Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

El-fordon för pendling i och kring innerstan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

El-fordon för pendling i och kring innerstan?

God dag!

Funderar på att skaffa ett el-fordon (ej bil utan något mindre) för pendling både i och kring Stockholms innerstad. Huvudanvändningen blir att ta sig fram till jobbet (ca 7 km bort). Tar för tillfället bussen och tunnelbanan till jobbet vilket tar ca 40-50 min (beroende på trafik, väntetider m.m.) medan det med cykel tar ca 20 min enligt Google Maps.

Har kollat runt lite men tvekar på vad jag ska välja. Har både upp- och nerförsbackar på väg till och från jobbet (två ganska långa) så behöver nog något som kan klara av lite mer än 7 km på en laddning åtminstone (har möjlighet att ladda batteriet på jobbet).

El-cykel kan vara bekvämt men måste dessvärre parkera den utanför lägenheten där vi har haft åtminstone en cykelstöld under den senaste tiden. Elsparkcykel är ett annat alternativ, har kikat lite på bl.a. Xiaomi Mi 365 Pro som många verkar vara nöjda med. Lite för stor kanske för att ha under skrivbordet på jobbet men det kanske kan funka.

Ni som gör pendlar med ett el-fordon i en innerstad - vad använder ni er av för el-fordon? Är det el-scooter eller el-cykel som gäller, eller kanske något annat? Någon som kör med en OneWheel t.ex.?

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Jag har en 365 Pro, hade ca 3 km till jobbet och den var perfekt. Sen flyttade jag så nu står den mest still

Ninebot MAX av Segway har lite längre max körsträcka, men väger också mer och är större.

Värt att notera är att deras ork i uppförsbackar dör snabbt när batteriet tappar kraft, jag håller mig alltid på över 50 % laddning annars blir de brutalt sega. Men det beror nog mycket på vikt också, jag väger drygt 90 KG och tycker den funkar bra.

Men kan tänka mig att den skulle vara perfekt för din typ av pendling. Drygt som satan att byta däck vid punktering också, men går att byta till solida däck. Jag gillar dock känslan att trycksatta, dämpar bra och kan tänka mig att ökade vibrationer inte är så bra för elektroniken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Okt 2012

Jag har under en period pendlat på el-cykel och tycker det är svårslaget. Det är bekvämare och snabbare än en el-kickbiken, du kan dessutom få med dig lite mer grejer på en el-cyklel. Räckvidden var tillräcklig på den jag hade men jag har å andra sidan bara 4,5km till jobbet med en enda uppförsbacke.

Nackdelen är ju förvaringen utomhus och priset.

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: GTX 1070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Barracuda 1TB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Tesoro RGB | Mus: Qpad 8K | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: Corsair RM750X V2 | CPU kylare: Wraith Prism | Laptop: Lenovo Y50-70 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013

Du har ju säkert övervägt det men iaf. Jag slår ett slag för att bara cykla utan hjälp från onödiga batterier! Kommer vara jobbigt ett tag men du vänjer dig fort, bra med lite gratis motion varje dag ju!

Jag cyklar varje dag till jobbet. 3km enkel resa innan jag flyttade och nu sedan november när jag flyttat 1,4 så inte alls lika långt som för dig då. Men man kommer in i det snabbt faktiskt. Suger hur eller hur när vädret är skit vare sig du har eldrift eller ej och det är tvärtom supertrevligt när vädret är bra.

Lycka till hur du nu än gör!

Skickades från m.sweclockers.com

| AMD Ryzen 7 3800X | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Palit GTX 1080ti | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Lagerlöf:

Jag har en 365 Pro, hade ca 3 km till jobbet och den var perfekt. Sen flyttade jag så nu står den mest still

Ninebot MAX av Segway har lite längre max körsträcka, men väger också mer och är större.

Värt att notera är att deras ork i uppförsbackar dör snabbt när batteriet tappar kraft, jag håller mig alltid på över 50 % laddning annars blir de brutalt sega. Men det beror nog mycket på vikt också, jag väger drygt 90 KG och tycker den funkar bra.

Men kan tänka mig att den skulle vara perfekt för din typ av pendling. Drygt som satan att byta däck vid punktering också, men går att byta till solida däck. Jag gillar dock känslan att trycksatta, dämpar bra och kan tänka mig att ökade vibrationer inte är så bra för elektroniken.

Justja, Mi 365 Pro var ju rätt jobbig att byta däck på. Vill nog köra med luft också, men serviceability är ju ett stort plus

Väger också ca 90 kg (blir väl närmare 100 med ryggsäck + laptop + utomhuskläder?) men inga av uppförsbackarna är väldigt branta. Kan ju i värsta fall sparka mig uppåt, inga större problem, men om man nu ändå spenderar 5000-10000 kr så är ju något lite mer kraftfullt ett stort plus

Skrivet av Henrik-W:

Jag har under en period pendlat på el-cykel och tycker det är svårslaget. Det är bekvämare och snabbare än en el-kickbiken, du kan dessutom få med dig lite mer grejer på en el-cyklel. Räckvidden var tillräcklig på den jag hade men jag har å andra sidan bara 4,5km till jobbet med en enda uppförsbacke.

Nackdelen är ju förvaringen utomhus och priset.

Ja jag sparkar mig fortfarande för att inte ha skaffat elcykel när elcykelpremien fortfarande existerade Nu ligger väl en ordentlig elcykel närmare 15-20000 kr?

Har kikat lite på RawBike men den är rätt dyr:
https://www.rawbike.se/

RadRhino verkar vara ett vettigt alternativ, har kostat €1.099,00 ett tag nu:
https://radpowerbikes.eu/products/radrhino-electric-fat-bike

Skrivet av Zemlan:

Du har ju säkert övervägt det men iaf. Jag slår ett slag för att bara cykla utan hjälp från onödiga batterier! Kommer vara jobbigt ett tag men du vänjer dig fort, bra med lite gratis motion varje dag ju!

Jag cyklar varje dag till jobbet. 3km enkel resa innan jag flyttade och nu sedan november när jag flyttat 1,4 så inte alls lika långt som för dig då. Men man kommer in i det snabbt faktiskt. Suger hur eller hur när vädret är skit vare sig du har eldrift eller ej och det är tvärtom supertrevligt när vädret är bra.

Lycka till hur du nu än gör!

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, vanlig cykel är också ett alternativ Gjorde detta faktiskt tidigare när jag bodde ca 12 km från jobbet och det var ju inte så jobbigt, men det stora minuset var hur svettig man var när man kom fram till jobbet (många branta uppförsbackar på väg dit). Att behöva byta om var ett ganska stort minus även om den extra motionen var ett stort plus.

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2014

Pendlar till och från jobbet på en Kingsong 18XL, dvs en elektrisk enhjuling.

Dörr till dörr 20 minuter 8km.

Extremt trevligt och snabbt fordon, brukar ligga runt 40 på raksträckorna.

Inköptes för runt 15.000

Intel core i5 4690k 4,6GHz | Asus Z97-A | Asus GeForce GTX 1070 Dual | Fractal Design R4 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel 520 240GB, Intel 530 240GB SSD - 1 TB HDD WD Green | Corsair Vengeance 16Gb (2x8) 2400MHz | Corsair RM 750X |Windows 10|

Trädvy Permalänk
Inofficiell ambassadör
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

@Icte: Jag skulle också slå ett slag för just cykling. Jag har precis som du 7km till jobbet och behöver aldrig byta om eller duscha på jobbet p.g.a. cyklingen. Jag tar det lugnt och tar ca 25 minuter på mig att komma fram till jobbet, kommer fram lika fräsch som när jag lämnade hemmet

Mycket billigare och mycket bättre för hälsan med lite vardagsmotion.

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Erathial:

Pendlar till och från jobbet på en Kingsong 18XL, dvs en elektrisk enhjuling.

Dörr till dörr 20 minuter 8km.

Extremt trevligt och snabbt fordon, brukar ligga runt 40 på raksträckorna.

Inköptes för runt 15.000

Trevligt alternativ, men dessa typer av enhjulingar verkar kosta en hel del. Att stå på ett hjul med fötterna pekandes framåt ser även väldigt skrämmande ut!

Skrivet av Xyborg:

@Icte: Jag skulle också slå ett slag för just cykling. Jag har precis som du 7km till jobbet och behöver aldrig byta om eller duscha på jobbet p.g.a. cyklingen. Jag tar det lugnt och tar ca 25 minuter på mig att komma fram till jobbet, kommer fram lika fräsch som när jag lämnade hemmet

Mycket billigare och mycket bättre för hälsan med lite vardagsmotion.

Gävle är ganska platt va?

Jojo minsann, det argumenterar jag inte emot. Ska ta och låna brorsans cykel för att testa att cykla till jobbet i ett par dagar för att få en känsla av pendlingen dit, men sista kilometern till kontoret är den andra uppförsbacken - denna sträcka var den mest svettgenererande när jag tidigare cyklade till jobbet om jag minns rätt

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008

Jag äger både en elcykel samt elscooter (xiaomi m365 pro).

Jag tar alltid elscootern till jobbet de dagar jag inte orkar gå. Båda fordonen går lika fort (25km/h) och är lika starka (ca 250 watt kontinueligt, peak ca 1000 watt) men den stora fördelen jag ser med elscootern är att den är ungefär hälften så stor och hälften så tung att hantera. Elscootern tar jag enkelt med in på kontoret när jag kommit fram medan jag med min elcykel måste lämna kvar den utomhus och således både låsa och låsa upp den. Procentuellt blir tiden att låsa och låsa upp elcykeln hög trots att risken fortfarande föreligger att din dyra fina elcykeln blir stulen när den står ute. Elscootern riskerar inte att bli stulen då jag har den stående i hallen när jag är hemma.

Den enda fördel jag ser med elcykel är möjlighet att ha dubbäck de månader det är aktuellt samt eventuellt att du själv kan hjälpa till och trampa och således ändå få viss motion. Elscootern går å andra sidan enkelt in på bussen eller i bagage på bilen vilket inte en elcykel gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Okt 2003

Ihopvikbar elcykel.

Skickades från m.sweclockers.com

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Jag kör Eu-Moped på sommaren och de är de snabbaste sättet att ta sig fram i stan och de är billigt, kostar ca 500 kr per månad med bensin och försäkring.
Jag har även en el cykel som jag skulle kunna använda men en så länge har jag inte gjort de, den är så pass dyr och jag har inte haft något bra ställe där jag kan ställa den under dagen, måste teckna en extra försäkring bara för cykeln eftersom den är värd mer en 3o tusen.
Cyklar dock mycket med den på fritiden och skulle jag cykla till jobb så går de fort, 1 mil fixar man lätt under 20 min utan att anstränga sig allt för mycket men de är MTB så den funkar bäst ute i skogen.

A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Jag lämnar in på butik när däcken måste bytas, kostar relativt lite (några hundra) och jag slipper vaska X timmar på att bli arg

Vanlig cykling funkar ju ofta, jag tycker nackdelen är att man lätt blir svettig och äcklig på vägen, speciellt om det är backigt. Därav mitt byte, så får man fixa motion på annat håll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2008

@Icte:
Åker själv en Evlove El-skateboard med Offroadhjul till jobbet..enkel väg ca 7-8km i ett backigt Göteborg. Räckvidd ca 15km. Laddar på jobbet under dagen. Används inte på vintern eller när det är blött men annars funkar det bra

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2010

Själv har jag en DIY skateboard med total effekt om typ 10hästar(8400watt kontinuerlig effekt). Går som ett as men jag började pendla runt med en xiaomi m365.

Iaf, den scootern finns kvar än idag då tjejen kör den dagligen till jobbet. Den är uppe i 600 mil nu och funkar precis lika bra som dag 1. Då har en åkt hela vintern i snö och salt utan att klaga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
0:0:0:0:0:0:7f00:1
Registrerad
Aug 2005

Jag har ca 8km till jobbet från Årsta till Norrtull.
Cyklar i ur och skur på min elcykel, helt oslagbart. Tar mig mellan 18-25 minuter beroende hur det går med rödljusen.
Laddar batteriet 1 gång i veckan, kör det på eco-inställningen och duschar efter varje tur.

Något som är bra med cykel kontra sparkcykel är att folk inte hyser samma agg mot en

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Jag röstar för ett alternativ som inte finns i tråden – motorcykel, vanlig bensindriven. Då elmotorcykel kostar lite för mycket för att vara värt då. Motorcykel kan du köra genom tullarna utan att betala trängselskatt också.

Vill du bara ta dig till jobbet snabbare säger jag vanlig cykel. Cykla 20 min ska inte vara mer ansträngande än en 30 min promenad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Jag slår också ett slag för att cykla. Personligen så tycker jag att cykeltrafiken kan vara riskabel som oskyddad trafikant. Men det gäller väl allt som inte är bil, kollektivtrafik eller gång.

7km cykling är för övrigt en bra motion. Jag tror jag aldrig varit i så bra form som när jag cyklade 5-6km varje dag. En risigare cykel kan man även överleva med att den blir stulen ibland. Man får en fungerande cykel för tusenlappen, vilket ett månadskort på bussen kostar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Har ca 3 km till jobbet och brukar använda min M365 när jag är för trött för att cykla. Rullat över 100 mil nu och fått punka 2 gånger. Så knepigt är det inte att byta slang och däck. Polygriper, buntband och något fälgverktyg och så lite tålamod på det så går det bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Jag har ju betydligt närmare till jobbet, typ s:t Eriksgatan fram och tillbaka varje dag. Cykel är inte ett alternativ för mig. Hatar att cykla, livsfarligt, jobbigt, smutsigt. Hyrt alla elfordon som finns (tror jag) älskar scootrarna men tycker nog att 7 km låter lite för långt för att det ska kännas ok varje dag. Vässla eller annan elmoppe men äga är inget kul, underhåll, försäkring, stöldrisk, parkering/förvaring. Fördelen med att inte äga är också att jag kan göra olika varje dag.

Det sagt är jag ändå nära att köpa en scooter men är lite orolig att de är för klena för mina 95 pannor. Hyrscootrarna är ju lite på gränsen, vissa helt ok, vissa katastrof. Det ekonomiska är inte så stor skillnad eller avgörande, det viktiga är transportttiden och bekvämligheten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av guos89:

Jag äger både en elcykel samt elscooter (xiaomi m365 pro).

Jag tar alltid elscootern till jobbet de dagar jag inte orkar gå. Båda fordonen går lika fort (25km/h) och är lika starka (ca 250 watt kontinueligt, peak ca 1000 watt) men den stora fördelen jag ser med elscootern är att den är ungefär hälften så stor och hälften så tung att hantera. Elscootern tar jag enkelt med in på kontoret när jag kommit fram medan jag med min elcykel måste lämna kvar den utomhus och således både låsa och låsa upp den. Procentuellt blir tiden att låsa och låsa upp elcykeln hög trots att risken fortfarande föreligger att din dyra fina elcykeln blir stulen när den står ute. Elscootern riskerar inte att bli stulen då jag har den stående i hallen när jag är hemma.

Den enda fördel jag ser med elcykel är möjlighet att ha dubbäck de månader det är aktuellt samt eventuellt att du själv kan hjälpa till och trampa och således ändå få viss motion. Elscootern går å andra sidan enkelt in på bussen eller i bagage på bilen vilket inte en elcykel gör.

Precis så jag tänker också. Finns inget lätt sätt att komma åt cykelrummet (behöver ta hissen samt gå igenom två källardörrar) där jag annars kunde förvara en lite dyrare cykel i lugn och ro. Ha den hemma är inte heller något alternativ - tar för mycket plats helt enkelt.

El-scooter är ett bra alternativ men behöver något bra och robust alternativ som kan hålla i åtminstone några år framöver för att det ska vara ekonomiskt försvarsbart. Vill gå ifrån behovet att köpa SL-kort under icke-vinter månaderna (åker till ~90% mot jobbet) och enbart köra med reskassa vid de tillfällen då vädret inte är allt för bra.

Skrivet av Demerzel:

Ihopvikbar elcykel.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du någon specifik modell du tänker på?

Skrivet av Guggen64:

Jag kör Eu-Moped på sommaren och de är de snabbaste sättet att ta sig fram i stan och de är billigt, kostar ca 500 kr per månad med bensin och försäkring.
Jag har även en el cykel som jag skulle kunna använda men en så länge har jag inte gjort de, den är så pass dyr och jag har inte haft något bra ställe där jag kan ställa den under dagen, måste teckna en extra försäkring bara för cykeln eftersom den är värd mer en 3o tusen.
Cyklar dock mycket med den på fritiden och skulle jag cykla till jobb så går de fort, 1 mil fixar man lätt under 20 min utan att anstränga sig allt för mycket men de är MTB så den funkar bäst ute i skogen.

Vad är det för elcykel som du har köpt som kostar mer än 30K kr?

Bensindrivna fordon vill jag nog skippa helt och hållet Behöver nog inget som går fortare än 20-25 km/h eller så för den delen heller då det fortfarande går fortare att cykla i snitt 15 km/h till jobbet än att ta bussen + tunnelbanan.

Skrivet av Lagerlöf:

Jag lämnar in på butik när däcken måste bytas, kostar relativt lite (några hundra) och jag slipper vaska X timmar på att bli arg

Vanlig cykling funkar ju ofta, jag tycker nackdelen är att man lätt blir svettig och äcklig på vägen, speciellt om det är backigt. Därav mitt byte, så får man fixa motion på annat håll.

Extra motion är trevligt, men jag vill nog också slippa bli svettig på väg mot jobbet. Kan alltid kompensera med lite längre gympass

Skrivet av eatme@live:

@Icte:
Åker själv en Evlove El-skateboard med Offroadhjul till jobbet..enkel väg ca 7-8km i ett backigt Göteborg. Räckvidd ca 15km. Laddar på jobbet under dagen. Används inte på vintern eller när det är blött men annars funkar det bra

Skrivet av WaspCustoms:

Själv har jag en DIY skateboard med total effekt om typ 10hästar(8400watt kontinuerlig effekt). Går som ett as men jag började pendla runt med en xiaomi m365.

Justja, el-skateboards existerar också. Har nog endast åkt skateboard ett par ggr när jag var yngre, men vore kul att få testa en el-skateboard också.

Vad håller ni för max-hastighet på din skateboard? Går det att bromsa relativt fort? Några problem med lite grövre väglag så som grus?

Skrivet av WaspCustoms:

Iaf, den scootern finns kvar än idag då tjejen kör den dagligen till jobbet. Den är uppe i 600 mil nu och funkar precis lika bra som dag 1. Då har en åkt hela vintern i snö och salt utan att klaga.

600 mil är galet mycket! Har du fått göra någon service på denna, t.ex. byte av batteri eller däck?

Skrivet av Kalasis:

Jag har ca 8km till jobbet från Årsta till Norrtull.
Cyklar i ur och skur på min elcykel, helt oslagbart. Tar mig mellan 18-25 minuter beroende hur det går med rödljusen.
Laddar batteriet 1 gång i veckan, kör det på eco-inställningen och duschar efter varje tur.

Något som är bra med cykel kontra sparkcykel är att folk inte hyser samma agg mot en

Haha, ja jag måste nog medge att man har blängt lite mer på folk som susar förbi en lite för nära på el-scootrar under den senaste tiden

Vad är det för el-cykel du kör med?

Skrivet av Petterk:

Jag röstar för ett alternativ som inte finns i tråden – motorcykel, vanlig bensindriven. Då elmotorcykel kostar lite för mycket för att vara värt då. Motorcykel kan du köra genom tullarna utan att betala trängselskatt också.

Vill du bara ta dig till jobbet snabbare säger jag vanlig cykel. Cykla 20 min ska inte vara mer ansträngande än en 30 min promenad.

Har tidigare funderat på motorcykel eller en mindre, billigare bil men parkeringen där jag bor kostar en hel del - taxa 3 som gäller, d.v.s. 1100 kr/månaden. Jobbet har visserligen fri parkering, men att behöva leta efter parkeringsplats hemma (blir ganska fullt i området på kvällarna) samt behöva tänka på att behöva betala för parkeringen varje gång man kommer hem (såvida jag inte väljer att betala den fasta summan på 1100 kr/månaden) gör det lite krångligare än att låsa fast en cykel vid cykelparkeringsplatserna, där det alltid finns plats.

Skrivet av Skrotnisse92:

Jag slår också ett slag för att cykla. Personligen så tycker jag att cykeltrafiken kan vara riskabel som oskyddad trafikant. Men det gäller väl allt som inte är bil, kollektivtrafik eller gång.

7km cykling är för övrigt en bra motion. Jag tror jag aldrig varit i så bra form som när jag cyklade 5-6km varje dag. En risigare cykel kan man även överleva med att den blir stulen ibland. Man får en fungerande cykel för tusenlappen, vilket ett månadskort på bussen kostar.

Jag kommer nog att skaffa en vanlig, billigare cykel om det blir ett köp av ett el-fordon vid tillfällen då jag känner för att cykla. Men måste medge att när jag tidigare cyklade till jobbet så blev tänkte jag ofta hur jag önskade att jag kunde ha åkt en el-cykel eller en el-sparkcykel när en person väl susade förbi på en, speciellt på den sista uppförsbacken upp till jobbet

Skrivet av KBJ:

Har ca 3 km till jobbet och brukar använda min M365 när jag är för trött för att cykla. Rullat över 100 mil nu och fått punka 2 gånger. Så knepigt är det inte att byta slang och däck. Polygriper, buntband och något fälgverktyg och så lite tålamod på det så går det bra.

Många som skriver att det är väldigt jobbigt, men du är den första som jag sett skriva att det inte är så jobbigt att byta däcken op M365 Pro. Ska ta och kika på en video för att se hur det går till.

Annars har du en god idé - en kombination av vanlig cykel + el-sparkcykel när man inte orkar är faktiskt rätt smart!

Skrivet av Mordekai:

Jag har ju betydligt närmare till jobbet, typ s:t Eriksgatan fram och tillbaka varje dag. Cykel är inte ett alternativ för mig. Hatar att cykla, livsfarligt, jobbigt, smutsigt. Hyrt alla elfordon som finns (tror jag) älskar scootrarna men tycker nog att 7 km låter lite för långt för att det ska kännas ok varje dag. Vässla eller annan elmoppe men äga är inget kul, underhåll, försäkring, stöldrisk, parkering/förvaring. Fördelen med att inte äga är också att jag kan göra olika varje dag.

Det sagt är jag ändå nära att köpa en scooter men är lite orolig att de är för klena för mina 95 pannor. Hyrscootrarna är ju lite på gränsen, vissa helt ok, vissa katastrof. Det ekonomiska är inte så stor skillnad eller avgörande, det viktiga är transportttiden och bekvämligheten.

Varför skaffar inte du som har så nära till jobbet en el-scooter? Slipper ha den ute och går nog fortare/smidigare att ta sig fram och tillbaka till jobbet än att låsa upp cykeln, cykla i trängseln i innerstan och därefter hitta en plats där man kan låsa cykeln?

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Icte:

Justja, el-skateboards existerar också. Har nog endast åkt skateboard ett par ggr när jag var yngre, men vore kul att få testa en el-skateboard också.

Vad håller ni för max-hastighet på din skateboard? Går det att bromsa relativt fort? Några problem med lite grövre väglag så som grus?

600 mil är galet mycket! Har du fått göra någon service på denna, t.ex. byte av batteri eller däck?

Jag brukar ligga imellan 20-30km/h. Mer än så bör man inte åka på cykelvägar och dylikt av hänsyn till andra trafikanter. Däcken på elektriska skateboards är mellan 85-120mm på street varianterna så man behöver inte vara rädd för att brädan ska ta tvärstopp i någon liten spricka eller dylikt som jag minns att det gärna gjorde när man åkt vanlig bräda

Bromsen kan vara stark nog för att kasta dig av brädan. Men då dom inte har mekanisk broms, endast elektrisk så är bromsen väldigt smidig att kontrollera. 30km/h till 0 går på typ 4-5sek.

Efter jag fick punka på däcken efter typ 20 mil så bytte jag till solida gummidäck. Sen har jag inte gjort någonting alls på den sen dess. Samma batteri och trimmad till 800w på motorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
0:0:0:0:0:0:7f00:1
Registrerad
Aug 2005

@Icte:

Jag har precis köpt en ny då den gamla blev stulen och då blev det en https://www.sportson.se/produkt/sub-sport-eride-20-men

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Icte:

El-scooter är ett bra alternativ men behöver något bra och robust alternativ som kan hålla i åtminstone några år framöver för att det ska vara ekonomiskt försvarsbart.

Du kan få en vanlig m365 (ej pro) för ca 3800kr på rea samt som fyndvara för så lite som 2800kr om du håller koll lite hos försäljarna. Jämfört med ett månadskort på ca 900 kr/mån så betalar den alltså av sig på endast 3-4 månader Och även om du kanske inte kan räkna med att en m365 håller flertalet år vid daglig pendling så håller den troligtvis längre än 3-4 månader, säg 6-12 månader. När den väl börjar gå sönder kan du alltså köpa en ny och ändå ha pengar över jämfört med om du hade betalat för ett månadskort.

En av de största fördelarna med m365, framförallt den vanliga, är just att den är väldigt billig i förhållande till hur mycket spark du får.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Vad är det för elcykel som du har köpt som kostar mer än 30K kr?

Är en Giant Dirt-E +2 och de var den billigaste som fanns, priserna börjar runt 30k och upp till närmare 80-90k för dom värsta heldämpade.
Yamaha motor som sitter i vevpartiet för tramporna, lång räckvidd, över 10 mil utan problem.

A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Icte:

Varför skaffar inte du som har så nära till jobbet en el-scooter? Slipper ha den ute och går nog fortare/smidigare att ta sig fram och tillbaka till jobbet än att låsa upp cykeln, cykla i trängseln i innerstan och därefter hitta en plats där man kan låsa cykeln?

Kör jag hyrmodellen slipper jag en hel del strul, smuts i lägenheten, ladda etc. Vore de man kunde köpa rejält mycket starkare (inte snabbare) hade jag köpt absolut. Jag använder trots det korta avståndet även, uber, bzzt, elmoppe (hyrmodell), t-bana och buss. Allt beror på väder och tidsåtgång. Har till och med kört Aimo (bilen inte scootern) några gånger, mest för att testa. Aimo-scootern är den sämsta av alla el-scootrar som finns att hyra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Men om jag skulle köpa en scooter nu, vilken är bäst? Förutom generellt bra är kravet handbroms, ingen fotbroms. Svensk ÅF men helt laglig motor inte nödvändigt.

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Mordekai:

Men om jag skulle köpa en scooter nu, vilken är bäst? Förutom generellt bra är kravet handbroms, ingen fotbroms. Svensk ÅF men helt laglig motor inte nödvändigt.

Zero 8x eller 10 är redigt fina. Bra dyra dock.

Bästa sett till pris osv så äre nog m365 pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Okt 2003

@Icte: liknande denna borde man kunna ta in i lägenhet.

https://www.superbilligt.se/elcykel/elcykel/elcykel-energy-bi...

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av WaspCustoms:

Zero 8x eller 10 är redigt fina. Bra dyra dock.

Bästa sett till pris osv så äre nog m365 pro

https://www.rull.se/Elscooter_NITROX_1600W_48V_Borstl%C3%B6s_...

Verkar ju nice förutom stenåldersdelar som kedja, blyaccar och tändningslås.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av Mordekai:

https://www.rull.se/Elscooter_NITROX_1600W_48V_Borstl%C3%B6s_...

Verkar ju nice förutom stenåldersdelar som kedja, blyaccar och tändningslås.

För att hålla ett lågt pris.

A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.