Ser inte ena datorn från andra datorn i nätverket. Win10

Permalänk

Ser inte ena datorn från andra datorn i nätverket. Win10

Tja!

Om vi kallar det för dator1 och dator2 till o börja med. Dator1 ser dator2 över nätverket i utforskaren men dator2 ser inte dator1. Detta hände nyligen utan att jag ändrat nånting. Har slagit på och av fil o skrivardelning i samband med omstarter på båda maskinerna. Kollat så att båda ingår i samma "workgroup". Båda datorer kör Win10. Vad mer kan jag göra för att återställa detta?

/D

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju prova om det är nån inställning i brandväggarna som ändrats så det påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju prova om det är nån inställning i brandväggarna som ändrats så det påverkar.

Eh lite knepigt är detta men det var precis det som löste det. Började läsa runt lite innan jag gick in här o såg ditt inlägg. Läste att efter ha gjort alla de andra grejerna som jag nämnde ovan så var brandväggarna nästa grej o gå på. Eftersom jag inte medvetet varit inne o ändrat nåt så stängde jag helt enkelt av brandväggen på datorn som inte ville synas (dator1) o startade om den. Startade även om dator2. Då blev 1:an helt plötsligt synlig på 2:an. Kunde till och med slå på brandväggen igen på 1:an o allt fungerar fortfarande!

Vad hände? Jag har ju egentligen inte ändrat nånting!

/D

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av daspunner:

Eh lite knepigt är detta men det var precis det som löste det. Började läsa runt lite innan jag gick in här o såg ditt inlägg. Läste att efter ha gjort alla de andra grejerna som jag nämnde ovan så var brandväggarna nästa grej o gå på. Eftersom jag inte medvetet varit inne o ändrat nåt så stängde jag helt enkelt av brandväggen på datorn som inte ville synas (dator1) o startade om den. Startade även om dator2. Då blev 1:an helt plötsligt synlig på 2:an. Kunde till och med slå på brandväggen igen på 1:an o allt fungerar fortfarande!

Vad hände? Jag har ju egentligen inte ändrat nånting!

/D

Det kan ju vara nått program som ändrat nån inställning, jag tyckte bara att det lät som om det kunde vara ett brandväggsproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju vara nått program som ändrat nån inställning, jag tyckte bara att det lät som om det kunde vara ett brandväggsproblem.

Bra spottat!

Permalänk

Nu fick jag gå in o pilla med brandväggen i samma dator som förra gången IGEN för den hade valt att bli osynlig IGEN! Vad är det som orsakar detta varje gång?! Blir tokig!

Permalänk
Medlem

@daspunner: Du har inte igång VPN på någon dator? Har iallfall gjort så att jag inte kunnat nå nasen då VPN varit påslagen

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Skrivet av J4N50N:

@daspunner: Du har inte igång VPN på någon dator? Har iallfall gjort så att jag inte kunnat nå nasen då VPN varit påslagen

Nej och det är bara ena datorn som gör så här. Och jag märker ju inte precis när det händer utan jag märker det ju först när jag skall ha en fil från den över nätverket. Gör det lite svårt att säga att säga exakt vad som händer i samband med att den blir "osynlig" på nätverket.

Permalänk

Fortfarande likadant men jag har nu insett fildelningen ändå är aktiv i båda riktningarna för jag kan lägga till en nätverksplats manuellt från den datorn som inte ser de andra under "nätverk". De andra syns som sagt bara inte. Lite jobbigt o fylla i IP-adresser etc. Hur får jag dem synliga igen?

Några idéer?

Permalänk
Medlem

Kan vara nån inställning som ändrades iom 1803,
https://winaero.com/blog/network-computers-not-visible-window...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.