Hemlig dataavläsning tillåts från 1 april

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ducedo:

För den som är intresserad av att läsa på djupet:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/...

Noterbart är att en del system och platser är särskilt undantagna:

No.3 Borde tas bort. Finns nog inga som propagerar för mord, våld och kontroll som religiösa människor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon246659:

I samma veva försöker polisen igenom att inte behöva tillstånd. Det är den läskiga delen. Hoppas det aldrig klubbas igenom!

Skickades från m.sweclockers.com

Åkej. Det där har jag inte hört något om riktigt. Har du någon faktisk källa på det här?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Det där är väl ingen utförlig lista? (Jag vet ej!) Grovt skattebrott har jag hört talas om.

Misstanke om grovt skattebrott kan man väl alltid ha? Då kan man spionera och avgöra i efterhand.

Att lösa mord är bara bisyssla för en stat. En stat är som en stor mäktig maffia. Att driva in skatt är en stats prioritet nr 1 och det är brott mot det som har lägst beviskrav, mest tolkningsutrymme och högst straffvärde i förhållande till åsamkad skada.

Brottslingar är inte nödvändigtvis dumma (vissa är), speciellt inte ekonomiska brottslingar med utbildning. Det blir svårt att avläsa krypterad data.

Troligen får väl ekobrottsmyndigheten pracka på folk malware på förhand. Själv undrar jag hur länge det tar tills det finns trojaner och keyloggers i bankid och alla andra appar som man inte klarar sig utan i dagens samhälle, som kan slås igång bara myndighet matar in personnummer och trycker ok.

Risken är att det blir lika effektivt som andra metoder: man kommer aldrig åt toppen, för de har kryptering och 75 telefoner. Man kommer åt småfifflet och medelsvensson-egenföretagaren som glömt något på deklarationen.

Låt oss hoppas att lagen inte missbrukas.

Permalänk
Medlem

@Triton242: Varför skulle piratkopierar dömas för stöld? Det har inte utfört någon stöd enligt lagens mening. Piratkopiering är ett brott som inte har några riktiga offer.

Däremot fortkörning med mera har riktiga offer, människor som blir skadade och dödade i trafiken. Det är konstigt att du väljer ut brott som du inte tycker är något problem och tycker att det är hemskt att du skulle kunna åka dit för något sådant.

Detta kommer heller inte att göra att brottsligheten minskar på något sätt, för inget land som använder denna metoden har någon sin lyckats minska brottsligheten. Brott är inget som de flesta begår för att de vill begå dem det är för att många inte har ett val, många har aldrig fått möjligheten att leva ett bra liv.

Vad tror du kommer bli bättre egentligen av en lag som denna? Att du kommer bli tryggare på något sätt, eller vad tror du magiskt kommer att hända?

Brotten kommer inte att minska, visst vi kommer få flera människor kanske som hamnar i fängelse, och lär sig känna andra brottslingar och utvecklar ett större hat emot samhället och mera uppgivenhet när det kommer ut från fängelset och inte ens får en möjlighet att få ett jobb för att ingen anställer någon som suttit i fängelset förut.

Vi måste kämpa för att förebygg brott, genom rättvisa, genom att hjälpa folk som hamnar fel i samhället. Det kommer inte leda till ett bättre samhälle för någon människa på något ställe i Sverige.

För att göra etta måste man ge sig på den riktigt brottsligheten, vilket är den ekonomiska brottsligheten det brottslingar som skor sig på våra skattepengar, det som fifflar undan sina pengar och inte betalar sin skatt. Vi måste får bort girigheten från företagen, där vi istället kan börja satsa på alla människor inte bara de rikta.

Sådant kommer att lösa brottsligheten sådant kommer att lösa utanförskapet som bygger upp gängen som bygger upp rasister med mera. Att försöka montera ned samhället och att införa lagar som är till för att förfölja dem som är svaga i samhället istället för att hjälpa dem är inte en lösning som kommer att få någon av oss att bli trygga.

Det finns en väldigt bra korrelation med hur utvecklingen av inkomster och brottslighet som gängbrottslighet utvecklas. Man ser tydligt på kurvor att i områden där det är oroligt och mycket av brottsligheten finns i är i områden där folk mår dåligt och har dåliga löner, eller inga löner alls.

Man ser tydliga kopplingar till att orättvisor i samhället leder till brottslighet.

Ända sättet att stoppa detta är att ge sig på orsakerna till att folk väljer brott istället för att leva ett bra liv. Man kan inte ge sig på symptomen och tro att det skall bli bättre på något sätt för det är inte så det har funkat någonsin i historien. Trygghet, försörjning, bostad, jobb med bra villkor är det som gör att samhället blir lugnt och bra. Det är därför att Sverige har haft så låg brottslighet sedan efter andra världskriget och intåget av fackförbunden och den sociala rättvisan som funnit i Sverige.

Det är i den ändan man måste börja för att få ner brott inte genom att höja straffsatser och börja med avlyssningar med mera, för det kommer aldrig komma åt den riktigt och den farliga brottsligheten för det har koll på hur de klarar sig. Man kommer att kunna ta mellanhänder och mindre brottslingar på detta sätt. De som står och styr när det kommer till gäng med mera kommer man aldrig att komma åt. Det man måste göra är att göra det mera attraktivt att inte vara med i ett gäng till ex.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Åkej. Det där har jag inte hört något om riktigt. Har du någon faktisk källa på det här?

Det har de kämpat för i en evighet. Här har du en. Ska se om jag hittar artiklarna där polisen ville kunna utföra husrannsakan utan tillstånd eller skälig misstanke.
"Det handlar om att polisen ska kunna kameraövervaka utan att ansöka om tillstånd hos länsstyrelsen."
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Personligen tycker jag utvecklingen är skrämmande.

Permalänk
Medlem

@anon246659: Finns även få människor som är så trevlig och mån om andra människor som en majoritet av religiösa människor. Vart får du ifrån att de skulle vara mera kriminella än andra? Kan hålla med om att det finns en hel del kriminella som göra saker i en religions namn.

Men det har lika mycket att göra med som att huliganer har något intresse för sport, vilket de inte har de vill gå ut och slåss och förstöra men använder idrotten som en orsak.

Permalänk
Medlem

@anon246659: Kan inte annat än att hålla med, men folk verkar ju tro att polisen enbart gör saker för att skydda människor. Man glömmer rätt lätt bort poliserna som trakasserar människor med flit, som utnyttjar sin yrkesroll för att utföra brottsliga handlingar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gandir:

@Berrabub: Finns även få människor som är så trevlig och mån om andra människor som en majoritet av religiösa människor. Vart får du ifrån att de skulle vara mera kriminella än andra? Kan hålla med om att det finns en hel del kriminella som göra saker i en religions namn.

Men det har lika mycket att göra med som att huliganer har något intresse för sport, vilket de inte har de vill gå ut och slåss och förstöra men använder idrotten som en orsak.

Personlig erfarenhet.
Skillnaden mellan folk med religiös övertygelse och huliganer är att huliganerna vet att det de gör är fel.

Permalänk
Medlem

@anon246659: Det vet även dom som begår brott och skyller på religionen. Det finns så många människor som använder religion för något det egentligen inte är. Kolla i USA där större delen av alla miljonärer säger att de är goda kristna, och bryter emot nästan alla budorden genom att inte dela med sig till sina grannar med mera.

Religion används för att skaffa sig makt, men det betyder inte att de som utövar religion är dåliga människor eller brottslingar. Finns väldigt få brottslingar eller terrorister som är följer en religion de följer människor som utnyttjar religiösa människor för att skaffa sig makt.

Bara för att man säger att man göra något i sin religions mening betyder inte att man tror på något som den religion skall tro på eller agera efter. Det finns få religioner som in sin mening uppmanar till brott och våldsamhet, det flesta religioner ser ner på brottslighet och annan idioti.

Religioner kommer i från bra grundvärderingar i det flesta fall, men tråkigt nog finns massvis av folk som utnyttjar detta och gör något helt annat av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bara för att man måste göra något, betyder det inte att det är lämpligt att göra just det här.

Vi har våra skilda åsikter. Lämpligt eller inte, något måste göras.

Är man så jävla brydd att man har problem med ett sms till en polare eller sin tjej etc
Tough luck.
Det är inte dessa polisen vill åt.

Alla drabbas oavsett, ska det få fortgå? Flera döda, oskydliga.
Jag tycker redan där att jag ger upp mina personliga intressen, till förmån att plocka brottslingar.
100% står du inte bakom det? Touch luck, byt land.

Permalänk
Medlem

@Falcon: Vad sägs om att göra något som hjälper i stället, finns inget med övervakning som brukar hjälpa emot brottslighet. Hur många brott har polisen löst med dataövervakning så länge? 0st

Hur stor möjlighet tror du att det är att de med riktad spionprogramvara kommer att komma åt någon brottsling som är viktig och vet vad han göra? Det är nästan helt omöjligt att komma åt organiserad brottslighet eller gäng brottslighet genom denna typen av avlyssning då brottslingarna ligger så så långt före polisen när det kommer till teknisk kunskap.

Hur tror du polisen kommer att komma åt telefoner med oregistrerade simkort?

Det ända detta leder till är att grova brottslingar byte till telefon som polisens bakdörrar inte fungerar på, dvs allt annat än Android mer eller mindre. Det kommer ha väldigt svårt att installera programvara på en iPhone, de kommer absolut inte kunna installera programvara på säkra linux telefoner som är lätt att köpa för vem som helst.

"Crime always find a way"

Detta är bara politik, det är en fråga att försöka visa att man är tuff emot brottslighet och vinna enkla politiska poäng istället för att satsa på att lösa brott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Vi har våra skilda åsikter. Lämpligt eller inte, något måste göras.

Är man så jävla brydd att man har problem med ett sms till en polare eller sin tjej etc
Tough luck.
Det är inte dessa polisen vill åt.

Alla drabbas oavsett, ska det få fortgå? Flera döda, oskydliga.
Jag tycker redan där att jag ger upp mina personliga intressen, till förmån att plocka brottslingar.
100% står du inte bakom det? Touch luck, byt land.

Ger du upp din frihet och integritet för säkerhet kommer du i slutändan bli av med allt.

Ps, Kina skulle nog uppskatta dig. Kanske dags att flytta?

Permalänk
Inaktiv

V är redan ett parti som skulle dra nytta utav detta.

Lyssna på Linda Sneckers tal, (bläddra i spalten till höger)
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/v...

Här är den lata delen för er som inte orkar bläddra https://www.youtube.com/watch?v=skkAJcw3oN0

Enligt V så anser dom att övervaka halva befolkningen är rimligt då. Men många är naiva i Sverige, dom tar inte sådana uttalanden på allvar, det verkar inte finnas en reflektion om vad orden innebär utan folk viftar bort det som "jaja, hon mena det säkert inte".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vi har våra skilda åsikter. Lämpligt eller inte, något måste göras.

Är man så jävla brydd att man har problem med ett sms till en polare eller sin tjej etc
Tough luck.
Det är inte dessa polisen vill åt.

Alla drabbas oavsett, ska det få fortgå? Flera döda, oskydliga.
Jag tycker redan där att jag ger upp mina personliga intressen, till förmån att plocka brottslingar.
100% står du inte bakom det? Touch luck, byt land.

Tror du bin ladin skickade ett sms? Jag tror knappast att ett endaste brott kommer lösas med hjälp av detta.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@anon190792: Så du menar att vänsterpartiet är för övervakning? Det låter lite roligt då de är emot det och konsekvent har röstat emot det i riksdagen.

Nedan följer ett utdrag från deras hemsida

"Alla människor har rätt till en skyddad privat sfär. Skyddet för den personliga integriteten är en grundsten i ett fritt, demokratiskt samhälle.

Det innebär att en människas privatliv ska värnas och skyddas mot olika former av omotiverade ingrepp eller otillbörliga kränkningar av det allmänna. Den enskilde ska själv kunna förfoga över och skydda information om sina personliga förhållanden samt slippa att utsättas för olika kroppsliga ingrepp. I grund och botten handlar det om människans rätt att inte bli kränkt.

Vänsterpartiet tycker därför att skyddet för den personliga integriteten måste vara mycket starkt. Vi är kritiska till införandet av lagstiftning om övervakning, hemliga tvångsmedel m.m. som innebär ett oproportionerligt stort intrång i den personliga integriteten."

https://www.vansterpartiet.se/politik/integritet/

Vänsterpartiet röstade även nej till datalagringsdirektivet. Varför sprida osanningar när det finns gott om sanningar att sprida?

https://www.expressen.se/nyheter/riksdagen-ja-till-datalagrin...

Det var nämligen högerpartierna som röstade igenom detta när det satt i regeringsmakten tillsammans med Socialdemokraterna.

Lägger till hur det var i dagens omröstning med om ämnet i tråden. Där vänstern åter igen röstade nej till detta.

https://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/heml...

Så du får gärna visa vart Vänsterpartiet röstat för övervakningslagar av detta slaget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@Falcon: När verktygen för övervakningen hamnar i kriminellas händer och det läser av allt du göra på telefonen. Polisen har inte kompetensen för att skydda sin verksamhet på tillräckligt bra sätt.

Om det går att missbruka så kommer det att missbrukas, så enkelt är det. Inte ens CIA kunde skydda sina verktyg med bakdörrar, vad får dig att tro att polisen kommer att kunna göra det?

Inte för att vara sån, men tror du verkligen kriminella och främmande makt väntar på svensk lagstiftning för att använda verktyg som redan finns?
Problemet med polisen är att de är bakbundna av våra lagar, det är ju inte lätt att säkra bevis mot tekniskt kunniga kriminella, och idag inte ens mot småbrottslingar med en mobiltelefon med alla krypterade kanaler. Jag förstår att de måste få tillgång till vissa verktyg även om det innebär en risk för att oskyldiga drabbas, men så är det ju redan med den lagstiftning vi har idag. Polisen har ett stort antal verktyg att använda, och tyvärr används de också felaktigt. Jag har svårt att se att man skulle dra in möjligheter polisen har för jaga brottslingar och samla bevis för att de någon gång agerat felaktigt. Då skulle vi kunna lägga ner Polismyndigheten direkt.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Så länge det faktiskt bara används vid misstanke om grov brottslighet så har jag inget som helst problem med detta. Ja det kommer säkerligen vid tillfällen att missbrukas och då utreds det förhoppningsvis och någon får en smäll på fingrarna.

Rent mjöl i påsen så har du inget att vara orolig för brukar man säga. Och jag håller med där.

Polisen behöver verktyg för att kunna sätta dit nätpedofiler och personer som sprider barnporr. Polisen behöver kunna övervaka de grovt kriminella gängen på ett bättre sätt än vad som görs idag.

Ja det kan vara en slippery slope, men jag tror vi behöver det i det här landet som är på väg ner i skiten tyvärr.

Permalänk
Inaktiv

@Gandir: Vi kan prata i PM fall vänstern är sanningsenlig eller inte. Det är ingen vettig människa som tycker dom ska ha inflytande om man kan lite historia eller har följt deras nuvarande politik. Logiken existerar inte och har aldrig funnits där.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte bara misstänkt kriminella som kommer att övervakas utan även personer som de kan tänkas ha kontakt med. Så känner du någon kriminell (kanske utan att veta om det) så kan du mycket väl få farbror blå i telefonen.

Permalänk
Medlem

Anta att detta kommer missbrukas, har du något exempel på något trevligt land med minskad integritet där brottsligheten är lägre och tryggheten är större än Sverige?

"Något måste göras" kan leda till ganska obehagliga konsekvenser om det är devisen man styr ett land efter.

Jag gillar hur Edward Snowden sammanfattade det:
Att inte bry sig om integriteten för att man inte har något att dölja är som att inte bry sig om yttrandefriheten för att man inte har något att säga.

Skrivet av Falcon:

Vi har våra skilda åsikter. Lämpligt eller inte, något måste göras.

Är man så jävla brydd att man har problem med ett sms till en polare eller sin tjej etc
Tough luck.
Det är inte dessa polisen vill åt.

Alla drabbas oavsett, ska det få fortgå? Flera döda, oskydliga.
Jag tycker redan där att jag ger upp mina personliga intressen, till förmån att plocka brottslingar.
100% står du inte bakom det? Touch luck, byt land.

Permalänk
Medlem

@whisky: Nej jag tror inte de väntar med att använda dem och troligen redan använder dem. Men detta kommer att göra det mera tillgängligt, men det kommer inte att hjälpa polisen speciellt mycket för att gripa någon.

Hur till ex skall de identifiera vilken telefon de skall infiltrera? Det flesta kriminella använder inte registrerade simkort eller telefoner. De använder kontantkort som aldrig varit registrerade på någon individ.

Detta är inte för att man skall lösa grova brott mesta dels är det en ren politisk åtgärd som man gör som skådespel för att lura folk att man vill göra något åt brottsligheten.

Datalagringsdirektivet är samma sak det är inte för att ta grova kriminella det är mera för att jaga vanliga människor som begår brott som egentligen inte har någon som lider av brottet som sådant. Till ex piratkopiering med mera.

Det ända detta egentligen är, ett skådespel för folket där man försöker överträffa alla andra politiker vilken som är hårdast emot brottslighet. Ingen av våra politiker är beredda att ta i tur med problemen som är bakomliggande till denna brottsligheten. Så som den misslyckade integreringen utav våra invandrare, vilket de flesta av dem är väldigt trevliga människor som bara vill göra rätt för sig. Men det är jätte svårt att göra det i dagens Sverige när våra språkutbildningar som SFI inte är riktade emot att de skall lära sig Svenska utan för att företagen som antar sig uppgiften skall tjäna pengar. Man ger inte det stöd och resurser till dem som behöver hjälp att lära sig Svenska, eller lära sig något om det Svenska samhället utan istället lägger man pengarna direkt i företagens kassa kistor.

Man gör heller inget emot alla de orättvisor som växer fram i Sverige, man struntar i att klyftorna ökar. Till och med fackförbunden bidrar till att hela tiden öka klyftorna mellan människor som är rika och fattiga. Genom att ge löneökningar baserat i procent i hur mycket du tjänar.

Man hjälper heller inte svaga människor att komma rätt i samhället istället så överger man dessa människor och lämnar dem till deras öde utan jobb, utan riktig utbildning utan bra bostäder och utan trygghet i vardagen. Detta är några få orsaker varför brottsligheten ökar i Sverige. Detta blundar våra politiker för helt och hållet efter som det skulle påverka ekonomiska ställningstagande och behöva skifta över rikedomar från de rika till de mera behövande.

Dessa åtgärder som man röstar igenom idag kommer att en minimal påverkan på brottsligheten i Sverige.

Permalänk
Medlem

@anon190792: Nä så klart de inte är någon vettig männsika som tycker det med tanke på att de går framåt i varje opinionsundersökning som publiceras i Sverige.

Men bara för att ta det hela till en vettig nivå, vilka partier står upp för den vanliga människan i Sverige, vem står upp för välfärden? Vem står upp för att de rika inte skall bli ännu rikare på arbetarnas bekostnad? Vilket parti är detta?

Jag är inte ett dugg intresserad att ta en diskussion med dig i PM om detta, då det skulle vara betydligt enklare för dig att sprida lögner här i tråden när du inte har någon som säger emot dig.

Sedan vilken historia är det du pekar emot när det kommer till vänsterpartiet som ingen vettig människa inte skulle kunna lita på?

Vilket parti påstår du är bättre och står upp för den vanliga människan det skulle jag gärna vilja veta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon246659:

Det har de kämpat för i en evighet. Här har du en. Ska se om jag hittar artiklarna där polisen ville kunna utföra husrannsakan utan tillstånd eller skälig misstanke.
"Det handlar om att polisen ska kunna kameraövervaka utan att ansöka om tillstånd hos länsstyrelsen."
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Personligen tycker jag utvecklingen är skrämmande.

Nä men det här blev inge bra alls. Bromsa lite nu Berrabub.

Det inlägget du svarade mig på handlar specifikt om lägförslaget som nyheten handlar om.
När du då skriver:
"I samma veva försöker polisen igenom att inte behöva tillstånd. Det är den läskiga delen. Hoppas det aldrig klubbas igenom!"

Så ser det ju på din beskrivning ut som att polisen jobbar för att ändra den här lagstiftningen så att de inte ska behöva fråga domare om att få använda trojaner för bevaking. Men så verkar det alltså inte vara.

Istället länkar du till en nyhet om ett lagändringsförslag för en annan lag. Och det är inte heller polisen som du beskyllt som driver det utan det är politikerna.

Ett bättre upplägg som inte är lika vilseledande som ditt förra svar till mig skulle väl snarare vara något i stil med:

Politiker vill ändra en del andra lagar kring kameraövervakning så jag tror att de i framtiden även kan tänka sig att ändra denna lagen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Gör man inge olagligt så är de ju inget å bry sig om. Är vell liknande om farbror blå skulle komma fram och visitera en, utan anledning, för att dom tycker man ser skum ut eller nått. Spela roll, följer man lagen så kommer dom ju inte varken rota i mobil eller dator. Jag tycker det iallafall är bra för det lär ju hjälpa dom rätt mkt när de gäller narkotikabrott och pornografibrott tex.
Något måste ju hända iallafall så dom kan minska båtflyktingars beteende i vårat land.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falcon:

Vi har våra skilda åsikter. Lämpligt eller inte, något måste göras.

Är man så jävla brydd att man har problem med ett sms till en polare eller sin tjej etc
Tough luck.
Det är inte dessa polisen vill åt.

Alla drabbas oavsett, ska det få fortgå? Flera döda, oskydliga.
Jag tycker redan där att jag ger upp mina personliga intressen, till förmån att plocka brottslingar.
100% står du inte bakom det? Touch luck, byt land.

Kan vi inte kasta dig i finkan istället?

Vi måste ju göra något. Varför inte kasta dig i finkan? Det är ju att göra något trots allt.

Min poäng är att bara för att det känns bra att göra "något" åt ett problem betyder inte det att man löst problemet. Och varför ska jag flytta? Jag är född här.

Permalänk
Medlem

Det kommer självklart kunna missbrukas, jag tror dock inte polismyndigheten kommer göra det men enskilda individer med tillgång till tekniken kommer kunna tjäna rejält på en liten sidobusiness. Alla har ett pris.

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Ja det håller jag med om polisen behöver verktyg för att sätta dig dessa människor men det kommer de inte att få genom denna lagen då den kommer att i stort sätt vara verkningslös. Denna lagen kommer inte att hjälpa polisen att komma åt grova brottslingar, ingen lag de har stiftat för att via digital plattformar har någonsin varit effektiv emot denna typen av brottslingar.

Vad tror du att detta kommer att leda till, hur många brottslingar tror du använder till ex registrerade abonnemang på mobilen för sin brottsliga verksamhet? De flesta använder oregistrerade kontant kort, och är du lite intelligent byter du ut dessa men jämna mellan rum. Vart skall polisen installera sina bakdörrar? Det går för det första inte att installera bakdörrar på många telefoner heller. Det är inte så att man bara externt kan installera en programvara på någon dator eller telefon hur enkelt som helst.

Jag skulle bli väldigt förvånad om polisen har kompetensen att göra detta överhuvudtaget på till ex ens en iPhone. Men många kriminella idag använder telefoner där är betydligt svårare att installera något än på en iPhone, det är väldigt många som köper säkerhetsklassade telefoner som använder Linux som operativsystem och då blir det ännu mera komplicerat att installera något på de telefonerna då ingen ha några bakdörrar in i dessa. Android kan ju till ex en operatör installera program på remote via mobilnätet men det går inte på en Linux telefon då det inte har sådana bakdörrar.

Det ända detta leder till är att de brottslingar som inte använder säkra telefoner kommer att göra det. Brottslingar använder även ofta öppna wifi nätverk för prata och texta sin medbrottslingar och inte SMS och det öppna telefonnätet vilket gör det ännu svårare att installera något på dessa telefoner.

En enkel sammanfattning detta kommer inte att sätta dig grova kriminella utan enbart amatörer som inte är något större hot emot samhället.

Permalänk
Medlem

Polisen har redan varit ute och letat erfarna vallare för att få fart på föret i den kommande ändamålsglidningen.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vi har våra skilda åsikter. Lämpligt eller inte, något måste göras.

Är man så jävla brydd att man har problem med ett sms till en polare eller sin tjej etc
Tough luck.
Det är inte dessa polisen vill åt.

Alla drabbas oavsett, ska det få fortgå? Flera döda, oskydliga.
Jag tycker redan där att jag ger upp mina personliga intressen, till förmån att plocka brottslingar.
100% står du inte bakom det? Touch luck, byt land.

Jag ser inte problemet med den tänkta användningen men rent tekniskt finns det inget som hindrar involverade tekniker att sälja ut politiska flyktingar till sina hemländer och på så sätt kan de komma åt politiska meningsmotståndare som finns kvar i landet utan att vi i sverige märker något problem öht.

Permalänk
Medlem

@filski: Så då är det ju perfekt med andra ord, för det har ju aldrig hänt att polisen någonsin har gett sig på oskyldiga eller hotat folk som är oskyldiga eller liknande. Det finns ju heller inte någon som på grund av sitt ursprung blir trakasserad av polisen och blir orättvist behandlade av polisen?

Polisen kommer att sköta detta perfekt då de aldrig själva bryter emot lagen eller ger sig på oskyldiga människor på ett olagligt sett?

Till ex polisen skulle ju aldrig kunna få för sig att hålla människor emot deras vilja utan en laglig anledning, som till ex när en våldtäkt begås ombord på en båt och man inte låter någon man kliva av båten utan att bryta emot lagen om olaga frihetsberövande? Det har hänt två gånger minst i Stockholm.

Tror du verkligen att polisen kommer att hålla sig fullt ut till lagen? De kommer aldrig att missbruka detta för att jävlas med någon de inte tycker om eller grupper av personer som är oskyldiga även fast polisen inte anser dem att vara det?