Xbox Series X får hårdvaruaccelererat 3D-ljud

Permalänk
Melding Plague

Xbox Series X får hårdvaruaccelererat 3D-ljud

Microsoft bekräftar att Xbox Series X likt konkurrenten Playstation 5 bestyckas med dedikerad hårdvara för 3D-ljud.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så de kommer ha atmos I fler spel? För det atmos xbox one har I en handful spel är awesome.

Permalänk
Medlem

Som vanligt kommer nya konsolerna ha massor med (marknadsförings)grejer förutom just 60 frames per second som standard

Permalänk
Medlem

Är det här samma sak som Steam Audio?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Microsoft hade ju den dåliga smaken att ta bort hårdvauaccelererat ljud från Windows så man får väl hoppas att det här kan vara ett tecken på att det kommer tillbaks

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Som vanligt kommer nya konsolerna ha massor med (marknadsförings)grejer förutom just 60 frames per second som standard

De har ju pratat om 120hz så hoppas verkligen 60 blir minimum. Men skulle inte förvåna mig om de går ner mot 20fps i vissa spel tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Haha älskar att så många i kommentarerna inte fattar att man har överdrivit effekten med flit just för att det ska vara enklare att dema...

Skrivet av dagas:

De har ju pratat om 120hz så hoppas verkligen 60 blir minimum. Men skulle inte förvåna mig om de går ner mot 20fps i vissa spel tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Lär lätt handla om interpolation om de tänker satsa på 120fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Så de kommer ha atmos I fler spel? För det atmos xbox one har I en handful spel är awesome.

En stor skillnad är att Xbox One lägger det på processorn att dela upp befintliga stereo-kanaler i Atmos 3D-ljud via upmixing, vilket både belastar processorn och begränsar till vilken grad man kan utföra dessa beräkningar. Precis som spelkonsolerna hittills använt dedikerade grafikkort för att kunna prestera bättre på den fronten kommer alltså både PS5 och Xbox Series X få hårdvara tilldelad just ljudåtergivningen. Att Microsoft säger att de i samarbete med Dolby jobbar på en bättre inlevelse även för användare med helt vanliga hörlurar antyder dock att det handlar om mer än bara stöd för Atmos-certifierade ljudanläggningar.

typo</3
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Microsoft hade ju den dåliga smaken att ta bort hårdvauaccelererat ljud från Windows så man får väl hoppas att det här kan vara ett tecken på att det kommer tillbaks

Halloj, vad menar du? DirecSound fins ju fortfarande eller är det borta?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dlq84:

Haha älskar att så många i kommentarerna inte fattar att man har överdrivit effekten med flit just för att det ska vara enklare att dema...

Lär lätt handla om interpolation om de tänker satsa på 120fps.

Tror va native 120Hz faktiskt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Halloj, vad menar du? DirecSound fins ju fortfarande eller är det borta?

Jag tänker på EAX.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Citat:

Just benämningen dedikerad hårdvaruacceleration antyder att det handlar om att ljudhårdvara sköter beräkningar av ljudkällor istället för att beräkningarna utförs av grafikdelens hårdvara för ray tracing. Tidigare rapporter har antytt att just ray tracing skulle ansvara för 3D-beräknat ljud i de kommande konsolerna.

Eller så antyder det ingenting konkret?

GCN och RDNA kan ha dedikerade köer (och CUs) för ljud. Om du nu lägger på att delar är hårdvaruaccelererade, så är det inte omöjligt att de bara refererar till dessa egenskaper i CUs. Nytt i RDNA är även att de kan skjuta upp andra laster med Asynchronous Compute Tunneling, och dedikera den helt och hållet för latenskänsliga laster, såsom ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tänker på EAX.

Tänkte precis skriva det, hårdvaruaccelererat 3D-ljud var "stort" på 90-talet ihop med SB Live

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att satsa på ljudet när majoriteten antagligen endast har TV högtalarna som ljudkälla?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Halloj, vad menar du? DirecSound fins ju fortfarande eller är det borta?

Borta sedan länge, sista med hv stöd var DX9D
(HW 3D ljud blev ersatt med xAudio2 som gemensamt API för MS produkter)

DirectSound3D var/är en förutsättning för att EAX skall fungera då EAX är ett effekt"lager" uppe på DirectSound3D.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

@Radolov: Sony har gått ut med att det handlar om ett "audio chip forming part of the third-generation AMD Ryzen chipset" när det kommer till PS5, och alltså inte en del av deras GPU. Du har dock rätt i att Microsoft skulle kunna använda sig av grafikdelen då de till skillnad från Sony inte nämnt en specifik krets eller komponent för hårdvaruaccelereringen av ljud. Men med tanke på att Xbox Series X precis som PS5 kommer att använda sig av ett skräddarsytt AMD-chipset finns det definitivt en möjlighet att de använder sig av liknande teknik, speciellt då deras SoC bygger på samma generation AMD-teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tänker på EAX.

ahhh fan det var längesen det körde man ju med gaml Soundblaster

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem

Det var fasen på tiden att det kom tillbaka! Har hört flera som testat EAX på senare år säga att det fortfarande slår dagens spel. Jag har nog inte testat själv sedan 90-talet dock

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kanske är AMD TrueAudio som gör en retur? För annars så skulle jag trott att de satsar på TrueAudio Next men vi får se.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Men fungerar det öht i praktiken? Eller har jag blandat ihop det med nått annat. För googlar man spatial audio å nått spel så kommer man ofta till reddit trådar som idiotförklarar hela grejen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det var fasen på tiden att det kom tillbaka! Har hört flera som testat EAX på senare år säga att det fortfarande slår dagens spel. Jag har nog inte testat själv sedan 90-talet dock

Oh EAX...minns när jag köpte mitt första eax kort och spelade CS. Nästan som wallhack. Hörde precis var motståndare sprang bakom väggar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Finns det någon anledning att satsa på ljudet när majoriteten antagligen endast har TV högtalarna som ljudkälla?

Även ända ner till vanlig stereo så är det ju fortfarande en förutsättning för bra rumsuppfattning att själva källan och rummet för ljuden är realistiskt simulerade.

Det är även så surroundhörlurar fungerar, de omkodar X antal kanaler ned till 2 genom att en andra gång simulera hur högt och snabbt ljuden från alla kanaler ska nå dig.

Och i den mottagande ändan så är det dina (i bästa fall) stereoöron, som ju trots allt på egen hand inte har någon som helst möjlighet att bla avgöra riktning på ljud, oavsett hur många högtalare du har runt dem.

Skrivet av Gawgizz:

@Radolov: Sony har gått ut med att det handlar om ett "audio chip forming part of the third-generation AMD Ryzen chipset" när det kommer till PS5, och alltså inte en del av deras GPU. Du har dock rätt i att Microsoft skulle kunna använda sig av grafikdelen då de till skillnad från Sony inte nämnt en specifik krets eller komponent för hårdvaruaccelereringen av ljud. Men med tanke på att Xbox Series X precis som PS5 kommer att använda sig av ett skräddarsytt AMD-chipset finns det definitivt en möjlighet att de använder sig av liknande teknik, speciellt då deras SoC bygger på samma generation AMD-teknik

Det skulle ju då isf upprepa historien lite då det likar hur de fick offra lite CPU-yta för att kompensera minnsestekniken i XBO.

Så kanske den omtalat enorma kiselytan inte säger så mycket om GPU-kapacitet som många tolkat trots allt.

Det är såklart fullt möjligt att även PS i själva verket inte alls har ett fysiskt dedikerat chip. För det vore ju inte heller första gången marknadsföring inte skiljer på en komponent och en funktion i en komponent.

Skrivet av theailer:

Men fungerar det öht i praktiken? Eller har jag blandat ihop det med nått annat. För googlar man spatial audio å nått spel så kommer man ofta till reddit trådar som idiotförklarar hela grejen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det fungerar om det används. Problemet med det är såklart som allt annat, när det finns en massa olika tekniker för att göra samma sak så är slutresultatet oftast att du har fel version för att använda det, eller att utvecklaren struntade i alltihop för att så få skulle utnyttja det, och det blev för mycket krångel att leverera det till alla.

Detta är inte att säga att realistisk ljudriktning inte ibland kunde vara bättre på PS1 än PS4. Allt hänger till sist på utvecklarna.

Men det bör iaf bli betydlig enklare och därmed vanligare att inte hålla Bethesda-kvalitet i framtiden.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Kanske är AMD TrueAudio som gör en retur? För annars så skulle jag trott att de satsar på TrueAudio Next men vi får se.

Just detta jag tänkte på också. Intressant att se vad det nu blir av det hela.
Känns som just ljud är ett område det är svårt att komma framåt i utvecklingen. Trist, det är en stor del av upplevelsen trots allt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AndreaX:

Och i den mottagande ändan så är det dina (i bästa fall) stereoöron, som ju trots allt på egen hand inte har någon som helst möjlighet att bla avgöra riktning på ljud, oavsett hur många högtalare du har runt dem.

Hum, hur menar du? Det har de ju definitivt. Nog för att det är hjärnan som avgör och inte öronen, men jag antar att du inte menade så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hum, hur menar du? Det har de ju definitivt. Nog för att det är hjärnan som avgör och inte öronen, men jag antar att du inte menade så.

Jo, delvis det med. Men människoöron är ju (liksom synen) gjorda för att bäst uppfatta ljud i samma riktning du har skallen riktad åt. I motsats till många, om inte de flesta andra däggdjur, och även en del tveksamma typer. Att göra surroundhörlurar som funkar bra för tex kängurer borde vara lite mer komplicerat.

Sen är de såklart också helt värdelösa utan DSPn som huserar dem emellan. (öron menar jag, inte kängurer, även om det säkert också är korrekt) Eller är det en ASP kanske..?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Om det är 3d-ljud så måste det ju ge gåshud annars kan de ju knappast imponera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det var fasen på tiden att det kom tillbaka! Har hört flera som testat EAX på senare år säga att det fortfarande slår dagens spel. Jag har nog inte testat själv sedan 90-talet dock

Jag minns att första FEAR-spelet hade bra EAX-implementering, eller EAX-stöd hur nu terminologin bör användas.
Väldigt naturlig ljudbild där obstruktioner i världen påverkar miljö- och dialogljud på ett sätt jag inte tror jag sett i något samtida spel, även om moderna spel som satsar på ljudet kan göra liknande saker.

Battlefield 2 hade också EAX men jag minns inte om det lät något vettigt. Däremot hade man ju krav på ljudkort av X kaliber från Creative för att låsa upp högsta ljudkvaliteten, alltså allt annat än burktelefonljud. Den töntiga och konsumentovänliga baksidan av hårdvaruaccelererat ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Men fungerar det öht i praktiken? Eller har jag blandat ihop det med nått annat. För googlar man spatial audio å nått spel så kommer man ofta till reddit trådar som idiotförklarar hela grejen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett stort problem med det många möts av när de testar "spatial audio" är den simulerade varianten som går ut på att mjukvara i princip gissar var olika ljud ska hamna och sprider ut två kanaler över fler dimensioner. Det blir i praktiken ett problem för mjukvaran att i efterhand lista ut om regnet låter för att det träffar plåt du står på (och ljudet ska komma underifrån) eller träffar ett tak du står under (och ljudet ska komma ovanifrån).

Det vi räknar med att få möta med nästa generations spelkonsoler är däremot beräkningar gjorda av konsolen där ljudkällor definieras och tekniken använder modeller som anpassar den faktiska ut-strömmen av ljud utifrån olika faktorer som miljö och vinkel. Jämförelsen med ray tracing är alltså inte så långsökt alls!

Permalänk
Avstängd

Nu är jag "ljudamatör" och absolut inte utbildad inom ämnet. Men hur sjutton skall det bli "3D-ljud i hörlurar" som jämfört med att faktiskt ha 4 högtalare runtomkring sig i rummet där man lyssnar på "3D-ljudet"?

Hur löses det klassiska problemet med "dött centrum" i hörlurar? Jag välkomnar stödet för 3D-ljud men att inbilla sig att riktigt 3D-ljud skulle kunna produceras i hörlurar är jag än så länge mycket tveksam till.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det nya är väl PS5, PS4 hade ju uselt stöd för positionellt ljud medans Xbox One hade grymt bra stöd, så när Sony går ut och säger att de har hårdvarustött 3d-ljud måste ju Microsoft berätta att de har det också. Lite som scalern i Xbox One till skillnad från checkerboard rendering klart överlägsen.

Atmos för Headsets fungerar utmärkt, vi har bara två öron så med rätt beräkningar går det att skapa lika bra 3-d positionsljud som ett rum fullproppat med högtalare. Eller nja, en caveat finns ju, våra öron är ju inte identiska så för att algoritmerna skall generera rätt ljud krävs att de känner till våra örons exakta geometri inklusive hårsäckar och hårdhet. Högtalarsystem har å andra sidan andra problem, som att för rätt effekt måste man hålla huvud prick still i en liten zon som systemet är kalibrerat för.