Permalänk
Medlem

Star Trek TNG andra rundan

Eftersom det varit så mycket snack om nya Star Trek serier (i alla fall i namn) så blev jag lite sugen på att se om Star Trek TNG. Jag får säga att jag gillade serien mer första rundan än andra. Medans finliret från skådespelarna är bra jävla mycket bättre än vad man ser nuförtiden vad gäller de små detaljerna, blickarna, och samspelet, så är det fler och fler saker som irriterar mig nu än när jag såg den först.

* Allting går långsamt som faan när det borde gå fort. Framförallt strider begår detta misstag. Jag kan förstå att inte officerarna får agera på eget bevåg, men att ta en 3 minuters paus medans arga Romulaner beskjuter en innan man returnerar eld är inte lämpligt beteende i en krigszon (de beter sig som turnbased D&D när det borde vara RTwP). I flera fall har det dessutom inte föregått något under denna tid, utan är bara en väntan på att beskjutningen skall ta slut innan Picard beordrar eld. När Enterprise befinner sig i en pågående strid kan det dessutom vara så att Picard kallar till ett möte, vilket inte verkar så rimligt. Detta är inte unikt med TNG, men jag tycker inte att någon Star Trek serie har lyckats helt rätt med denna balansen. Tempot måste kunna variera mera.

* Jävla Ferengi. Jag kan förstå det urpsrungliga argumentet att dessa frustrerande varelser inte skall utrotas då de har samma möjligheter som mänskligheten att med tiden utveckla sin civilization bortom detta ytliga behov av pengar, men varför behandla dem med sådan jämlikhet och respekt? De tillåts ombord Enterprise varje gång trots att de 100% av gångerna betett sig oärligt och illa, och i ett fall till och med kidnappat Riker och Troi (plus mamman, men hon får de gärna gömma på någon okänd planet). Det är en garanti att när Ferengi finns med i ett avsnitt så kommer de att vara inkluderade i komplotten som skurkar på något sätt. Dessa varelser borde inte få ta del av det civiliserade samhället innan de lärt sig att bete sig som vuxna människor.

* Inga mord. Enterprise kan tolerera vad som helst. Flera gånger har de blivit attackerade av andra skepp och varelser. I dessa situationer är det högst normalt att besvara med samma mynt. När Romulanerna försöker döda Enterprise och tappar övertaget så svarar inte Enterprise med att skjuta ihjäl dem utan försöker istället hjälpa dem. Det är högst udda beteende och påvisar att man kan attackera Starfleet precis som man vill utan repressalier. Detta är jävligt udda, och skulle leda till att Starfleet ses som ett skämt i militära situationer. Varför inte stjäla, skjuta, och allmänt försöka utnyttja alla i federationen om man ändå inte behöver betala för det? Om Prime directive handlar om att respektera och uppskatta liv, är inte det samma sak som ett mandat att förhindra förlust av liv? I många fall så har mördare och kidnappare fått gå fria när de uppenbarligen kommer att återfalla till samma mönster i situationer där Enterprise inte finns i närheten och kan skydda offren? Vore det inte oerhört mycket bättre att då ha ihjäl/fängsla mördarna/kidnapparna så att de ej kan fortlöpa med sina dumheter?

* Q är fantastisk. Jag älskar honom.

* Borg är precis lika långsamma i sina handlingar (turnbased) som Enterprise, trots att de inte har samma auktoritära system.

* Shut up Wesley.

Gillar fortfarande serien dock, det goda väger upp för det negativa.
Om ni har sett serien igen flera år senare, fann ni samma problem med den?

Permalänk

Har sett serien både nu och förr och min åsikt är som med allt annat gammalt.

När man såg filmen, körde spelet etc så hade man inte så mycket annat att se eller spela. Man fäste då större vikt vid det lilla man hade. Idag översvämmas man av likvärdigt nöje och det blir varför ska man se på denna serie, vad får man ut av det?

Vilket ledde till att när jag nu såg om serien så tyckte jag att den var lika bra som innan, men jag ser inte serien ger mig så mycket så att den är värd min tid att se om.

Skulle man få influensa och bli sängliggande eller något, ja då har man mycket nöje att se om.

Det jag gillade med star gate var teknik och filosofiska dilemman.. Q, Borg och allt vad de hette gillade jag ej. Borgkonceptet är intressant, men inte tillämplingen.

Permalänk
Medlem

Tolererar Wesley bättre nu när jag själv är äldre. Svår roll. Jag har sett de flesta Star Trek-serier 2 gånger, kanske TNG är den som håller bäst. Eller Voyager. Förutom TOS då. DS9 och Ent var mer övergripande handling, spänningen där saknas ju andra gången.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

De tillåts ombord Enterprise varje gång trots att de 100% av gångerna betett sig oärligt och illa, och i ett fall till och med kidnappat Riker och Troi (plus mamman, men hon får de gärna gömma på någon okänd planet). Det är en garanti att när Ferengi finns med i ett avsnitt så kommer de att vara inkluderade i komplotten som skurkar på något sätt. Dessa varelser borde inte få ta del av det civiliserade samhället innan de lärt sig att bete sig som vuxna människor.

Haha, håller med om betazed-mamman. Men i DS9 tycker jag man såg att till och med ferengi kunde bättra sig (det var en av de få sakerna jag gillade med DS9), till och med den ärkegirige Kvark kunde visa att han hade lite hjärta som övervann girigheten ibland.

Skrivet av Fey:

Om Prime directive handlar om att respektera och uppskatta liv, är inte det samma sak som ett mandat att förhindra förlust av liv?

Prime directive tolkar jag mer om att inte ingripa i andra kulturers utveckling, särskilt inte när de befinner sig tidigt i utvecklingen.

Skrivet av Fey:

Vore det inte oerhört mycket bättre att då ha ihjäl/fängsla mördarna/kidnapparna så att de ej kan fortlöpa med sina dumheter?

Så du är för dödsstraff? Jag tror de flesta (inklusive vår lagstiftning) ser det som ociviliserat. Det finns många aspekter av syftet med straff för brott, men det anses till exempel vara en mer utvecklad syn med rehabilitering snarare än "hämnd". Rehabilitering innebär att man antar man att även de som gjort fel kan bättra sig och utvecklas. Jag tycker det är en positiv syn.

Skrivet av Fey:

* Q är fantastisk. Jag älskar honom.

Q och Data gillar jag speciellt, Picard med flera andra med och inte minst dynamiken mellan deras väldigt olika karaktärsdrag. Just den dynamiken mellan karaktärerna är en väldigt positiv aspekt med TNG som tyvärr saknas i många andra serier.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Haha, håller med om betazed-mamman. Men i DS9 tycker jag man såg att till och med ferengi kunde bättra sig (det var en av de få sakerna jag gillade med DS9), till och med den ärkegirige Kvark kunde visa att han hade lite hjärta som övervann girigheten ibland.

Absolut, men att "ibland" kunna bete sig som en empatisk varelse är en ganska låg ribba. Tycker det är helt okej att kräva att alla som kommer ombord skall vara rumsrena 90% av tiden.

Citat:

Prime directive tolkar jag mer om att inte ingripa i andra kulturers utveckling, särskilt inte när de befinner sig tidigt i utvecklingen.

Ja, men den filosofiska roten är väl att allt liv är värdigt och alla måste kunna finna sin egen väg? Det känns fortfarande som att grunden i detta baseras på respekten till liv och viljan att upprätthålla en grundläggande syn på rätt och fel. Att inte lägga sig i andra samhällens utveckling är dessutom svårt att jämföra med en personlig nivå (i flera fall så har det handlat just om en ondskefull person vars liv inte skulle påverka samhällets utveckling), och jag vet inte riktigt hur det skulle appliceras när det handlar om en varelse vars samhälle redan ingår i federationen. Däremot är synen på bevarandet av liv applikabel i alla situationer, vilket torde leda till en mer dömande roll i vissa avsnitt där det är uppenbart att frisläppandet av skurken/skurkarna kommer att leda till framtida förlust av oskyldiga liv.

Citat:

Så du är för dödsstraff? Jag tror de flesta (inklusive vår lagstiftning) ser det som ociviliserat. Det finns många aspekter av syftet med straff för brott, men det anses till exempel vara en mer utvecklad syn med rehabilitering snarare än "hämnd". Rehabilitering innebär att man antar man att även de som gjort fel kan bättra sig och utvecklas. Jag tycker det är en positiv syn.

Jag ser det mer från en praktisk vinkel. Först så kan det vara svårt med logistiken när Enterprise befinner sig långt långt bort, och sedan så är det ofta i stridens hetta som denna mjuka filosofi vidhålls. Naturligtvis är det bättre att fängsla/rehabilitera när möjligt, men i en eldstrid, eller när Enterprise kommer at vara ute i främmande zoner i en lång sträcka, så kan det vara så att det enda valet är dödsstraff. Det är trots allt att föredra att döda förgriparen istället för att döda offren om det är det enda valet som finns tillgängligt.

Citat:

Q och Data gillar jag speciellt, Picard med flera andra med och inte minst dynamiken mellan deras väldigt olika karaktärsdrag. Just den dynamiken mellan karaktärerna är en väldigt positiv aspekt med TNG som tyvärr saknas i många andra serier.

Ja, detta är något man inte ser i moderna serier. Dynamiken är briljant, även om jag velat se lite mer av den i vissa säsonger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

* Allting går långsamt som faan när det borde gå fort. Framförallt strider begår detta misstag. Jag kan förstå att inte officerarna får agera på eget bevåg, men att ta en 3 minuters paus medans arga Romulaner beskjuter en innan man returnerar eld är inte lämpligt beteende i en krigszon (de beter sig som turnbased D&D när det borde vara RTwP). I flera fall har det dessutom inte föregått något under denna tid, utan är bara en väntan på att beskjutningen skall ta slut innan Picard beordrar eld. När Enterprise befinner sig i en pågående strid kan det dessutom vara så att Picard kallar till ett möte, vilket inte verkar så rimligt. Detta är inte unikt med TNG, men jag tycker inte att någon Star Trek serie har lyckats helt rätt med denna balansen. Tempot måste kunna variera mera.

Jo kommer ihåg det, plöjde just voyager, i merparten av alla strider går till ungefär som du beskriver, dom väntar tillräckligt länge tills vapen, transportörer, eller "bärgar" strålen blir utslagen alltid perfekt timing, 10 min dialog när dom är under attack sen läggs ordern, i samma veva rapporteras, systemet utslaget. Blir lite jobbigt efter 9 säsonger när man vet att det kommer att hända om och om igen, och är det inte strider så är dom under attack av sitt eget holo deck som orsakar kris på kris , tycker att voyager och enterprise har väldigt lika upplägg

Tror att deep space nine har bättre tempo när det gäller strider, många skepp sprängs höger och vänster istället kommer moralkakorna/dialogen med dom riktiga ondingarna som på något sätt undkommer och senare kommer tillbaka och orsakar oreda och mer död, det pågår 7 säsonger, tycker att den är lite "större" och avviker lite från det traditionella samtidigt tar det ett tag att bygga upp allting säkert ett par säsonger

Enterprise svänger lite mer, moralkakor i början men när dom har blivit totalt körda i botten så blir det lite skjut först fråga sen, etc högre tempo.

Star Trek discovery tyckte jag var lite blandning av alla ovanstående men lite mer hollywood, new age/millenie/flowerpower allting tema för att täcka in alla målgrupper och nästan för högt tempo

Genomgående temat i alla fall är ju det typiska, spela på våra egon/människor är bäst med skygglappar och det blir ju väldigt tydligt med Q om man har ser om eller funderar på hur federationen har agerat, man kan uppleva Q som arrogant men har man plöjt alla star trek och ser om dom igen så upplevde jag människorna som arroganta istället.

Jag gillar alla star trek, det kanske är dom saker som irriterar mig som får mig att vilja komma tillbaka men jävlar vad less man blir ibland, favo karaktärerna 1 per serie är nog Q, data, emergency medical hologram och quark i ds9