Kanske skulle skippa steam och köra PoE normalt då.. Konstig nog tycks det vara enda spelet som jag lagt märke till bråkar med mig.

Skrivet av whisky:

Disken du har saknar DRAM-cache, vilket gör att många samtidiga små läs- och skrivoperationer lägger väldigt stor belasting på kontroller och CPU, och eftersom man från Kingstons sida inte specificerar vilken kontroller man använder så kan det vara så att din disk har en kontroller som är ovanligt dålig på denna typ av operationer. Överlag är det dock en av de bättre budget-ssderna, men med vissa svaga punkter. Läshastigheten var i vissa fall väldigt dålig, vilket kan vara det du råkar ut för här.

Om jag skulle köpa en ny SSD för att slippa detta problem vilken skulle du rekommendera? Spelar å surfar typ endast på datorn så M.2 osv är ju overkill.

Skrivet av anon301768:

Helt vansinnigt, du bör aldrig fylla en SSD disk mer en 80% för att den ska fungera perfekt så i ditt fall ska du ha minst 100gb ledigt på disken, de som händer är att hastigheten sjunker kraftigt på disken eftersom disken räknas som full.

Här kan du läsa hur en SSD disk fungerar.

https://www.makeuseof.com/tag/5-things-consider-buying-ssd/

Rensade SSD så har nu 200gb ledigt och det gjorde ingen skillnad alls tyvärr.
Men ska ha det i åtanke framöver att inte fylla mer!

Skrivet av xxargs:

Förutom för-allokeringen tar resurser om det utförs på dumt sätt, så kommer även när den skall patcha filer hej vilt överallt i existerande version av programmet/spelet i fråga så kommer det käka massiva mängder med cache på använda disk, och med NTFS väldigt mycket mer än vad som behövs om filsystemet är mer optimerat.

De är samma sak som när man körde cachen full i en shinglad hårddisk och 10-falt förvärrades (eller bara kunde skriva 1/10-del gentemot andra filsystem innan man gick in i väggen) när man använde NTFS som filsystem i jämförelse med andra system som ext4 och BTRFS på snurrdisken, men med skillnaden att folk inte förväntar sig att råka på samma sak med SSD här...

Med moderna högpackade QLC-SSD som dessutom hålls nära fulla med data så kommer man se detta allt oftare och inte bara på de billigaste SSD med rätt taskig kontroller och utan cache...

---

Detta är ytterligare en sak som allt mer ofta kommer till ytan att NTFS som filsystem har gjort sitt och gjort det väl under åren - men det är dags för något annat då det 10 extra åren i användbarhet som SSD köpte åt NTFS med sin söksnabbhet, har slutligen nått sitt slut.

- problemet är att MS har inget "något annat" att kasta in, då ReFS hade fokus på helt annan typ av lagring (typ liknande användning som AWS S3 eller motsvarande) och glömde bort att man också behöver en filsystem där OS också går att köra på - och förmodligen inte 'fixas' innan windows dolda OS-delar är bytt till en linux-del inom ett överskådlig antal år och därmed börja kunna använda infrastrukturen på ett större antal olika filsystem som är välstödda och välbeprövade i Linux idag...

Såå vad du säger är byt till Linux och problemen försvinner? xD

Skrivet av henkiii:

@of-doom Öppna "Resursövervakaren" (Prestanda-fliken) så ser du hur mycket din disk egentligen arbetar och med vad.
Sortera Disk-kolumnen efter kolumnen Totalt så syns det bättre.
https://s33046.pcdn.co/wp-content/uploads/2018/12/word-image-300.png

Processer-fliken ger ofta konstiga (låga) siffror.

edit: Men om datorn laggar ihop vid belastning kan du ju se om det finns nyare firmware update och sedan köra trim.
https://www.kingston.com/en/support/technical/ssdmanager

Hur får jag upp "Resursövervakaren"?
Ska kolla in firmware osv.

Ledsen för de långsamma svaren! Tack för all hjälp ni ger mig men testat det mesta och inget tycks hjälpa..
Så funderar på att byta ut den. Vilken SSD rekommenderar ni att jag byter till?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Hur får jag upp "Resursövervakaren"?
Ska kolla in firmware osv.

Här

Permalänk
Forumledare

@of-doom: Personligen hade jag valt att ha två diskar, en för OS och små program och ett för spel/spelklienter. Blir oftast smidigare om du behöver installera om Windows någon gång

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Hej, försökt googla mig fram till något bra svar men kan ej hitta..
Håller på att bli tokig då varenda gång steam ska uppdatera ett spel, även om det rör sig om 5MB så tar det över 40 minuter och laggar ihop hela datorn..

I aktivitetshanteraren står det att disken används 100% även vid 0,1MB/s..
Någon som tror sig ha en lösning?

https://i.gyazo.com/e69a47b60b01f845d50d6a8c38bdf23c.png

Hej

Jag hade samma problem med samma disk. Löste det aldrig men här nedan har du min tråd och en annan tråd som också har samma problem.

Det verkar som att ssdn saknar minne för cache vilket gör den olämplig som C: (spekulation och min gissning) Jag "löste" problemet genom att installera windows på en annan ssd och köra denna som installationsdisk.

Tråd 1
Tråd 2 (min tråd)

Lycka till!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Såå vad du säger är byt till Linux och problemen försvinner? xD

nej, utan MS borde ha lagt krut sedan 15 år på en nytt modernt OS-filsystem med samma finesser som man ser i dagens moderna Linux och (open) BSD-distrubitioner - och för det behöver man anställa någon helhjärtad filsystem-nörd som designledare - inte lägga uppdraget på en för tillfället sysslolös arbetsgrupp och bara snickrar ihop någon pliktskyldigt utan någon passion alls för uppdraget efter en spec som någon annan förmodligen tagit fram och det blev stolpskottet ReFS...

Vi får se hur länge till det dröjer innan windows i botten och mer eller mindre dolt egentligen kör på en linux-kärna för att just kunna erbjuda större urval av filsystem som ZFS,BTRFS,XFS mfl. filsystem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

nej, utan MS borde ha lagt krut sedan 15 år på en nytt modernt OS-filsystem

De försökte väl redan då – med WinFS som också misslyckades

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Inaktiv

Som flera nämnt så SKA man ha flera diskar i datorn, var evigheter sedan jag bara hade en disk i min dator, jag har alltid C disken enbart för OS och program, inget annat, sedan har jag en separat disk för spel, en för bilder och en för musik, nu är de kanske lite väl många diskar men jag skulle aldrig köra med bara en disk, du kommer alltid ha problem oavsett vad du gör med en disk speciellt om du tankar ner något och bara har en disk, förstår helt och hållet varför din dator blir seg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

De försökte väl redan då – med WinFS som också misslyckades

Jovisst, men får inte sluta att försöka om man misslyckas, man får istället stoppa in mer pengar för att locka mer duktigt folk som har lite passion för problemet - eller att man får flörta med opensource-världen och lösa de knutar som finns som idag som hindrar att man inte kan välja fler olika filsystem än vad som finns idag inom MS regi - och framförallt måste inse inom organisationen att NTFS har nått världens ända och måste ersättas med något bättre - man köpte sig 10 år med SSD:s högre prestanda men till slut räcker inte ens det...

Permalänk
Medlem

tack!

Skrivet av NordhNet:

@of-doom: Personligen hade jag valt att ha två diskar, en för OS och små program och ett för spel/spelklienter. Blir oftast smidigare om du behöver installera om Windows någon gång

Skrivet av Grumie:

Hej

Jag hade samma problem med samma disk. Löste det aldrig men här nedan har du min tråd och en annan tråd som också har samma problem.

Det verkar som att ssdn saknar minne för cache vilket gör den olämplig som C: (spekulation och min gissning) Jag "löste" problemet genom att installera windows på en annan ssd och köra denna som installationsdisk.

Tråd 1
Tråd 2 (min tråd)

Lycka till!

Skrivet av anon301768:

Som flera nämnt så SKA man ha flera diskar i datorn, var evigheter sedan jag bara hade en disk i min dator, jag har alltid C disken enbart för OS och program, inget annat, sedan har jag en separat disk för spel, en för bilder och en för musik, nu är de kanske lite väl många diskar men jag skulle aldrig köra med bara en disk, du kommer alltid ha problem oavsett vad du gör med en disk speciellt om du tankar ner något och bara har en disk, förstår helt och hållet varför din dator blir seg.

Okej ser ut som de får bli fler diskar då! Tar å beställer 2 stycken 250gb helt enkelt.. En för OS å en för path of exlile! Så nu till frågan vilken SSD borde jag satsa på?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Forumledare

@of-doom: smaksak (såklart) beroende på hur du prioriterar olika saker som hastighet, tålighet osv osv.

En bra medelväg brukar vara samsungs modeller.
Det skiljer i dagsläget c:a 150:- mellan deras 860evo på 250Gb (webhallen 749:-) och 860evo 500Gb (proshop 999:-). Valet för mig faller på 2st 500Gb

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Minimum size borde vara 512. Det har varit det nya 256 i flera år

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@of-doom: smaksak (såklart) beroende på hur du prioriterar olika saker som hastighet, tålighet osv osv.

En bra medelväg brukar vara samsungs modeller.
Det skiljer i dagsläget c:a 150:- mellan deras 860evo på 250Gb (webhallen 749:-) och 860evo 500Gb (proshop 999:-). Valet för mig faller på 2st 500Gb

Efter jag sett LTC tester på SSDs å m2s osv så är jag rätt säker på att jag aldrig skulle märka någon skillnad Ja skiljer det så lite så kör jag på 2st 500gb då! Tackar!

Skrivet av Ernesto:

Minimum size borde vara 512. Det har varit det nya 256 i flera år

Jag har windows och path of exile på datorn endast så för mig hade egentligen en 256gb räckt gott och väl xD
Men nu skiljde det ju knappt något i pris så blir 2 stycke 500gb och en 3600x!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!