Permalänk
Medlem

ryzen 7 2700x safe undervolt/overclock ?

På grund av att jag var extremt otydlig så vill jag inget hjälp längre XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av atraversiamo:

hej alla overclock kunniga!
jag har en ryzen 7 2700x kopplat till gigabyte x470 gaming 5 wifi moderkort

jag har haft problem med tempratur när jag kör cpu:n vid clockspeed, ( vid stress och cinnebench r20 temp går up till 78/80ibland och vid spel 50-55 vid clockspeed 4050MHZ och voltage runt 1,4xx )

nu kör jag cpu:n at 4Ghz med -0,36 volt d.v.s at 1,62 temp är 66-69 vid stress och cinnebench / 43-46 vid spel

så min fråga är det "safe" att köra med denna config ?

cpu
cpu

Om den går varm när du kör stock skulle jag börja med att kika på problem med kylning och ventilation innan jag började pilla med klockning överhuvudtaget.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Om den går varm när du kör stock skulle jag börja med att kika på problem med kylning och ventilation innan jag började pilla med klockning överhuvudtaget.

fast den går mindre varm vid overklocking tack vare undervolt

Permalänk

@atraversiamo: om du har mindre volt och lägre temperatur så är det bara bra. Är den stabil då

Permalänk
Medlem
Skrivet av atraversiamo:

fast den går mindre varm vid overklocking tack vare undervolt

Det jag menar är att om det är så att temperaturerna är onormala när man kör stock indikerar det att något med systemet inte stämmer. Även om det är så att man kan kringgå det genom att klocka om processorn är det ju fortfarande något som kan vara fel med systemet, och det kan man vilja fixa i så fall?

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

@atraversiamo: om du har mindre volt och lägre temperatur så är det bara bra. Är den stabil då

det verkar så kört spel typ 5timmar och stressade för runt 5min ( jag orkar inte mer XD ) och körde cinnebench r20 för några gånger allt som det ska dock mindre temp

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Det jag menar är att om det är så att temperaturerna är onormala när man kör stock indikerar det att något med systemet inte stämmer. Även om det är så att man kan kringgå det genom att klocka om processorn är det ju fortfarande något som kan vara fel med systemet, och det kan man vilja fixa i så fall?

näääääh temp är normala tror jag då jag kör stock wraith prism cooler

Permalänk
Medlem

Anser inte att det är något fel på dina temps. Vill du ha bättre så hade jag bytt kylpastan till någon av högre kvalité, Noctua eller Thermal Grizzly kanske. Dessutom bytt kylare, kanske en NH-D15?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Anser inte att det är något fel på dina temps. Vill du ha bättre så hade jag bytt kylpastan till någon av högre kvalité, Noctua eller Thermal Grizzly kanske. Dessutom bytt kylare, kanske en NH-D15?

kör med Thermal Grizzly already. har en kompis med samma cpu fast rog strix x470 moderkort och kraken 62 kylare och han får nästan samma temps i cinnebench r20 fast med högre volt runt 1,25mv och 4,1Ghz. så anser inte att det värt att betala 1500SEK för 100/200MHZ

Permalänk
Medlem

@atraversiamo: Då förstår jag inte riktigt poängen med din tråd.

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte med här. Du började med höga temperaturer vid 1.4xx V, gick "ner" till 1.62 V och fick lägre temperaturer och din kompis har "högre" spänning vid 1.25 mV? Det är nog dags att du kollar över vad för siffror du skriver egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: rubriken är ( safe undervolt/överklockning) 😳😝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jag hänger inte med här. Du började med höga temperaturer vid 1.4xx V, gick "ner" till 1.62 V och fick lägre temperaturer och din kompis har "högre" spänning vid 1.25 mV? Det är nog dags att du kollar över vad för siffror du skriver egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade skrivit fel jag kör 1,164 v och den går ner till 152 ibland

Permalänk
Medlem

@atraversiamo: Alltså helt ärligt. Låt din Ryzen köra på default UEFI inställningar. Använd dig av XMP om dina primärminnen stödjer det. Där har du rätt schysst grund. Temps upp till 80c är inga problem, kanske får mindre frekvent boost clock. Dina temps vågar jag inte svara på för du har skrivit allting extremt otydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

@atraversiamo: Alltså helt ärligt. Låt din Ryzen köra på default UEFI inställningar. Använd dig av XMP om dina primärminnen stödjer det. Där har du rätt schysst grund. Temps upp till 80c är inga problem, kanske får mindre frekvent boost clock. Dina temps vågar jag inte svara på för du har skrivit allting extremt otydligt.

Det finns två bilder som tydliggöra allt