Windows visar fel ledigt utrymme (Kloning dyno PC)

Permalänk

Windows visar fel ledigt utrymme (Kloning dyno PC)

Hej.

Har en lite situation som ser ut så här.

Har en WIN 7 PC som styr en dyno och börjar bli dags o göra en kloning.

Nuvarande disk är en 500 GB HDD
Nya disken är en 120 GB SSD

Kan ej installera om Windows pga en mjukvara som används är låst till datorn och tillverkaren är mycket krånglig o få tag i.

Mjukvaran som används tar mindre än 500 MB ink tillhörande loggar.

Problemet är så enkelt att just nu står de att jag använder cirka 250 GB av dom 500 GB om jag går in på egenskaper på C:
Men om jag går in på c:, visar dolda och markerar allt och sen går in på egenskaper så säger den att endast 32 GB används, vilket är lite mer rimligt.

Har kört diskrensning, rensat alla saker där, kört disk kontroll, defragmentering utan resultat.
Har stängt av hibernate via CMD, och även tagit bort den filen.

HDD tune visar inga fel på health check.

WinDirStat visar 32gb använt utrymme av 500gb och visar inga onormalt stora filer i deras färggraf.

Kloningsprogrammet jag använder är acronis true image och den säger då självklart ifrån då den nya ssd är för liten.
Om jag avmarkerar Windows katalogen så godkänner den kloningen men de blir ju ganska lönlöst.

Så sammanställningen är följande.

Vad orsakar att använd kapacitet visas så pass mycket fel och hur åtgärdar jag detta?

MVH Johnny Borg

Permalänk

Generellt brukar en kloning klona hela diskens utrymme oavsett om det är fyllt eller inte så du kommer behöva 500gb på den nya disken också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Lösningen kan vara att du måste partionera 500GB-disken så att C: <=128GB. Då är chansen större att det går.

!!Dock måste du tänka på att ha tungan rätt i munnen. Du måste då hitta ett verktyg där den bara minskar befintlig partition utan att förstöra datan på den.!!

En idé kan vara att du klonar den befintliga diken till en extern 500GB HDD. Sen från den externa gör dina test på ompartionering och kloning till 128GB SSDn. Så att inte den befintliga inte ligger i risk för att paja.

Partedmagic har jag tidigare använt mig av för att ändra partitionener och o.dyl. Nu var det för ett gäng med år sedan, så vet inte hur det fungerar idag. Har för mig att det inte går att få (laglig) gratis idag. Men det kan definitivt vara värt kostnaden.

Har även för mig att jag använde en trail av "O&O Defrag" innan, för att flytta all data till början av disken för att minimera risken av data korupption vid storleksförändringen av partition.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk

Okej. såpass.
Jäklar va dumt att den nuvarande c: inte är en liten partition från början då.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har använt versioner av Acronis som utan problem minskat storleken på partitionen och så länge det använda utrymmet är mindre än disken man kopierar till har det fungerat. Är för längesedan tyvärr så minns inte version.

Dock, Googlar man på "best program to copy big disk to small shrink", så är första träffen https://www.partitionwizard.com/clone-disk/clone-hdd-to-small... som säger sig kunna fixa det, annars är där många fler relevanta träffar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag har använt versioner av Acronis som utan problem minskat storleken på partitionen och så länge det använda utrymmet är mindre än disken man kopierar till har det fungerat. Är för längesedan tyvärr så minns inte version.

Dock, Googlar man på "best program to copy big disk to small shrink", så är första träffen https://www.partitionwizard.com/clone-disk/clone-hdd-to-small... som säger sig kunna fixa det, annars är där många fler relevanta träffar.

Absolut. ska testa detta ikväll.

Trodde inte problemet skulle vara att nya diskens partition måste vara minst lika stor så.

Däremot kvarstår frågan varför de står att halva 500 GB disken används fast de inte är så.

Permalänk
Medlem

Kolla med https://windirstat.net/ så kan du lätt hitta vad som tar upp utrymmet på hårddisken.

Permalänk

@Pake: Redan gjort de och den säger att de inte är nått som tar upp några såna mängder.

De är som att windows kalkylerar fel.

Permalänk
Medlem

Det jag använt för liknande problem tidigare är Norton Ghost - dels för att jag gillade programmet innan Symantec köpte upp det, och dels för att det följde med Samsung-SSDer gratis under en period.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Har du testat att även bocka ur "hide protected operation system ....... " och

sen gå in i Traschcan/papperskorgen ( c:\Trashcan eller c:\papperskorgen ) och rensa alla filer där ??

Permalänk
Rekordmedlem

Kollat WinSxS ? Den mappen kan innehålla gigantiska mängder data utan att ta mycket fysiska plats så den brukar leda till underliga storleksavläsningar på systemenheter.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du testat med Macrium Reflect eller med Aomei Backupper för att klona disken? Oavsett om det är så svårt att installera om så skulle jag göra en image (som redan nämnts) på en ny extern enhet så att du har en avbildning/backup ifall något skiter sig med kloningen eller om något skiter sig i framtiden.

Permalänk

Tog o gjorde en kloning av disken igår till en 1tb mekanisk men tyvärr så märkte min mjukvara de.
Så troligen går licensen på hdd id eller nått.