HTC Vive Cosmos Elite är entusiast-VR med extern och intern spårning

Permalänk
Medlem

Nya Samsung Odyssey headsetet kommer räcka bra o väl till Alyx, annars kan man ju skaffa sig en Quest + 8 meter aktiv usb 3.0 sladd och röja, så har man också ett headset för alla möjliga omständigheter

(älskar mitt Quest, bästa köpet jag gjort hittills)

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Tyvärr kommer din dator inte orka driva ett VR headset.

Skickades från m.sweclockers.com

Meeeen orkar inte lägga 20 000 på en ny dator har inte dem pengarna nånstans. Klarar den inte ens VRchat med dem specsen jag har, dem rekommenderade för det spelet var relativt låga, kan driva det utan headset men det är väl lite skillnad antar jag om man kör med VR.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Meeeen orkar inte lägga 20 000 på en ny dator har inte dem pengarna nånstans. Klarar den inte ens VRchat med dem specsen jag har, dem rekommenderade för det spelet var relativt låga, kan driva det utan headset men det är väl lite skillnad antar jag om man kör med VR.

Ditt grafikkort stöds för det första inte alls av Questen och sedan så bör du ha en bättre CPU. Kolla länken så ser du vad Oculus rekommenderar och vilka grafikkort som stöds. Har 2 stationära burkar varav den ena har ett RTX2080Ti och den andra ett GTX1080 båda dessa lirar utan problem. Sedan har jag en bärbar med ett GTX1060 6GB som jag bara provat sporadiskt och den har funkat den med. Dock rekommenderar folk ett något bättre grafikkort än så beroende på vilka spel som ska spelas.

https://www.roadtovr.com/oculus-quest-pc-requirements-oculus-...

Testa att köra SteamVR Performance Test så ser du vad du får för resultat med din burk.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Meeeen orkar inte lägga 20 000 på en ny dator har inte dem pengarna nånstans. Klarar den inte ens VRchat med dem specsen jag har, dem rekommenderade för det spelet var relativt låga, kan driva det utan headset men det är väl lite skillnad antar jag om man kör med VR.

Jag kör vr med Vega 56 och RTX 2060. Kort som presterar som dessa kan du få för 3-3500kr nytt och strax över 2000 beg. Processorn du har borde klara många av VR spelen. När jag började spela med VR hade jag R9 fury och GTX 1060 även de fungerade okej för enklare spel.

Edit sedan beror det ju lite på vilket headset du tänkt köra det är ju lite olika upplösningar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Tyvärr kommer din dator inte orka driva ett VR headset.

Skickades från m.sweclockers.com

Det suger ju!

Skrivet av Aqua_HeaD:

Ditt grafikkort stöds för det första inte alls av Questen och sedan så bör du ha en bättre CPU. Kolla länken så ser du vad Oculus rekommenderar och vilka grafikkort som stöds. Har 2 stationära burkar varav den ena har ett RTX2080Ti och den andra ett GTX1080 båda dessa lirar utan problem. Sedan har jag en bärbar med ett GTX1060 6GB som jag bara provat sporadiskt och den har funkat den med. Dock rekommenderar folk ett något bättre grafikkort än så beroende på vilka spel som ska spelas.

https://www.roadtovr.com/oculus-quest-pc-requirements-oculus-...

Testa att köra SteamVR Performance Test så ser du vad du får för resultat med din burk.

Är det föratt jag inte har den där VR-Link som Nvidia har på sina kort? Men får väl ta o kika lite och se om vad som kan behöva uppgraderas då.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag kör vr med Vega 56 och RTX 2060. Kort som presterar som dessa kan du få för 3-3500kr nytt och strax över 2000 beg. Processorn du har borde klara många av VR spelen. När jag började spela med VR hade jag R9 fury och GTX 1060 även de fungerade okej för enklare spel.

Edit sedan beror det ju lite på vilket headset du tänkt köra det är ju lite olika upplösningar.

Om det visar sig att det funkar med min CPU så hade det varit guld. Uppgraddera graffe nån gång så jag kan få en bättre upplevelse.

Oculus Quest är det enda alternativet för mig då det är den som passar min budget men som ändå kan kopplas till datorn.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Det suger ju!

Är det föratt jag inte har den där VR-Link som Nvidia har på sina kort? Men får väl ta o kika lite och se om vad som kan behöva uppgraderas då.

Om det visar sig att det funkar med min CPU så hade det varit guld. Uppgraddera graffe nån gång så jag kan få en bättre upplevelse.

Oculus Quest är det enda alternativet för mig då det är den som passar min budget men som ändå kan kopplas till datorn.

För att köra med link så krävs en USB 3.0 port på datorn. Du behöver alltså inte ett specifikt grafikkort med USB-C utgång på utan det räcker att du har en vanlig USB-A port på datorn bara den stöder 3.0 (enligt Oculus hemsida).

Vill du vara säker på att du får en kabel som passar och som fungerar så lär du beställa Oculus egna USB-C kabel som är 5 meter lång. Dock verkar den vara så gott som omöjlig att få tag på nu. Det finns några andra kablar som fungerar bra på vissa datorer, men det kan ju bli ett lotteri om du ska testa dig fram för att få en som fungerar på just din dator. Har själv provat några olika märken där vissa fungerar och andra inte. Till Oculus egna kabel bör du då ha en USB-C utgång på datorn och de nyare Nvidiakorten har det om jag inte är ute och cyklar. Det går ju även att köpa ett USB-C kort och sätta i moderkortet eller köpa en USB-A till USB-C adapter, men ju fler delar du kopplar på sladden ju sämre brukar det bli.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Det suger ju!

Är det föratt jag inte har den där VR-Link som Nvidia har på sina kort? Men får väl ta o kika lite och se om vad som kan behöva uppgraderas då.

Om det visar sig att det funkar med min CPU så hade det varit guld. Uppgraddera graffe nån gång så jag kan få en bättre upplevelse.

Oculus Quest är det enda alternativet för mig då det är den som passar min budget men som ändå kan kopplas till datorn.

Om du bara ska köra PC så är ju Rift S ett billigare och enklare alternativ.
Samma pris som Quest + inget inköp av extra kabel som nästan går på 1000kr för den officiella till Quest.
Questens fördel är ju det trådlösa spelandet men vet man med sig att man bara vill/ska spela PC kan man lika ta Rift S.

Rekomenderar endå Quest pga det trådlösa spelandet bjuder in till fler speltillfällen och man kan vara på olika platser.
Och det är ganska skönt att slippa sladden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om du bara ska köra PC så är ju Rift S ett billigare och enklare alternativ.
Samma pris som Quest + inget inköp av extra kabel som nästan går på 1000kr för den officiella till Quest.
Questens fördel är ju det trådlösa spelandet men vet man med sig att man bara vill/ska spela PC kan man lika ta Rift S.

Rekomenderar endå Quest pga det trådlösa spelandet bjuder in till fler speltillfällen och man kan vara på olika platser.
Och det är ganska skönt att slippa sladden

Skickades från m.sweclockers.com

Bra sammanfattat. Tycker det är synd att dom inte efter snart ett års tid kunnat modifiera Quest:en så den blir lite mer komfortabel. Det hade förmodligen varit tillräckligt att sätta dit en tygbit på remmen där bak - för att ge mer motstånd till att den ska glida fram. Jag har nog kört Rift S mer än 10 längre tid än Quest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Bra sammanfattat. Tycker det är synd att dom inte efter snart ett års tid kunnat modifiera Quest:en så den blir lite mer komfortabel. Det hade förmodligen varit tillräckligt att sätta dit en tygbit på remmen där bak - för att ge mer motstånd till att den ska glida fram. Jag har nog kört Rift S mer än 10 längre tid än Quest.

Jag har personligen inga problem med Quest att den ska glida av eller så.
Det gäller att man sätter den rättdäremot uppstår ju ett tryck på kindbenen och pannan för mig som resulterar i rätt tydliga röda avtryck efteråt.
Längre spelstunder kan det vara lite ömt också.
Jag har beställt en VR Balance counterweight för att balansera upp headsetet så det inte trycker.
Men det finns ju modifikationer med powerbanks mm man kan göra för att få det bekvämare.
Men A och O är att det sitter rätt från början, det är lätt att sätta headsetet fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om du bara ska köra PC så är ju Rift S ett billigare och enklare alternativ.
Samma pris som Quest + inget inköp av extra kabel som nästan går på 1000kr för den officiella till Quest.
Questens fördel är ju det trådlösa spelandet men vet man med sig att man bara vill/ska spela PC kan man lika ta Rift S.

Rekomenderar endå Quest pga det trådlösa spelandet bjuder in till fler speltillfällen och man kan vara på olika platser.
Och det är ganska skönt att slippa sladden

Skickades från m.sweclockers.com

WTF hade för mig att Questen kostade 2500, förväxlade väl den med Oculus Go. Detta gjorde mig lite ledsen i ögat men aja 5000 är inte överpris så. Kommer ta ett tag innan jag har dem pengarna dock.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

WTF hade för mig att Questen kostade 2500, förväxlade väl den med Oculus Go. Detta gjorde mig lite ledsen i ögat men aja 5000 är inte överpris så. Kommer ta ett tag innan jag har dem pengarna dock.

Hehe, tur du inte köpte Go då, det är inte alls samma sak.
3DOF ist för 6DOF som är riktig VR.

Har för mig jag såg nå Youtube-klipp tidigare att det var nån prissänkning på Go och iom Quest växande populäritet så trodde många att Go var en billigare variant av Quest

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hehe, tur du inte köpte Go då, det är inte alls samma sak.
3DOF ist för 6DOF som är riktig VR.

Har för mig jag såg nå Youtube-klipp tidigare att det var nån prissänkning på Go och iom Quest växande populäritet så trodde många att Go var en billigare variant av Quest

Ajaj den besvikelsen. Kommer bli en Rift S då när det beger sig och en ny GPU också då min inte stöds av nån anledning. -_-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Kommer inte att uppgradera. Har min HTC vive pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Core i7 4770K at 4300MHz with an MSI Z87 XPower motherboard|
|NVIDIA GeForce GTX TITAN MSI 6GB |
|Pioneer kuro KRP-500M 50-inch Monitor|
|RAM 16GB Corsair Dominator Platinum DDR3 2667MHz|