Skicka video från dator till tv via chrome cast

Permalänk

Skicka video från dator till tv via chrome cast

Finns den någon som har hittat ett bra sätt att skicka videofiler från datorn till Tvn via lokala nätverket. Win 10, Kabel inte WIFI. Om man googlar så finns många förslag som alla har den nackdelen att de inte funkar. VLC har jag provat, Det gick nästan men hängde sig. Ctrl O skulle funka på ett underbart sätt , men icke. Plex media server har jag. Namnen dyker upp i rutan men kan inte köras. Teknska problem.
Sänd till enhet var en bra funktion i Windows. Nu funkar den inte alls. Hittar inte enhet. Nätverksprofil saknas för denna enhet. En följd av windows uppdatering kanske.
Under castingfliken i google chrome kan man välja på att casta flik, skrivbordet, eller fil men i bästa fall så dyker skrivbordet upp i tvn. Hur man skall få över en videofil övergår mitt förstånd.
Fick tips om winknappen+K men tvn stöder inte miracast tydligen och dessutom saknas nätverksprofil för tvn som sagt.
Hur gör man?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

normal ska det fungerer fint med vlc från en dator, MEN det beror på om enheten som ska spela materialet klarar formatet, annars brukar vlc säga att den måste koda om det och sitter du då på en slö laptop tex så blir det nog problem. vill du vara säker på att det ska fungera kan du testa Emby, jag finner emby mycket bättre på att spela upp olika format på enheter jämfört med plex.
Annars har du ju kodi om du endast ska spela lokalt material eller ha ett enstaka konto.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Jag installerade Kodi men där fanns ingenting som antydde hur man skulle casta till tvn
vad jag kunde hitta.

Permalänk

Nu har jag installerar Emby med viss besvär. Den verkar funka helt ok. Castsymbolen dyker upp i högra hörnet precis som den skall. Vad jag ännu inte har kommit på är hur man skall peka ut srt filen
undertexterna alltså. De ligger i samma map som videon och funkar med andra spelare.