Permalänk
Medlem

Frågor om Airflow i nybyggd dator.

Tjenare alla goa och glada!

Nu är det så att jag känner mig väldigt dum och inte hade tänkt på detta tidigare när jag byggde datorn.....

Det är så att jag byggde för första gången en dator med full custom loop med Hydro X nya serie av vattenkylning komponenter.

Allting fungerar utmärkt och blev så nöjd ocVideo från när jag byggde datorn. h glad med bygget men så fick jag det påpekat till mig av någon att mitt Airflow var dåligt och jag hade bara en Push konfiguration och ingen pull.

Jag har 2 radiatorer med sammanlagt 8 fläktar (4 på en 420mm 3 på en 360mm 1 i chassit) Bild finns för detta.

Alla blåser för att kyla ner vattnet inifrån chasssit men finns luftfilter på varje motsatt sida av radiatorerna av var fläktarna är.

Nu är då mina frågor börjar. Hur ska jag göra om för att inte behöva riva hela bygget för den tid och pengar finns inte till.

På botten har jag satt en plasskiva med lite akvariesten som skulle vara lite kul tänkte jag för temat men det ska gå att montera 3 fläktar längst ner där med.

Eller så vänder jag fläktarna som sitter på en av mina radiatorer att de drar in luft men då känns det som de ska sitta på andra sidan av radiatorn??? Och då blir det problem med all Tubing jag har dragit.....

eller är det någon som har ett bra förslag hur jag ska göra för att göra det lätt för mig själv och ändå ser snyggt ut för det är den stora grejen med denna dator att den ska se "cool" ut med ett vattentema.

Spec:
Corsair LL120 fläktar
Cosair radiatorer 480mm 360mm
Chassi Phanteks enthoo 719

Mvh
En Rookie på vattenkylning och radiatorer...

Permalänk
Medlem

Brukar suga in i chassit med ena radiatorn (front) och ut med andra (top)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vänd på fläktarna i framkant.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

@Juus1: Måste inte dem då sitta på andra sidan radiatorn då för att blåsa igenom radiatorn tänker jag?

Permalänk
Medlem

@MBMackan: Fläktarna kan "dra" luft genom radiatorn också.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBMackan:

@Juus1: Måste inte dem då sitta på andra sidan radiatorn då för att blåsa igenom radiatorn tänker jag?

Det ska inte skilja så mycket på att suga eller trycka.

När folk snackar push/pull är det alltså att ha en fläkt på varje sida om radiatorn (3 fläktar som trycker luft och 3 som suger luft genom en 360mm radiator till exempel), inte hur de är monterade i chassit.

Om alla fläktar försöker trycka ut luften från chassit så kommer det inte komma in så mycket ny luft som behövs så det kommer bli sämre luftflöde, man brukar vilja ha det så jämnt som möjligt, men lite mer inblås i chassit än utblås för att hålla övertryck. Övertrycket ser till att alla övriga hål som finns i chassit inte tar in damm, utan istället blåser ut lite luft hela tiden, då suger man bara ny luft via dammfilter vilket är bättre...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor: Humm.. Jag förstår.

Tror du det kommer räcka med de 4 fläktarna jag har på min 420mm radiator och sätta i en pull konfiguration eller är det rekommenderat med ha 4 till för en push-pull konfiguration? Tänker då radiatorn är lite tjockare också.

Permalänk
Avstängd

Du har rejält med radiatoryta så de lär räcka alldeles utmärkt. Du försämrar i princip ingenting genom att ändra riktningen på de fyra fläktarna i fronten. Tvärtom.

Vill du få det bättre på fläktfronten är det andra fläktar du kan titta på, ex. ML120 om du tycker om Corsair.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBMackan:

Tjenare alla goa och glada!

Nu är det så att jag känner mig väldigt dum och inte hade tänkt på detta tidigare när jag byggde datorn.....

Det är så att jag byggde för första gången en dator med full custom loop med Hydro X nya serie av vattenkylning komponenter.

Allting fungerar utmärkt och blev så nöjd ocVideo från när jag byggde datorn. h glad med bygget men så fick jag det påpekat till mig av någon att mitt Airflow var dåligt och jag hade bara en Push konfiguration och ingen pull.

Jag har 2 radiatorer med sammanlagt 8 fläktar (4 på en 420mm 3 på en 360mm 1 i chassit) Bild finns för detta.

Alla blåser för att kyla ner vattnet inifrån chasssit men finns luftfilter på varje motsatt sida av radiatorerna av var fläktarna är.

Nu är då mina frågor börjar. Hur ska jag göra om för att inte behöva riva hela bygget för den tid och pengar finns inte till.

På botten har jag satt en plasskiva med lite akvariesten som skulle vara lite kul tänkte jag för temat men det ska gå att montera 3 fläktar längst ner där med.

Eller så vänder jag fläktarna som sitter på en av mina radiatorer att de drar in luft men då känns det som de ska sitta på andra sidan av radiatorn??? Och då blir det problem med all Tubing jag har dragit.....

eller är det någon som har ett bra förslag hur jag ska göra för att göra det lätt för mig själv och ändå ser snyggt ut för det är den stora grejen med denna dator att den ska se "cool" ut med ett vattentema.

Spec:
Corsair LL120 fläktar
Cosair radiatorer 420mm 360mm
Chassi Phanteks enthoo 719

Mvh
En Rookie på vattenkylning och radiatorer...https://imgur.com/a/wqPBS1d

Finns inget rätt eller fel innan du kollat dina temps enligt mig. Push/pull är att ena fläktarna på ena sidan trycker in luft i radiatorn medans fläktarna på andra sidan suger ut luft ifrån radiatorn, men detta är naturligtvis inget du behöver om du inte vill, det beror på dina temps och vad du vill uppnå.

Jag har nyligen byggt min dator och jag kör med 360 radiator i front, med fläktarna i push (dvs fläktarna först sedan radiator) men sedan har jag även pull dvs en fläktrad bakom radiatorn.

sen har jag dubbla 120 fläktar som utblås bak och 2 st 140 fläktar som blåser in sval luft i topp, vet att nu kommer någon gnälla på skorstenseffekt bla bla bla, men allt är en sanning med modifikation. Jag har mina minnen extremt överklockade vilket var poängen att då skall de ha svalare luft som hämtas ifrån toppen av chassit, samt dubbla 120 fläktar som utsug för att transportera den varma luften ut och detta har funkat väldigt bra hittills.

sen kommer jag ev modifiera chassit och sätta ytterligare en fläkt som blåser på grafikkort och minnena för att sänka tempen ytterligare, overkill enligt mig men kul o ha nått projekt att pilla med. Det roliga är att min dator är extremt clean och stilren fast den har mycket fläktar etc så du kan om du lägger ex antal timmar och planerar hur du vill ha det få det snyggt även med mycket kablar etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBMackan:

@medbor: Humm.. Jag förstår.

Tror du det kommer räcka med de 4 fläktarna jag har på min 420mm radiator och sätta i en pull konfiguration eller är det rekommenderat med ha 4 till för en push-pull konfiguration? Tänker då radiatorn är lite tjockare också.

Men till 1cpu/1 grafikkort så kommer det nog fungera bra med 4 fläktar bara.
Det du kan göra är att köra stresstest sedan mäta temperaturen på vattnet och se om du är nöjd med den.

Snyggt bygge ! är själv påväg o slänga in vatten i min dator snart

Permalänk
Medlem

Hur har du 4 fläktar på en 420mm radiator?

Antingen brukar det vara 3x140mm som blir 420mm eller 4x120mm som är 480mm, har du 4x120mm på en 420mm radiator så hänger ju minst en fläkt lite utanför, eller kör du 3 på ena sidan och push/pull på ena fläktplatsen? Jag fattar inte...

En bildserie skulle hjälpa (imgur.com/upload)

Har du 480mm så blir det lättast med att köra pull där genom radiatorn (men man ser då fläktarnas baksida inne i chassit)

Går att flytta om med fläktarna framför radiatorn men det är mer jobb och ger väldigt lite tror jag.

Ditt nuvarande problem är att du har 8 fläktar för ’utblås’ från chassit, men det kommer inte in någon luft allt, det blir väldigt lite luftflöde då.

Går att köra utan sidopanel dock om du inte vill ändra något, mindre att ändra och kan ha kvar samma utseende, men mer damm...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor: Blev lite fel där... Det är en 480mm radiator. Jag som skrev fel sorry.

Jomen vad jag förstått av er experter så ska det enkelt gå att lösa genom flippa fläktarna åt andra hållet på radiatorn så blir nog det jag gör isåfall. Är minst bökigt och om jag redan har "flachiga" fläktar kan de ju ändå synas även om det bara är baken på dem tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBMackan:

@medbor: Blev lite fel där... Det är en 480mm radiator. Jag som skrev fel sorry.

Jomen vad jag förstått av er experter så ska det enkelt gå att lösa genom flippa fläktarna åt andra hållet på radiatorn så blir nog det jag gör isåfall. Är minst bökigt och om jag redan har "flachiga" fläktar kan de ju ändå synas även om det bara är baken på dem tänker jag.

Absolut! Lite tråkigt resultat bara...

Hur ser temperaturen ut om du kör det öppet? Om det inte ser bra ut då så kommer det inte hjälpa att vända fläktarna, och det är ju ett minimalt steg att göra utan att man behöver ta isär allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor: Temps under cinabench var på max 75 på CPU och brukar hålla sig runt 30-35 på GPU.

idel så är det runt kanske 45 50 ungefär på CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBMackan:

@medbor: Temps under cinabench var på max 75 på CPU och brukar hålla sig runt 30-35 på GPU.

idel så är det runt kanske 45 50 ungefär på CPU

Med så här mycket radiatorutrymme skulle jag tro att 50c i load var högt, 75 låter extremt om du inte klockat till extrema nivåer. Kan dock vara som i en annan tråd som också sa att han hade högs temps på 3950x under vatten.

75 är ju dock verkligen inget att oroa sig över, många som gör 90 vid full load antingen via klockning eller dålig kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBMackan:

@medbor: Temps under cinabench var på max 75 på CPU och brukar hålla sig runt 30-35 på GPU.

idel så är det runt kanske 45 50 ungefär på CPU

Jag tror du har ganska bra radiatoryta och äkta radiatorer till skillnad från AIO lösningar som kör med aluminium vilket innebär att du förmodligen har ganska bra kylning även att du monterat fläktarna helt fel

Jag antar att du kör med kylpastan som blocket kom med ? I så fall blir det nog lite varmare jämfört med en bra kylpasta.
Något man vanligtvis gör är att skruva åt blocket rejält för sitter det riktigt löst kan det också bli varmt.

Jag vet inte hur 75 grader på en 3950x är men det låter inte allt för högt.

Permalänk
Medlem

@gabriel15: Bra tips! Ska se om jag kan skruva in dem lite extra. Jupp använde det som följde med blocket för smidighetens skulle helt enkelt...

Har inte fått någon bottleneck hittills iaf och allt flutit på bra så.

Är en 3900x som jag kör med och vad jag hört är AMD lite varmare processorer.